Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
duxand

Tappat 10 knop

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en 26 fots imperial med en vp 740 med 290dp drev och rostfria proppar på båten har tidigare gjort 34 knop semesterpackad, i år när jag sjösatte så hade jag lite krångel med att oljekylet läckte olja och ett avgasknä läckte vatten.

Nu har jag åtgärdat allt och båten gör bara 23 knop vid 4300v  ??.

Trodde först att jag tappat en propeller men den satt kvar, nästa tanke är att vulkningen i en propeller har släppt men jag har varit ute en 3-4 helger nu och tycker de borde blivi värre i så fall.

Jag kör ganska mycket sakta, brukar ligga på 1500v ca 6,5 knop,i år får jag ligga på 2000v för att hålla samma fart.

Någon som har några tankar om var jag kan hitta mina förlorade knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt med GPS eller kör du med trycklogg?

 

Om det är trycklogg så kan slangen ha veckat sig så du inte får rätt tryck till mätaren,

Kan även vara erg i intaget till givaren!

 

/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har allt mätt med gps.

Jag funderar på om ett penta drev kan slira i konan, men de borde ju fort bli sämre då tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... klart besynnerligt, kan du ha fått in läckvatten i eventuella skrov-integrerade flytkamrar som tynger??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hittat något som tyder på att båten är tyngre, har nu provat mina reservpropellrar för att utesluta att de hänt något med dom gamla.

gick från stål till aluminium så varvtalet ökade till 4500v och farten öka från 23- 25knop.

alltså ingen förändring.

Vet inte om de är möjligt att de ska kunna slira i drevet, men efter 10 distans tycker jag att de borde visa sig men båten går jämt och fint hela tiden..

några ideer någon..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med olja i drevet? När jag hade båt med drev stack packningen och jag fick fylla på olja en gång i halvtimmen för att kunna ta mig hem till hamn... dvs det läckte in vatten och ut olja. Vet inte om det har något att göra med maxfarten men jag tappade drivningen och när den försvan så fyllde jag på med olja så kom den tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mysteriet tycks tätna, så pass stor fartförlust kan väl knappast bortförklaras med aldrig så många smärre delorsaker? Särskilt som slirandet även tycks gälla vid låga deplacerande farter, som nog allmänt är enklare att begripa??

Det sista som återstår för att utesluta varje tänkbart mätfel är väl varvtalet? Kan månne varvräknarn visa fel värde?
(Antar att du kan ha en god uppfattning om varvtalet även utan mätarn, ljudnivå och storlek på svall etc? Men kan du tvärsäkert utesluta ett iofs osannolikt fel i varvräknaren, kan du kanske skingra varje tvivel genom att mäta med ett tillfälligt och oberoende instrument??)

Haha, för nästa steg i felsökningen borde väl annars bli att kolla ifall själva naturlagarna kan ha gjort ett världsunikt och lokalt undantag just i din båt?? Kan iaf jag som seglare fundera. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag renoverade drevet förra året och i år kollade jag oljan och allt såg bra ut, såg inget läck någonstans.

växlarna går i och ur mjuk och fint och de borde de inte göra om den slirar på konan.

Vad de gäller varvtalet kan jag ju inte svära på att den visar rätt när, men eftersom jag kan lägga i och ur växel utan att de smäller eller låter ansträngt så känns de inte som de är så mycket fel där ,på höga varv är svår att säga.

Men jag tycker inte den borde ändra sig då heller.

Den är ju väldigt tung upp i plan med, tar långt tid innan den planar ut.

 

Om man nu ska titta på om botten kan va orsaken så använder jag biltemas giftfärg och de gjorde jag förra året med,

Botten är inte superslät men inget normalt heller.

Och om nu naturlagarna har upphört runt min båt tycker jag de hade varit bättre om den gick mycket fortare eller extremt billigt istället..

