BoatBruce 15 Postad 6 Mars , 2007 Hahahahah Ja det kan du med all säkerhet. H/M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 Gick ju inte så bra förra gången så jag gör en ny tråd av det. I min förra rubrik (som ingen sett?) så använde jag texten Mobilt, kanske var problemet, Har suttit och tänkt en hel del på hur jag skall göra mitt bränslesystem så okänsligt som möjligt för dieselbakterier och även göra det lätthanterligt. Eftersom båten skall gå i Vänern (till att börja med) så vore det skönt att ha ett enkelt system för tankning. Det vimlar ju inte av sjömackar. Motorn är en MD5 så den behöver inga större mängder bränsle. Se bild. Vad har jag missat? I skissen har jag inte ritat in filtren, naturligtvis skall det finnas, helst två parallella. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 TOAEN svarade på mitt inlägg enligt följande: Du har en segelbåt eller hur!? Har du haft problem med dieselbakterier? Jag tror att man inte skall krångla till saker och ting för mycket. Har seglat hem fler gånger för att motorn krånglat än jag gått hem för motor pga att jag brutit masten. Har aldrig varit speciellt försiktig med bränslet. Köpt i dunkar på bensinstationen som ligger mellan bostaden och båten och har aldrig haft problem med dieselbakterier. Lättast när man förbruka lite bränsle. Halv tank kvar till nästa år. Fast jag försökte fylla fullt på hösten. En 12 - 15 liter. Har kompisar med motorbåtar som haft sån problem. Inte roligt på väg hem från Danmark i halvtaskigt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 9 December , 2012 Jag hade nog lagt in ett filter och vattenavskiljare mellan jeepdunken och förtanken. Står båten ute på vintern bör Du fylla tanken helt för att undvika kondensvatten i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 Givet att det har strulat lite med den här tråden (i sin ursprungsform) så gick av någon anledning mitt nästa inlägg inte igenom. Håller med om att motorn bara är en hjälpmaskin, det är en segelbåt. Likväl anser jag att krångliga lösningar i byggnationsfasen inte tvunget är negativt (både utmanande och stimulerande att lösa problem) om de ger en än enklare driftfas. Att bara behöva ställa ner dunken i sin hållare, knäppa fast, hänga i slangen och pumpa - så är tankningen klar utan spill i vattnet och utan mellanlagringar. Detta till trots så behöver jag mer input. Skulle det fungera rent tekniskt? Är lite osäker på just holdningtanken, den lilla innan matarpumpen. Tror att jag kommer att behöva en luftpunkt där i alla fall (eventuellt automatiserad med en flotör). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 9 December , 2012 Du måste ju ha någon form av luftning i jeepdunken annars blir det vakum i den och då får Du inte ner soppan i förtanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 Nja är min tanke. Vi talar om en liten tank (20l) som jag kan se till att omsätta i andra motorer istället för att den skall bli stående. Vattenavskiljare är ju inte direkt gratis så jag tänkte göra det enkelt med en manuell bottenkran i holdingtanken och klara mig med det. Att montera ett finfilter redan där skadar ju dock inte. Annars hade det bara blvit en sil i dunken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 Det är inga problem. Du har rätt men den lösning jag ser framför mig är den som Försvarsmakten (m.fl.) använder till små elverk. Då är det ett lock som passar i låsningen på jeep-dunken med en dykslang (försedd med sil) och med lufthål. Den sätts fast med den vanliga gaffeln. Riktigt smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 Den osäkerhet jag har är kring förtanken/holdningtanken. Hur hanterar jag luft i den? Det kommer ju alltid att komma in lite när jag byter dunk. Skall jag då ha en luftskruv som jag kan öppna och pumpa tanken full via handpumpen? Hur kommer tankens form, volym och in/utloppsrörens placering att påverka inverkan av denna luft (så jag gör en smart lösning där jag i princip inte behöver bry mig). 20l räcker ju en säsong men drömmen om längre resor finns ju alltid där och att bygga en dålig lösning som är tillräcklig ligger inte riktigt för mig. Vill gärna göra det rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 9 December , 2012 Nu vet jag inte vad Du tycker är dyrt i det här sammanhanget. Men ett förtag som sysslar med oljepannor brukar ha ett vattenavskiljarglas och jag kan inte tänka mig att det kostar mer än någon hundring, dessutom är det ju en engångskostnad. Du kanske kan få ett begagnat gratis om de slänger ut oljepannan och lägger in annat eldningssystem i någon villa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 Låter verkligen inte dyrt. Jag har i det sammanhanget bara snöat i på SEPARs lösningar och dom är inte i den prisklassen. Givet att vi talar om under 1000:- för avskiljare så kommer det naturligtvis att bli en sån också. Det här systemet är ju inte designat för att vara enkelt i det tekniska utan i nyttjandet. Skulle ju egentligen behöva en luftavskiljare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 012 Postad 9 December , 2012 OM du ska krångla till det med en mellantank så skulle jag byggt så här: Mellantanken genomskinlig så du ser om den är fylld, om det är skit eller vatten i den osv, då kommer den att fungera som ett extra förfilter/vattenavskiljare. Två slangar mellan jeepdunk o mellantank och jeepdunken. En slang från botten på jeepdunken och med pumpblåsa. en returslang från toppen på mellantanken till toppen på jeepdunken för avluftning. Jeepdunken högt placerad. Koppla in jeepdunken och pumpa tills det inte kommer luft genom slangen till mellantanken. Nu bör du ha hävertverkan tills jeepdunken är tom. Luften kommer att tryckas upp i returslangen så att mellantanken hela tiden är fylld. När jeepdunken är tom så kommer nivån i mellantanken att sjunka. Byt dunk och pumpa med gummibåsan igen så fylls mellantanken igen utan att det kommer luft in i motorsystemet (om du bytt jeepdunk i tid...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 Det här gillar jag. Genomskinlig eller bara med ett siktrör får vi se. Returröret är ju dock så självklart men likväl gudasänt. Det är ju precis det jag behöver. Jag anser det inte vara att krånga till det med en mellantank i det här läget. Jag vill kunna byta jeepdunk och det är en MD5, känslig som få vad det gäller luft. Tänker inte ta risken med att koppla direkt från dunk och vill ju komma undan fast tank. Har i det även konstaterat chansen till en extra stickkoj men det är ett alltför stort projekt i det här skedet. Just nu står jag dock inför problemet att få tag på en ny woodruffkil (krysskil) till svänghjulet, när jag demonterade var den i två delar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 9 December , 2012 Nu har jag ju inte det problemet eftersom jag har en tank på 590 liter och tankar inte grön diesel. Jag har under tanklocket på däck en finmaskig sil. Tanken-kran - vattenavskiljare - trevägskran - 2 förfillter - 2 finfilter-trevägskran-matarpump. Ett för och finfilter är serie kopplade och med kranar så att ena filterparet kan bytas med motorn igång på det andra filterparet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 December , 2012 Det är ju den typen av anläggning jag uppskattar och känner mig hemma med. Har seglat Amel Super Maramu den senaste tiden. Nu skall jag ju dock bli skeppare och det på en betydligt mindre båt... Då gäller det att ha andra lösningar. Tror vi tillsammans kan vara en smarthet på spåren här. Ingen som säger att det är felaktigt ännu. Att det är krångligt och överarbetat köper jag och kan förstå men det betyder ju inte att det inte skall göras. Som jag en gång i tiden myntade i enheten - ingenting är för litet för att inte överarbetas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 December , 2012 Jag har så dålig koll på vad som är dyrt i olika sammanhang. Ett vattenaskilljande filter kostar hos Drevia 916 kr. Där har du din mellantank med luftning och allt. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-c50-fuel-filterwater-separator-diesel-engines.aspx Hade jag vetat hade du kunnat få ett gratis av mig. Slängde det gamla när jag installerade ny motor i våras. Det gamla satt dolt på ett svåråtkommligt ställe och jag trodde inte det fanns nåt. Hittade det när jag sanerade efter den gamla motorn. Det gamla åkte direkt till tippen såjag blev av med skiten, Det är nog mer bekymmersamt att bygga in ett ställe där det kan läcka in luft i bränsle systemet. Hade en svag punkt ur luftläckagesynpunkt. Fick stopp på utsidan Stånge huvud i kulingvindar pga att motorn sög luft. Var och en gör naturligtvis som den vill. Själv skulle jag akta mig för att bygga in en möjlig problemkälla för att lösa ett nästan inte existerande problem, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 9 December , 2012 Hjertmans har ett kombinerat dieselfilter och vattenavskiljare för 498 Kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2012 Du får lätt ett säkert system med dina tankegångar. Nån skitig tank existerar helt enkelt inte och där är den stora felkällan eliminerad. Mellantanken är ju ett bra sätt att alltid ha diesel fram till motorn. Dubbla slangar med avluftning till jeepdunk är en lysande lösning tycker jag. Det kan funderas över jeepdunkens placering. Sitter den inte ganska högt kan den hamna under mellantanken vid krängning. Om luftslangen från mellantanken också går ned i botten på jeepdunken fungerar väl avluftningen eller tänker jag fel? Trycker man på blåsan trycks väl luften tillbaks och bubblar upp i jeepdunken? Då kan jeepdunken sitta under mellantanken. Eller över. Mellantanken kan vara av klar plast så man lätt ser smutsen. Lämliga kärl är såna med stor kork där rören för slangarna kan få sin genomföring. När jag lekte med sånt här när jag var liten använde jag ventilen från cykelslang. Den del som var skruvad i slangen gick lätt att få tät och lätt att löda på mässingrör på. Skruvades sen fast med runda muttern i en kapsyl. Med ventilen på plats hade jag ett tryckkärl. På en tom sprayflaska hade jag fixat en oljekanna. Cykelpumpen gav övertrycket som gav en fin stråle. Plastflaskan till Sodastream kanske? Den är stadig och har stort lock. Eller vanligt dieselfilter. Då finns bottenkranen. Tyvärr brukar den fastna av korrosionen som det lätt blir av vattnet i botten. Kärlet av aluminium, det bästa för tillverkaren. Det sämsta ur korrosionssynpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 December , 2012 Jag har lite svårt att fatta vad du vill åstadkomma med dagtanken om jag får kalla den så? Att ha en lös jeepdunk är smart när det rör sig om mindre kvantiteter av bränsle! Forgus: jag vill inte köpa ditt resonemang om var luften tar vägen när man klämmer på blåsan, men jag kan ha fel, ska fundera lite vid tillfälle. TS: Mitt förslag i debatten är att dagtanken byts ut mot en bra vattenavskiljare, för det är ju som en sådan din dagtank kommer att fungera som, och med en lös dunk som tank som även ska användas till andra förbrukare om jag förstått rätt är risken att man får gammalt bränsle som står kvar mellan sesongerna minimalt pluss att dunken är lätt att ta hem och rengöra. Jag vill minnas att bränsle returen på MD5 går till finfiltret, den skulle jag dragit till dunken med. Kanske skulle man kompletera anläggningen med en eldriven bränslepump för att underlätta luftningen då jag föreställer mig att det kommer in luft i stigarröret/sugslangen vid dunkbyte. Kalle Efter att läst Forgus svar en gång till fattar även jag, ganska smart. Men dagtanken måste luftas vid dunkbyte viket man slipper vid en ordinär vattenavskiljare/förfilter som även kan vara i volymen 1 liter som TS ritat i sin ideskiss. DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Dagtankens huvuduppgift är just att minska(eliminera) risken för luft i systemet. MD5 är ju inte känd för att vara lättluftad och när jag byter dunk kommer det ju ofelbart att komma luft i systemet. Att dagtanken fungerar som en vattenavskiljare ser jag bara som en bonus. Jag är dock osäker på om den kommer lösa den uppgiften särskilt effektivt. Dagtanken kommer ju att vara förhållandevis liten så det kommer vara relativt hög genomströmning i den. Kommer då verkligen vattnet att lägga sig? EDIT: Varför tycker du att returen skall flyttas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2012 Nu ska du egentligen inte köra helt slut på soppa. Som med vanlig tank så byter du i tid. Har du då dubbla slangar från dagtanken till dunken och dessa är lika långa och fyllda med diesel råder balans och ingen ny luft kan komma in i dagtanken. Skulle ändå lite luft komma in av något skäl trycker du lätt bort den med blåsan. Ska dunken stå lågt i båten, undef dagtanken behövs luftslang några dm upp så den alltid är högsta punkten. Än så länge ingen dålig lösning. Har funderat lite på avluftning med dubbelslangen. Det måste funka så länge dunken har avluftning. Övertrycket från blåsan skapar öveftryck i dagtanken och luften har bara en väg ut och det blir tillbaka till dunken där inget öveftryck råder och luften bubblar ut där. Förlåt de gfevliga ärren. Kan även skylla på minimalt telefonen. Minitangentdf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Returslangen till dunken måste ju dock förses med en backventil så dagtanken suger bränsle ur rätt slang (annars riskerar det ju att flöda i samma riktning ur båda slangarna och eventuell luft har ingenstans att ta vägen). Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 December , 2012 Returbränslet från spridaren till finfiltret låter eventuell luft gå runt tillbaks till filtret och gör systemet mycket svårt att lufta, enkelt att koppla returen till tanken där luften går den naturliga vägen ut genom tankens avluftning. Med lite otur/orutin kan man köra luften runt i systemet hur länge som helst. Jag kör mitt bränsle kontinuerligt genom vattenavskiljare/förfilter och finfilter, tankar som du endast landdiesel av olika anledningar som man inte ska nämna här, och har aldrig haft några som helst problem med dieselbakterier, bränslet blir även lite varmare av denna behandling om det har någon inverkan vet jag inte. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Självklart skall returen till tanken. Ibland kopplar man långsammare än tillåtet. Systemet börjar ta sig, rent teoretiskt alltså. Byggnation kvarstår. Lutar åt en rostfri dagtank (eftersom jag har bra kontakter på svetsning) med antingen siktglas eller nivårör. En ordentlig lucka för invändig kontroll och rengöring blir det nog också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2012 Luft i dagtanken ligger förstås kvar om det skulle inträffa. Då är det läck nånstans och ska åtgärdas. Tills vidare bör det räcka med några tryck på blåsan. Backventil ska inte behövas. Har heller inget förtroende för lågtrycks backventiler. En backventil finns i blåsan också men om diesel strömmar i båda slangarna är det ingen katastrof, snarare bonus då igentäppt slang inte får nån inverkan på flödet. Först när båda är täppta blir det dieselbrist. Nåt fel i tankegången? F.ö ett ord i sitt rätta sammanhang. Kul tråd med chans till ideer kring läckor och igentäppta bränslerör. Ett alltid lika aktuellt ämne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 December , 2012 Nja, vet inte om du behöver någon backventil, spelar ju ingen roll vilken slang som fyller dagtanken, det är ju bara vid pumpning vid dunkbyte det förhoppningsvis det finns luft i systemet och under pumpning en löser det sig själv vilen riktning bränslet ska ha i slangarna. Men jag har inte ändrat min huvudinställning att du skulle satsa på en befintlig vattenavskiljare/förfilter. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Men på vilket sätt skulle en of the shelf vattenavskiljare lösa luftningsproblematiken. Systemet skall ju vara i princip självluftande (om man räknar bort lite pumpning på blåsan vid dunkbyte) annars kan jag låta det vara som det är. Jag tänker inte bygga ett system som inte hanterar alla problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Sant, som Pentax skriver så uppstår ju situationen bara i samabnd med dunkbyte och då trycksätter jag jag i en riktning med hjälp av handpumpen. Jag har även lagt upp tankarna (börjar det bli lite många billiga ordvitsar nu?) på ett annat forum och där har frågetecken avseende matarpumpens kapacitet lyfts. Kommer den att klara den ökade belastningen? Jag vill absolut inte ha någon elektrisk pump i systemet. Tanken är ju att bygga ett säkert system och jag litar inte på elektriska pumpar om jag kan låta bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 December , 2012 Kan inte se att det finns något som ska ge ökat arbete för matarpumpen då det är minimala flöden så strömningsförluster är försumbara. Trycket är också samma då det är samma höjdnivåer. Ingen ytterligare backventils motstånd ska övervinnas. Jo blåsans förstås och där finns två. Om man foftfarande har dubbla slangar mellan dagtank och dunken kommer flödet att gå i luftslangen. Det spelar mindre roll sålänge den ligger nere i dieseln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 10 December , 2012 Hmm, en liten brandsläckare kanske är ett lämpligt ämne för dagtanken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser