Gå till innehåll
söndag 26 oktober 2025
flyingdraco

Draco 2000 DC 1978 Allt om motorbyte från AQ 130D/AQ280 till AQ 145B/AQ 290

Rekommendera Poster

Motorbytet blev precis klart och har också provkörts i början på Oktober med strålande resultat!

 

Jag har haft båten sedan 1992 och körde några säsonger innan familj, jobb, villa mm tog över det mesta av fritiden. Skulle byta till motor med lite mer pulver redan -95 och sålde AQ 130D/AQ 280-paketet innan jag skaffade något kraftigare. Båten ställdes undan (och nyare ”färdig” båt skaffades för sjölivet, vilken såldes senare. Häromåret köptes en ”ny” Draco 1800 Daycab 1989 som är tänkt till en sprillans BMW 3,5L marin bensinmotor på >200 hk som jag har liggandes… (OBS! har tillverkat adapter för montering mot ett 290 DP-drev).

 

I alla fick jag en AQ 145B med AQ 290-drev över, som passar min Draco 2000 DC som handsken. Det är denna installation som tråden handlar om. Själva båten fräschades upp till toppskick redan 1992 och har stått skyddat och torrt i > 30 år så nu kunde jag koncentrera mig på att ”bara” installera

det nya paketet. Jag har en hel del bilder, så jag tänker att dela upp tråden i flera poster blir lugnast.

 

Gamla AQ130D/AQ280 paketet.

 

20250415_212234draco1res.jpg.a60d7efd4890c6e9f1dd66ce3d8e0646.jpg

AQ 130D  B20-motor

 

20250415_212743draco2res.jpg.7b868ee27b99a03e432e874e87e3b4cf.jpg

AQ280 drev


En kompis hade Volvo Pentas borr/sågmall för den nya 280 till 290-hålbilden som krävs för 290-drevet. Inga krusiduller, bara såga/borra efter mallen.

 

20250520_115014draco3res.thumb.jpg.a7716a7a1807808191f94183854f0575.jpg

Hålbild för 290-drevet sågat/borrat

 

20250521_102959draco4res.jpg.9611314d4e5d78cdaebe34cfe0f0f73c.jpg

Gamla hål fyllda med glasfiberspackel och 2K epoxyspackel, därefter slipade för att erhålla god tätningsyta

 

20250521_143424draco5res.jpg.510f9400c9fa81b4bf2c76cb7b4d2cb7.jpg

OBS!, efter håltagningen skall det fräsas vissa ”hack” på insidan av akterspegeln för att möjliggöra demontering av sprintarna till trimcylindrarna

från insidan. Missar man detta kan man åka på att ta bort skölden vid trimcylinderrenovering. Även ett hack över trimlägesgivaren behövs för att slippa släppa ner styrgaffeln vid byte av givare.

 

20250610_162905draco6res.jpg.4bc29490a42357856896dae7354b222d.jpg

Den nya sågytan penslades med 3-4 lager Biltemas Marine 2K epoxyprimer för att försegla akterspegelns plywood.

 

 

20250723_090341draco7res.jpg.2fad84c97cfd89478b19aa3d1c73b468.jpg

.

20250723_090254draco8res.jpg.e70927d208bfec8c5e5848f80d05910b.jpg

Samtliga delar av drevet renoverades totalt, primades med 2K epoxyprimer och målades med VP original drevfärg.

 

20250829_152743draco10res.jpg.374864eff61ec6fcc550b827d79e4fd1.jpg

Motorn var i mycket gott skick som tur var. Lyfte på kamkåpan och oljetråget och fann att motorn var i så gott som nyskick.

Stålring var monterad i 4:e avgasporten och avgaslimpan var en ny original VP. Jag har monterat nya packningar för tråg, kamkåpa,

kamdrivning, bakre ramlager etc. Nya brytare och kondensator. Monterade oljetryck- och temperaturgivare som hörde till panelens mätare.

Drog också ledning från laddlampan till generatorns "61"-terminal. Har nu både voltmätare och laddlampa.

 

20250829_144202draco11res.jpg.c838f7ba1775db982b734f0a4a7338b7.jpg

Provkörde motorn grundligt innan installation i båten. Komplett med hela Instrumentpanelen och reglage från Draco 1800'an.

Hade verklig tur med förgasarna. Jag bara rengjorde flottörhusen och d:o ventiler samt kollade acc-pumparna och den gick perfekt både på tomgång och svarade bra på gas efter varmkörning. Dessa motorer har ingen chokefunktion utan man måste pumpa med gasreglaget några gånger vid kallstart.

