Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
HanneZ82

Landströmskontakt, 120V, byta?

Rekommendera Poster

Crabfish skrev: Men gänget glada hobby elektriker som tror de är världsbäst skulle ge faen i elektriska instalaltioner överhuvudtaget.
Det håller jag helt med om.
Misnt lika illa är det med gänget som tror de kan lagar och regler.
Varför inte kolla istället för att tro?
Några saker:
Båten det handlar om ska vara CE märkt.
Citat Transportstyrelsen:
Nya och importerade fritidsbåtar, vattenskotrar och viss utrustning måste enligt lag uppfylla ett antal miljö- och säkerhetskrav. Lagen om att båtar ska vara CE-märkta gäller alla båtar som tillverkats 16 juni 1998 och därefter samt alla båtar som importerats efter detta datum, tillverkade efter 1950

Vad som gäller för tex starkströmsinstallationer (viss utrustning enl ovan) i fritidsbåtar finns i Recreational Craft Directive som är en del av CE-kraven. ISO 13297 är den standard som ska följas.
När jag pratar om godkänd materiel så menar jag godkänd enl CE/ISO-kraven för båt. Det räcker alltså inte med den allmänna CE-märkningen.

Om det sker tex en allvarlig olycka så görs en polisutredning. De kommer att fråga efter vem som utfört installationen. Kan man inte visa med tex ett kvitto att det är gjort av en behörig elektriker så anses båtägaren vara ansvarig. Skulle det på något sätt finnas fel i installationen så har ju båtägaren också visat att denne inte har tillräcklig kompetens och vidare disskusioner kommer att föras i tingsrätten. Det är inte så att jag har någon överdriven tro på behöriga elektriker men däremot flyttas ansvarsfrågan.  Jag skrev fö behörig elektriker med kunskap om installation i båtar. Det borde vara tryggt.
Det kanske inte skadar att läsa försäkringsbrevet? Det brukar stå att man tex ska vara normalt aktsam och följa gällande lagar. Uppfyller man inte försäkringskraven så kan föräkringsbolgaet minska eller neka ersättning.

Jag har svårt att förstå de som skriver att det är bara köra, skit i reglerna. Det är ganska dåliga och farliga råd. Är man inte säker på vad som gäller, kolla med de som säkert vet, i det här fallet - Transportstyrelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga behöriga fritidsbåtselektriker...... detta begrepp med behörig är ett begrepp som används i land och inte inom området fritidsbåtar. Kolla med elsäkerhetsverket så kan du nog få svar på detta.

Därmed kan du inte skjuta över något ansvar på en sk behörig elektriker, blanda inte ihop begreppen.

Jag tycker du ska följa ditt eget råd och kolla med både elsäkerhetsverket avseende behörighet och sen transportstyrelsen vad gäller ansvar.

Att man ifrågasätter dina utlägg betyder inte att man därmed har sagt att det är bara att köra och skita i regler. Jag har flertalet gånger sagt att man skall ha kunskaper alternativt låta nägon med kunskap göra jobbet.



Senast ändrad av oceanis | 11 juli 2012 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har väl ingen påstått att det finns behöriga fritidsbåtselektriker. Elsäkerhetsverket har fö inget med båtar att göra, dessa faller helt under Transportstyrelsen sedan ett antal år.

Det finns heller inget krav på att starkströmsinstallationer i båtar ska utföras av någon behörig elektriker. 

Jag har haft en del kontakt med Transportstyrelsen oc de de bla säger är att har man använt en behörig elektriker så anses denne ha nödig kännedom och kan därför hållas ansvarig. Låter jag min granne, revisor Karlsson installera så är jag ansvarig.

Du har helt rätt i att den som gör jobbet ska ha kunskap, både om installation och reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt att elsäkerhetsverket inte har med fritidsbåtar att göra. Men eftersom du hela tiden refererar till behörig elektriker så tänkte jag att du behövde fråga dom vad det innebär och få den insikten, som du uppenbart har, att begreppet inte finns för fritidsbåtar utan är ett landbegrepp som jag tidigare påpekat.

Jag tror att du än en gång måste konsultera transportstyrelsen i ansvarsfrågan eller kanske hellre en sjöfartsjurist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du än en gång måste konsultera transportstyrelsen i ansvarsfrågan eller kanske hellre en sjöfartsjurist.

I just ansvarsfrågan känner jag mig nog säker. Jag har syslat med bla import och då också hur man hanterar CE-märkning. Som företagare är man ganska noga med vem som ska bära ansvaret. Vissa saker ska ha provningsintyg från en Notified Body. Andra låter man ändå prova för att minska sin ansvarsrisk. Det senare är precis samma som med den behörige elektrikern, han kan anses ha tillräcklig kännedom om hur en installation ska utföras.

Jag kollade fö på att importera icke CE-märkt båt men la ner det därför att det var fört dyrt att CE-märka och för farligt att låta bli. Den som sätter en båt på marknaden (importerar) har ansvaret för CE-märkningen även om man sålt båten, dessutom kan det vara svårt att sälja den eftersom det är olagligt för en firma att köpa.

Den här tråden handlar om ett uttag och det är helt klart att detta ska vara godkänt för att användas till landström i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vem som är ansvarig är 230V anläggningar lika farliga land som i en båt.

Nja troligen farligare i en båt med fuktig och ofta salthaltig miljö.

En behörig elektriker och sådan som har erfarenhet av marina installationer har utbildning, även om det gäller för landinstallationer, där de ser till att saker utförs på rätt sätt och viktigt är att issolationsmäta anläggningen samt kontrollera att jordfelsbrytare fungerar.

Amatörer resistansmäter möjligen och testar jordfelsbrytaren genom att trycka på knappen.

Sedan tror de att de kollat anläggningen. Många vet inte ens vad IP klassning är och köper undermåligt material som är avsett för installationer i hus och gärna inköpta på något varuhus till lägsta pris.

TS skriver i inledningen om sin båt där förra ägaren kopplat starkströmssystemet och gjort om ett 120 volts sysstem till ettt 230.

Snälla svar tycker att han kan använda den för 120 V typade kontakten och den kan nog fungera men hur går det om det händer en olycka och mulle mek har varit i farten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller i stort med bhemac när det gäller att låta en elektriker byta kontakten eller åtminstone kolla upp att installationen är ok. Jag tycker också att kontakten bör bytas, den är märkt 120V och vid en eventuell olycka är det något som försäkringsbolaget kommer att ta som ett tungt vägande argument för att hålla tillbaka ersättningarna, oberoende om det är av väsentlig betydelse eller inte.

Att en intresserad amatörelektriker kan läsa på och lyckas är ju möjligt. Men ta i beaktande att jag som elektriker själv bland mina kolleger ibland har långa diskussioner om vad som är lagligt, säkert och rätt. I Finland där jag bor och jobbar är regeln att allt där märkspänningen är över 50 Volt AC eller 100 Volt DC skall utföras av behörig elektriker. Har för mig att det är kommet ur något EU-direktiv.

Har ofta fått i uppdrag av uppgivna båtägare att reda upp hemgjorda installationer i deras båtar och har i många fall varit förvånad över att inte båten brunnit upp eller att någon skadat sig. Senast var det en man som var bitter över att när han kopplade plus och minus till den splitternya länspumpens nivåvippa så gick säkringen! Hans lösning nummer ett vara att sätta in en större säkring. Lösning nummer två var att sätta in en ännu större säkring... Han var mycket förvånad och oförstående när jag förklarade att nivåvippan skall kopplas i serie med pumpen. Han hade ju själv tänkt ut det där skall fungera!

På gott och ont är båtar vi hempulares fristad, vi blir alla vår egen mekaniker, målare, snickare, rörmokare, elektriker och sist men inte minst besiktningsmän. Jag älskar själv att mecka och dona med båten, men har under årens lopp lärt mig att yrkeskunskap i andra yrken än mitt egna faktiskt existerar. Och att det faktiskt inte är någonting negativt att uttnyttja det.

