Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Arne_Anka

Hur är båtmarkanden nu... egentligen?

Rekommendera Poster

Det ges lite motstridiga uppgifter om hur marknaden för båtar utvecklas. På nyheterna häromdan sa chefredaktören bför Båtbörsen att botten inte var nådd. Om jag inte missminner mig har jag hört branschföreträdare säga att man ser en ljusning. Båda kan väl sägas vara jäviga.

Vad tror ni själva? Har vi sett det värsta? Vilka faktorer tror ni påverkar? Har det faktum att man kan belåna hus och hem lägre påverkat? Är det verkligen sjöfyllerilagen som påverkat (Obs, detta är ingen tråd som behandlar denna i sak)? Vilka andra faktorer ser ni? Vad säger de som jobbar i branschen?

Jag menar inte specifikt vare sig begagnatmarknaden eller nybåtsmarknaden utan båtmarknaden generellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på bilmarknadens kappsejsning vad gäller andrahandsvärdet(på något som nästan varje familj behöver) så tror jag att båtmarknaden har 20-25% fall till att göra i o med att det räknas som lite av lyx att kunna ha råd med båt och båtplatts som både är en bristvara och dyra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det blandade intryck. T ex Anytec säger att det blir all time high i år för försäljningen. Nimbus hade sålt dubbelt så många båtar som budgeterat de senaste tre månaderna. Andra säger oxå att de ser en ljusning medan andra inte gör det. De stora engelska och italienska varven ser även de en ljusning säger de. men då vet jag inte om det är försäljning inom EU som ligger bakom ökningen eller om allt är tack vare den ökade exporten till framförallt sydamerika och asien.

Ang... beg marknaden så finns det väl en viss antydan till att botten är nådd iaf för lite nyare båtar. 70-80 tals båtar kan nog falla llite till men det är nog rätt naturligt iom att de börjar bli 25-40 år gamla med medföljande dyra renoveriingskostnader på många objekt.

Ni som sitter och hoppas på ytterligare ras och ett scenario liknande bilmarknaden med 50% tapp på 3 år eller liknande, kanske ska tänka om lite.. Vad tror ni det skulle innebära för branschen och framtida begagnatutbud om det blev verklighet? Hur många svenssons med hyggligt normala inkomster skulle köpa ny båt för 200k- säg 1 milj och kanske belåna den om man visste att halva värdet var borta efter tre år? Typ ingen. det är en fritidspryl vi pratar om, inte en bil som man ändå måste ha för sitt dagliga liv. För er som skulle älska att välja och vraka på en totalhavererad marknad blir det lite som att kissa på sig, skönt i början men sedan inte lika kul. Om säg 10 år skulle det knappt finnas några fräscha beg båtar som inte är för gamla att välja på alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna på båtar lär ju inte gå upp i alla fall.

Såg också det nyhetsinslaget och reagerade på säljaren till den gula segelbåten som klagade på att han fått sätta priser 45tusen under vad han skulle fått för ett par år sedan.

Tja.. Vad ska man säga. Båten är ju ett par år äldre nu och därmed bör den vara värd mindre. Hur mycket mindre beror på marknaden men även slitage och framför allt, hur liknande båtar har utvecklats. Och hur stort är steget i pris upp till en modern båt?

Ser gång på gång båtar som annonseras ut till överpriser, säljarna vägrar pruta med motiveringen jag ska ha tillbaka vad jag gett, och blir stående med sina båtar, som ligger ute på blocket i 2-3  år. Mot slutet av år 2 börjar prissänkningen, som då gör att utannonserat pris är vad båten skulle legat ute för 2 år tidigare, år 3 fortsätter det nedåt - aldrig i fas dock. Är ju bättre att pruta lite och få båten såld än att stå där i 3 år med annonskostnader, visningar, veliga spekulanter osv... Dessutom får man ha kvar samma gamla båt istället för att kunna gå vidare.

Värst är nog en kille som hade en intressant båt ute i en radannons i dagstidningen för 3 år sedan, jag uppskattade värdet till ca 1,8mkr och ringde för att höra mer och se vad han begärde. Efter en beskrivning av båten kom vi till priset: 3.8mkr. Det var ju inte ens någon idé att försöka pruta när man är så långt ifrån varandra, så jag tackade för mig. Båten blev inte såld.

Nu ligger den till salu. Begärt pris är under 2mkr. Men det är fortfarande helt fel.

Man kan inte räkna med att tjäna pengar på allting.

Visst, det finns fortfarande folk som kan få igen vad de gett, men det beror på vilken båt de har, vad de köpt den för och i vilket skick den är.

Bara för att någon får en viss summa för en båttyp så betyder det inte att alla ska kosta lika mycket, det kan skilja enormt i skick på båtarna - men framför allt utrustning. Det kostar rejält att extrautrusta en båt och på en begagnad gammal båt kan tillbehören nästan bli dyrare än båten i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag försöker få sagt är att det inte är konstigt att ingenting säljs när priserna är fel.

De som sätter priset vettigt, och har en båt i vettigt skick att sälja - blir av med båten utan problem.

Vädret på västkusten har varit dåligt 2-3 somrar i rad, det påverkar garanterat.

Sjöfyllerilagen tror jag inte har någon större inverkan faktiskt, men kanske skrämmer bort någon enstaka.

Sen haglar det ju av hemska nyhetsrubriker på dagens industri och i morgontidningar, allt från börsoro till Eurokris och budgetstup i USA utmålas vara slutet på verkligheten - det skrämmer nog många från att lägga en massa pengar på en båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just detta som ni pratar om att det begärda priset är för högt satt så blir du inte av med den fören du satt ner den. Betänk då att alla börja prissätta sina objekt i rätt läge bra. Men problemet är att vanliga Svensson fortfarande inte har råd att handla i dagens läge eller våga pga risken att bli arbetslös.Utbudet blir större i samma prisklass men kunderna är inte fler, så då måste du dumpa priset ytterligare för att bli av med din båt, karrusellen är igång precis som bilmarknaden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter tre år lyckades jag sälja min (svenskbyggda) segelbåt, en båt jag köpte ny i den fasta tron att den, om inte gå upp i pris, i alla fall skulle hyfsat hålla värdet. Så var det inte och jag kan bara konstatera att det varit billigare att hyra båt  åren vi hade henne ...

Problemen med att sälja båten har förstås fått mig att fundera, och även diskutera  med folk i branchen, och i branchorganisationer. Jag tror att det finns flera faktorer till krisen, och det tycker jag det är när varv efter varv kursar och begagnatmarknaden är seg.

1. Konjukturen. Självklart påverkar detta genom en slags allmän missmodighet, men när det gäller dyrare objekt är den marknaden inte lika konjukturkänslig. Och, för dom som har arbete så är läget gott med låga räntor och sänkta skatter under senare år. Men, det finns en allmän oro som förstår sprider sig.

2. Lånemöjligheten. Många båtar köptes genom att belåna hus/lägenhet  till ett köp med låg ränta, kanske också amorteringsfritt. När takten på prisstegringen avtog har ju denna möjlighet minskat, plus att många redan utnyttjat möjligheten. Dessutom en åtstramning på kreditmarknaden.

3. Marknaden mättad. Det finns en allmän tro i samhället att allt bara kan öka hela tiden, att det alltid skall finnas en tillväxt. Eftersom båtar i princip inte skrotas så måste man till slut komma till en punkt där alla som vill ha en båt, har en båt. Många båtägare vill byta båt (upp eller ner), men det kräver rörlighet på begagnatmarknaden. Det kräver också att det tillkommer nya båtmänniskor, men intresset för båtar varierar över tiden och siffrorna för besökare på mässor pekar ju inte på ett stegrande intresse. Tvärtom.

4. Kusten mättad. Gäller i alla fall västkusten/Bohuslän där jag hör alltfler uttrycka att dom tröttnat på fulla gäst- och naturhamnar, och allmän stress på sjön.

5. Generations-skifte. För mig betyder båt också tid på varvet, putsning, sitta i sittbrunnen i hemmahamnen med en kaffe. Kort sagt - det är en livsstil, värd att lägga pengar på. Enligt många i branschen är det inte så på samma sätt längre utan båt har blivit en av många saker man gör på semestern, och då är familjen inte beredd att lägga den tid, och de pengar det kostar, att ha en båt. Man vill också ha en annan bekvämlighet i båtlivet än vad som traditionellt har varit efterfrågat vilket ställer krav på tillverkare och marinor.

6. Prissättningen. Som andra har påpekat så är priserna på begagnade båtar för höga och kommer att sjunka. Till slut inser säljaren att båten inte är värd mer än vad en köpare är beredda att betala:  säljarna är marknadens sista optimister. När man inser att en ny båt kanske tappar 30-40% på några år, så kommer många att dra sig för att köpa en ny båt och ser att det sommarnöjet kostar många tusenlappar i månaden bara i värdeminskning.

Jag tror som Vi Båtägares redaktör att botten inte är nådd - för att få snurr på begagnatmarknaden måste priserna ner ytterligare, och det finns inget skäl till att dom skulle gå upp igen. Det kräver ju en ökad efterfrågan, men i en mättad marknad kommer förmodligen utbudet av begagnat vara större än efterfrågan. Kommer man köpa nya båtar? Beror på prisbilden, och en acceptans för att båtar är mer som bilar, direkt du har vridit om startnyckeln har den tappat rejält i värde.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt bra sammanfattning.

Ett par tillägg

* Höga bränslepriser, spec vid sjömack. Visst, sitter man på en modern och snål diesel så är det väl ingen katastrof. Men en stor del av beståndet har ju törstiga bensin 6 or och 8 or både utom och inombordare som drar en hel del.

*många av de som köpte båt fram till nedgången började var nog inte riktiga båtmänniskor. Det var enkelt att köpa/låna till båt samt ganska hett att köpa ny båt under några år.

*Även om sjöfyllerilagen inte är kanske det största problemet så har en bidragit till minskat intresse. Det verkar de flesta i branschen överens om.

Jag tror nog att begpriserna kommer att vara mer differntierade framöver. Nyare båtar med rätt skick och snåla motorer kommer säkerligen att betala sig. Äldre båtar med renoveringsbehov/motorbyte, törstiga motorer mm framför sig kommer nog inte vara så heta. Det bekräftas även av det allt större intresset för fullservice ink förvaring mm. Intresset för att meka är inte lika stort längre.

Det är trots allt vissa skillnader på båt och bil, en båt håller många fler år än en bil om den sköts normalt. Så ett liknande värdetapp som på bilsidan skulle helt enkelt inte spegla verkligheten enligt mig iaf. En 10 år gammal bil är ju nästan slut. En normalvårdad 10 år gammal båt har många år framför sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det finns ju ett problem med minskande begpriser; incitamentet att köpa nytt minskar ju ytterligare. Om man betalar mindre för en begagnad båt men som ändå är i riktigt fint skick, varför köpa en ny båt. Samtidigt har ju inte priserna för att bygga nya båtar minskat, eller?

 

Så. Vad är lösningen? Ska man leasa båtar istället? Dela båt? Eller så är det en naturlig utveckling. Skärgården blir mättad. Då släpper vissa sitt båtintresse, men då blir ju också platsen i skärgården större. Och om ett tag kommer folk inse hur fin och orörd skärgård, och då vilja köpa båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis vad som hänt bilmarknaden och många andra marknader, för inte så många år sedan bytte folk bil varje år för bankerna kasstade nästan pengar efter en när man gick ut. Och nu så har vi baksmällan efter denna köpfest som gick över styr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några saker som jag tycker är viktiga angående båtmarknaden.

 

Vädret.

Som det varit nu med två urusla somrar.

Varför överhuvudtaget köpa båt när ändå bara regnar och blåser? Båt är väderberoende.

 

Arbetsmarknaden.

Med så många neddragningar, permitteringar, företag som flyttar utomlands, ungdomar som inte får utan bor kvar hemma etc. skapar självklart en negativ spinn-off på var och en. Vem vågar ens tänka att belåna ett fritidsintresse när jag inte ens vet säkert att jag har ett jobb imorgon?

 

Med vänlig hälsning,

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinpriset är en orsak till att inte köpa begagnat. Att åka runt med min dryga 5 meters båt x antal ggr per sommar kostar pengar, då är den inte direkt ett typiskt bensinslukarmonster.

Att riska ett motorhaveri på detta (hur mycket skulle det inte kosta) gör valet att välja nytt, väldigt mycket tryggare. Att åka på en ekonomisk bomd direkt på allt från 80-200´kr vill man undvika, för en trasig gammal motor.

Sen får du en ny båt, inte en 10-30 år gammal som folk försöker kränga för allt från 60 till 80 % av nypris, med fix som tar allt ifrån alla helger på våren till att i princip aldrig bli klar. Har man familj så väljer man inte den lösningen idag. Vilket känns väldigt sunt.

plastbåtar från igår till 70 - 80-tal är det stor skillnad på design och sjösäkerhet som är viktiga parametrar i mitt val av båt.

Smaken är olika. Köper hellre nytt än dyra begagnade båtar som ofta döljer amatörjobb och är/kan vara slut. Plast (inte heller trä) är definitivt inte livsbeständigt. Mekanik likaså... tar slut till sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att Det ges lite motstridiga uppgifter om hur marknaden för båtar utvecklas som TS skriver kan nog även bero på skifte i vilka båttyper som är populära nu jämfört med tidigare. Var på båtmässan igår, och slås av den enorma expansion av t.ex. mindre (ofta öppna) alu-båtar som exponeras. Tycker denna kategorie har vuxit de senaste åren samtidigt som dyrare större bobåtar minskat. Ovanpå detta har vi haft en allmän kriseffekt sedan 2008.

Många av argumenten som ventilerats här i tråden är ju argument mot bobåtar/flytande sommarstugor och intresset för denna typ av båtliv med  t.ex. 4 veckor i sträck till sjöss varje sommar har sannolikt dalat rejält bl.a. av alla skäl som listats i tidigare inlägg.

En annan sak jag slogs av igår är genomsnittsåldern på mässbesökare. Den var påfallande hög. Nu var jag visserligen där en vardag och det är svårt för många som arbetar att ta sig loss, men framåt kvällen var det dessutom rejält tunt med folk. När jag själv jobbade i branschen för ca 15 år sedan och ställde ut vill jag minnas att det såg annorlunda ut i veckorna med betydligt fler yngre / yrkesverksamma besökare. Om denna iakttagelse är riktig kommer den naturliga avgången fråna aktivt båtliv sannolikt att vara mycket högre än nyrekryteringen i framtiden. Möjligen är det även så att den nyrektrytering som trots allt sker gynnar just små, oömma öppna bad/fiske/dagtursbåtar som inte innebär en 100%-ig satsning på båtliv, och dessutom är lättare att klara av ekonomiskt.

Förr eller senare hamnar nybåtsförsäljningen i balans, kanske efter fler konkurser / omstarter med ny strategi. Nybåts- och begbåtsförsäljning hänger intimt ihop, men om preferenserna av båttyp ändras med tiden så kommer det att vara fortsatt mycket trögt för vissa typer av båtar. Min gissning är att semesterbåtar från -70 och -80 talen kommer att vara mycket svårsålda även i framtiden. Inte för att det är fel på båtarna eller ens på priset utan eftersom det inte på långa vägar kommer att finnas tillräckligt med köpare som ens för en rimlig peng är intresserade av denna båttyp.

