Gå till innehåll
lördag 15 juni 2024
Styx

Sjösätta med kranbil

Rekommendera Poster

Hej alla..

Dags för sjösättning av min Nidelv-24.

Björlanda Kile är hamnen där jag lyckats låna en plats åtminstone den här sommaren..

Just nu ligger båten på en båtvagn trädgården, och tanken var att jag skulle dra ut den själv och låta kranen i hamnen lägga i den, men jag har fått kalla fötter och tänker mig istället en kranbil som får köra dit den.

Frågan som uppstår är då.. Får en kranbil lyfta i båten eller behövs några särskilda tillstånd för det? Om det behövs, vad kostar då ett sådant tillstånd - någon som vet??

Ses på böljan blå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gånger jag kört dit båt med kranbil så har vi inte fått lägga i med egna kranen

Kostnad för lyft i Björlanda kile beror på båtens vikt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.. Tack.. Kanske skall försöka släpa ut den med båtvagnen trots allt då..

Känns ju lite surt att betala en kranbil och sedan ändå tvingas betala för att använda kranen där ute..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kranbilen kan väl sätta ner båten var som helst utanför marinan? Eller om det finns ramp så kanske du kan sjösätta själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, känns lite vanskligt att sjösätta 1800kg båt på rampen..

Men skall höra med han som kör kranbilen om han har något annat bra ställe att lyfta i den på - annars får jag väl ta den på båtvagnen lik förbaskat, då kan ju hamnens kran ta den..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle du inte kunna ta din egen vagn till hamnen?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och varför skulle marinan ha något emot att du sätter i båten med en kranbil? Annars kan du väl sjösätta var som helst utanför marinan och köra dit båten i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1800 är ju inte en jättetung båt. Koppla den på volvon och backa ned på närmsta ramp. Se till att inte sikta snett bara. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uuuh, det vågar jag inte.. Vill inte göra mig till allmänt åtlöje i hamnen med BMW'n, även fast den är bakhjulsdriven

Fast det kanske hade fungerat med morbrors Landrover :)

Å andra sidan tar de 300kr för rampen - och 650 för ett kranlyft.. Får väl se över kärran och köra försiktigt kanske då då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa regler gäller på väldigt många marinor. De flesta enligt min erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ställa av från transportkranbilen och bocka upp för att hamnkrankillen ska kunna göra the finishing touch och rent symboliskt lyfta i båten låter ju som hel jäkla massa överarbete. Om du nu, av ännu så länge okända anledningar, inte kan dra vagnen direkt till hamnkrankillen så verkar det vara bättre att göra någon deal med denne i pengavaluta istället för att hålla på och krånga. Om det stämmer som Capt. säger att de flesta marinor jobbar på det här viset förstår jag inte varför man inte gjort revolt tidigare - jäklar vad sur jag hade varit för ett sådant tarvligt monopolspel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är i en liknande situation. Är det någon som har tips på var på Hisingen som kranbilen kan lägga i båten direkt i vattnet. Det går ju sedan att köra ´båten till Björlanda Kile.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kranbil och lyft för 1800 kg?

Jag backade ner min 2500 kg tunga ner för rampen i björlanda kile utan problem med en king cab. Rampen kostar som sagt 300 men den är o andra sidan riktigt bra.

Just nu är kranen galet boket vilket gör att du nog måste backa ner den alternativt lägga i den någon annan stans. Varför inte låta kranbilen backa ner båten på rampen?

 

Edit: Om båten står ovanpå kranbilen är det kanske inte så smart att backa ner den :-) Hur som helst... skaffa en ordentlig dragbil så fixar du det där. Behöver du hjälp med sjösättningen så håller jag till 10 m från rampen mer eller mindre all ledig tid :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, men det kanske fungerar då då.

Kärran är en dubbelboggi, men ett hemmabygge. Dragbilen är en BMW 530D..

Skall åka ut till hamnen imorgon eller på onsdag och reka.. Vet du om kranen är bokad hela dagarna även på vardagar, jag kan ju komma ifrån i princip när som helst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hamngubbarna jobbar bara vardagar vad jag vet... så det är just då som den är bokad och du får ju inte använda den själv.

 

Angående bilen så vet jag inte riktigt hur väl det funkar. Ner kommer du ju alltid... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I björlanda är det förbud på att sjösätta med krambil eftersom dom är oroliga att kajen rasar. Ring till hamnkontoret så har dom lite strötider, brukar vara hjälpsamma med att lyfta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...