Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
GurraGran1

Biltema Skiljerelä

Rekommendera Poster

Jag ska sätta in ett extra batteri i min båt för att ha som förbrukningsbatteri.

Har idag ett fungerande batteri med laddning från motorn.

Funderar på biltemas skiljerelä för 149:- det verkar enkelt att installera.

Kan det vara så enkelt att jag kopplar relät mellan batteriernas pluspoler.

Frågan är också vart jag kopplar nollan från Relät?

 

Bifogar en skiss.

 

tacksam för svar

 

 

post-10024589-1394237468,4761_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråggetecken till jord = minus

Skrev tydligen samtigigt med Toaen...

Toaen. tanken är - som jag tror -  att du ska kunna använda startbatteriet för förbrukning, men inte för mycket. Fördelen är ju att du så att säga får en större batteribank utan att släpa på flera batterier.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar,

 

Det kommer alltså göra att inte startbatteriet drar ut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till

När kommer laddningen av förbrukningsbatteriet igång?

När startbatteriet är fulladdat eller 50/50 hela tiden?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att reläet kopplar till när startbateriet nått inställt värde på reläet, och att det bryter när maskinen stoppas?

Altså man kan inte använda viss del av startbatteriet till förbrukning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle testa ett skiljerelä från Biltema. Det kostar ju inte så mycket och är enkelt - även för mig - att koppla in.

Jag har ju flyttat mina batterier och håller på att bygga om batteri och laddningskretsarna. Nu är jag ju inte så snabb. Men det är ju bara ett år sen som jag knöt ihop tamparna så att det fungerade. Nån gång i en avlägesen framtid kanske det blir en sofistikerad elanläggning.wink

Det där med smens märr och skomakarns kärring, som har de sämsta skorna......

Under tiden kunde man ju prova Biltemas laddningsrelä och se hur det fungerar i verkligheten.

Var på biltema i Söndags och köpte epoxy och väv och ett par av deras värdelösa aluminiumrullar och faktiskt en lysdiods akterlanterna. Min gamla lanterna var redan trasig när vi var på Hållö i Januari en riktigt blåsig dag och båten som låg akter om min råkade träffa min akterlanerna. Efter det blev jag mer motiverad att byta.

Nu kan man ju inte bara åka till Biltema för att köpa ett skilljerelä. Det blir ju svindyrt jämfört med att åka till den lokale handlaren och köpa ett Skyllermarks do

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt förklarat, batterierna kopplas ihop när de laddas och isär när de inte laddas. Man kopplar startmotor, generator och signal-minus från reläet på startbatteriet, när generatorn går kopplas allt ihop. Solpanelen kopplas till förbrukarsidan, annars kopplas batterierna ihop när solen skiner, och det vill man ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna kopplas ihop när spänningen i startbatteriet överstiger 13,2 V. Till Toaens fråga så bryter inte relät förrän startbatteriets spänning understiger 12,8 V. Det betyder att batterierna kan vara hopkopplade en stund efter att motorn slagits av. Så länge spänningen i systemet är över 12,8 V ingår därför startbatteriet i förbrukarbanken. Min erfarenhet är att det inte är lång stund om det finns någon extern förbrukning inkopplad.

Edit: felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ni har så rätt, jag har ett sådant relä och har aldrig behövt beskymmra mig om hur det funkar det bara sitter och gör vad det ska.

Robert 99 har full koll på funktionen.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den rekomnderas varmt!

 

den fungerar fint fint. 2 st 10kvm kablar mellan batterierna. lilla medföljande till minus sidan. En liten lampa lyser så försök montera så att du ser den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampan lyser - när?

Levereras anslutningskablarna med?

Hur långa?

I min båt skulle det kanske passa att montera skiljerelät till vänster om landströmscentralen! wink

 

Edit: Tack Flipperpetri. Nu vet jag var min tumstock tog vägen, som jag letade efter igår. smiley

post-945-1394237469,1577_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir bra och snyggt om du monterar det där. Jag gissar att du har tillgång till båda batterikretsarna bakom huvudbrytaren, vilket ger korta kablar. Sådana levereras inte med, utan köps separat. Lampan/dioden, den röda lyser när relät är draget och därmed batterikretsarna är hopkopplade. Den slocknar när spänninggen i första batteriets laddning upphör och spänningen sjunker under 12,8 V, och då bryts sammankopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra förtydligande, jag tänkte helt fel på spänningsnivåerna på ett fulladdat batteri.

Det skulle ju vara bra om det var som jag fick för mig att det var...

Någon som micklat med reläet för att få det att vara draget till lite lägre spänning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en stor minusplint bakom det blå väggutaget på landströmscentralen och både förbrukningsbatteriet och startbatteriet är anslutet till batterifrånskilljaren.

Hade tidigare två förbrukningsbankar och då gav batterifrånskilljaren möjlighet att välja bank. De va av olika storlek och ålder och stod på helt olika ställen i båten. Tyckte att det var praktiskt att koppla så att det går att slå ihop start och förbrukningsbatteri enkelt när jag ändå hade brytaren monterad. 

