Jsen 0 Postad 13 Augusti , 2012 Jag har alltid lämnat in min båt för service inför höst och vinter, jag är verkligen ingen mekare och kan egentligen inget när det gäller mortorer, det ska bara att vrida på nykel och köra. Inför varje höst och vinter har det alltid varit något som behöver fixat, inte bara konservering, men i år har den gått som en klocka hela sommaren och jag kan inte komma på något som behöver fixats iordning. Nu till min fråga, måste jag byta olja om jag endast har varit ute 10 timmar i år?, det tror jag inte att jag rår mig på nämligen, men en glykolkörning ska jag nog fixa. Vore så skönt att slippa lämna in båten och betala skjorta för att någon ska köra igenom lite glykol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 13 Augusti , 2012 Om du vill att den ska fortsätta gå som en klocka även kommande år så skulle jag råda dig att byta olja. Det är dessutom extremt enkelt (att köra igenom glykol på ett säkert sätt kan vara svårare) och olja är billigt. 1. Varmkör motorn så att oljan blir lättflytande, motorn ska alltså vara riktigt varm 2. Pumpa upp oljan med en oljepump ur hålet för oljestickan. Dessa finns för billig peng på bl a Biltema. 3. Skruva loss filtret (lossar med en filteravdragare, eller slå bankar du en skruvmejsel igenom och vrider) och skruva på ett nytt. 4. Fyll på ny olja upp till markeringen på oljestickan. 5. Kör motorn så den nya oljan pumpas runt, kolla med oljestickan och fyll på ytterligare ifall det behövs. 6. Spara kvittot på olja och filter, så du har något att visa upp vid en försäljning av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Augusti , 2012 Jag är ganska kass bär det gäller motorer, men konservera mina inombordsmotorer har jag alltid gjort själv under de 40 åren jag har haft inombordsmotor. Däremot utombordarn brukar jag lämna till ett företag som sysslar med sådant. De har ju utrustning för att köra igenom vätska genom kylkanalerna. Jag brukar göra precis som Flipperskepparn skriver - bortsett från sista punkten. Jag brukar inte spara kvitto - speciellt inte på sånt som berör båten - nån kan ju få se dem. Vid punkt 1 brukar jag koppla loss slangen från kylvattenintaget på motorn och sätta dit en annan slang i stället- Slangen stoppar jag ner i en dunk med färskvatten. Brukar dessutom ha färskvattenslangen som fyller på dunken så att den hela tiden är full. Då blir kylkanalerna spolade med färskvatten. Jag har alltid haft sjövattenskylda motorer. Vid punkt 5 tar jag slangen och stoppar ner den i en dunk med blandning 50/50 glykol/vatten. Lossar också slangen för kylvatten som kommer från motorn och gåt in i avgaslimpan och sätter en annan slang där, som jag leder ner i dunken. Sen brukar jag köra ett par minuter så att jag ser att glyckolen har cirkulerat. Glykolen brukar jag återanvända några gånger. På min nuvarande båt och den gamla motorn konserverade jag inte eller bytte olja på ett par år. Gick väldigt lite för maskin och hade båten i sjön över vintrarna, em varmkörde motorn var eller var annan vecka. Senast ändrad av toaen | 13 augusti 2012 | 16:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Augusti , 2012 Jag hade bytt oljan å filter , då vet man att det är ny och fin olja inför vinterdvalan. Glykolen kör jag in via drevet med spolmuff och med slang inkopplad på en 25liter vattendunk . Att även tänka på att det måsten rinna ner till drevet eftersom impellern inte kan/ska suga luft .... sitter impeller i drevet eller på motorn ? Sitter den på motorn så kan drevet vara avplockat ,om man vill , i detta fall räcker det att stoppa in slangen in vatten intaget ..även måste det var självfall på glykolen !Även drevoljan skall bytas var höst , för har lite vatten i oljan så vill du inte att det ligger kvar ...(lägg en plastkasse under oljefiltret så slipper du spill när du skruvar av det ) Så gör jag :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 13 Augusti , 2012 Jag brukar inte lägga en plastkasse under filtret, men det var en bra idé! Skall pröva detta nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser