Planare 2 Postad 16 Juli , 2024 När jag synade de borttagna mikroswitcharna från kretskortet såg jag att den som trycks ner vid gaspådrag framåt hade en rejält sliten mikroknapp. Tror attdet funkar så att när man lägger i växeln så denna brytare påverkas, då slår reläet på samma kretskort av strömmen till elmotorn. Därmed kommer växelarmen trycka på denna brytarknapp så länge man kör frammåt dvs större delen av aktiv körtid. Detta tillsammans med vibrationer under gång sliter ner den kontakten medan de andra sparas. När man aktiverar styrstationen rör sig aktuatorn fram och tillbaka. Om en kontakt då inte funkar ger det felmeddelanden och motorn kan inte startas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 16 Juni Väcker liv i denna tråd. Ni som haft dessa bekymmer, har de alltid genererat en felkod? Jag har haft liknande problem i måååånga år. Växeln vill ibland inte gå till neutral från back resp fram på tomgång. Det sker väldigt sällan och varvet har inte lyckats återskapa. Dom har testat med ny potentiometer i reglaget men det har inte hjälpt. Nästa steg är att ta ner drevet och se över skjuthylsan men jag undrar om det är vad som spökar. Aktuatorn för KAD44 kostar numera 17 papp! Nog för att man är fartblind efter 10 år med Volvo Penta men det här är helt sinnessjukt jäkla dyrt när man ser bilderna ni visat på en demonterad sådan. En liten fjuttig elmotor, ett kretskort och lite kugghjul i plast. WTF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 275 Postad 17 Juni 23 timmar sedan skrev hbengtsson: Väcker liv i denna tråd. Ni som haft dessa bekymmer, har de alltid genererat en felkod? Jag har haft liknande problem i måååånga år. Växeln vill ibland inte gå till neutral från back resp fram på tomgång. Det sker väldigt sällan och varvet har inte lyckats återskapa. Dom har testat med ny potentiometer i reglaget men det har inte hjälpt. Nästa steg är att ta ner drevet och se över skjuthylsan men jag undrar om det är vad som spökar. Aktuatorn för KAD44 kostar numera 17 papp! Nog för att man är fartblind efter 10 år med Volvo Penta men det här är helt sinnessjukt jäkla dyrt när man ser bilderna ni visat på en demonterad sådan. En liten fjuttig elmotor, ett kretskort och lite kugghjul i plast. WTF Mina bekymmer försvann med bytet av växelvajer. Vajern till BB motor rejält trög och klassiskt så uppvisade den skador i yttre skjuthylsan. Startproceduren har funkat klanderfritt , men man vet aldrig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser