Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
BengtC

Solpanel för vinterunderhållsladdning

Rekommendera Poster

Hej!

Har batteribank på 420 Ah. Tänkte koppla in en liten solpanel för att få underhållsladdningen.

Räcker 6W? Har en batteriregulator och tänkte då komplettera med en solpanel Jula har en för 295 SEK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den ger 15V står det, dvs den är avsedd att ladda utan regulator. En regulator stjäl lite av spänningen och är det kallt så behöver batterierna närmare 15V. Regulatorn stjäl också lite ström som måste återladdas. Satsa på en riktig panel, en 10W kostar 399 fast jag skulle nog ta en på 20W för 725kr. Dessa ger 17,5V vid max effekt och max 21,5V. Små pengar om man tänker på att solpanelerna håller i 25 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6w borde duga aldeles utmärkt för det. Men om du tar en stor kan du ha ett större användningsområde, tex för att kunna ha kylbox/skåp igång på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du absolut noll läckage borde det räcka, och jag kan absolut inte se att du ska behöva någon laddningsregulator till en 6W panel på en batteribank på 420Ah? Speciellt inte vintertid när solinstråningen är måttlig och kanske begränsas av att panelen ligger under en press?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Men, en enkel solcellsregulator för en dryg hundralapp ser till att spänningen hålls  på rätt niva med hänsyn till temperatur mm. Kan man sen sätta regulatorn så den syns utifrån så har man koll på att allt fungerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, antar att det blev något fel med din citat-text där?

Nåväl, jag undrar om du skriver rätt när du skriver en solcellsregulator för en dryg hundralapp. Menar du inte solpanel?

Sen tror jag du skriver fel igen när du skriver att regulatorn ska placeras så den syns utifrån. Regulatorer ska placeras så nära batterierna som möjligt för att känna av temperaturen runt batterierna. Detta gäller iofs bara de dyrare som har temperaturkompensation.

 

För att vara riktigt motvalls här så menar jag att man måste upp i minst 50W om man ska få någon som helst laddning(spänningsförhöjning) under den mörkaste årstiden. Dessutom ska panelen vara vinklad mot solen för att ha effekt.

Jag har två 45W på taket (=horisontellt) och under en ljus press ger de inte tillräckligt för att min 450 Ah bank ska hålla sig fulladdad under vintern. Självurladdningen vinner med ca 25 Ah per månad, förmodligen mest för de långa mörka nätterna, så jag kör laddaren några gånger under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en solcell på 25 W på rufftaket vilken klarar av att hålla batterierna  fräscha under vintern, 3 st förbrukar batterier + 1 start. Kopplar förbi skiljerelät under vintern så alla 4:a laddas av solcellen. Regulatorn lyser grönt hela vintern vilket betyder att batterierna är full laddade. bekräftas också när jag mäter syravikten.

Laddar på alla batterierna med en Cetek laddare innan vintervilan men sedan så klarar solcellen av resten. Båten står under en transparant (vit) press.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag menar solcellsregulator, tex den här PWM-regulatorn http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300712159496&var=600044967731 kostar under 100 kr. Fungerar jättebra, jag har använt ett flertal.

Regulatorn ska placeras nära batterierna men på vintern är temperaturskillnaden inuti båten försumbara. Värdet av att enkelt kunna se att batterierna mår bra är viktigt.

Så gott som alla regulatorer har temperaturkompensation, inkl den jag länkade till ovan.

Under vintern ska solpanelen vara riktad åt söder och vertikalt monterat. Det ger mest energi. Ska man ha en panel för vinterunderhåll, sätt den utomhus och inte under presenningen. Man får visserligen lite laddning under en ljus presenningen men det är lite. Mina paneler sitter på en targabåge utomhus och riktas om för vinteruppställningen. Batterierna hålls toppladdade hela vintern även om jag varit där korta stunder och kört belysning och värmare.  Startbatteriet har en egen panel/regulator, samma med batteriet till ankarspelet.

En 25W panel vertikalt ger i snitt  1,3Ah/dygn i december och stiger till   3,4Ah/dygn i februari. Som jämförelse, samma panel men horisontellt: 0,5 resp 1,8Ah/dygn. Men på sommaren är horisontella mest effektiva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt laddade jag upp battererna ordentligt efter upptagningen och de fick sedan var kvar i båten under vintern. Kylan gör att egenurladdningen inte är så stor. Före sjösättningen laddade jag sedan över natten.

På nya båten har jag en 50 W solpanel på däck som får vara inkopplad. Jag hoppas att det kommer lite ljus genom min genomskinliga press för att ladda lite, och kanske jag inte behöver ladda alls i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...