Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gustavson

-Projekt- Fack i sittbrunnen för autopilot

Rekommendera Poster

Hej!

Vi seglare är kreativa rackare som gillar att pula och kontruera grejer för våra båtar. Jag anser dock att det är allderles för få projekttrådar i detta forum. Genom att öka kvantiteten (kanske inte kvalitéten) på dessa trådar så tänkte jag under mitt pågående bygge lägga ut lite bilder och beskrivningar under projektets gång.

Är detta ett tilltag mot forumetiken så hojta till.

 

Jag har börjat tillverka ett fack för att förvara autopiloten (st2000 ). Detta fack ska kunna hussera autopiloten både då den är aktiv och passiv. Man ska alltså kunna svänga ut atoupiloten och kunna koppla på den på rorkulten för att då man är klar med den kunna koppla loss den från rorkulten och svänga tillbaka den in i facket. Det är då inte i vägen om man skulle vlija använda ryggstödet.

Den första bilden är en cad-skiss (som är lite mörk och odetaljerad)

post-10011283-1394237113,2383_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mera åppfiningar.

Min auto ligger längst ner i ett av facken.Trågnt och bökigt att ta fram.

så JA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kommit fram till et tillvägagångsätt för att tillvärka facket.

* Bygg upp en inverterad form av tre 45x150 reglar som hyvlas och sågas och slipas till rätt form.

* Spackla upp och slipa noga ner till 220 papper (här är jag nu, se bild)

* grundmåla med 2komponents grundfärg

* Måla med 2komponent färg 

* slipa och polera färglagret till du kan se din vackra spegelbild

* Vaxa på den polerade ytan (i mitt fall får det nog bli vanligt bilvax???)

* måla två lager gelcoat på den vaxade ytan

* plasta med plast och glasfibermatta i flera lager och förstärk där autopilotsinfästningen kommer att hamna.

 

(denna tinges ska bli klar till semestern om 1,5v så nu är det bråda dagar... Jag har aldrigt tidigare plastat på gelcoat på detta settet så detta är lite av ett experiment från min sida) 

post-10011283-1394237113,2952_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde nämna detta... Om detta faller väl ut så finns således en form för gratis utlåning till st1000 och st2000 (och förmodligen även tp modellerna, osäker på måtten där).

Kom gjärna med tipps eller frågor om ni är nyfikna eller vill hjälpa mig i min okunnighet. 

jo!, då mitt skott lutar 85 grader så har botten på facket ha en lutning på -10 grader för dränering. 

måtten är 550mmx110mm och djupet är 110mm. tyvärr så måste jag skruva loss förlängaren på 170mm för att få in den i facket (ett fack på 720mm hade varit i största laget).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Jag har nu slipat 3 lager möbelspackel och målat facket en gång. Jag stog och höll i biltemas epoxigrund men beslutade mig att gå direkt på färgen. Detta var nog ett misstag då det visade sig att det underliggande spacklet och trät hade olika vidhäftningsgrad och jag fick en lång repa i en av fackets väggarcrying. (syns till vänster på bilden)

Jag tror dock att slipande och ett par lager till med färg kommer att göra susen. 

I det här läget så börjar tankarna på slutresultatet komma. Jag har haft målsättningen att få fabrikskvalité på facket, men jag får nog nedgradera detta något. Om gelcoaten får samma struktur som den målade ytan på bilden så kan man nog vara relativt nöjd. (jag ska dock försöka att inte kompromissa för mycket)

Kul det här med att forma och gjuta med gelcoat, jag är dock oskuld inom området så om någon har tipps och idéer så upskattas dessa.

post-10011283-1394237114,3667_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite våtslipning och spackel och sedan några lager färg, borde du kunna få en riktigt fin yta som du inte behöver skämmas för. Det är ju som vanligt bara en fråga om vilka krav du själv ställer.

 

Snyggt jobbat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! det käns dock inte som om man har börjat tillvärkningen ännu, men det är ju som vanligt förarbetet som gör skillnaden. 

