Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Runsvik

hjälp!! planar inte..

Rekommendera Poster

hej! har blivit klar med renoveringen av båten som ja hållt på med under vintern.

Efter några första åkturer å mixtrande emellan får ja fortfarande inte båten att plana.. den väger max 300kg å på sitter en 2-takts 40 hästars mariner! enligt båtverkstad ska den plana utan problem..

De sprutar otroligt mkt vatten från sidorna, de är som att aktern inte trycks upp som den ska..? motorn sitter som den ska.. uppmätte idag farten till 17-18 knop, de låter som motorn vill ge mera men inte orkar på nå sätt. den småblöddrar lite på full gas, ska de vara så?

skulle de hjälpa att få den att plana å gå fortare med sånna här kallade *trimfenor* ?

tacksam för hjälp har lagt ner otroliga timmar på båten vill inte ge upp nu..

 

bifogar en bild hoppas den kommer med

post-10017846-1394237108,7153_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

40 hk på den lilla båten skall utan problem gå bättre å undersök motorn om den får bränsle, går på bägge cylindrarna. Har Du monterat motorn och i så fall sitter den på rätt höjd .......

Börja inte montera trimfenor mm inann Du hittat det ritkiga problemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle oxå vänta med att montera fenor och trimplan om det är en planade båt... Skulle kolla så att motorn är som den ska först... Den ska ju inte blöddra på full varv... Då ska det bara skrika i den ;)

Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn va för högt upp men de håller på åtgärdas.. tog bort förgasarn å har nu plockat isär den å rengjort =) ska bygga klart aktern sen ut å prova igen.. kanske annan propeller?

som sagt ska pröva först annars blir de trimfenor, ingen stor peng ifall de inte skulle bli bra men konstigt är de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Prova att ägna Dig åt ett fel i taget, Du skriver att motorn sitter för högt helt plötsligt, i första inlägget satt den rätt. Du skall bygga klart akterspegeln på en båt som var färdigrenoverad och sen börjar Du prata om annan propeller och trimplan.

Det är inte helt lätt att följa med i Dina tankegångar!! På vilket sätt hade motorn hamnat för högt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj fan de blev lite fel dära:p ja byggde aktern som ja hört folk sagt hur de ska vara, men enligt marinverkstaden va den för lågt ner (inte för högt..) trodde däremot de då ja starta inlägget.. BER OM URSÄKT FÖR DE MISSTAGET!!

Dom sa ja skulle göra rent förgasarn å ha motorn i rätt höjd som ja påbörjat.. han nämnde ockå de kanske inte är en sån båt som ska plana? ingen V.botten alls utan bara helt plan, han trodde kanske propellern va för stor men ja skulle börja med motorn i rätt höjd sen rengöra förgasarn eftersom den inte gick rent på full gas..

som ni ser på bilden så kommer aldrig baken upp, men tror ni trimfenor skulle hjälpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. Det här var ett väldigt rörigt inlägg, hade du båten i sjön innan renovering med samma motor varvid båten planade ut men inte efter renovering? Varför har du byggt om akterspegeln? Satt där en kortriggad snurra innan eller vad? Du får ju gärna precisera dej lite mer. Inte lätt för oss att veta varför din båt inte planar ut annars, å andra sidan är botten istortsett helt plan på bilden att döma tycker jag så den skopar nog med sej duktigt med vatten innan den kan lyfta fören , fast 40hk är ju knappast i underkant för din båt, bör iaf göra mer än 18knop vid rätt förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sportbåtar i den storleken med 40 hk motor bör göra runt 27-28 knop. Antigen väger båten mer än du tror eller så ger inte motorn full effekt vilket kan bero på felaktig propeller. Båten doppar nosen lite väl mycket för en sportbåt så kanske ska du prova att höja riggvinkeln något steg. Gissar att det sker manuellt med en pinne. Jag minns en kompis familj som hade en Selco Selfleet med en 40 hk Johnson på. Med 3 bladig prop drog mamman upp pappan och tonårssonen på vattenskidor samtidigt.  Bakom pappan klamrade sig yngste sonen fast vid pappan. Efter en stund körde de 2 åkarna nära varandra och lillkillen kanske 10 år klättrade upp på de två åkarnas axlar. Synd att digitalkameror inte fanns på den tiden. Storyn är helt sann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm... inte helt lätt att hänga med här men ok...

