Gå till innehåll
torsdag 07 augusti 2025
Palmqvist

Krånglande ställdon/aktuator till VP KAD44

Rekommendera Poster

När jag synade de borttagna mikroswitcharna från kretskortet såg jag att den som trycks ner vid gaspådrag framåt hade en rejält sliten mikroknapp. Tror attdet funkar så att när man lägger i växeln så denna brytare påverkas, då slår reläet på samma kretskort av strömmen till elmotorn. Därmed kommer växelarmen trycka på denna brytarknapp så länge man kör frammåt dvs större delen av aktiv körtid. Detta tillsammans med vibrationer under gång sliter ner den kontakten medan de andra sparas. När man aktiverar styrstationen rör sig aktuatorn fram och tillbaka. Om en kontakt då inte funkar ger det felmeddelanden och motorn kan inte startas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna tråd. Ni som haft dessa bekymmer, har de alltid genererat en felkod? Jag har haft liknande problem i måååånga år. Växeln vill ibland inte gå till neutral från back resp fram på tomgång.

 

Det sker väldigt sällan och varvet har inte lyckats återskapa. Dom har testat med ny potentiometer i reglaget men det har inte hjälpt. Nästa steg är att ta ner drevet och se över skjuthylsan men jag undrar om det är vad som spökar.

 

Aktuatorn för KAD44 kostar numera 17 papp! Nog för att man är fartblind efter 10 år med Volvo Penta men det här är helt sinnessjukt jäkla dyrt när man ser bilderna ni visat på en demonterad sådan. En liten fjuttig elmotor, ett kretskort och lite kugghjul i plast. WTF

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev hbengtsson:

Väcker liv i denna tråd. Ni som haft dessa bekymmer, har de alltid genererat en felkod? Jag har haft liknande problem i måååånga år. Växeln vill ibland inte gå till neutral från back resp fram på tomgång.

 

Det sker väldigt sällan och varvet har inte lyckats återskapa. Dom har testat med ny potentiometer i reglaget men det har inte hjälpt. Nästa steg är att ta ner drevet och se över skjuthylsan men jag undrar om det är vad som spökar.

 

Aktuatorn för KAD44 kostar numera 17 papp! Nog för att man är fartblind efter 10 år med Volvo Penta men det här är helt sinnessjukt jäkla dyrt när man ser bilderna ni visat på en demonterad sådan. En liten fjuttig elmotor, ett kretskort och lite kugghjul i plast. WTF

 

Mina bekymmer försvann med bytet av växelvajer. Vajern till BB motor rejält trög och klassiskt så uppvisade den skador i yttre skjuthylsan.  Startproceduren har funkat klanderfritt , men man vet aldrig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...