Min idé var att nu ikväll (ca: 5h från målning) lägga i färg lokalt i den repan som har uppkommit (där jag limmade ihop träbitarna), och dra av överflödet med en gummispackel för att i morgon våtslipa hela härligheten. dvs. typ, spackla med 2-komponents färg?!? 

Jag vet inte om jag vågar använda vanligt spackel med tanke på hur det blev innan, på detta sättet så blir det lite som när man lagar gelcoatrepor. kan funka?!?

 

ps. Jag har nog kommit på hur jag ska göra runt facket. Jag tänkte först att jag skulle skära ren kanten ca. 2cm från facket runt om och lägga på gelcoat på snittytan. Nu tror jag att jag struntar i gelcoaten och tillvärkar en tunn teaklist som lär in plastkanten. På detta sättet så kan jag kamoflera en helvit (biltema) gelcoat på facket mot sittbrunnens typ offwhite färg. ds.



Senast ändrad av Gustavson | 11 juni 2012 | 19:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog inte klä in facket med en teaklist. Hellre låta lådans fläns ligga utanpå sittbrunnssargen. Min båt har gas och fram/backreglage i ett infällt sexkantigt fack. Facket har en fläns som ligger utanpå sittbrunnssargen, skruvad fast. 

Mina argument:

- En teaklist är ytterligare en sak till att underhålla.

- Mina träarbeten gör inte så stor skillnad, det ser fortfarande ut som en plastbåt.

- Var det en vecka kvar till semesteravfärd? ;-)

Om kulörskillnaden mellan kritvit och offvit stör så skulle jag nog lägga pengar på att köpa gelcoat i samma kulör som sittbrunnen.

Intressant projekt. Jag har inte riktigt hittat en bra bostad till min autopilot heller.

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tippsen! jag arbetar helt enkelt efter att ha plastkant och skulle det bli dåligt så får teak bli plan B.

en vecka kvar winksedan blir det Gryts skärgård i en vecka och sedan Öland t/r med båten.

 

Status---

Fackformen har idag slipats och lackats omgång 2. Den får nu härda i några dagar och sedan ska jag våtslipa, rubba, polera och vaxa. Härdplastteknik försåg mig idag med en beställning på offwhite gelcoat 1kg och släppmedel (hua, det börjar bli ett dyrt projekt, 350:- and counting (färg, polyester, glasfiber etc. är garagelagervara)).

 

Jag har nu börjat med nästa projekt med min autopilot nämnligen att fixa en förlängning på 180mm. Jag vägrar att köpa (två förlängningsbitar) för ca: 550:- av den anledningen att jag hälst slipper smärta i de bakre regionerna (fri tolkning). Dessutom så kommer denna lösning att fela med ca 5mm.

Jag kommer ge mig på att tillverka detta själv (Smålänning som man är). Att hitta rätt gängtyp var inte helt lätt och jag är fortfarande inte säker på att jag har rätt gängvariant. 

Att det skulle vara M-gängor kunde jag fetglömma då det var helt fel (typ M-17 med konstig stigning). Vad jag hittade var en ovanlig, obskyr gänga som var lika vanlig som vita älgar, nämligen 11/16-20 med en hane ytterdiameter på 17,5mm och en stigning på ca. 1,3mm.

I Kina har jag lyckats hitta en 11/16-20 tapp som kan stilla mitt begär, 130kr (plus ämne: rör 20mm 316 ca. 2 dm, typ 50-100:- hos smeden). På detta sättet kan jag bibehålla min stolthet samt få måtten exakt som jag vill ha dom. laugh

Hoppas bara att det är rätt gängorindecision... Varför kan man inte använda standardsystem?

På återhörande!

/Gustav



Senast ändrad av Gustavson | 12 juni 2012 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas bara att det är rätt gängor... Varför kan man inte använda standardsystem?

Om alla snodde ihop en förlängare för en 50-lapp, då skulle man inte få sålt sina egna för 235/279 kr/st http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=951&artname=Autopilot, monteringstillbehör - Raymarine&sok=autopilot

Väntar med spänning på nästa rapport

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

laugh Haha! Du är nog närmare än vad du tror! Av ren illvilja mot att bli utsatt för bedrägeri när man handlar sådana här saker så ska jag köpa lite extra 20mm rör om någon annan skulle ha ett liknande behov för självkostnadspris i framtiden! Upp till kamp mot förtrycketangel!

