Gå till innehåll
lördag 17 maj 2025
Gäst Markus

Örnvik 485 CLX

Rekommendera Poster

Gäst Markus

Hej Jag planerar att köpa en båt till våren och just nu lutar det åt en Örnvik 485 CLX. Jag har försökt att hitta recsensioner om båten men inte lyckats. Jag kommer att använda båten främst till fiske inomskärs på västkusten och dagsutflykter med vänner. Jag väljer Örnviken 485 CLX för att jag tror att den är stabilare en tillexmpel Ryds 475/478. Jag är inte så erfaren med båtar så jag är tacksam för synpunkter och tips. Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Markus! Det finns för och nackdelar med alla båtar. Fördelen med en båd där styrpulpeten är placerad på sidan är att man får en relativt öppen planlösning med en ganska fri durkyta. Nackdelen med en båt där styrpulpeten är placerad på sidan är just balansen och stabiliteten. De fysiska lagarna gör det omöjligt att få lika bra balans i båten som om pulpeten vore centralt placerad. Skulle jag vara i dina båtkläder skulle jag nog istället satsa på en båt med mittpulpet. Det finns fler fördelar med mittpulplet än enbart balansen: Du får t.ex. lättare att röra dig ombord. Inte minst om du har en passagerare med dig som sitter bredvid dig i aktertoften. Ska du gå från/tillbaka till stryplatsen måste passageraren flytta på sig. Varje gång! Och om du är ensam i båten sitter du alltid längst ut på styrbordsidan utan motvikt vilket ger ganska stor obalans. Oavsett fabrikat alltså. Annars är både Örnvik och Ryds (framför allt de senste årsmodellerna) väldigt bra och stabilá för sin storlek. Det är alltså inte båten jag talar om utan enbart planlösningen. Att jag nämner det här för dig är för att du inte ska upptäcka detta på egen hand efter bara en sommar och sedan eventuellt bli besviken! Alla blir ju inte det, för många vill verkligen ha sidopulpet, men du ska veta att det kryllar av folk som ångrar sig och sedan vill ha en mittpulpet. För att inte gå i denna fälla så är mitt tips att provköra båten ordentligt före köp. Köp aldrig en båt oprövad! Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

Tack för tipsen Roddarn En miitpulpet hade varit fint men det verkar inte finnas så många såndana modeller på marknaden i den storlek och prisklass jag är ute efter. Jag leter efter en båt som är ca 4.80 - 5.10 m lång, pris: 60 000- 80 000 kr och med en motor som inte är äldre en 10 år. Den enda båt som jag har hittat som passar in på det är Ockelbo B16. Men jag tycker att den har lite dåligt med sittplatser och stuvutrymmen. Någon som har tips på andra båtar som matchar mina önskemål ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Jo, det är ju som du själv säger att det vanligaste i denna storlek är just sidopulpeter. Men det finns med mittplacering också även om de är lite svårare att hitta. Ryds tror jag har någon sådan som kanske kan ligga rätt i pris. Ditt problem är ju att du inte vill/kan överskrida 80.000. Det gör att du får ganska stora begränsingar. Hade du haft lite mer att röra dig med hade jag rekommenderat t.ex. Ryds 511 eller ännu hellre HR 510. Men det är ju utanför din ekonomiska ram. HR 510 är för övrigt en förbaskat bra båt som kommer att få ett mycket bra rykte om ett par år då den har blivit mer känd. Annars kan du ta och kika lite på t.ex. HR 465. Där får du också väldigt mycket båt för pengarna och den ligger som begagnad runt dina önskemål. Det är ett mycket bra köp kan jag säga. De ligger runt 65-100.000 beroende på ålder, skick och motor, men merparten säljs för runt 75-85.000. Prisexempel HR 465: Årsmodell -99, Endast sötvattenkörd -Yamaha F50AETL (4-takt), Trailer, obromsad, Sittdynor, Trycktank, Ekolod: 85.000 kr. Vill du se hur en HR 465 ser ut kan du titta på: www.hogarodd.com eller www.blocket.se Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle defintivt kolla Ryds 485 DLI, jag har haft en sådan och var mycket nöjd med den. Mittpulptet (vilket jag varmt rekommenderar), styvt skrov, stabil halvplanande båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Danhobbe! När jag skrev: -Ryds tror jag har någon sådan som kanske kan ligga rätt i pris....så var det faktiskt den jag hade i åtanke. Ditt inlägg kom därför perfekt i timing! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

Jag har kikat lite på de modellerna som ni tipsade om och de verkar ok.Hittade dock en test där HR 465 inte fick så bra betyg. www.batnytt.com/bn_2004/bn3_04/samm1_bn3_04.htm Jag skall till båtmässan imorgon och hoppas även få lite tips där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tyvär kömmer jag inte in på din länk hur jag än bär mig åt och har heller inte funnit testet. Skulle vara kul att få ta del av den, för jag blir faktiskt lite förvånad. Den perfekta bpten finns ju inte, så det beror lite på vad som är dåligt och inte. Om du vill och orkar får du gärna maila lver testet! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Markus

Fungerar inte att maila dig för tillfället men om du söker på www.google.com och söker med följande fras: hr 465 AND båtnytt så hittar du artikeln överst i sökresultaten. Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Nu gick det betydligt bättre! Nä, det var inget bra betyg...men inte för att jag tycker att det är motiverat. Tycker att det är lite märkligt om jag ska vara helt ärlig. Det kan ju kanske spela en viss roll att HR har gjort sig lite ovän med en del båtjournalister/båttidningar i svergie för så vet jag att det ligger till efter en viss personlig inside information från en av chefredaktörerna! :-D Jag tar inte detta test på riktigt fullt allvar utan säger fortfarande att HR 465 är klart mycket båt för pengarna. Men det finns ju så många fler fabrikat att välja mellan så vad spelar det för roll egentligen... Huvudsaken är att du blir nöjd med ditt val tycker jag. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också läst testet på Höga Rodd 465. Det dom klankade ner på var på var dåliga skarvar och lite slarvigt hopsatt.. Lite av det man får när man köper lite billigare båttyper. Dom skrev att det är just skillnaden mot båtar som typ Yamarin, Askeladden, och Uttern. Annars är Höga Rodd ju bra som båt i helhet. Skulle nog som roddaren också satsa på mittpulpa. Markus, du som gillar fiske. Köp nya Fiskejornalen. Där ser du min nuna. Det är jag som är storabborrfiskaren där. Är tokig i fiske. Och det hela året om. Har en dröse med båtar. Men Örnvik är ju annars en fin båt. Om du ska köpa en Ryds. Varning för dom äldre modellerna. Speciellt om du ska traila mycket. Underdelen tål inte det nåt vidare i längden. Glöm heller inte att alla planande båtar funkar till fiske. En del blir outhärdliga av vipande hit och dit. En lirare jag mötte hade köpt en ny Utter med planande skrov. Han var förbannad att han inte förstod att båten inte var bra till fiske. Bara man rör sig i båten så tappar man nästan balansen, sa han. Det var alldeles för mycket V-skrov helt enkelt. Likadant var det med en B-16 kopia (inte det riktiga B-16 skrovet). När dom var tre i båten. Blev det sjukt när två stod på ena sidan. Då åkte den ena killen upp en bra bit ovanför vattnet. Kolla Askeladden, Cresent, Uttern, och även andra lite udda märken. Finska båtar kan ju också ha en del bra grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...