 



Senast ändrad av Faderullan | 11 juli 2012 | 16:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märk noga att jag i mina inlägg aldrig har sagt att mulle mek eller andra klåpare skall utföra elinstallationen utan att sådan skall utföras av person med kännedom om systemen och elinstallation i synnerhet.

Men eftersom begreppet behörig elektriker  brukas hela tiden skulle det, enligt mångas åsikt här, innebära att enbart elektriker som har ansökt om behörighet enligt Elsäkerhetsverkets regler skulle vara kapabla att installera ett intag i en båt. Inte ens en skicklig fartygselektriker med många års erfarenhet från tex ett stort skeppsvarv skulle kunna göra det eftersom han/hon inte formellt behöver vara behörig enligt det så slarvigt använda begreppet behörig elektriker

Behörig elektriker har inget med en elektrikers kunskapsnivå att göra.

Hur man ser på sakerna i Finland kan vara olika från Sverige men när det gäller small crafts dvs båtar under 24 m så är definitionen på ett lågvoltssystem ett system under 250V, vilket är givet av EU direktivet. Likaså kan det vara lokala regler i Finland men i Sverige finns det inget formellt krav om behörighet.

Oavsett om någon haft snälla svar eller inte så är det trots allt så att Marinco intagaet är lika oavsett om det är 230 eller 120 V. Märkningen kan vara lite olika i dom men den märkning som skall finnas i båten vid intaget ser helt annan ut än den man ser inne i intaget på bilden ovan. Den märkningen innehåller mer information och skall finnas som en skylt invid intaget. Undrar hur många som har den skylten på sina installationer ??

Men om man blir lyckligare och känner sig säkrare genom att montera ett likadant intag med en annan text inuti så skall man naturligtvis göra det. Men varningsskylten skall dit vid sidan om oavsett.

Det intressanta är att hos svenska båtbyggare, stora som små varumärken, finns inte många sk behöriga elektriker anställda som installerar elsystemen. Men dom levererar många båtar inom hela EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till bhemac - som jag förstår bättre nu... efter att du sagt att du funderat på alternativt hade en firma för att göra CE märkning? Då har du funderat mer än de flesta på dessa frågor och har därför goda insikter... Men felet du gör är att jämställa en båt som du eller någon annan skulle CE-märka med trådskaparens båt? Det är inte säkert att de regler som gäller för en importör gäller hans båt. För regler gäller ej retroaktivt som du verkar anse, ej heller fritidsbåtsdirektivet gäller som svensk lag för alla båtar. Trådskaparen frågade inte heller... Men visst kan man alltid hävda att man ska följa praxis och ha rätt märkta grejor ombord? Å andra sidan frågade jag vad du ansåg om Magnus Sterkys förslag att inte jorda på vanligt sätt inne i uttag i en båt? Fick för mig att du om du hade varit installatör kanske kunde övervägt att installera så? Vilket är en av flera möjliga tolkningar av direktivet ( som i sin tur mycket bygger på amerikanska föreskrifter )tolkningar behöver alltså göras även av mycket insatta personer, bl.a. Du själv? Och det är väl när du kommenterar andras tolkningar som fel... Som du får påhugg? Men nu har vi alla lärt oss lite mer och det var ju bra! Och trådskaparen fått sitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo... Glömde säga att jag är ute med min sprillans nya båt, just levererad av generalagenten. Kastade mig över den svenska manualen.... Står inte ett ord där om CE märkning eller om följer ett EU direktiv! Inte ett ord, inte en enda symbol! Men jag skiter i det, det är importörens problem isåfall...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behörig eller inte behörig, åtminstone någon som vet hur man ska göra en installtion i en båt.

Mulle mek är mitt namn på sådanna som absolut inte ska meka överhuvudtaget, även omnämnda med tummen mitt i handen osv.

Anser att en elistalaltion med 230V och högre ska göras på rätt sätt och för detta kan det aldrig vara fel om personen är utbildad för uppgiften och har den utrustning som behövs.

