Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Danhobbe

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Danhobbe

  • Placering
    Kadett
  1. Tack alla som har ställt upp, det är löst. Nu återstår bara att få min Garmin GPSMap 60C att fatta att den skall skicka GPS-koordinater till laptopen... Trodde i min enfald att det räckte med medföljande USB-kabel, men det verkar inte så, måste jag ha NMEA-kabel? !-)
  2. Någon som vill dela med sig av sjökort som fungerar till SeaClear? :-D Jag behöver Öresund. Vi behöver väl inte alla uppfinna hjulet? :roll:
  3. Hej Bachus Har också en Ryds 620 DC. Fick rådet vid inköp att det skulle kunna gå att nyttja den typen av bilvax som innehåller färgpigment (förslagsvis blått) för att ta bort mindre repor på det blå skrovet. Min båt är ny, men behöver antagligen nyttja idéerna om ett år...berätta gärna hur det gick //Dan
  4. Danhobbe

    sjömackar

    Finns det ingen administratör på Maringuiden som förstår att det verkligen är ett starkt önskemål?
  5. Danhobbe

    sjömackar

    Tycker också det hade varit kanon om någon (varför inte Maringuiden) samordnar ett register !!! :-D
  6. Hej Skulle tro det fungerar med enkel rörböjare till vattenledningsrör. Finns på byggvaruhus etc. Lycka till
  7. Roddarn ! Tack för ditt förslag, det fungerade delvis. Min kapellbåge ser ut som ett V från sidan, där det vänstra benet är helt fast i höjdled, det högra benet sitter fast på det vänstra och går att justera upp och ner längs det vänstra benet. Sänkte det lite vilket gjorde att kapellet lutar lite framåt, så det gav någon centimeter extra tyg längst förut. Tänker prova lite fram och tillbaks men hoppas på att kapellet töjer sig, största problemet är i sidled, dvs tvärs båten. Generellt kan man inte mer än tycka att konstruktionen är katastrof. Man köper ett båt för drygt 300' som har ett lakan på några aluminumrör. :mad: I bilvärlden hade man en bättre konstruktion redan på 60-talet (jag saknar min Miata) :cry:
  8. Nej, nytt kapell på ny båt, så jag är inte skyldig till några måttfel. Däremot kan man justera fästpunkterna på vindrutan/sidorutornas överkant, vilket jag har gjort succesivt aktreifrån och förut för att om möjligt tjäna ihop en centimeter på slutet, men fortfarande inte tillräckligt lätt att montera. Noterade inte om mina bågar har justeringsmöjligheter längst ner, ska kolla det ikväll, tack. Ska även prova med att vattna kapellet... :roll:
  9. Ny båt, tog av pressening och monterade kapellet i helgen. Stört när omöjligt, känns som det saknas några centimeter här och där. Hur är det; kommer kapellet att töja sig eller skall jag reklamera? Eller skall man vara beredd på att det tar 1½ timme att stänga båten efter varje tur? (för att inte tala om skinnflådda fingertoppar) :cry:
  10. Varvräknaren stannar på det varv motorn har när den stoppas. Slå på tändningen igen, så går den ner till noll. Detta är helt normalt. :-)
  11. Oavsett om det är ett skämt eller inte passar det INTE in på detta forumet. Jag tycker vi kan betacka oss för sånt. :mad:
  12. Danhobbe

    Örnvik 485 CLX

    Skulle defintivt kolla Ryds 485 DLI, jag har haft en sådan och var mycket nöjd med den. Mittpulptet (vilket jag varmt rekommenderar), styvt skrov, stabil halvplanande båt.
  13. Grattis till ett bra köp. Jag är nu inne på min andra Ryds och är nöjd med kvaliteten. En sak som (jag tror) skiljer sig på GTI'n är att skrovet är injicerat - mycket starkare och styvare.
  14. Håller med Seafl0wer, Insplanet ger bara svar på de bolag som de har avtal med. De informerar inte heller om denna lilla detalj i förväg. Kollade på hus/hem och de glömde då att kolla upp på 4 av de största bolagen (!!!) Således varning för insplanet !!! :mad:
  15. Danhobbe

    välja styrpulpetbåt

    Kan varmt rekommendera Ryds 485 DLI. Stabil. Starkt skrov, mittpulpet (ger walk-around möjlighet). Lite dyrare än vad du nämner, men en kanon halvplanande styris.
×
×
  • Skapa nytt...