 

Jag  lyckades dock bara beställa tappen och inte tapp och snitt (skit bakom tangenterna)... Jag kommer därför att försöka hitta bultar med samma gängning och såga av bultskallen, kleta på locktight och skruva in halvägs i ena änden och vipps så har man en förlängare.. (kan hända att man beställer gänsnittet också om det skulle visa sig att gängorna stämmer)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Efter långt övervägande så bestämde jag mig för att strunta i den order jag lagt hos härdplastteknik och chansa med tema. Proffsen i stockholm hade för avsikt att frakta grejerna med rymdfärja och således motivera frakten som var i ockernivå.

Jag har nu slipat ner tom. 1000 papper och rubbat och vaxat ca: 4ggr/dygn i 3 dygn. Idag så ansåg jag att det fick räcka med vax och kletade på gelcoat (se bild). Jag bedömmer chanserna till 50/50 att grejen släpper från formen så det är lite nervöst... När jag penslade på gelcoat så hade jag svårt att få det att fästa på formen vilket får ses som ett positivt tecken i fårgan om den kommer att släppa från formen. Jag måste nog stryka pe ett lager gelcoat till dock då täckningen var si och så (av samma anledning).

Jag kommer att lägga sista lagret gelcoat ikväll (då gelcoten är klibbtorr) och sedan börja plasta imorgon då gelcoaten är härdad. Min plan är att bara dra på ett lager matta och låta detta härda så facket blir flexibelt och lättare att få bort från formen. Sedan (om jag får bort skiten) så fortsätter jag att plasta (då plasten har en tendens att krympa vid härdning).

 

Den som lever får se!

På återhörande...

post-10011283-1394237126,3246_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev inget om att du strök på släppmedel utanpå vaxet!

Glömde du bara nämna det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt observerat Tommy!

Jag undvek att skriva detta av den enkla anledningen att jag inte hade något släppmedel (smart eller dumt, det vet vi om ca: 2 dagar). Jag har fått styrkt från flera personer att det ska räcka med endast vax, förutsatt att man har bra vax och att man vaxar ca: 6-10 ggr under några dygn så att vaxet hinner genomhärda. (jag hade dåligt vax men vaxade destå fler gånger ca. 10ggr) Jag har i och för sig även hört flera där denna teknik inte har fungerat.

Då jag känner mig under tidspress så anser jag att den knappa tiden har tvingat mig att ta ett chansartat beslut. Går projektet åt pipan så kan man alltid lägga på ny gelcoat där det har släppt.

Av denna anledning så är jag lite nervös över avtäckningen...

Ps. nämnde jag att jag fått tag på både snitt och tapp i dimm 11/16-20tpi. Tappen kommer från Kina och snittet kommer från England (båda är i luften as we speak). Jag har kommit på den geniala idén att istället för att göra en förlängning mällan pushrod och knopp (den som fäster på pinnen som sitter på rorkulten) så gör jag en hel del i Delvin plast. Om man ser på bilden så kommer det avsmalnande 15mm vara gängor (gängor är böka att göra i cad så jag sket i det denna gången). Jag måste även göra ett genomgående hål denom biten som motvärkar att vakuum/övertryck bildas då armen fälls ut/trycks in. 

20mm Devlin (eller POM-plast som det också heter) är även den på väg från Partille. Kul att få damma av svarven! cheeky

post-10011283-1394237126,4036_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är smart eller dumt att inte använda släppmedel vet jag inte.

Jag plastar mycket, men sällan i form. Vet bara ett projekt där jag tillverkade en form. En katamaranmodell, men jag kom aldrig längre än till formen. Projektet blåste bort i höststormen 1969. wink

Kul att följa ditt projekt.

På kostrar blir ju monteringe av autopiloten lite speciell. Påmin havsfidra hade autopikoten ett viloläge mellan puchpit och sargen och var mycket skyddad. På storfidran blev det inte alls så.En av de första dagarna tappade jag balansen och satte mig på den oskyddade piloten.Gängerna på den plastdel som höll ihop piloten slets sönder. Blev tvungen att laga den med ett uppsågat rör, ett par slanklämmor och eltape.  Jag hade ju 1600 distansminuter innan jag kom hem.

post-945-1394237126,4604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra om den trasiga autopiloten, men du verkar ju ha fått ihop ett temp/permanent fix i alla fall :) ...

Min pilot kommer även den att sitta oskyddad och det senario som du råkade ut för är inte helt omöjlugt (ledsen för de dubbla negationerna). Jag hoppas att min POM plastbit kommer att vara den svaga länken så jag enkelt kan tillverka en ny opm olyckan skulle vara framme. När du nämner detta så funderar jag faktiskt på att implementera en avsiktlig brottanvisning på POM förlängaren genom att såga lite i den. Den ska teoretiskt hålla för 2k kilo i dragspänning så jag har ju lite att gå på.

 

ang lådan!

Har nu varit ute och plastat 1:a lagret (det fick bli 2 lager på den tunna sargen runt om). Jag hoppas att detta räcker (tjock matta) för att kunna ta ut detaljen ur formen. Jag vill ha det så tunnt och flexibelt som möjligt då detta ger bendmån samt att polyestern krymper vid härdning = svårare att få ur formen. Jag måste dock ha så pass mycket styabilitet så att inte gelcoaten spricker. svår avvägning med liten eller obefintlig personlig erfarenhet...

Vi får se om den härdat tillräckligt till ikväll så ska jag testa att plocka ur den. Plan B är att med hjälp av cirkelsåg demontera (demolera) formen för att få ur detaljen. Håll tummarna!

(om allt går bra med demonteringen så kommer ytterligare lager plast självklart att läggas på)

post-10011283-1394237127,1425_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaba! Avtäckningen avklarad... elleska jag säga utbankningen. Den ville inte komma utangry...

Efter en timmas kämpande fick jag vansinnesbrytet på elendet och använde grovt övervåld. Detta resulterade i vissa blessyrer och skador som jag helt enkelt får leva med.

Jag tror inte att det var bristen på släppmedel som skapade problemet utan fackets form med många 90 graders vinklar etc. Gelcoten släppte faktiskt riktigt fint från vaxet. Problemet med friktionskrafter är att dom inte behöver vara stora för att vara starka då de värkar över en stor yta (ta två telefonkataloger och vik varannat blad över varandra så är det samma princip

)

Nu är det dock inte värre än att man kan spackla (redan gjort) och gelcoata skadorna. Bilden visar inte den fina yta som jag polerade upp senare, för den blev faktiskt över förväntan.

Nu ska skadorna slipas och gelcoatas sedan ska jag lägga på fler lagewr plast och förstärka där hylsan yill autopiloten ska vara.

Jag återkommer med det färdiga resultatet på facket samt min lösning över problem 2 d.v.s. förlängaren med de obskyra gängorna...

(min far påstod att jag nog skulle ha vinklat in kortändarna med några grader då vi byggde pluggen, var på jag sa; -Aaash!... Till honom tänker jag säga att facket blev perfekt och släppte hur fint som hellstcheeky..)

post-10011283-1394237127,4046_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå förlängning av autopiloten.....

Aldrig i livet att jag skulle betala flera hundra för en plastgrej som kostat en krona i tillverkning.

Min autopilot hade en förlängare på ett par dm (eller om det var standard). Jag trädde på ett plaströr ur bra-att-ha-lådan och sågade av till lämplig längd. Kostnad 0 kr.