Om jag monterar ett Biltemas skiljerelä, tror jag att jag kan få fram lämpliga stumpar för att koppla in det hela med. Den längsta kan nog bli uppåt 25 cm lång. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här skiljerelät eller spänningsstyrda relät kan man även använda för fläktar och annat som bara ska gå när solen/generatorn laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanonbra tips, det är ju ett billigt sätt att styra sådant som man inte vill ska gå när man inte har laddning från motor, sol eller vind.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det fungera perfekt. sätt lilla tampen på minus. Om du har ett halvdåligt start batteri (12.6v) så stänger det av rätt fort. för det är ju aldrig s högt uppe utom då ladsnning kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Hur beräknar man kabelarean för kablarna till försbrukar resp startbatteriet?

Mvh NP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För alla reläentusiaster som också har en solcell:

Tänk på att inget relä i världen klarar att hantera att solceller en solig dag driver upp tomgångsspänningen till 14 V på samtliga batterier.

När man sen startar motorn kommer reläet vara draget. Vilket betyder att delar av startstömmen går genom reläet.

Är reläet då för klent kommer det brinna upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktig regulator ger max 13,6-13,8V när batteriet är laddat. När motorn startas så sjunker spänningen så relt attid släpper. Kopplar man dessutom solpanelen till enbart husbatteriet så kan inte problemet uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan beräkna för hand med formler om man kan räkna eller så kan man göra beräkningen i ett nomogram. 

Personligen brukar jag ta nåt grovt jag har liggandes i källaren 35 eller 50 mm2 Cu.

Efter huvudsäkringen som sitter så när förbrukningsbatteriet som möjligt kan det va lämpligt att gå ner till en area om det inte är allt för långt till elcentralen. Det skall ju gå att ansluta - det är inte alltid lätt med en 50 mm2. I min båt har varvet laggt dubbla 6mm2 dvs 12 mm2 från batterifrånskilljaren

post-945-1394237502,5957_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dem som inte har massa grova ledningar i källaren och ledningarna inte är för långa, finns det färdiga grova ledningar att köpa på bla Biltema. Det har jag gjort på segelbåten. Se bilden.

På motorbåten orkade jag inte åka och köpa dessa, eller så var jag för snål, för där tog jag två st 6 kvmm ledningar och parallellkopplade dessa. De var korta också.

post-10010795-1394237502,6575_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte brinna upp när du startar. Det är den totala kabelarean som räknas. Om du däremot drog all startström genom relät skulle det troligtvis inte orka. Men om du kopplar en 25m2 kabel till motorn osh sedan kopplade en 0,1m2 kabel mellan plussen på de båda batterierna så skulle inte ens den brinna av. Strömmen tar lättaste vägen.

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, Maxpower brukar driva upp tomgångsspänningen till 14,5 V.

 

Solcellen lämnar typiskt mellan 17 och 19 V i tomgång.

 

Jag hade 40 A säkringar mellan automatskiljerelä, start och förbrukarbank som poppade direkt när jag försökte starta motorn. Slutade med att jag monterade ett Skyllermarks vanligt bonnrelä som drog på laddlampan, istället för skiljereläet. Det betydde att solcell och landström endast laddade förbrukarna. Startbatteriet laddades endast av generatorn. Fungerade hur bra som helst.

Dock på vintern gjorde jag en bypasskoppling så att solcellen underhållsladdade alla batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, solpanelerna ska kopplas till husbatterierna, enbart. Jag tycker att man aldrig ska koppla ihop start och hus, rasar ett batteri på vintern så dödar man alla. Enklast och bäst är en egen panel (5-10W) till startbatteriet, åtminstone på vintern. Ett nästan idiotsäkert system som ser till att det alltid finns kräm i startbatteriet.

Normalt ska ett skiljerelä inte ställa till det om solpanelerna är kopplade till husbatteriet. Skiljerelät känner av spänningen enbart i startbatteriet och kopplar därför inte ihop bankarna förrän generatorn laddar. Men, det som kan uppstå är att när man stoppar motorn så lämnar solpanelerna tillräcklig spänning för att sklijerelät fortsätter att vara draget. Skiljerelän brukar ha en tidsfördröjning på några sekunder innan det drar och då ska det inte kunna koppla ihop vid start. Personligen tycker jag ett relä kopplat via laddningslampan är en bättre metod. Jag har lyxat till det med ett tidrelä så att husbatterierna inte börjar laddas förrän efter 30-40 sek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, det som kan uppstå är att när man stoppar motorn så lämnar solpanelerna tillräcklig spänning för att sklijerelät fortsätter att vara draget Vad är problemet med det. Jag ser det snarare som en fördel för när solpanelen ger ett överskott så får startbatteriet också nytta av det. Så snart du ökar förbrukningen i förbrukarkretsen sjunker spänningen och relät bryter och startbatteriet förblir fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet uppstår om du försöker starta när batterierna är ihopkopplade av skiljerelät.

Under såsong, behöver verkligen extra laddning via solpaneler, landanslutning mm. Behovet fanns inte för några år sen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...