Alltså det räcker inte med en multimeter från Biltema samt några års erfarenhet med leksakslådan Den lille elektrikern

Not. Jo jag hade en sådan leklåda när jag var liten. Riktigt kul men då var det 4,5 V man lekte med.

Dock hade rätt många behövt leka med den hellre än att leka med 230V instalaltioner i båtar

post-10001667-1394237160,972_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste för TS är att skriva av uppgifterna på kontakten och maila Transportstyrelsen för att se om den är godkänd. Ev finns det en lista på godkända kontaktdon.

Alla båtar som tillverkats eller importerats efter 15:e juni 1998 ska vara CE märkta med några få undantag som vissa tävlingsbåtar, båtar som ska skrotas, eller båtar som byggts före 1950. Detta är ett lagkrav och det ska finnas en EG-försäkran om överensstämmelse. Som köpare bör man se till att få med dessa papper.

Gör man förändringar i bef utrustning ska detta ses som nytillverkning och alltså uppfylla CE-kraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac.kan du nu ange var i lagboken jag läser att en 230V installation i en båt som är byggd eller levererad i Sverige tex år 2000 ska följa en viss standard eller direktiv? Vidare var jag läser att en nyinstallation eller - som trådskaparen - en smärre förändring av ett 230V system av en privat båtägare ska följa en viss paragraf eller direktiv? Var precis nu med paragrafnummer. Kom inte med allmänt hänvisande till fritidsbåtsdirektivet! Nummer, så jag kan söka och läsa. Tror vi är många som vill ha klarhet i detta, bhemac, du har nog de lagar du hänvisar till uppskrivna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det kan jag inte, lagboken är inte gjord på det sättet. Lagarna  hänvisar till direktiven och det är där man måste läsa för att veta exakt vad som gäller. Transportstyrelsen har en del skrivet. tex om CE-märknig.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/
Gällande standarder finns här:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Sjofart/Dokument/Fritidsbatar/Sammanfattning_standard.pdf
Att läsa och förstå direktiven är inte helt enkelt. Det finns folk som har detta som yrke och det kan vara lämpligt att vända sig till dem om man vill utreda saken.
Men Transportstyrelsen har en avdelning som sysslar med CE, dit kan man vända sig med frågor.
Det fanns en skrift från Elsäkerhetsverket som hette Elsäkerhet i småbåtshamnar och fritidsbåtar. Tyvärr försvann den när Sjöfartsverket övertog ansvaret för el ombord. I skriften fanns en del bra råd och tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du börjar bli patetisk.....

Här skriver du att TS ska kontakta Transportstyrelsen för att få reda på om hans landintag är godkänt. Sen skriver du att det inte finns några lagar som du känner till utan allt följer CE-direktiven som är svårtolkade..................så du vet inte.

Vad vet du och har du någonsin läst CE-direktiven? Du verkar köra med klipp och klistra metoden och tar lite här och där från nätet för att verka seriös.

Transportstyrelsen har inga som helst listor på utrustning och delar som är godkända eller inte godkända för installation i en båt. Tyvärr... det fungerar inte så.

Direktivet anger inte ens vilken utrustning som är godkänd eller inte godkänd.

Direktivet anger hur en viss utrustning eller funktion skall vara utformad och när det gäller landintaget är det väldigt lite som anges eftersom båten kan vara tillverkad för att fungera på både 120/230 V. Som jag sagt tidigare så är det vanligt för långfärdsutrustade båtar som skall klara båda spänningsalternativen. Där använder man oftast 120 V systemets delar från intag till skiljetransformatorn, helt enkelt för att dessa delar är byggda för 30-50 A och normalt har tillräckligt hög isolationsklass för att klara både 120 och 230 V. Man dimensionerar kablarna på samma sätt dvs för 120 V vilket då ger dubbla kabelareor.

Det enda direktivet tydligt anger är IP klasning för intaget.

Processen med CE-klassning kan vi ta i en annan tråd för den kan jag ganska väl efter många år i varvsindustrin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gud va du krånglar till frågan om el ombord ! Så..intaget på båten skall vara Cee don 216 ..( blå hane med lock IP44 minst ) elsäkerthets verket och Semko har uppgifter om vad som är föreskrivet för båt ! Att man ska följa vissa ISO standarder vid förändring/ombyggnad av befintlig elutrustning är visst ett måste , men inget lagkrav ! En viss skillnad ... På båtar gäller inte krav på samma sätt som på landbacken , så vill TS fibbla med elen på sitt vis så är det ok !!!! ce märkningen bara hänvisar till landsspecifika avikelser och gemensamma krav inom EU . Annars så kan inte England ha den elutrustning dom har och Tyskland inte vara utan sina ojordade uttag ..osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara väldigt svårt att förstå det här så vi försöker en gång till:


Här skriver du att TS ska kontakta Transportstyrelsen för att få reda på om hans landintag är godkänt.
Ja, det är det enklast, eller hur?

Sen skriver du att det inte finns några lagar som du känner till utan allt följer CE-direktiven som är svårtolkade..................så du vet inte.
Jo jag vet att lagen hänvisar till direktiven. Vilka paragrafer det är är ju mindre intressant om man vill veta vad som gäller är det ju direktiven man ska läsa.

Vad vet du och har du någonsin läst CE-direktiven?
Nej jag har inte läst direktiven i sin helhet. De är ganska omfattande. Däremot har jag haft en del kontakt med bla Transportstyrelsen som ju är de som har till uppgift att tolka de direktiv som gäller här.

Transportstyrelsen har inga som helst listor på utrustning och delar som är godkända eller inte godkända för installation i en båt. Tyvärr... det fungerar inte så.
Jag skrev att det eventuellt finns listor. För viss utrustning finns det det, varför inte fråga Transportstyrelsen?

Direktivet anger inte ens vilken utrustning som är godkänd eller inte godkänd.
Det är riktigt, direktivet hänvisar till en ISO-standard.
Men om en kontakt är märkt för 120V så kan nog de flesta förstå att den knappast är godkänd för 230V.

Det finns fö fler kontaktdon än bara CEE som är godkända ombord. Elsäkerhetsverket har inget med det att göra, Semko är en notified body som troligen vet men det är ett kommersiellt företag så de vill antagligen ha betalt för att berätta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns fler kontaktdon som är godkända , med dom omtalas inta i ISO standarden ...som jag läst !( eftersom jag fick problem med en ökänd besiktingsman som påstog att min båt inte följde svenska el-standard fast den var byggd för den svanska marknaden med 230v utrustning , så jag har talat med Semko ) .... Jag tycker du bara resonerar som en teoretiker ! Har jag fel ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog mycket mer praktiker men man kan inte bortse från de teoretiska delarna nuförtiden. När det gäller landström är det ganska viktigt att ha torrt på fötterna om något skulle hända. 

När det gäller kontaktdon så är kanske det allra enklaste att helt enkelt sätta ett CEE-intag a 159 kr. Troligen betydligt enklare än att försöka sig på att tolka direktiv och standarder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du bhemac.... jag konstaterar bara att jag inte fick något svar från dig när jag frågade vilka lagar, specifikt, du hänvisar till när du säger att lagarna hänvisar till ett EU direktiv ... Som är svårtolkade... Och som du själv säger att du inte är så insatt i? Dina resonemang blir lite vilande på lös sand då... Även om du i stor välmening påpekar att 230V installationer kan vara farliga? Håller med. Men det inte det trådskaparen frågade om. Han ville nog bara kolla om någon råkade veta om tillverkaren av hans intagskontakt hörnen variant för 110V och en väsentligt klenare för 230V? Troligen har han redan ställt den frågan till tillverkaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du få lagar Funkis, om du nu blir klokare av det:

Lag 1996:18
Lag 1992:1534
Förordningen 1996:53
Sjöfartsverkets föreskrifter SJÖFS 2004:16, SJÖFS 2005:4

Direktiv och standard är svårtolkade, i vissa delar i alla fall. Dessutom dyra. Därför är det kanske enklare att fråga tillsyningsmyndigheten dvs Transportstyrelsen.
Eller, bara köpa en godkänd kontakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd! Det som framgår tydligast av denna tråd tycker jag är att starkströmsinstallationer i båt verkar vara en riktig djungel och kanske ett lite förbisett område i vårt, i övrigt, välreglerade land.

Om jag tänker på hur jag skulle göra själv i TS situation och ge ett konstruktivt råd med utgångspunkt från det så skulle det vara att kontakta försäkringsbolaget.

Som jag ser det så kommer det befintliga uttaget med största säkerhet fungera utmärkt, det är troligen exakt samma produkt som det för 230 V men med annan text, och därför kommer det inte orsaka några farligheter på grund av specifikationerna. MEN, om något skulle hända med båten eller någon av dess passagerare relaterat till elinstallationen så tror jag, som redan nämnt i tråden, att det är stor risk att försäkringsbolaget kommer hugga på att elinstallatioinen gjorts med felaktig materiel. Risken är då att man får taskig ersättning eller kanske helt går miste om den.

För att sammanfatta mina slutsatser:

Det är med största sannolikhet inga direkta praktiska risker med att använda det befintliga uttaget. Riskerna ligger i ifall något händer och försäkringsbolaget lyckas hitta den lilla texten på uttaget i sin haverikommission.

Ring anonymt till ditt försäkringsbolag och fråga dem vad de säger. Troligen blir svaret att du måste ha rätt uttag men pressa dem lite, säg att du är osäker på vad det står på uttaget eftersom texten är lite otydlig och att du sett exakt samma uttag i båtbutiken där det står 230.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha......... bhemac att du skulle vara mer praktiker och mindre teoretiker verkar osannolikt.

Marinco systemet är ett internationellt använt system och det är även CE godkänt och används av många tillverkare i Europa för deras båtar. Det är ett stort system även i USA där det används flitigt.

De båda intagen 301 EL-B och 301 EL-BX är samma uttag men har olika text ingraverat inne i intaget. Båda har samma spec men är godkända av olika organ i de olika världsdelarna därav de olika texterna. Jag kan lova dig att den granskning som skett och det godkännande som finns i USA är mer genomgående än den som görs i Europa.

Men det spelar ingen roll här, så det var mer som en upplysning till dig.

När det gäller intaget så är det isolationsprovat till 600 V och det gäller både EL-B och EL-BX

Som jag skrev tidigare så används dessa uttag flitigt och väldigt mycket på långfärdsutrustade båtar som skall seglas i olika världsdelar eftersom det är mer internationellt än våra europeiska intag. Och så har många sådana båtar ett system som tillåter både 120 och 230 Volt in i båten, så har jag det själv på min båt.

Så svaret är och förblir TS kan använda intaget för sin båt och han kan köpa Marincos honkontakt på de flesta tillbehörsaffärerna typ Hjertmans, SeaSea etc för de finns som standard men är dyra. Marinco intaget anses av många som långt mycket säkrare än normala sk CEE-uttag/intag beroende på den låsning man kan göra genom att vrida ringen som håller fast honkontakten.

Det är klassat för IP 56 om du önskar veta detta oxå vilket ger en klassning som är högre än vad direktivet kräver för landanslutning.

Nu är det nog upp till TS att välja vilket intag han önskar. Jag orkar inte argumentera med dig längre så ha en skön sommar. Köp gärna direktivet och läs lite under regniga dagar i båten så kan vi argumentera om direktivet efter sommaren. Jag har det redan i flera utgåvor så jag slipper beställa det.

Ha en bra båtsommar och sitt nu inte och tänk på elintag för mycket utan kör du med ett CEE intag på din båt så blir du glad :-)



Senast ändrad av oceanis | 12 juli 2012 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé men värdelöst om det händer något. Då står man där med ansvaret och ett gammalt telefonsamtal som ringts in annonymt gäller inte. Möjligen om man uppger sitt namn och de skriver in vad det gäller ihop med försäkringen.