Man kan ju sedan måla det i någon tjusig färg, t.ex. svart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Ett glädjens budskap! med en dag kvar till semestern trillade ett vadderat kuvvärrt stämplat i England ner i min brevlåda. I detta brev låg ett gängsnitt som visade sig passa som handsken på gängorna till autopiloten.smiley

Jag blir samtidigt lite sur på Raymarine som medvetet gjort gängor till sina produkter som knappast existerar (tack ebay). Detta bevisar att raymarine medvetet försvårar för oss kunder att kunna göra något själva och ockrar oss med sina svindyra delar.angry

 

ang. lådan så är den färdigspacklad och bättringsgelcoatad samt färdigplastad. Jag tar nu ner den till kusten 23mil där en stooor vekstad väntar på slutbearbetning och montering. Jag ska även stärka upp färstet för autopiloten i lådan så den klarar 77kg kraft (756N).

jag återkommer med resultat.

Trevlig sommar!



Senast ändrad av Gustavson | 19 juni 2012 | 14:54

post-10011283-1394237129,613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller min avbrutna autopilot är det en 4000 En rund sak - som en cyckelpump, med en lös styrenhet. Det sitter en skarv mellan den delen av röret där motorn sitter och den delen som är ut mot rorkulten. Skall man montera på kostrar som jag alltid haft så är den runda typen det enda vettiga. Eftersom rodret är svängt, så hamnar autopiloten nästan akter om båten.

Därav aluminiumröret och årklykan.

Det problemet som jag hade kommer du aldrig att få med din autopilot.

Å andra sidan är jag i det närmaste specialist på att göra nödreparationer på den typen av autopiloter. Alla mina tre piloter har gått sönder på ett eller annat sätt. Speciellt tappen som piloten sitter fast i båten med har haft alldeles för klen infästning.

du kanske skulle gjort vinklarna så att de släppt lite. Dvs inte helt i vinkel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart, Gustavsson! Projekttrådar gör mig alltid lycklig, och när man ser någon som lyckas lura sig ur reservdelsfällan blir jag ännu gladare! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack som fan! Tack som fan! (rockeroll tackning)

 

Om någon är intresserad så har jag nu tapp och snitt om andra forumister skulle behöva en förlängning i ett exakt mått... de är lätta att skicka, eller så kan jag ev. tillverka en förlängning till självkostnadspris.

hur vat man att det är just dessa gängor på sin egen autopilot? jo! yttermåttet på gängan (hanen) är ca: 17,5mm och stigningen på gängan, dvs. avståndet mällan 2 gängtoppar är 1,28mm eller 20 gänor per tumm(samma sak).

Jag kommer dock tillvärka förlängningen i ett helt stycke svart uv-tåligt POM-plast (20mm stång) vilken svarvas, gängas, fasas och borras ur ett hål för anslitningspinnen på rorkulten. Jag kommer även borra en tunn kanal för tryckutjämning av det vakuum/övertryck som bildas då piloten drar in och ut sig.

Jag kan bara köpa en längd på 1m devlin/POM- stång och hoppas på detta sättet att vi är fler som kan dela på materialkostnaderna... (vi får se om det finns intresse)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjo. Snyyygt jobbat!!! 

 

Jag kan va intresserad av en snutt delrin stång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har nu istallerat både facket och blev ikväll klar med delrin (POM-plast) förlängaren. (på bilden är den inte polerad som den kommer att bli)

På bilden sysn bara ena ändan där jag gängar med min speciella gänga. Jag satte upp snittet i svarven och backade inte under gängningen så de första två varven förstördes, jag har nog ändå tillräckligt med gängor (ca 100-200mm^2 yta om man räknar med dragspänning).

hålet som syns på bilden är 3,5mm för avluftning.

Allt som allt så är jag mycket nöjd med resultatet av både facket och förlängaren. Jag ska försöka ta en bild i morgon och möjligen en lite film.

Sator- Självklart pm:a mig (hur man nu gör detta) så sågar jag av en bit och lägger i postlådan! Vill du ha den bearbetat (dvs. gänad och borrad så är det bara att hojta till).

post-10011283-1394237132,0749_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att stilla min nyfikenhet, vad menar du med att du inte backade under gängningen?

Ser bra ut! Hade jag inte redan haft tre originalförlängningsbitar till min ST2000 hade jag gärna hjälpt till med materialkostnaden. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...