Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

elanen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    375
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om elanen

  • Placering
    Kommendör
  1. Problemet är att det är alldeles för lite utbildad folk tlli båtmotormekaniker. Alldeles för många Roy och Roger som då passar på att leka båtmotormekaniker. Vet det för att min grabb jobbat som just båtmotormekaniker. Sen tar många verkstäder på sig alldeles för mycket jobb. När det sen kör ihop sig får kunden stryka på foten. Felen ligger inte alltid hos meken. Utan att chefen som sagt tar in för många jobb på för lite personal. Är ett helvetes tungt jobb också. Ryggarna har ingen jätte livslängd i den branchen heller.
  2. Ja nu får du lida. Köper man billigt, så kan det ju som oftast vara ett bakslag. Reservdelar om säg 5-10. Hur blir det det ställt där. Där har du den stora frågan.
  3. Verkar som om du får lägga ut både tid och pengar på den båten. En ny bränslepump ser det ut som. Både gällande att den verkar slut i membranet och helheten. I grunden är en 70:a hästars Evinrude (Johnson) en bra motor. Vad är det för årsmodell. Borde vara lite äldre eftersom du blandar själv eller så är den ombyggd till att blanda i tanken. Att en går dåligt på tomgång kan ju vara igensatt tomgångsmunstycke. Ett kompprov borde du gjort innan köp. Eller kollat växeloljan. En skabbig proppeller visar i regel hur dåligt en motor skötts. En ny eller lagad är inte gratis. Att pruta 4000 kr är en spottstyver när det gäller kostnader för att åtgära saker på en båt som är misskött. Vet vad sakerna kostar eftersom min son jobbar i branschen och på det är båtmotormek. Har själv ägt en 70 hk Evinrude. I bra skick är dom en av dom bästa motorer som byggts. MVH Gunnar J. PS, skäller lite på dig. Beror på att jag vet hur lätt man dras med i säljarsnacket. Och är sugen på båt. Alltså lita inte på säljaren utan ta med dig hydret du har nånstans. Med allehanda verktyg och kontroller innan köp.
  4. EKO:s garanti är antagligen i klass med vad alla andra som som säljer kina motorer. Alltså knappt nåt vettigt och tryggt.
  5. Parsun, Sail och Neptun är dåliga kopior av orginalet. Massa dåliga lösningar på dessa motorer som inte har nån livslängd. Vil man få problem på sjön kan man gärna köpa en kinamotor. Bara att titta på andra lågpris mopeder, och motorcyklar från kina så vet man att det är skit. För det har det redan visat sig. Bara att fråga posten som har satt in dessa kinamotorer i sina annars bra flakmopeder. EKO säljer Parsun. Och med deras garanti blir man mörkrädd. MVH Gunnar J.
  6. Fungerar utmärkt om du förstärker akerspegeln. Har själv haft på det skrovet. Men eftersom akterspeglarna är så klena redan från början och sen att dom ruttnar fort ihop. Då måste du förstärka garanterat.
  7. Har 5-6 stycken av den modellen från Biltema. Och det hänger motorer från 5-35 hk på dom. Ingen har tippat framåt. Däremot är dom ju inte i sig självt jättestadiga. Och det beror ju på att det är lite klent byggt. Passar bäst att bara använda till att hänga upp motorerna på. Och vid lättare förflyttningar. Men din motor är ju av det lättaste slaget. Så nåt måste vara fel nånstans.
  8. Är mer än så. Tändningen är annorlunda också. Det lönar sig alltså inte att exprimentera. Det finns ju 25 hk i mellan som också är på samma kubik. Även 35:an har samma kubik. Blocken vet du inget om hur dom är uppbyggda. Finns säkert olika kanaler för olika motorstorlekar. PÅ 35:an är det en helt annan rigg. Kan garantera dig att det skiljer så mycket att för att chansa att bygga om ekonomiskt. Kan du köpa en bättre begagnad 30:a direkt.
  9. Ja säg det. Ring Suzuki återförsäljaren. Han om nån vet nog det.
  10. Ett normalt beteende är väl att byta impeller om du inte gjort det tidigare. Eller är säker på att den är bytt. Nåt annat är väl inget att tänka på först.
  11. Ska inte vara så. Är det nån slang som brustit. Ska kanske gå nåt slang där tidigare. Fattas kanske nån del där det är hål.
  12. Är inte så viktigt med grundvärdet. Mer vad det skiljer mellan cylindrar. Är väl tvåcylindrig. Inte mer än 15 PSI mellan cyllarna. Är det mer är den slut. Är det exremt lågt typ 4-5 i komp är den antagligen slut i cylindrarna.
  13. Räcker inte att bara lägga förgasarna i blöt och sen blåsa ut med högtryck. Man måste ta skruva ut högfartsmunstyckena och sen blåsa ut dom. Och skiten kan sitta jävligt i munstyckena. Är väldigt vanligt på båtmotorer.
  14. Brukar vara handsken som inte sitter ihop med kontakstycket. Rör inget annat.
×
×
  • Skapa nytt...