Gå till innehåll
lördag 21 juni 2025
Jsen

Hur mycket kan jag få för min båt?

Rekommendera Poster

Hett ämne känns det som, många av er har säkert rätt.

Man ska vet att det finns lika många blocket detektiver som det finns stjärnor på himlen, alltså folk som hela tiden letar efter saker som är billiga, jag skulle kalla dessa folk för vanliga Svensson det man glömmerbort är faktiskt dom personer som fortfarande har gott om pengar och kanske inte värderar själva priset högst, kostar båten 100 000:- eller 120 000:- det gör det samma.

De jag vill säga är, är man lite kall och har is imagen tror jag att man kan kanske få ute det man vill ha, som i alla typer av affärer är det ofta tillfället som gör det. Det farliga är om man MÅSTE sälja, då är man illa ute, men tar man det bara lite varsamt så kommer alla att bli nöjda tillslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock är det väldigt svårt att hitta tillfället när det ligger många likadana båtar till salu som dessutom kanske både är nyare och billigare. Ligger man fel så lyfter folk inte luren ens

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till alla pessimister där ute!!!

För ett tag sedan ställde jag en frågan/undran på bryggsnack vad ni trodde jag kunde få för min båt. Dom flesta trodde runt 60-90 tusen.

Blev ett hett ämne kändes det som, dom flesta var helt övertygade om att det mer eller mindre omöjligt att sälja båtar i dagens läge, dom som blir sålda ger man bort mer eller mindre.

Jag var helt övertygad om att så kan det inte vara, så här kommer en uppmaning till alla som går i säljartankar, det går att sälja!! jag fick till och med mer än vad jag begärde, det var två som budade om den tillslut.

Tipps!

Ha god tid på er, stressa inte.

Ta riktigt bra bilder.

Väl komponerad text till annonsen.

Ha all papper i ordning/snyggt och prydlig i en pärm.

PS. min båt gick för 134 000:- nu i helg, det hela handlar om rätt tillfällen…det kommer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gratttis till en bra affär. Tycker det var bra betalt du fick. Men det är ofta så att har man inte panik att sälja utan har råd att vänta ut rätt köpare som verkligen ser något i just din båt.

Sålde vår båt i juni förra året och fick flera skambud och snackare men valde att vänta och efter några veckor kom en köpare som uppskattade att båten faktiskt hade viss utrustning och skick som andra objekt inte hade och jag behövde bara gå ned 5000:- mot annonserat pris vilket kändes helt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, och bra tips.

Ett par till:

Jag hade så mycket bilder att jag gjorde en egen hemsida senast jag sålde. T.o.m en film på när motorn gick. Jag fick fler positiva kommentarer om den än vad jag räknade med. Och hur svårt är det att lägga upp en sida med bilder idag? Jag har ju en egen server iof http://87.96.134.100/2455/

Och båten ska vara kliniskt ren. Töm båten på prylar och STÄDA. En köpare vill inte se dina prylar i båten, den ska vara tömd på allt utom det nödvändigaste, Ungefär samma tips som när du ska sälja lägenhet. Köparen ska se sig själv i båten, inte du och dina prylar.

Otroligt hur många skitiga och ostädade båtar och bilar man har tittat på och inte köpt genom åren. En gång låg det och flöt en ölburk i oljan i motorrummet (bilden). Nej, vi köpte inte den...

post-8232-1394237432,8651_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En film kan man lätt göra med en bättre mobil eller en digitalkamera och lägga upp den på Youtube alldeles gratis om man har ett konto (om man saknar server..?) eller så kan man lägga den i en Blocket-annons om man betalar några tior.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd.

134 tusen för en 22 år gammal förhållande liten Sea Ray tycker inte jag är precis billigt. Det tjatas mycket om hur mycket båtpriserna har sjunkit och att det är så svårt att sälja båt.

Själv tror jag att det finns en totalt orealistisk syn hos många säljare och ibland faktiskt också hos många köpare.

Säljare tror att deras plastbaljor, som kan vara både 20, 30 och 40 år gamla ska vara värda sin vikt i guld. Köparna å andra sidan som skådar dessa skapelser förväntar sig båtar i nyskick, speciellt med de prislappar som står på.

Själv sålde jag min gamla 70-talare i höstas. Visserligen billigare än vad jag köpt den för, men tycker ändå att jag fick ganska mycket betalt. Det var en trevlig kille som köpte den och han fick pruta en del, men han skötte det på ett snyggt sätt. Sånt gillar jag.

Då hade det varit andra köpare och tittat på den som tyckte att den kändes sliten osv..., visst men vad förväntar man sig från en båt som är 35 år gammal???? Självklart finns det skavanker.

Sen tror jag också på det här med generationsväxling, gamla griniga gubbar med skepparkrans på båtklubbar, nolltolerans mot fest och alkohol, en tröttsam pretto inställning till det mesta i kombination med föändrade semestervanor faktiskt bidrar till minskande båtintresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, idag är det nästan löjligt lätt att lägga upp filmer och bilder på nätet så alla kan se dem.

Både bilder och filmer på Facebook kan du länka till så att alla alla kan se dem. Inte bara dina vänner. Hämta länk heter det...

post-8232-1394237433,0574_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dyrt eller billigt, det bestämmer marknaden, sedan kan vi tycka vad vi vill. Men här är det en genomförd affär och då måste någon ha tyckt att båten var i så bra skick att den var värd priset. Enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill också säga ett stort grattis. Du har helt rätt i att bra bilder och väl komponerad text är viktigt. Jag sålde själv min Bayliner 2152 Capri från 1988 för ett par år sedan och fick just beröm av köparen att det var fina bilder i annonsen och att det var detta som man  fastnat för och väckt intresset. Jag specificerade priserna som ett attraktivt grundpris för enbart båten och tilläggspriser för trailer, plotter, porta poti ,etc. och sen med ett paketpris för allt som också var attraktivt. Jag fick vad jag begärde för paketet och både jag och köpare blev nöjda.

// Kapten Absolut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...