Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Grynna

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Grynna

  • Placering
    Fänrik
  1. Precis sjösatt och har ett jätteproblem. Vi har en daycruiser 25-fot -00 med en Mercruiser 5.0l och ett bravo 3 drev. Innan vintern så konserverade vi motor, tömde limpor, körde med glykol. Sedan har båten förvarats utomhus. Före ett par veckor sedan hämtade en firma drevet och servade det och monterade sedan tillbaka drevet. När vi nu sjösatte så startade den fint och jag åkte en kort sväng, lade till vid bryggan och upptäckte att det forsat in vatten i motorrummet, halva motorn under vatten. När vi pumpat ur vattnet så startade vi igen och då forsar vatten in längst bak på motorn, det verkar inte vara någon slang eller nåt. Det är väldigt svårt att se/känna var det kommer ifrån. Är det någon som har en bra teori och kan det ha med drevmontaget att göra?
  2. Hihi, humor! Alltid kul med sär skrivning! Guld stjärna till OleE.
  3. Hej Christoffer Jag har en Garmin 178 ci (172 med inbyggt ekolod) och den är jag mycket nöjd med. Du hittar Garmins produkter till bra pris hos www.powerpc.se. Jag har köpt min där och det funkade bra. //Grynna
  4. Jag har en Garmin 178 ci. Funkar mycket bra och är lätt att ta med hem från båten. Bra pris hittar du hos www.powerpc.se. Aktergivare är med i priset hos powerpc, i alla fall när jag köpte! //Grynna
  5. Hörde att man skulle köra med T-röd, så det har jag kört i. Rätt eller fel, vem vet? //Grynna
  6. Apropå moppeförgasare så har jag en Bing 19 liggande någonstans. Med den borde du kanske kunna kräma ur några knop till, tror du inte?
  7. Hej, Jag har en 25 fots dc med en Mercruiser 5.0 från år 2000. Den går väldigt rent och fint men när jag drar på fullt så dör den och jag får dra av på gasen för att den skall öka i varv igen. Lite jobbigt eftersom det tar lite tid att komma upp i planing. Sedan när jag ligger i 23-24 knop och marschar och drar på så händer samma sak. Dessutom kan den efter en tid (lite olika hur länge) på marschfart plötsligt dö och då får man dra av nästan till tomgång och sedan börja om. Som jag har förstått det så kan det bero på bränslefiltret, så det bytte jag igår. Nu har jag inte hunnit testa än så problemet kan vara borta. Men kan det även bero på att motorn får för lite luft? Jag installerade en ny motorrumsfläkt som det är ett riktigt bra drag i och den har varit på när jag kör. Kan det vara så att den suger ur luften för bra och motorn inte får tillräckligt med luft? Ska man ha fläkten på när man kör eller bara innan start? Tacksam för svar!
  8. Utgår ifrån att lanströmmen är ikopplad. På min spis så finns det också en knapp lika som knappen, med en nyckel på. Den trycker jag på innan knappen.
  9. Grynna

    GPS-köpare

    Jag har en 172c med intern antenn och det funkar bra i en HT. Extern antenn behöver du om det kommer att vara väldigt mycket tak ivägen för signalerna. Eftersom du inte behöver lod så behöver du inte en 178 eftersom lodet är det enda som skiljer. Jag har varit nöjd med min Garmin.
  10. Jag hade propulse förra året när jag drog mycket skidor och det var kanon. Ställde man om stigningen lite så kändes det knappt att någon stod bakom.
  11. Hej, jag har gjort nästan samma sak själv. Jag kapade mitt rör rakt av med en röravskärare. Sedan ska jag sätta ett tvärgående rör ca 15 cm upp på stagen som sitter fast i båten. Stagen sitter ca en meter in på båten så då bli det inga problem att kliva över.
  12. Kollade med Gecea. Dom tror att det kan vara något skit som finns i slangen och som sätter sig för backventilen när oljan skall tillbaka. Förslaget från dom var att byta slang, och det ska jag testa.
  13. Den går tillbaka av sig själv jättefint om jag tar bort slangen. Men när jag sätter tillbaka slangen och trycker på knappen och kör ner trimplanet och sedan upp igen, då stannar den en bit ifrån. Jag har testat att hjälpa till men det är stumt. Det måste ligga något tryck kvar i slangen. Det kan givetvis vara luft, men hur får man bort det?
  14. Jag har också problem med loggen och har ett bravo 3 drev. Kan man ta loss uppe vid mätaren och blåsa på med tryckluft därifrån för att få bort eventuellt skit som sitter i slang/drev?
×
×
  • Skapa nytt...