Rydberg89 0 Postad 27 April , 2013 Jag har köpt en Ryds 510 med en mercury optimax 75 hk (07). När man ger full gas går båten sakta sakta upp till ca 15-18 knop på 3500-4000 varv. Den startade direkt och går jämt på tomgång. Båten har legat på land i några år så det kan vara orsaken till att den går så dåligt. Är det någon här som har någon ide vart jag ska börja felsöka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 27 April , 2013 Lite mer symptom när du gasar och trixar skulle vara trevligt: 1. Möar den och vill dö? 2. Är den bara extremt trött och orkeslös utan tendeser till att dö? 3. Går den att varva mer på tomgång? 4. Har du bytt soppa från den fler år gamla orörda? 5. Går den på alla cylindrar? (6. Friska wirar?) Leta tjuvluft med startgas, känna efter bränsletryck på blåsa och kanske kontroller bränslepumpen. Nu har jag ingen koll på anatomin under kåpan men kan vara värt att kolla och dra lite i alla förfasar- och tändningsleder - om in allt sådant är elektriskt styrt - dessa kan lätt tjärva ihop om de inte får röra sig. Om allt är elektriskt kanske en felkodskoll hos handlaren sitta på sin plats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydberg89 0 Postad 28 April , 2013 Motorn går jämt på tomgång och inga tendenser till att dö varken när man kör eller ligger på tomgång. Det känns som att motorn bara ger halv effekt vid full gas. Bensinen är ny. Jag tror den går på alla cylindrar. Jag ska kolla mer på båten idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaexcel 0 Postad 28 April , 2013 Jag har haft liknande problem med min Optimax från 2011. Den varvade upp till 3000 rpm, sen ville den inte mer. Bytte bränsleblåsa samt köpte en orginaltank, efter det funkade den som den skulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rydberg89 0 Postad 28 April , 2013 Jag fyllde på ny bensin och lät båten gå på tomgång länge. Efter det fungerade motorn som den skulle. Så förmodligen var det gammal bensin i systemet som behövdes köras ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MadMoose 0 Postad 15 Juli , 2013 Jag har haft liknande problem med min Optimax från 2011. Den varvade upp till 3000 rpm, sen ville den inte mer. Bytte bränsleblåsa samt köpte en orginaltank, efter det funkade den som den skulle. Hej Jag har en Optimax 115, 09:a, och har precis samma problem som beskrivet i tråden. Jag är inte så kunnig när det gäller båtar och undrar vad bränsleblåsa är? Sitter den i motorn? Jag har fast tank, sitter den i den? Nybörjare som hoppas på svar. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 15 Juli , 2013 Bränsleblåsan sitter på den sista biten av benslangen som går till motorn. Den syns normalt några decimeter innan motorn i motorbrunnen. Innan start pumpar man på den några ggr tills den känns fylld och börjar bli hård. Det är dock lite olika från motor till motor hur ofta det behöver göras. Min Yamaha 200hk vill ha pumpad blåsa efter några dagars vila, medan våran 28hk enbart pumpas första start på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MadMoose 0 Postad 15 Juli , 2013 Ah, ok. Tack. Någon sådan har dock vi inte men det kanske har något med soppatillförseln att göra iaf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MadMoose 0 Postad 17 Juli , 2013 Efter ett besök hos Marindepån i Fisksätra ska motorn nu vara frisk igen. Det var tändspolarna som behövdes bytas. Tydligen, enligt google :-) , är det ett vanligt problem på Optimax? Ska hämta båten i eftm :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser