Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst silviasurfarn

En glad forumrookie är jag

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Sökte på kul här på MG och fick en (1) träff på uttrycket forumrookie.

Jag tyckte att uttrycket var så träffande för hur vissa tydligen värderar sina forumkollegor, och hur de ser på sin egen betydelse, att jag bums ändrade signaturen som ska visas under mina foruminlägg.

Jag hittade inte uttrycket i wikipediabibeln så jag är inte helt säker på vad det betyder, men det gör nog inget. Just det att jag inte vet måste kvalificera mig för epitetet ? Det har tydligen inget att göra med hur länge man har varit medlem, det har jag iaf kunnat sluta mig till.

Jag undrar om det finns fler benämningar man kan kvalificera sig för ? T ex om man har en kvota antal inlägg / antal inloggningar på 0.5 eller högre. Nog måste det väl finnas något träffande för det också ?

Om jag råkade lägga denna tråd i fel avdelning är jag säker på att vän av ordning raskt upplyser mig om var den lämpligen borde placeras.

EDIT: Hmm, det verkar som om signaturen inte kommer med. Det måste bero på plattformen ? Det skulle annars stå Forumrookie med endast lite drygt 290 inlägg. /EDIT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signaturen man har återkommande under inläggen kommer aldrig med i första inlägget/frågan när man skapar en ny tråd, men om du kommenterar mitt svar skall du se att det kommer med.

Ordet rookie, som ju måste va ett ganska nytt ord i svenska språket och som gissningsvis kommer från engelskan kan man faktiskt hitta i en svensk synonymordlista, och betyder enligt denna; nykomling, nybörjare, debutant, färsking, uppstickare

http://www.synonymer.se/?query=rookie&SOK.x=37&SOK.y=11

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Nu *måste* jag ju bara kommentera, om inte annat så bara för att se om signaturen kommer med.

Jag undrar när man slutar att vara en nykomling (rookie) ? Det måste tydligen ta längre tid än 3 år, verkar det som. Har man dessutom skrivit få inlägg måste det väl vara bevis för att man inte vet man talar om. Intressant.

 

EDIT: toaen, du har helt rätt, min signatur kom med nu när jag kommenterade :-) /EDIT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med Maringuidsgraden Kommendörkapten så är du väl ingen nybörjare på forumet. 

Nybörjarstadiet här på MG tar väl slut efter att man varit Landkrabba ett tag.

Sen är vi nog lika goda kålsupare allihop. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att hamna inom kategorin som avses med hur vissa tydligen värderar sina forumkollegor, och hur de ser på sin egen betydelse... följer mina uppfattningar om ämnet nedan.

Frågorna är lika svåra att svara på som frågan: hur långt är ett snöre?  

Hur länge är man nybörjare på något över huvudtaget och när blir man erfaren? Hur länge är man nybörjare på att cykla och när blir man en erfaren cyklist?

Det går givetvis inte att sätta några fasta nivåer som man kan kvalificera sig för eftersom det varierar från person till person. När man lärt sig forumets tekniska funktioner och det som kallas forumetikett så är man antagligen inte rookie längre. Detta kan man lära sig utan att skriva ett enda inlägg genom att smyga (som det brukar kallas), alltså endast läsa vad andra skriver, men det går sannolikt fortare ju mer aktiv man är.

Ytterligare benämningar efterfrågas...forumräv används ibland, även av mig, vilket för mig  betecknar någon som har stor erfarenhet av forum. Gärna av flera olika forum men det borde väl gå bra att bli forumräv även om man endast är medlem på ett enda forum.

För mig är det dock ingen tävling. Det är medlemmarna som gör forumet och huruvida någon är rookie, räv eller tillhör bredden däremellan är oväsentligt enligt mig. Det viktiga är att man uppför sig som folk och har en ödmjuk attityd.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone, du skriver bl.a. När man lärt sig forumets tekniska funktioner och det som kallas forumetikett så är man antagligen inte rookie längre. Innebär det att en del av forumdeltagarna som skriver mycket och varit med länge men som fortfarande inte lärt sig forumetikett är rookies?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett exempel på vad som kan göra att man går ifrån att vara rookie...

Grundbulten i mitt inlägg var ju att det inte går att svara på frågan eftersom det inte finns några fasta parametrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En forumrookie är man nog när man är som jag, läser fler trådar än jag skriver.

En forumräv blir man när man skriver fler inlägg än man läser trådar.

Men annars håller jag med ovan, det är en väldigt diffus gräns och gränsen är ganska ointressant, åtminstonde för mig.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I så fall är jag också en forumrookie eftersom jag läser långt fler trådar än jag skriver! cool Får sluta kalla mig forumräv alltså...angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störig Anka.

 

En anka går in på en bar och frågar bartendern: Har du bröd?

Bartendern: Nej

Ankan: Har du bröd?

Bartendern: Nej

Ankan: Har du bröd?

Bartendern: Nej vi har inget bröd!

Ankan: Har du bröd?

Bartendern: Nej vi har inget jävla bröd!!

Ankan: Har du bröd?

Bartendern: Nej, är du döv eller?

Vi har inget jävla bröd här! Frågar du en gång till om jag har bröd så spikar jag fast din näbbjävel i bardisken, din irriterande jävel!!

Ankan: Har du spik?

Bartendern: NEJ!

Ankan: Har du bröd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd ligger i gruppen ÖvrigtSnack men borde tillhöra OffTopic

eller?

Men det löser sig nog med nya versionen av forumet

Där kommer det säkert finnas grupper för forumrrookies, forumtroll, forumbögar, forumspöken och andra som vill prata av sig lite om sina personliga problem.

Det kanske till och med blir ett forum där jantelagen finns skydd mot, typ virusskydd.

Forum med vaccination mot oönskat skitsnack.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är bara att designa skyddet rätt, beroende på vad som är oönskat och vad som är skitsnack. Det bästa vore om man kunde designa sitt eget skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hackspetten lägger ägg i andras bo.så oxå maringuidare vänner på forunet,man skapar en tråd och efter ett tag ligger ett ägg där och tråden endrar karaktär. så skapas nya  ideer och vi gläds förvånas och förundras over varandra.

Rookie ja det är vi alla crying

post-5456-1394237374,4126_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hackspetten?? Tänk vad en del fåglar är anpassningsbara, när jag gick i skolan så var det göken som lade ägg i andras bo. Men det är ju ganska länge sedan och nya rön kommer hela tiden crying

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En måhända löjlig fråga, av samma kategori som slocknar lampan i kylskåpet när jag stänger dörren, fast kanske aningens svårare att kolla. :-)

Ifall man inte loggar ut när man stänger webläsaren så förblir den orangea skylten online falskeligen tänd hela tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Det här med ironi på internet är aldrig lätt. Det jag - helt seriöst - ville påpeka var det löjliga i att mäta en åsikts relevans, betydelse, korrekthet (you name it) utgående ifrån hur många inlägg författaren har bakom sig. Många inlägg betyder definitivt inte att en medlem nödvändigtvis har något vettigt att säga. Tyvärr.

Egentligen är det otroligt dumt att låta medlemmar klättra i graderna vartefter vissa fastställda gränser för antalet inlägg har passerats. Det är givetvis helt ok så länge som man tar det på skoj men uttrycket forumrookie speglar någonting annat. Självgodhet, kanske ? Att man ser ner på andra ? Vad vet jag, men vackert är det inte. Personligen stör det här mig bra mycket mer än tekniska problem med plattformen och liknande. Umgängestonen på MG är för mig det mest negativa med forumet för närvarande. Högt i tak är det definitivt inte.

För er som kanske inte orkade söka på uttrycket bifogas en länk http://www.maringuiden.se/forum/;thread=474903, där ni kan kika på hur det parameterlösa uttrycket används.

Jag vet att liknande graderingssystem används på andra (båt-)forum. Det gör inte systemet bättre. Kanske kunde man ha gilla-knappar som man kunde trycka på när man läser ett  bra inlägg, och använda det som metod för att låta folk stiga i graderna om man nu tvunget måste gradera dem ? Ju fler som har uppskattat det man skrivit desto högre grad ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det var jag som skrev ordet i länkad tråd så får jag väl försöka förklara varför jag använde det vid just det tillfället. 

Vederbörande gjorde ett rejält påhopp på en annan medlem, en medlem som jag anser tillför forumet väldigt mycket. Den som utförde påhoppet hade enligt inläggsräknaren gjort drygt 70 inlägg vid tidpunkten vilket visar att han inte är speciellt aktiv. 

Ett forum är en gemenskap uppbyggd av ett antal individer. I en gemenskap finns oskrivna regler och en viss jargong som skapats av sig själv med tiden.  Ju längre man varit med i gemenskapen, och ju mer aktiv man varit, desto starkare känner man för dessa regler och jargongen. Kommer det då in någon mindre aktiv och bryter mot dessa, och dessutom hoppar på någon i gänget, så är det väl självklart att det blir en reaktion.

Jämför gärna med verkliga livet, t ex. en arbetsplats. Om det kommer in någon ny och börjar härja med påhopp och otrevlig attityd så kommer inte det ses med blida ögon. (Det gäller förövrigt även om denne person varit anställd på arbetsplatsen länge men inte varit speciellt aktiv i gemenskapen.) Tänk dig då in i situationen att denne nykomling säger åt en av de gamla rävarna att vara tyst efter att ha blivit tillrättavisad...då är det ganska milt att bara bli kallad rookie.

Livet har lärt mig att vara mycket ödmjuk när jag vill komma in i en för mig ny gemenskap. Man får vara beredd på att bli lite tråkad och utsatt för diverse prövningar samtidigt som man får hålla en mycket låg profil tills man kommit in i gänget. 

Var och en får givetvis själv välja hur man ska bete sig i interaktionen med andra människor.

Förövrigt är ordet forumrookie för mig inte nödvändigtvis negativt. Det beror på hur denne nybörjare beter sig. Jag har själv presenterat mig som just forumrookie i första inlägg på några forum.

Graderna här på MG (och andra forum) har jag aldrig brytt mig om...precis som många påpekar så betyder inte antalet inlägg alltid att man har så mycket att komma med. Mitt stora antal inlägg är inte ett bevis för att jag kan så speciellt mycket om båtar, det är bara ett bevis för att jag är väldigt aktiv här på MG. Teoretiskt sätt skulle jag ju ha kunnat skriva nästan 3000 frågeinlägg...eller fyllt kategorin Dösnack med trådar...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Jag har mycket mer att säga i denna fråga men måste tyvärr av tidsskäl vänta ännu en liten stund med ett lite fylligare svar.

Men här ska du få ett delsvar redan nu: Just detta med att du räknar antalet inlägg som ett sätt att se om någon är aktiv eller inte är så enormt missvisande. Den aktuelle medlemmen har varit med på forumet sedan juni 2009 och har loggat på över 1200 gånger. Att han sedan inte orkar skriva en massa trams om forumetikett, necroposting, mm mm gör inte att han är särskilt inaktiv eller att hans åsikt har mindre tyngd. Själv har du loggat på runt 5000 gånger sist jag tittade och har varit med sedan 2004. Aktningsvärda siffror, förvisso, men jag anser trots detta inte din åsikt vara mer värd än någon annans. Snarare tvärtom. Och jag vill nog hävda att någon som har varit med i snart 4 år och har loggat på över 1200 gånger är både aktiv och erfaren vad gäller forumet.

Just den frågan som kom upp som ett sidospår i den aktuella tråden, dvs om det förekommer marknadsföring i smyg, dog mer eller mindre pga att du mfl snabbt menade att den aktuelle medlemmen och/eller hans åsikter var mindre värda pga det relativt ringa antalet inlägg. Själv hade jag gärna velat veta mer om hans research vad gäller den utpekade medlemmens tendens att föreslå onödigt dyra Ctek-lösningar.

Jag kan inte säga att din vurm för Danish Oil imponerar på mig heller. Jag får intrycket att du inte ens har testat det i praktiken. Är det så, min vän, är din åsikt mindre värd för mig, trots dina 3000 inlägg... Rätta mig gärna om jag har fel. Själv använder jag ett helt annat medel sedan ganska många år, och med gott resultat dessutom. Vilket det är behåller jag tills vidare för mig själv. Jag har iaf testat det i praktiken :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig blir det mer och mer uppenbart att det är just mig du stör dig på och då tycker jag att det är synd att du inte kan uttrycka rakt ut vad som är problemet. Sen tycker jag att det varit klädsamt ifall du valt att göra detta via PM istället för att dra det inför alla andra på forumet.

Du verkar ha hakat upp dig rejält på antalet inlägg och inloggningar man har gjort. Vad vill du att jag ska göra? Logga in mer sällan? Varannan gång hoppa över att skriva inlägg när jag läser trådar som intresserar mig eller som jag känner att jag har något att tillföra? Ni är några stycken som verkar tro att vissa av oss sitter och stirrar på inläggsräknaren och känner Jag måste skriva fler inlägg så jag får upp siffrorna. Tro mig, jag struntar blankt i vad det står för siffra under min avatar och att jag varit inloggad runt 5000 gånger hade jag ingen aning om. Jag bryr mig helt enkelt inte.

Vi har nog lite olika definiton på ordet aktiv du och jag. För mig betyder aktiv att man gör något, att man agerar (läs skriver på forum). Att vara inloggad utan att skriva ser jag som att vara passiv.

Det du helt missar diskussionen om den aktuelle medlemmen är att det jag reagerade på var hans sätt att anklaga den andre, inte att han motsatte sig smygreklam. Jag är starkt emot smygreklam på forumet och påpekar gärna det om jag ser tecken på det. Dock gör jag inte det med rena påhopp och skällsord som den aktuelle medlemmen gjorde. 

Jag är inte här för att imponera på dig och vad du anser om mina åsikter är inget jag funderar över. Jag är här för min egen skull samt för att hjälpa andra när jag kan, även om detta bara innebär att resonera i ämnet. 

Om du nu stör dig så mycket på mig så får jag ge dig samma råd jag fått många gånger av folk jag ifrågasatt: sluta läsa det jag skriver! I kommande plattform kommer du kunna blockera mig så mina texter inte syns i trådarna och då behöver du inte ens aktivt undvika mig. Jag har en lista på medlemmar som jag ska blockera vilket jag ser fram emot, de flesta på listan är jantelagsbeivrare om det kan ge någon ledtråd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Jag har inte missat någonting i den aktuella tråden, förutom en del elteori, kanske ;-)

Det jag vänder mig emot är att du verkar anse att din åsikt har större tyngd än andras baserat på det antal inlägg du har skrivit. Att jag fokuserar just på antalet inlägg är för att det var det argument du själv använde i den tråden. Bara 7x inlägg, jojo, då har man inget att komma med, verkade det som om du ville säga.

Jag tycker dessutom att det är bra mycket ärligare att föra den här diskussionen öppet och inte via PM. Kanske tycker fler som jag, kanske är jag ensam om att tycka så här, vad vet jag. Men vi lär aldrig få veta det via PM. En konstruktiv debatt om klimatet på MG skulle kunna rensa luften en hel del.

Det är bekvämt att klistra jantelagsivrare och trollbeteckningar på dem som inte tycker som man själv. Speciellt om man vet mig sig att man inte alltid har så bra på fötterna. Kom igen nu, Flintstone, svara ärligt på en enkel fråga: Anser du att du vet bättre än andra ? Snacket om forumrävar vs forumrookies, och ditt sätt att fästa vikt vid antalet inlägg, tyder på det. Enligt Wikipedias - en okontrollerad källa, för övrigt och alls ingen bibel - definition säger jantelagen att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jag delar inte den åsikten. Det är helt ok att tycka att man är bättre än andra om man verkligen är det. Är man det inte passar det bättre med lite ödmjukhet.

Vad gäller blockeringsmöjligheterna på en ev ny plattform så är det en teknikalitet som faktiskt inte borde behövas. Vanlig enkel hyfs borde egentligen räcka. Fokuseringen på tekniken - för övrigt redan det ett tecken på oerfarenhet/okunskap eftersom ett forums värde består i kvalitén på inläggen och kunskapen hos dess medlemmar - är tröttsam och har redan dragit ner på kvalitén på MG. Själv vill jag helst läsa om båtrelaterade saker, inte om forumet i sig.

Du skriver om att du inte har upplevt samma jantelagstendenser på andra forum. Kanske har det med dig själv att göra ? Uppenbarligen anser du att du måste rätta andra medlemmar vad gäller forumformalia, kommentera necroposting, ja öht fungera som någon oombedd moderatorwannabe - men bara på MG. Jag är själv mångårig medlem på en hel del andra forum, bla Boatlife, och har kunnat konstatera att du håller en mycket lägre profil där än vad du gör här på MG. Vad är det som gör att du tycker att MG-medlemmarna är så dumma och okunniga att de behöver din ledning ?

Det är just detta jag vill belysa. Är det så att du tycker att du vet bäst, och det många gånger baserat enbart på kunskaper du har läst dig till på detta och andra forum dvs utan praktisk erfarenhet, så vill åtminstone jag kunna ta med det i bedömningen av hur relevanta dina åsikter är. Det finns en del exempel där du har varit ute och cyklat. Inget fel i det men då ska man heller inte racka ner på andra som inte har varit lika flitiga skribenter. Inte heller är det alldeles självklart att man är den som är bäst skickad att leka magister i forumet. Själv är jag duktigt trött på beskäftiga Flintstone-formalie-kommentarer som förpestar en del trådar utan att tillföra dem ett dyft. Till skillnad från dig behöver jag inte en funktion för att blockera allt en medlem skriver, däremot ett filter som sållar ut inlägg av metadiskussionskaraktär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, men jag tycker att du talar emot dig själv väldigt mycket.

Detta är mitt sista inlägg i den här diskussionen eftersom jag känner mig personligt påhoppad.

Det jag skrev i berörd tråd var att det var modigt att hoppa på en annan medlem när man själv inte deltagit så mycket i gemenskapen. Att jag råkade skriva ut antalet inlägg hade inte med saken att göra. Den aktuelle medlemmen talade sedan om för mig att jag skulle vara tyst och då bemötte jag det med att tala om för honom att jag inte låter en forumrookie tala om för mig hur jag ska agera på forumet. Fullständigt normal reaktion tycker jag ifall man blir behandlad på det sättet.

...svara ärligt på en enkel fråga: Anser du att du vet bättre än andra ? Snacket om forumrävar vs forumrookies, och ditt sätt att fästa vikt vid antalet inlägg, tyder på det.

Svaret är nej! Men eftersom du verkar tycka att jag tror det så faller ju du inom jantelagsbeivrarna. Du ska inte tro att du är något är ju det man brukar definiera jantelagen med och det jag läser ut av det du skriver är att du inte tycker att jag ska tro att jag är bättre än någon annan. Det är heller inte jag som fäster stor vikt vid antalet inlägg utan det är du som gör det genom att starta den här tråden.

Det är helt ok att tycka att man är bättre än andra om man verkligen är det. Är man det inte passar det bättre med lite ödmjukhet.

För mig är det klart viktigare att vara ödmjuk när man verkligen vet mer än andra, men det är ju bara min uppfattning.

Hur en önskan om en bättre teknik skulle vara ett tecken på oerfarenhet/okunskap kan jag faktiskt inte förstå. Det jag menar är att gammal forumteknik skapar frustration eftersom man motarbetas. Om MGs teknik vore den bästa så skulle inte så många andra forum i världen ha moderna plattformar. Jag håller med dig om att tjatet om en ny plattform är/har varit tröttsam. Du har kanske inte lagt märke till att jag inte alls driver denna fråga längre eftersom admin lyssnat på dem som önskat en modernisering av forumet.

Du skriver om att du inte har upplevt samma jantelagstendenser på andra forum. Kanske har det med dig själv att göra ?

Hur skulle det kunna ha med mig att göra? Om det var mig det var fel på skulle jag ju ha samma problem på alla forum. 

Själv vill jag helst läsa om båtrelaterade saker, inte om forumet i sig.

Och ändå startar du denna tråd...

...och det många gånger baserat enbart på kunskaper du har läst dig till på detta och andra forum dvs utan praktisk erfarenhet, så vill åtminstone jag kunna ta med det i bedömningen av hur relevanta dina åsikter är.

Att du vet att mycket av min kunskap är sådan jag förskansat mig genom att läsa mig till den är väl ett väldigt bra bevis för att jag är tydlig med det när jag tipsar eller ger råd? Jag försöker alltid vara tydlig med var informationen jag delger kommer ifrån men självklart kan jag missa det ibland. Men du menar alltså att man måste ha praktisk erfarenhet av varje sak för att ha tillåtelse att yttra sig om det? Jag tror att det är många akademiker som skulle säga emot dig där.

Jag vet fortfarande inte vad du vill att jag ska göra. Jag tänker inte lämna MG och jag tänker fortsätta logga in flera gånger om dagen. Med den nya plattformen kommer jag bli än mer aktiv eftersom jag då kommer skriva projekttrådar. Läser jag något jag är intresserad av och känner att jag har något att tillföra så kommer jag skriva det. Jag kommer också fortsätta min strävan att hjälpa till att utveckla MG till Sveriges bästa båtforum både rent tekniskt och klimatmässigt.  Stör det dig så kan jag bara beklaga...men jag tänker inte be om ursäkt.

Återigen, hoppa över mina inlägg om du är så duktigt trött på dem. Jag kommer hoppa över dina framöver tills blockeringsfunktionen blir tillgänglig. Då slipper andra läsa den här typen av icke båtrelaterade trådar gällande din syn på min tillvarao här på MG.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande ligger tråden i ÖvrigtSnack och ingen bryr sig.

Ordbajseriet når helt nya nivåer.

Prova en sådan här om det går torrt.

post-10023932-1394237382,8335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Jag tycker nog att det är du, Flintstone, som talar emot dig själv. Det låter modest och vackert när du skriver att du är på forumet för min egen skull samt för att hjälpa andra när jag kan men det stämmer inte, för då har man inte ständigt formaliepekpinnen i handen. Då har man helt plötsligt gått från en snäll och tillbakadragen roll till att försöka bli något av en magister.

Antalet inlägg hade inte med saken att göra, menar du nu helt plötsligt. Ändå skrev du faktiskt ut just antalet. Själv är jag övertygad om att du verkligen tycker/tyckte att det var relevant men inte vill stå för det längre. I andra sammanhang har du varit väldigt noga med att påpeka att folk noga ska läsa precis vad du skriver. Nu ska man helt plötsligt inte göra det ? När vet man att det du skriver ska läsas, egentligen ?

Du får gärna tro att du är något, Fred. Mig gör det inget så länge du inte försöker hävda att andra är mindre vetande. Då är vi långt förbi jantelagsdefinitionerna. Försök inte ta udden av det hela genom att hänvisa till dem.