Så för delar av båtmarknaden tror jag inte botten är nådd, för andra delar går det nog riktigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske blir det som för bilmarknaden. Vissa bilar står sig ovh tas om hand av entusiaser medans massbyggen typ Nissan Micra ( Maxi 77, Bavaria 30 tex) går till en båtskrot när ingen längre vill ha den. Och då menar jag inte att det är dåliga båtar men att de inte tillför något mer än funktion.

För andra mer sällsynta och hantverksbyggda båttyper kan det nog bli ett intresse som för veteranbilar.

Hur som helst tror jag inte att den framtida marknaden kommer att kunna svälja alla 40-talist-båtar. Det behövs nog fler båtskrotar. Ruttna raden finns inte längre, plast ruttnar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är precis hemkommen från årets båtmässa i Älvsjö. En reflektion var att utställningsytan var betydligt mindre än tidigare år. Tidigare var både A- och B-hallen fylld. Nu hade man trängt ihop sig i A-hallen. Mindre utställda båtar helt enkelt, men jag tycker även att det var betydligt glesare med besökare.

Jag personligen tror också att intresset för fritidsbåtar står inför ett generationsskifte. 40-talisterna börjar bli för gamla och de äger drösvis med båtar från 70- och 80-talen.

Återväxten från 70-talister och 80-talister väger inte upp och framförallt vill vi lite yngre inte ha våra föräldrars gamla delaminerade, krackelerade och allmänt sunkiga gamla flytetyg. Det gör dessa objekt svårsålda med prisfall som följd.

Tid är en bristvara och intresset för att feja och putsa ligger kanske inte på topp. Man vill ha nyare lättskötta båtar. Personligen tycker jag fortfarande att begpriserna på gamla båtar är alldeles för höga jämfört med nypriset.

Ska jag köpa båt vill jag ha nytt eller nästan nytt. Jag orkar inte med något gammalt och slitet. Vill helst bara vrida på nyckeln och åka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

70 - och 80-talisterna har inte den ekonomin som 40-talisterna kunde ha när de var unga. På 60- och 70-talet kunde  man bo billigt och jobb fanns i massor. Dessutom betade inflationen av alla skulder och man fick rabatt på skatten ju mer man lånade.

I dag tar både man och kvinna i större utsträckning ansvar för hem och barn och tiden då gubben (nästan alltid gubben) i lugn och ro kunde ägna helgerna åt att vårrusta båten är förbi. Nu krävs att föräldrarna står bredvid fotbollspanen/hockeyrinken/gymnastiksalen mm och kollar på barnens framsteg istället när det finns tid över efter hushållsarbetet. Livet blir allt mer organiserat och ospontant och rikedom räknas i tid och inte i endast pengar.

Det svänger säkert tillbaks såsmåningom som det alltid har gjort

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många skäl är angivna och det är nog så att det är många saker som sammanfaller just nu.

En stor sak är, precis som också nämns, att vi har andra vanor.

Det är inga problem att sälja en lite trailerbar båt som den moderna familjen kan åka och bada med eller fiska en dag när solen och den rätta känslan infinner sig samtidigt. Gärna i underhållsfri aluminium.

Men gammla båtar som kräver mycket jobb innan den kommer i sjön som man sen ska bo i med familjen i under veckor på sommaren, nej, dom går bort för allt fler. Dom pengarna och tiden använde man till en resa till Thailand över jul :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade båt också i början av 90-talet då den stora bank & finanskraschen slog till med full kraft dvs räntor på 18-20% som gjorde att båtarna tenderade att vara värda mer som bojsänken än som fritidsnöjen för sjöfolket.Man glömmer lätt bort detta i all bedrövelse ang nedgången på båtmarknaden som pågår nu och inser inte att det kommer att vända om något eller några år och då är vi tillbaka igen på en mer normal prisnivå igen men kanske med en förhoppning om att dom äldsta vraken har skrotats ut från marknaden.Att jämföra bilar med båtar på beg marknaden som många gör är som att jämföra äpple & päron givetvis pga att båtarna har en livslängd som sträcker sig bort mot 30-40 år om man använder båten några veckor per år vilket inte många bilägare gör med sina bilar (undantaget veteranbilar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...