Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Northsea

Volvo Penta problem D4 och D6

Rekommendera Poster

Då det nyligen skapats en tredje tråd i samma ämne lyfter jag den här tråden eftersom rubriken känns tydligast.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=484265&highlight=volvo%20penta

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=488105&highlight=volvo%20penta

Både i det norska reportaget och i DI's artikel sägs att VP kontaktat de flesta kunderna med berörda motorer (tillverkade oktober 2007 till höst 2012).

Någon här på MG som blivit kontaktad och kan dela med sig av erfarenheter på hur VP löst/hanterat detta?

Edit - tillägg: Man kan med serienumret på sin motor ta reda på om detta behöver åtgärdas via VP's publikationssökning http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

Tog för skojs skull och slog in några serienummer som fanns i begannonser på blocket, och för vissa motorer ligger en service-kampanj publicerad angående avgasrisern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta avser maskiner med förhöjda risers, inte alla motorer.. 

 

Journalister är duktiga på att överdriva det mesta.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått brev av VP med tydliga instruktioner om hur jag kan se på motorn om jag har den aktuella risern eller inte. Och om jag är berörd så ska jag kontakta närmsta varv för kostnadsfri åtgärd. Kan faktiskt inte alls hålla med om att det är dåligt skött av VP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Informationen Alandia går ut med på DI, om vilka motorer som kampanjen berör är bristfällig tycker jag. Kampajen berör D4 och D6 inom ett visst område av serienummer. Av dessa är det endast de modeller med riser som bör kontrolleras och av dessa är det motorer som är lågt monterade (toppen av skölden under vattenlinjen) som kräver nogrannare inspektion/byte av avgasrör.

Registrerad motor och inom berörda serienummer så får kunden ett brev hem med infon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min maskin(2006) är registrerad, jag har risers men inte fått hem brev. Däremot har jag förra året tagit bort gummibälgen och slipat rent och målat med 2- komp färg pga att det hade ärjat. Tur att jag gjorde det i tid. Står i instruktionsbok att detta skall inspekteras varje år.

Alla bockhorn ligger i vatten även de utan riser. (hoppas d heter bockhorn) det svarta hellvettet bakom maskin som sitter fast på innsidan sköld och går upp till gummibälg som sitter fast i avgas/turbon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan skriva in din serienummer här och söka. Aktuella kampanjer borde du se där, om inte så finns det inga för just din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga kampanjer där till min maskin men ändå har jag ju haft problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en sån sak som att Penta kallar det kampanjer säger en del om deras tänk mot kunder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att få klarhet i hur avgränsat till vissa årsmodeller/serienummer detta problem verkligen är. Om problemet är så allvarligt att nyare motorer (2007-2012) åtgärdas kostnadsfritt genom denna kampanj, så borde det ju kunna vara riktigt illa för äldre motorer som lägat längre i vattnet om problemet (materialval till risern eller vad det nu beror på) var same-same tidigare år.

Såg att detta diskuterats livligt i Norge. Finns en forumtråd här: http://baatplassen.no/i/topic/97376-service-kampanje-volvo-penta-d4-og-d6-med-drev-og-eksosriser/

Har bara skummat tråden, men tänkte det kunde intressera någon.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pentas kommunikationsfolk sitter ju i Götlaborg, så det är väl kanske inte de skarpaste knivarna i lådan som man lyckas rekrytera....Mooooahahhaaaahaa...

Skämt åsido, det viktigast är vad (och hur) de gör för att hantera problemet, inte vad vi andra tycker om språkbruk. Som jag skrev tidigare i tråden är det väligt intressant att höra synpunkter från de som har berörda maskiner. Thundergood har ju vittnat, tack - uppmanar fler att göra det och kanske komma tillbaka med feedback när man haft inne båten för åtgärd.

P.s. är själv ursprungligen Göteborgare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en D6 från 2004 som monterades in 2007. Det  börjar bli korrision, ligger i bräckt vatten. Fick rådet av VP efter inspektion att slipa och behandla med epoxyfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja risern är ju inte problemet för den är ju av rostfriffstål ihjallafall min.  Den sitter där för att inte få in vatten bakvägen vid djupt monterad maskin.

Om ni jämför vart ni har vattenlinjen och sedan innanför så ser ni hur högt vattnet går upp i bockhornet, det står alltid vatten i aluminiumdelen och det blir alltid liggandes vatten i skarven. Även andra maskiner ex 41 ruttnar dessa upp. Det finns en plastmuff man kan limma dit på vissa så man slipper det hängande vattnet i skarven. Men den kanske skulle varit där sen den byggdes,,,, tycker jag.