Fördelaren var i gott skick, duschade bara centrifugalregulatorn med WD40, monterade nya brytarna med 0.40mm avstånd och hade tur där också, kamvinkeln hamnade precis på 60 grader. Efter provkörning gjordes kompressionsprov och alla cylindrar låg högt och lika i värde.

 

20250806_141823draco9res.thumb.jpg.ec74a4e12052c9b701e1383412f5a7b5.jpg

Komplett 290-sköld monterad. Trimcylindrarna totalrenoverade med packningssats från Drevdelar. Trimgivarkugghjulet monterat i rätt kuggingrepp och styrgaffeln hålls uppe av kraftigare ståltråd i väntan på montering av styrarm och trimgivare. Kolla även, rostfria plåtprofiler skyddar ekolodsgivarkablarna hela vägen upp till skrovgenomförningarna.

 

20251016_102312draco35res.jpg.4aaad813f107a881426233fa880aa663.jpg

Powertrimpump helt genomgången och renoverad med nya o-ringar enligt instruktioner i annan tråd här i Maringuiden. Fungerar perfekt, drevet sjunker inte ett smack, ens efter flera veckor i upphissat läge. Trimplanspump också genomgången samt försedd med nya slangar.

 

 

Fortsätter tråden i nästa post, Motorinstallation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorinstallation:

AQ 130D-motorn (B20) behöver inga främre motorfästen i skruvet, men det behöver AQ 145B-motorn.

 

Jag förberedde en komplett motorbalk innan jag lyfte i motorn.

20250903_163019draco44res.jpg.23830579f1d47d09a7099c025090fc73.jpg

 

20250903_163108draco45res.jpg.e1f6cbe0caa29841e801c38385c804ca.jpg

 

20250903_163923draco46res.jpg.56e4a924f7735e081e6e2c5d849804c2.jpg
Balken provmonterades med schims. Inga hål borrades i skrovet vid detta tillfälle.

 

20251008_113429draco31res.jpg.2f1d50f5a94bfae5c1e09d6971d1bd93.jpg

Balken tillverkades av dessa alu-profiler jag hade liggandes.

 

20250906_111442draco12res.jpg.2e3c270312753f0a2016b83fb794214a.jpg

Dags att lyfta i motorn. Ett kraftigt stålrör avlastar motorn i framkant. Jag justerade i höjdled med bandsträckaren tills allt stämde mot märkena på skölden. Kollade även att motorn var precis rätt

vridningsmässigt mot märkena på skölden. Drog åt plattans 6 skruvar på sköldens utsida och låste skruvskallarna med vikbrickorna. Monterade sedan min kompletta motorbalk på motorn.

 

20250906_171740draco13res.jpg.461c261371eff531932e9bf534b6d61f.jpg

Märkte för hålen, lossade balken tillfälligt och borrade i skrovet. Jag använde kort borrbits och vinkelväxel på borrmaskinen.

 

20250906_171835draco14res.jpg.95f21cb9b388b27474bea61e6932b69d.jpg

För att få i motbrickorna och M10-skruvarna på insidan av motorbrunnsväggen tog jag upp 104mm hål med hålsåg. Då passar grå avloppsproppar perfekt som täcklock sen.

 

20250906_171636draco15res.jpg.d2eb2e610a70fdeb0abdfc518096a450.jpg

 

20250912_174803draco16res.jpg.61b78f8d6237a63b956aad6f4ffddc5a.jpg

Täcklock på plats.

 

20250912_114614draco28res.jpg.40231e6b59b39ff208f7c43b325bf8dd.jpg

 

20250912_114627draco29res.thumb.jpg.740f8d350ec79e56fe667d48d24c8780.jpg

Bränslefiltret passar perfekt med hjälp av aluprofiler skruvade mot sitsens underkant.

 

20250912_174947draco17res.jpg.ab1ded6ced05eb95413c892b3fe0b48e.jpg

Dock är AQ145B några cm högre än AQ130D så man får göra vissa modifieringar av motorluckan.

 

20250912_174847draco19res.jpg.305aa57329d0363c4f238426ef92d45c.jpg

Luckans popnitar borrades loss från gångjärnet, luckans överkant kapades 15mm och 15mm distansklossar skruvades som nya stopp för luckan i nedfällt läge. Dessutom kapades luckan i framkant så sittdynan inte låg ovanpå luckan då den satts på plats. Slutresultat: Dynan ligger kvar helt i originalläge och ryggstödet höjs 15mm, vilket absolut inte påverkar ytrymme för kapellet eller täckskynkets fastknäppning.

 

20251016_102153draco36res.jpg.5f237db675477117c8d1ca350546070c.jpg

 

20251016_102409draco37res.jpg.83ea7f0db131d0dbaa2a9e70616b79c5.jpg

Motorn snyggt och prydligt på plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...