Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst 2012

För kort vagn, eller hur?

Rekommendera Poster

Gäst 2012

 

Till vår Storebro 31 har vi hittat en vagn som är riktigt fin. Den klarar en vikt upp till 6 ton vilken är vikten på vår båt. Frågan som vi inte riktigt kan enas om rör längden på vagnen. Båten är 9.30 och vagnen 3.40 (cc-mått mellan fram- resp bakhjul - som sitter rätt långt ut så man kan säga att det också blir den ungefärliga längden på vagnen).

Visst är den för kort!?

 

Eller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagnen är väl tänkt att dras efter en dragbil eller traktor, så den är väl längre totalt sett, inklusive dragstång?

Funderar på vad du är orolig ska hända. Antar att den främsta risken med en kort vagn är att båten skulle tippa framåt eller bakåt. Fast båtens tyngd är koncentrerad till motorerna och de sitter nära båtens botten, om motorerna hamnar ungefär mitt över vagnen så borde ekipaget bli stabilt.

Är dragstången ledad i höjdled eller fast? Med en fast dragstång så hålls balansen av dragfordonet, så jag antar att eftersom du är orolig så har vagnen du hittat en ledad dragstång.

Så länge vagnen rör sig väldigt långsamt (10 km/h) på plan mark så tycker jag att det verkar orimligt att vagnen skulle välta framåt eller bakåt. Jag skulle vara mer orolig för att något går sönder på vagnen (sidostöd) så att båten trillar av vagnen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fysisk fundering. Jag spånar lite...

Gissar att viktfördelningen hos en Storebro 31 (visst har den raka axlar och dubbla motorer?) lite förenklat ser ut ungefär så här, om vi kortar ned båten till 9 meter:

10%, 12%, 25%, 16%, 12%, 10%, 7%, 5%, 3%

Förenkla även vagnen och säg att den har 3 meter mellan hjulaxlarna och placera båten så att 2 meter av aktern sticker ut och 4 meter av fören.

Då har du 22% av båten bakom bakre axeln på vagnen, 25% av båten framför främre axeln och 53% av båtens vikt mellan axlarna. Verkar stabilt tycker jag, så länge du kör långsamt på plan mark.

Ska du dra båten uppför en sjösättningsramp, isåfall hur brant är den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Tack till två kloka inputs!

Bifogar en bild och vagnen ser lång ut men är alltså 3.40 i cc-längdmått hjul-hjul. Troligtvis måste stången förlängas eftersom den är 3 meter...

post-10022140-1394237266,4481_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vangnen ser ju stabil ut, funkar säkert för en kortare transport.

Men du måste palla under motorer och ändskepp under uppställning.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. Annars kan båten bli skev och plast går inte tillbaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vagnen ser väldigt rejäl ut. Bilden är lite suddig, men konstruktionen verkar vara gjord för att båtens tyngd ska vila på 6 ställen, tre över varje axel. Det motsvarar att du ställer båten på två Nynäsbockar med mittstöd = 6 punkter. Merparten av vikten ska vila på mittbalkarna för båten är starkast längst kölen. Inte för mycket vikt på sidostöden, då kan de trycka in skrovet.

En Storebro borde väl klara sig utan stöd under ändskeppet, de jag sett har rejäl köl och motorerna hamnar väl över vagnen (mellan axlarna).

Om du stöttar ändskeppet extra mot marken kan det bli skev belastning, för lufttrycket i däcken på vagnen minskar under vintern. I så fall är det nog säkrast att palla upp hela vagnen också (lyfta ett hjul i taget med domkraft). Men jag är skeptisk till att försöka få vikten  att vila på för många punkter, när marken sätter sig (vilket den troligen gör med tjälen under vintern), så riskerar du att stöttningen under motorerna då sjunker undan. 6 stödpunkter borde räcka, varav kölen på 2 stöd, det har jag under min båt (8,25 meter på två Nynäsbockar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Vad jag ska ha den till... Ställa båten på! Kanske undrar du över transportsträckan? Vi vill ställa båten på vår stora garageuppfart istället för att sponsra båtvarvet som har dåligt rykte. Det är själva essensen i det hela. Transportsträckan från hamnen till huset är ca 2-3 km.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Hej Jonas!

Tack för ditt svar!

Känner mig lite osäker på det hela men det hade varit kul att få en vagn till båten. Ja inte bara kul; viktigt eftersom vi vill ha hem henne till huset denna vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Storebro är ju ett välrenommerat varv, finns inte en instruktionsbok med till båten där båtens tyngdpunkt finns utritad?

När du väl vet var tyngdpunkten ligger på båten kan du räkna ut/uppskatta hur stöttorna hamnar relativt tyngdpunkten. För att få jämn last skall tyngdpunkten ligga något sånär mittemellan stöttorna om du har 4 stöttor vill säga. Kan du placera båten med tyngdpunkten någorlunda mitt emellan stöttorna ligger den nog rätt stabilt även med en korta vagnen.

Med en kort vagn blir det mer kritisk att ha stöttorna rätt i förhållande till tyngdpunkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inget minne av eller märke från var slingen kan ha suttit när du lyft tidigare? Det kan ju vara en början till en mindre vetenskaplig lösning på problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Vi ska troligtvis åka o kolla på vagnen imorgon. Återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa idén med vagn helt om du ska ut i trafik och/eller manövrera det minsta lilla. En vagn med styrande axel och en jättelång dragstång blir en mardröm att manövrera.

Försök hitta en kärra istället. Alltså ett släp utan styrande axel. En trailer helt enkelt. Visserligen kommer det krävas en traktor för att dra en sådan men det gör det ju i praktiken ändå med en så tung båt.

