Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Pelle73

Nytt tändningslås, Pris?

Rekommendera Poster

Vi undrar lite vad det kostar att byta ut tändningslås på våran båt.

Motorn är en Evinrude och den sitter på en Ryds 480 styrpulpet.

Vart köper man nytt tändningslås?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis skickade efter ett till just en Evinrude från marinshoppen, tror han betalade en tusing ganska exakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.. Vi saknar 1 nyckel så igentligen så kan man ju lika väl beställa 1-2 nya nycklar så klarar Vi det.

Är det någon som har köpt ny nyckel? Så man vet att de passar. Ser att det finns nycklar från utlandet för strax under 100 kr / st. Bara så de passar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat alla nycklar du har i nyckellådan? Jag har startat en Yamaha 60 hk med en cykelnyckel! Nu var det rätt många år sedan men det var ett vanligt knep då, att testa lite olika nycklar i ungefär rätt storlek. Tändlåsen var inte direkt något stöldskydd om man säger så...

Jag vet inte om tillverkarna bättrat sig när det gäller detta men så vet jag heller inte hur gammal TS motor är.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte finns elektronisk igenkänning av nyckeln är det en bra ide att kolla igenom alla gamla nycklar man har, ni kommer att bli förvånade hur många som funkar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man 2 st strömbrytare, varav en av dessa återfjädrande och då bygger man tändningslås och motorstartfunktionen utanför styrkonsolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar faktiskt på att göra just det, en startknapp istället för tändlås i vår båt. Man läser ofta om folk som har problem med krånglande tändlås och det är ju inte så kul ifall man skulle vara i ett trängande läge.

En switch för tänding och sedan en knapp för startrelät...enklare kan det knappast bli! Sen att det känns lite rejsigt gör ju inte saken sämre! cheeky

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en helt vanlig båtnyckel till en helt vanlig gammal båtmotor är det väl bara att göra en ny nyckel hos smeden? Kostnad på max en 100-ing per st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte tändningslåset till min evinrude för två år sedan, ca 600kr vill jag minnas att det gick på. Beställde det genom min lokala båttillbehörsaffär. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick till låssmeden med min Evinrude-nyckel, han gjode en ny på några minuter. Minns inte hur mycket det kostade, men om det hade varit dyrt hade jag nog kommit ihåg :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där universalstömlåsen avsedda för batteritändning som på bilar funkar inte rakt av på en tvåtaktsutombordare, åtminstone inte på alla. På den Evinrude 50 hkr från 1985 som jag har så stoppas motorn genom att strömlåset kortsluter tändningen. Ett universialströmlås från biltillbehörsaffären har inte den funktionen eftersom de är avsedda för batteritändsystem. Vill man använda ett sådant strömlås så måste man vara lite elkunnig och använda ett relä som kortsluter tändningen.

Det blir kanske lite billigare så men mer delar och eltrassel som kan krångla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi är inne på tändningslås vill jag passapå att varna för tunga nyckelknippor i tändningslåset, har bytt åtskilliga som blivit förstörda av tunga saker i knippan, tänk hoppa och dunsa i vågorna vilken enorm kraft det blir i låset med en tyngd i ändan på nyckeln. Jag har exempel på flera hekto nycklar och annan skit hängandes där.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...