Tror du skall lägga fokus på att få ner dina hk i vattnet. Om motorn är ok så har du gott om kraft att ligga väl uppe på ytan. Försök att skaffa dig egen kunskap om riggvinklar och höjdinställning av motorn, det är viktigt att kraften skjuter på rätt ställe annars motarbetar krafterna varandra.

På första bilden ser båten nästan nedlastad ut. Är du säker på dina 300kg? inget vatten som ligger och skvalpar i någon dubbelbotten... och som någon sa, den ska inte bluddra, den ska illvråla på fullgas. Har motorn och propellern tjänstgjort på samma båt förut? Om inte så försök ta reda på vad för båt den har drivit. Har du för kraftig stigning på proppen är det som att köra omkring med ett drivankare efter båten.

Om detta var en vadslagning hade jag satsat på: a) fel propeller.  B) fel i soppatillförseln  c) tändinställning som inte hänger med.

 

Lycka till

/D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska försöka förklara så gott de går.

när ja köpte båten va skivan på aktern VÄLDIGT dålig, därför tog ja bort den å satt dit nytt å då lite större efter råd så aktern skulle bli starkare, sen har ja plastat målat etc...

uppskattar båtens vikt till max 300kg man lyfter båten själv i bak utan större ansträgning. fick man bara tag i fram skulle man lyfta hela båten på 2 pers!

när ja köpte den sa mamman att sonen (som ägde båten) att hon trodde han hade 30hk motor. ja köpte bara skalet utan motor eller trailer. motorn hade ja på gamla  tråbåten å den gick inte fulla varv då heller men den båten va allt i rätt höjd m.m. å den gick 20 knop. när ja målade den båten under krävdes det 7 personer för att lyfta fören, båten va byggd i mahogny.

hitta en likadan på blocket som min delfin IW å skrev lite till honom. han har en 45 hästars, han hade problem att få den att plana tydligen men det stänkte inget vatten som de gör på min.

Baktung? ända som finns i bak är tank å batteri, båten i sig går ganska lågt pga sin modell.

JA precis de är inställning med pinne, som vi ändrade men blev ingen större skillnad men de kanske för motorn va för långt ner. de är snart omgjort å då kommer vingen över propellern ca 5-10 mm under akterns botten som de ska vara, innan va de översta vingen..

Innan provkörde ja aldrig båten för de va ju ett renoveringsobjekt..

förgasaren är rengjord, höjden snart fixad ska då ut å prova igen..

nästa steg? ja kanske trimfenor? billigare än pröva propeller direkt..

hoppas infon räcker annars är de bara skrika till.

 

ja har en hemsida där de också dinns lite bilder å information, äver tråbåten finns i en annan katergori.

http://www.jrunsvik.n.nu/andra-baten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Min gamla Polar 17 med en vikt på över 500 kilo planade LÄTT med en gammal 25 hästars, Polaren och Din båt är snarlika i skrovformen.

Ju plattare botten ju mindre effekt krävs för att köra i plan, Din platta lilla sportbåt skulle troligen plana med den kraftigaste av Torqeedos elektriska utombordare så att den inte kör det med 40 hästars beror säker på en total avsaknad av effekt p ga fel mm eller totalt felmonterad motor.

Som sagt lite svårt att följa med i Ditt resonemang och inte heller verkar Du vara intresserad av annat än trimplan wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo många som säger de borde gå.. får börja från steg ett nu, kanske svänga förbi marinverkstaden å visa båten med motor på? men går de hitta en beg propeller till en mariner från sent/tidigt 80-tal ??

å vilken storlek, fattar nada av dedär.. älskar båtlivet men är ganska ny när de gäller motorer å sånt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag kämpar lite med att hänga med i resonemanget men jag tror att du har tre fel:

1. Motorn går inte rent vilket gör att den inte kommer upp i varv.

2. Motorn var för lågt monterad vilket ledde till onödigt stort vattenmotstånd.

3. Fel stigning på propellern vilket också gör att motorn inte kan varva ut helt.

Dessa tre fel tillsammans gör att båten inte kommer över planingströskeln vilket leder till att du får mycket vattensprut åt sidorna.

Fel 1 kan vi ju hoppas är åtgärdat med förgasarrengöringen, men det kan vara ett otal andra fel också. Fel 2 har du ju fixat. Fel 3 kan du bara åtgärda efter att både 1 och 2 är åtgärdade.

Det är inga problem att få tag i en propeller till din motor och många propellerfirmor lånar ut propellrar så man kan testa sig fram till rätt stigning. En varvräknare är nästan ett krav för att hitta precis rätt stigning så en sådan kan vara en väldigt bra investering, inte bara för utprovningen av prop utan också resten av tiden för att enklare hitta rätt marschfart under olika förhållanden.

Glöm trimfenorna så länge, OM de gör någon skillnad så är det som att käka alvedon mot tandvärk; det lindrar smärtan men det läker inte den dåliga tanden.

Förövrigt har din båt väldigt fina, och ganska ovanliga, linjer!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att du har en långriggad motor på en båt för kortriggad motor.

Hur sitter antivavitationsplattan på riggen jämfört med båtens botten vid aktern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att motorn bluddrar, en bra beskrivning på en motor som inte går rent. Även om propellern skulle vara helt fel skulle den visserligen inte ge full effekt men den skulle inte bluddra utan gå jämnt och lite tystare än en som varvar ur.

Propellern kan givetvis vara helt fel men troligare är väl att det är den prop som satt på från början. Kan givetvis inte uteslutas att man tog en prop och satte på för att det skulle bli komplett. Kolla att det inte är helt fel stigning. Kan finnas beteckning stämplat. Marinverkstan du tänker besöka kan sånt.

De hör också om nåt är fel, t.ex en cyl som inte ger fullt. Kan vara kass komp, förgasare eller gnista.

Din båt är av den typen som är lättplanande med den flata botten. Som man byggde förr för att klara sig med liten motor och ändå plana. Ett besök hos verkstan är nog inte fel. Eller en bryggranne som kan lite motorer och båtar. Har man haft några båtar känner man lättare igen hur en motor ska låta och kännas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att full gas på reglaget verkligen ger fullt utslag på förknasarna, så att det inte är fel/spärrat där på något vis. Ta ett komp. prov på cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har precis byggt om aktern så nu sitter akvationplattan? ca 0,5 - 1cm under botten, de är så de ska vara sa dom på verkstad.

ska ut i helgen å pröva igen efter förgasarn blivit rengjord som faktiskt va väldigt skitig.

har kollat reglage hur de kompar me reglage på motorn å är de fullt så är de även full gas åt förgasarn. på gamla båten va problemet att den inte gasa fullt men de skjusterades men kolla innan ja skrev inlägget å allt de är okey..

köpte motorn begagnad men gamla ägarna hade bara bytt olja, stift m.m. sa inget om propeller å dom verka ärliga men man vet aldrig..

men funkar de inte efter provturen i helgen lämnar ja in hela båten hos marinverkstan så får dom kolla/provköra..

 

uppdaterar vidare!

 

tack för alla svar/hjälp hitills =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en motor som inte gasa fullt när ja gjorde det med reglaget... Kolla på förgasaren när ja gasa å den öppnade inte helt... så det var att ändra lite stag i motorn så öppna den helt sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va ut på en tur idag.. Motorn går bra nu! Varvar ur ordentligt också! Jag monterade faktiskt trimfenor, vet inte hur många knop den gör men med 2 personer gör den 39-42 km/h tycker den borde gå mer:-/ ska pröva tilta motorn flytta ett steg på pinnen så motorn kommer högre upp.. Märkte också idag att den drog mindre soppa än sist vi var ut.. Stänker fortfarande vatten på sidorna dock mindre än förut men aktern måste upp.. Ska förbi verkstan i veckan så får dom kolla å ge råd efter det Båten är gjort för kort rigg..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är så lätt som du säger kan det inte vara så att skrovet är så mjukt att det inte klarar trycket från vattnet när du gasar på så skrovet kupar sig. Det ser också ut som ett halvplanande skrov och då blir det aldrig någon fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja båten är lätt man lyfter den ju på 2 personer :o

vet faktiskt inte om de är planande skrov eller inte men vissa säger att den ska kunna plana men som du säger den typ halvplanar! skvätter ännu vatten på sidorna men mkt mindre än förut nu blir dom som sitter i bak iaf inte blöta:p

va ut en sväng igen å när vi åkte med vågorna fick vi upp hastigheten till 44-45 km/h

inte vet ja men de kanske inte blir bättre med den motorn va tror ni?

å en sista fråga tror ni de skulle gå att åka vattenskidor efter båten om man väger max 80-100 ja kommer faktiskt upp i full fart rätt snabbt ändå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du pratar km och knop om varannat, hur mäter Du farten? 45 km/h är ung 25 knop! I den farten så planar båten garanterat! Vad varvar motorn? Har du någon varvräknare överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen varvräknare.. Har mätt farten med gps! De kanske är så som några säger att de är halvplanande skrov.. Den typ planar men inte som andra båtar ja åkt.. Å just de att de stänker vatten så mkt de vill jag få bort men vet inte hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du ordna en bild bakifrån när båten är upptagen på en kärra? Jag tror fortfarande att höjden på motorn, alternativt vikeln på motorn inte är helt optimal. Om man får se en bild bakifrån på hela kallaset så blir det lättare att bedöma och komma med konkreta tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt i en kompis gamla flatbottnad båt och den skvätte väldigt. Var det inte så med dessa båtar som hade plan botten också att det var mycket vatten som skvätte åt sidorna och som stänkte in om det blåste lite sidvind. De var platta för att plana med små motorer och fick en stötig gång och det skulle helst vara en insjö för att kunna ta sig fram behagligt. 

Kan det gå att modifiera botten lite. Du har ju monterat trimfenor av nåt slag. Du kanske skulle gå vidare och sätta några stänklister som håller ned skvättet så det riktas tillbaka till vattnet snarast. Skvätt som håller sig nere vid vattenytan borde ju inte hamna på besättningen. Kolla på andra skrovformer. Kan ju vara nån som varit i din sits och gjort nåt åt problematiken. De flesta är väl slöa och köper en skvättlös men du verkar ju ha lust för lite mekande. Ofta roligar eatt meka än att shoppa. Det är lite olika människor och plånbokstjocklek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se att det skrovet skulle plana nå vidare bra. Ser ju ut som ett segelbåtsskrov utan köl. Plasta på att par speedrails så kommer den gå som en katt med senap i baken. (visst springer dom fort? eller rumprajsar dom ? Hahahah)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men om ja ska montera så kallade fenor på sidorna hur ska jag göra då? Å speedrails va menas med det? Skulle man kunna plasta dit nån form av köl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ja vill sälja båten va tror ni den kan vara värd? Med motor trailer även ett kapell.. Inte perfekt passform men funkar! Va tror ni den är värd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte lätt svara på så här men tyvärr är det nog inte så jättemycket...10-15...kanske 20 om du hittar helt rätt köpare.

Jag bevakar just nu båtar upp till 20.000 på Blocket för att ev. hitta en provisorisk båt när den riktiga fortfarande ligger på land för renoveringen. Det finns massor av båtar av den här typen till salu som inte säljs för begärda priser under 20.000, trots ibland jättefina motorer och skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...