Jag tänker väl rätt att så länge jag har varven så borde jag behålla farten med,

jag har tagit kompprov på maskin och de är lite lågt, men efter som han orkar upp i varv så känns inte de relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du upp den till samma varvtal då du inte har en växel i som när du kör? Om inte så kan det vara strul med bränsletillförseln eller ev. turbo. Eftersom du har meckat med avgassystemet är frågan om du har fått något veck på någon slag eller annat som gör att det är svårt för avgaserna att komma ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

du säger att den är seg att få upp i plan, en tanke. Du har inte glömt att ta upp draggen.

För övrigt är det väll inte så farligt att du tappat 10 knop, min båt gör  inte ens 10 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla bränslet.

veck på slangen går inte, de går rakt in i en ljuddämare sen rakt ut.

Har ankarspel så jag är ganska säker på att den är upp, åtminstånde för de mesta.

jag dom där knopen som saknas gör att bränsleförbrukningen drar iväg lite för jag måste ha så höga varv för att hålla han i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inte provat att varva upp den så mycket utan växeln i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan belastning kan varvet nå högt men med belastning kanske du inte når lika högt och då kan det vara bränsletillförseln som spökar. Mer motstånd kräver så klart mer bränsle :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser slangarna ut inuti. Jag bytte nyligen avgasslangen mellan motor och ljuddämpare eftersom den totalt hade separerat inuti med följd att avgaser o kylvatten hade väldigt svårt att ta sig ut. Motorn tappade ork även om det på en segelbåt av naturliga skäl inte yttrar sig så drastiskt som 10kn tapp i farten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon slang som separerat har jag inte , jag byte avgasknä för 2 veckor sen och då såg allt bra ut där.

Men jag skall undersöka bränsletillförseln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer som du tidigare sagt, att om du har samma motorvarv som tidigare så bör båten gå lika fort. Detta är oavsett om en cylinder eller turbon strejkar eller om bränsletillförseln är dålig. Om kraften i motorn har minskat kommer det att gå tyngre att komma upp i plan, men som sagt, vid samma varvtal kommer båten att gå lika fort som tidigare.

Du sägert att det går trögt att komma upp i plan. Kan det var så att du av misstag (eller pga. något fel) har fel vinkel (trim) på drevet i förhållande till båten? Om drevet är något mer uppvinkalt än tidigare gräver aktern ner sig vilket gör att båten går tyngre och att den inte kommer upp i plan så lätt.

Även om du inte kan se att något har ändrats i trimmet föreslår jag att du provar att vinkla in drevet för att se vad som händer.

Det som talar emot att det är detta som är felet är att du även har låg fart (högre varv) när du kör sakta. Du har inte råkat sätta på fel propellrar?

Mackey

Såg just att bränsleförbrukningen ökat, då kan du nog glömma att du har problem med bränsletillförseln (i alla fall att du får in för lite bränsle).

Såg också att du bytt proppar, då kan vi utesluta det också.



Senast ändrad av Mackey | 30 maj 2012 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du trimplan? Funkar de som de ska så att de inte är helt nedfälda. Detta borde i och för sig göra att du kommer upp i plan rasande fort...

Kan det vara så att drivningen av den ene propellern har pajat? Det är väl en Duoprop du har? (Lita in på mig när det gäller Duoprop, har aldrig sysslat med sådana.)

Kan den ena proppen på något vis hamna i friläge medan den andra driver?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar risken att slänga in en lite korkad idé (har inte meckat proppar på typ 25 år):

Kan man av misstag sätta på propparna felvända (bakåfram)? Eller råka byta plats på främre och bakre (gissar att det är olika innerdiameter så att det sista inte går)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mod att riskera att gör bort sig visar styrka! yes

Jag vet inte om det går att vända propparna fel, men ditt inlägg kan ju ändå leda in någon på rätt tankebana.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

försökte hitta srängskiss på drevet men hitta inget.

tanken att något gått sönder i växelhuset så bara en av propparna snurrar ,och därmed att den andra bromsar. ioförsig så bör ju det ge någon form av missljud eller avvikande ljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft funderingar runt drevet med men jag la i växel när jag låg vid bryggan och kollade från badbryggan med cyklop och då snurrar båda propparna.

nej det går inte att sätta dom åt fel håll passar inte då.

Vad det gäller förbrukningen kan jag inte svära på att den gått upp, de är bara en känsla jag har när jag ser hur mycket jag får hälla på. har bara ca 100 liter i tanken och då visar inte tankmätaren så tydligt.

Men jag ska mäta förbrukningen i helgen och kolla över alla filter och kopplingar så de inte sitter skräp någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara så att gummiflärparna i bockhornet har släppt och satts längre ner i bockhornet så att avgaserna går tyngre, då får du mycket mindre ork i motorn.

 

/ Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi böt tändstift på kompisens båt som inte gick likadant som sommaren innan Och det blev skillnad. Den orkade knappt plana. En 7meters båt med inombordare Pröva det. Får den taskig gnibba så orkar den inte riktigt. Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant problem!  Eftersom båten går långsammare vid (till synes) samma motorvarv som tidigare kan man utesluta allt som har med motorns prestanda att göra, dvs. bränsletillförsel, avgasmotstånd etc. Kvar finns tre möjligheter: 1: Kraften från motorn går förlorad någonstans i överföringen till vattnet. 2. Båten går av någon anledning tyngre i vattnet. 3. Varvräknaren visar fel.

När det gäller alternativ 1 saknas såvitt jag förstår kontroll av om konan slirar, men jag håller med dig om att det verkar  lite underligt att växling etc. verkar funka och att felet finns vid alla varvtal. Högre belastning borde öka slirandet. Propellrarna då? Mycket talar för att en propeller inte driver. Du har sett att båda snurrar vid lågvarv, men om den ena p.g.a. fel i vinkelväxlar etc. är helt frikopplad kommer den troligen att rotera p.g.a. vattenströmmen från den andra. Det gäller förstås särskilt den aktre. Värt att kolla och lätt att kolla!

Alternativ 2. En så stor viktökning är kanppast möjlig utan att den märks på annat sätt. Tankarna om trimplans- och trimlägen kan vara värda att kolla närmare.

Alternativ 3. Borde märkas på annat sätt och du har inte noterat några tecken, men det är ju lätt att kolla.

Sätter en spänn propellerteorin. 

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla ideer men nu har jag fått klarhet i en del av mitt problem.

Kom idag på att min vän som hjälpte mig att montera larmet i båten innan vi sjösatte utryckte att den här står ju fel när han titta bak  på vavräknaren så jag skruva loss den och kolla idag och mycket riktigt den var inställd för 6 cylindrar.

 Efter ändringen sjönk tomgångsvarvet från 800 till 500 v och plötsligt varvade inte motorn mer än 3400v och plötsligt hade jag rätt fart vid rätt varv igen.

Nu kvarstår ju frågan om vart farten tagit vägen då och jag har två teorier, antingen orkar den inte pga dåligt komp(kolla härom dagen då låg de runt 8kg) eller så funkar inte vakumet till dom sekundära portarna.

Så detta blir nästa punkt på listan attkolla upp.

mvh  johnny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att få klarhet! Tur att ingen satte emot när det gällde min propellerteori!. Då hade man varit lite fattigare nu, noga räknat en krona.laugh

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår jag dig rätt med att du har tappat toppvarvet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju konstigt att varvräknaren plötsligt blivit omställd så att den visar fel!

Hur kan det ha gått till?

Är det verkligen det som är felet?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det är viktigt att båda propparna monteras rätt, med hänsyn till varandra . Litelite gissning av mig ,för jag kommer inte ihåg var jag läste om det ....? Ringer klockor hos någon annan ? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, varvräknaren.
Fasen också, ingen extrautsänt rapport&aktuellt om unikt undantag av naturlagarna denna gången heller. Iaf inte om den överraskande omkopplingen kan ges en naturlig förklaring. ;-)
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...