Ovan baserat på att vi har bärplansbåten på en vagn tyvärr. Den är bara 8,55 lång (båten alltså) och smal. Men ack en sådan b#tch att hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Usch, det där var ju inte kul att läsa men jag uppskattar det ändå, såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknar mitt behov, fast har längre sträcka, 40 km ungefär från vår båtklubb till garageuppfarten.

Vi betalar ett åkeri cirka 3000 kronor per gång, höst och vår för att flytta båten, och har den som sagt stående på vanliga Nynäsbockar. Väldigt mycket fördelar, skönt att kunna gå ut och fixa lite med båten när det passar, utan körtid. Lastbilar som kör byggbodar brukar klara ungefär 10 ton om kranen inte ska lyfta för långt ut, så borde klara en Storebro 31.

Undrar vad kostnaden blir med vagnen? Finns det en kran i hamnen, vad kostar lyftet? Hur ska du dra vagnen, är väl för tungt att dra bakom en personbil?

Och jag tycket det är skönt att det är proffs som flyttar vår båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta svar på denna frågan handlar om tyngdpungten, den har inte så stor betydelse var den hamnar på en vagn, bara den hamnar mellan axlarna.

Men överhänget blir cirka tre meter i varje ända på båten, det är lite för långt får att hänga i luften tills båten kommer i vattnet igen, ändskeppen kommer att sacka, när jag var ung sa man att båtar som pallats så fick kattrygg.

Att som någon föreslår palla under vagnen är en bra åtgärd men det behövs inte lyfta med domkraft, det räcker att palla emot ramen och avsluta med kilar. Domkraften kan behövas till våren om luften har minskat i hjulen så att ramen vilar hårdare på pallningen.

Åter igen palla under ändskepp!

Någon tycker inte att 4hjulig vagn inte är bra, till TS båt är det nog nödvändigt. Problemet med 4hjuligt är styrningen, men efter att tittat på bilden tror jag att konstruktionen kommer att funka ganska bra, det rör sig ju om bara några kilometer.

Skulle TS vilja förlänga ramen på vagnen så är det inga större problem för någon som är lite svetskunnig.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Möjligt att jag är dryg men det var du som undrade vad jag skulle ha vagnen till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hände med varmhallen som du så gärna skröt om?

Inget var ju gott nog åt er båt och nu ska den stå ute på nån garageuppfart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Absolut, varmhall är det bästa för båten men det handlar om andra saker:

Vi har en stor stensatt garageuppfart för 6 bilar och till detta ett stort dubbelgarage med precis allt man behöver i form av utrymme och verktyg för jobb på båten. Ställer vi båten hemma så kan vi göra så mycket mer jobb på båten (om vi känner för det) under samma tid som vi skall transportera allt till hallen.

Å andra sidan kan man ha henne i hallen och med vagn kan vi välja att ta hem henne  i början på mars och jobba på henne hemma. Då får man allt det bästa från bägge världar. Det ena utesluter inte det andra, eller hur?

Update: När det gäller vagnen så är vi tacksamma för alla kloka svar vi fått i denna tråd och för tillfället lutar det åt en förlängning av vagnen på plats, dvs av firman som tillverkat vagnen. Förlänger vi den med ca 2 m i mitten så bör det funka.

 

post-10022140-1394237273,9053_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Själv förstår jag inte varför någon med så obegränsade ekonomiska resurser överhuvudtaget håller på och självmeckar med en sådan fin båt. Risken är att det blir halvdant och sänker värdet/intrycket. Det är väl bara att slanta upp och få proffs att göra de där arbetena ? Då slipper du dessutom fundera på en vagn. Eller hur fernissa fungerar. Eller andra trivialiteter. Bara en liten fundering i all välmening. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Kärlek och harmoni

- i all välmening !\\\\\\\\\\\\\\\smiley\\\\\\\\\\\\\\\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fördel om vagnen är lång mellan axlarna, då blir den svår att svänga runt. Det bör ses som en kompromiss för att fördela vikten så att tp-läget alltid hamnar mellan hjulaxlarna och att du även kan stödja båten fördelat på flera ställen där den är som tyngst, dvs under motorerna på en motorbåt, men inte göra vagnen längre än nödvändigt. Du borde kunna bygga ut den någon meter bakom bakaxeln med en stödpunkt där och sedan en över bakaxeln och en stödpunkt 1,5 meter framför och en 4: stödpunkt vid framaxeln. sedan måste du ha en lång dragstång så dragfordonen går fritt.

Skickar med bild på min vagn som är 3,5m mellan hjulaxlarna och byggd överdrivet stadig i ramen så att den inte böjer sig och överför vridkrafter i skrovet om hjulen rullar ner i gropar.

Visserligen en vagn till en segelbåt (som alltid är tyngst på mitten), men ger ändå en ide om hur det kan se ut. Vagnen kan jag dra tom efter bilen, (och väger som bilen ca 2 ton) men eftersom båten väger 7 ton skulle jag aldrig dra den själv utan det får vavet göra med sin traktor. Båten är 12 meter.

 

post-10019272-1394237275,0677_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Update, för den som undrar \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Vi velade fram och tillbaka med att förlänga vagnen och huxflux läggs det ut en skitfin vagn på blocket. Inte bara rätt längd och skick utan också rätt pris (vi tjänade 12.000 mot vagnen vi från början hade bestämt oss för). Till på köpet fanns vagnen en kort bit från där vi bor och igår leverades den hem till oss av en trevlig segelbåtskille - det finns sådana!  Allt sammanföll och nu står vagnen på vår uppfart och avvaktar 1st Storebro 31 Baltic. Nästa år skall vagnen lämnas till Paintmek i Trelleborg för blästring och ommålning i Storebros originalkulör.

För era synpunkter; stort tack!

post-10022140-1394237278,0699_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...