Du driver dessutom visst plattformsfrågan. Du startar trådar om när den nya plattformen kommer. Och besvarar rutinmässigt, ibland dessutom felaktigt, frågor om varför saker inte fungerar genom att skylla på plattformen när det t ex handlar om att rensa cache:ar. Så nej, jag har inte lagt märke till att du inte driver frågan längre, helt enkelt för att du inte har slutat göra det.

Vad gäller avsaknaden av jantelagstendenser på andra forum för du ett fullkomligt befängt resonemang. Erkänn istället att du håller en helt annan, mycket lägre, profil på t ex Boatlife, vilket är orsaken till att du inte upplever samma problem där. Återigen, förklara gärna varför just MG-medlemmarna så desperat behöver dig som wannabe-moderator.

Själv vill jag helst läsa om båtrelaterade saker, men någon gång måste man ändå säga stopp, och det är svårt att göra det utan att starta en metatråd. Ska vi jämföra antalet icke-båtrelaterade inlägg som vi har skrivit leder du fullkomligt överlägset.

Teoretisk kunskap är helt ok så länge man anger att den är just det. Du gör det ibland, det ska erkännas. Men glöm inte att du presenterar andrahandsuppgifter så länge som du inte har egen erfarenhet på området. I juridiken tillmäts andrahandsuppgifter lägre betydelse. Personligen har jag en tendens att resonera på samma sätt. Praktik slår oftast teori, och då är det bra att veta vilket som är vilket.  

Vad jag vill ? Egentligen gillar jag dig, Fred. Jag gillar folk som brinner för saker. 5000+ påloggningar och 3000+ inlägg bevisar ditt högintensiva, nästan maniska engagemang. Ditt teoretiska kunnande är dessutom ganska stort. Skumavlägsnandet i din båt imponerar, både vad gäller utförande och dokumentation. Jag läser ofta det du skriver med en hel del behållning. Men jag skulle hemskt gärna vilja slippa läsa alla forumpekpinnar som du strör omkring dig i trådarna. Ärligt talat struntar jag i alla forumtekniska spörsmål, jag struntar i om trådar ibland ligger fel eller är gamla, jag bryr mig inte ett dyft om forumetiketten så länge som det inte alldeles spårar ur. Jag vill läsa om båtrelaterade saker. Jag vill att folk ska uppmuntras till att skriva och inte avskräckas av pekpinneviftande petimetrar.

Kan för övrigt konstatera att den glade årtalsfänriken enkom med sitt blotta inlägg motbevisar sig själv när han skriver ingen bryr sig :-) Tänkte inte på det ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, störig anka-anekdoten var kul fast dess relevans i denna tråd undgår mig.

Själv kollar jag ibland i enskilda medlemmars sjöbod där ju alla inlägg finns att läsa, kan vara ett bra nybörjartips! (Märker då relativt snabbt vilka som faktiskt anstränger sig för att svara samvetsgrant, kanske hänvisar till källor eller tydligt anger omständigheter kring egna erfarenheter etc.) Vi har alla olika kunskaps-bakgrunder, men själva viljan - menar den grundläggande kompassen att långsiktigt försöka bidra till forumdeltagarnas kunskapsutveckling är väl fortfarande viktigast? 

Ps. Flintan, Du tar knappast åt dig av det som verkar vara en okunnig mobbkampanj ovan. Vet själv att uppskatta din goda vilja - och kunskaper - liksom nog majoriteten här på forumet!? (Känner alltså hyfsat igen äkta kvalitetssvar och kan skilja dessa ifrån exempelvis notoriskt vattenfritt välsmorda nickbrännares trista attityd, ursäkta uttrycket.) Kanske kan denna tråd härmed få stilla avsomna??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1,

Det är några här som stör sig väldigt mycket på mig och det är omöjligt att inte ta åt sig en smula när dessa hoppar på mig. Dock har jag ganska lätt för att skaka av mig det och när jag känner att jag får stöd av andra medlemmar som jag har respekt för känns det alltid bättre.

Tack till dig och även till Kossor m fl som skickat PM. smiley

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...