Jag fattar inte att försäkringsbolagen tröttnar, men det är ju ändå vi som betalar premien....

Hur många servar sina maskiner här själva och hur många gör det på varv (firma)?

Jag gör det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl nån Glen som sitter där och bestämmer :)

 

Synd att Penta sköter sina reklamationer mm uselt. De ligger långt fram i teknik och skryter om sina avancerade testbåtar/station mm. Dock verkar inte ekonomin tillåta tillräckligt med tester och det blir lite Biltema över det hela. Kunden får testa mao. Skillnaden är att på Biltema kan du få lämna tillbaka den defekta produkten eller få en ny. Hos Penta får du betala en kampanj. I bästa fall...

Är privatmarknaden så lite för Penta så att dom kan ignorera sina kunder? Har ju skrivits om deras problem och bemötande i några år nu och dom kör på i samma stil

Nån som vet om tex Nimbus eller liknande inte går att få med annan motor än Penta. Hade vart kul att agera kund på en ny båt men backa ur pga att det sitter en eller två gröna problem i båten :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kampanj-Glenn får man förmoda dåwink

När jag jobbade i branschen på 90-talet var vi underleverantör till i princip alla svenska båtbyggare inklusive Nimbus. Vill minnas att Nimbus fullständigt lackade ur på VP och bytte till Yanmar, men efter några år var VP tillbaka. Tror dock det mest var en prisfråga. Sen har ju VP och Nimbus gemensam historia, vilket kan ha påverkat åtminstone historiskt.

Aquador (som jag har, köpt beg) är delägda av Brunswick (som äger Mercury/Cummins). Ändå ser man mest VP i dessa båtar, i synnerhet i Sverige.

Varför? Vet ej. I mitt fall påverkade bl.a. servicenätverk, prestanda, ljudnivå och bränsleekonomi på jämförbara årsmodeller valet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låter aukt VP-verkstad serva. Har ingen plats att ha båten på vinten och har för mig (men är inte säker) att det var en förutsättning för att maskinskadeförsäkringen skulle gälla.

Verkstadens serviceprotokoll följer instruktionsbokens underhållsschema, och i protokollet står att kontroll/inspektion av avgasrör gjorts med OK resultat. Skall säkra mig om att de gjort den inspektion som avses och beskrivs med bild i instruktionsboken...

Har lågt monterad D6-310 med drev, sannolikt tillverkad höst 2006. Mitt serienummer omfattas ej av kampanjen.

Skulle dock gärna vilja veta om man gjorde någon förändring 2007 till det sämre som föranleder denna kampanj. Får väl höra med verkstand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Her er en link til det norske båtforumet, Baatplassen.no, med diskusjon og erfaring omkring dette problemet med D4 og D6.

http://baatplassen.no/i/topic/97376-service-kampanje-volvo-penta-d4-og-d6-med-drev-og-eksosriser/?hl=riser&do=findComment&comment=1381905

 

Linken inneholder mange bilder.

Det er flere som har erfart at også innstallasjoner utenfor nummerserien som er varselt, har tæring. I Norge har vi 5 års reklamasjon/ garanti.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Varenda biltillverkare kallar såna här typer av reklamation för kampanjer så varför skulle det betyda något negativt just för Penta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok något jag missat i så fall. Kör varken ny bil eller båt :(

Dock är det flera av Pentas kampanjer där köparen får betala för saker som är ren garanti samt detaljer som beror på konstruktionsfel. Visst ligger det ibland utanför garantitid men ett konstruktionsfel ska man som konstruktör ta ansvar för oavsett. På sådant vis de flesta större företag jag. Dock inte Volvo Penta.

Det stör mig något enormt hur dom behandlar både kunder flera av deras auktoriserade verkstäder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte segelbåt (Jeanneau) för ett antal år sedan så kunde man mot pristillägg få en Volvo Penta installerad, standard var Yanmar...kändes som om standardalternativet var bättre än tillvalet, så det var ett enkelt val.

- Betala extra för en Volvo Penta?

- Why would I?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en D6 årsmodell 2007. Tog med sambo och svägerska igår för en tur ut till Askö utanför Trosa. Ankrade upp i en underbar vik med enbart 1 m under båten och sandbotten, och tur var väl det. Under lunchen drog länspumpen igång och började pumpa ut vatten. Mycket förvånad öppnar jag luckan till motorrummet och upptäcker 20-30 cm vatten under motorn. Konstaterade att vattennivån sjönk, sakta, så uppenbarligen fick vi ut mer vatten än vi tog in. Sambo och svägerska kunde ta av sig flyvästarna igen. Hittade felet, ett runt hål, mitt på risern, ca 10 mm runt och 30 cm upp. Tätade hålet med en skinnhandkse och spännband, åkte till Trosa Marin idag som konstaterade att risern rostat hål inifrån?