Det som är bra är att man kan få lite teknisk hjälp av försäkringsbolaget. Dock med stor sannolikhet att de säger nej om man berättar att uttaget är märkt  med texten 120V och man avser att använda det för 230V.

Tyvärr är det så med muntliga överenskommelser att de inte gäller lika bra som en skriven. Vid muntliga avtal gäller det alltid att den part som försöker hävda något som sagts står i bevis om att så sagts. Om man inte har vittne eller inspelning så blir det oftast värdelöst om motparten nekar.

Jag hade bytt uttag till ett som är märkt för den spänning man ska använda samt klassat så det går använda i en båt. Dessutom hade jag lånat en megger för att kollat anläggningen efteråt.

Om man sedan skulle sälja båten hade det ändå varit bättre med någon firma som gjort bytet och uppmätning. Men kanske inte aktuellt i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var ju inte mitt förslag tänkt som något slags avtal utan mer för TS att känna försäkringsbolaget på pulsen. Om de säger att det är helt OK att köra med lite vad som helst så vet man ju vad de har för generell inställning. Dock är det troligaste att de säger det motsatta, allt måste vara godkänt, i gott skick och installetat av en behörig elektriker.

Sen är det ju upp till TS att bestämma sig för hur han vill göra när han vet försäkringsbolagets inställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ni orkar tjata om behörig elektriker. Det finns inga sådana krav varken ur ett CE perspektiv eller enligt svenska nationella regler.

Därför kommer inget försäkringsbolag att ställa sådana krav.



Senast ändrad av oceanis | 12 juli 2012 | 15:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet, Flintstone. Men ring inte anonymt utan skicka ett mail i rätt namn, då har man en dokumentation och det är aldrig fel.  Att fråga sitt försäkringsbolag är fö alltid bra, men vill ju gärna ha en god relation med dem.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, det var en fin uppsättning lagar och förordningar du hänvisar till... Men de gäller tillverkare och/eller importörer av båtar, inte privatpersoner. Så jag blev inte klokare i bemärkelsen att hitta något som styr vilka utrustningar som lagar säger ska användas - annat än det som alltid gäller en redare... Har då Sjöfartsverket i förordning eller föreskrift skrivit ut vad som gäller avseende elinstallationer på en privatägd svensk fritidsbåt? Det är mer intressant.... Så jag konstaterar att små fritidsbåtar är UNDANTAGNA från fartygssäkerhetsförordningen 2003:438 2 kap, andra paragrafen, 2 stycket i enlighet med beslut i 2008:81. Detta undantag gäller! Vilket andra ovan också sagt.... Ge dig nu bhemac, tagga ner det där med direktiv hit och dit. Helt relevant antagligen när du skulle starta firma och göra CE certifieringar - men inte här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis, man kan inte läsa lagar och förordningar som fan läser bibeln!
Alla fritidsbåtar som tillverkats eller importerats efter 1998 ska var CE-märkta
Transportstyrelsen: Nya och importerade fritidsbåtar, vattenskotrar och viss utrustning måste enligt lag uppfylla ett antal miljö- och säkerhetskrav. Lagen om att båtar ska vara CE-märkta gäller alla båtar som tillverkats 16 juni 1998 och därefter samt alla båtar som importerats efter detta datum, tillverkade efter 1950.
Ganska klart eller hur!

 

Elsäkerhetsverket har en bra sida om el i fritidsbåtar: 
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Hem-och-fritid/El-i-fritidsbatar/

En bit ner står det:
Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare.
Också ganska klart.

Ja  fritidsbåtar är undantagna från fartygssäkerhetsförordningen. Men fritidsbåtar omfattas istället av fritidsbåtsdirektivet.

Det är troligen ganska lönsamt att göra efterkontroll/CE-märkning av båtar. Det finns många båtar som importerats och som för eller senare måste CE-märkas. Kostnaden för dett ligger idag på 50-100tkr. Problemet är att det måste göras av en notified body och det blir man inte bara så där. Så det är absolut inget för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...