Fick information av marinan om VP:s problem med avgas risern och dom kollade upp serienumret på min båt som INTE omfattas av kampanjen Dom skulle dock kontakta Volvo Penta för instruktioner. Återkommer när jag vet mer från Volvo Penta.

Det här kunde slutat riktigt illa, 1: Hålet blev bara ca 10 mm, 2: Vi hade ankrat i en vik med 1 m vatten under båten när pumpen drog igång. Slutsats, större hål och 30 m vatten under båten, törs jag knappt tänk på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte omfattas av kampanjen så tycker jag du skall kontakta Alandia och med deras hjälp få ut det i tidningarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framsteg i processen,

Varvet, auktoriserad verkstad av Volvo Penta, var i kontakt med Micab som tydligen är Volvo Pentas mellanman i Stockholms området. Beskedet blev, Detta serie nummer omfattas inte av Volvo Pentas generösa kampanj Fick kontaktuppgifterna till Micab och hade ett längre samtal med deras representant. Informerade att jag kommer att göra ett jäkla väsen av det här med öppna brev till alla försäkringsbolag, media som uppmärksammat Volvo Penta problem, sjöräddnings sällskapet och kustbevakningen som bör höja beredskap för alla Volvo Penta åkare som med stor sannolikhet kommer att ta in vatten och sjunka.

Micab representanten vill nu att varvet demonterar avgas kröken och fotograferar/dokumenterar problemet för att se OM Volvo Penta kan ta detta som ett good-will ärende. Funderar nu om det är ok av mig? Undrar bara hur jag tänker om jag senare i år läser om en annan Volvo Penta fått riktigt stora problem, total haveri och kanskle något ännu värre.

För övrigt, så är uppskattad kostnad för att fixa felet drygt 20 000:-, Surt sa räven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Följer upp mitt problem med avgasrisern. Marinan tog upp båten och motorn ur båten. Lossade avgasrisern som inuti visade sig ha ett flertal krater liknande korrisionshål som dokumenterades. Och! De hittade ett datum på avgasrisern, 2012-04! Jag köpte båten i maj 2012 och förra ägaren hade tydligen bytt ut den av någon anledning. Hålet som orsakade läckaget och några till kratrar hade alltså uppstått av att båten varit i sjön i drygt 5 månader. Fick besked av marinan i förra veckan att Volvo Penta tar hela kostnaden som en garanti goodwill så jag kom undan både gratis och med en hårsmån av katastrof. 

Ironiskt, i förra veckan fick jag brev från mitt försäkringsbolag, Atlantica, som påtalade brevet från Volvo Penta om service kampanjen som tydligen inte alla (inklusive jag) fått. Avslutningsstycket i brevet lyder:

I sammanhanget vill vi informera om att din båtförsäkring inte täcker konstruktionsfel och inte heller skador uppkomna genom korriosion 

Läskigt, detta tolkar jag som att om jag förlist och båten sjunkit så hade inte försäkringen täckt detta? Samtidigt, hur hade försäkringsbolaget i det läget kunna bevisa att det var genom korrision som båten förliste? Det kan ju bli en hypotetisk diskussion i sammanhanget men den kan ju bli jobbig och väldigt dyrbar. Dom flesta båtarna med D4 eller D6 monterade kostar minst 1,5 MSEK.

Försäkringsbolagets, och min personliga rekomendation till D4 och D6 ägare är att snarast möjligt undersöka och eventuellt åtgärda konstruktionsfelet

Ha en skön sommar på sjön!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej. Utan att säga att allt är rätt eller fel, men.

 

Jag tror det blandas ihop lite begrepp.

 

Alltså Raisern har inte varit själva problemet. MEN det finns (pitting) på en del där också.

Det är avgasböjen som är det farliga.

De ska bytas och kontrolleras med jämna mellanrum. Glöm inte det. 

 

Om raisern fallerar så sjunker ju inte båten i regel. Men det kan den göra om böjen läcker lågt.

 

Jag kan bara rekommendera att av alla jag sett och bytt.

Kolla Zink motor

Kolla Zink nya böjarna.

Kolla Zink sköld och drev.

Kolla KRYPSTRÖM!!!!.

 

 

Människor skyller allt på materielfel, men så är inte alltid fallet.

Redigerad av Anders67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...