Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
JeppeS

Vad finns söder om Gbg:s skärgård?

Rekommendera Poster

Ohoj! I sommar har vi lyxen att kunna tillbringa fler veckor till sjöss än vad vi sannolikt någonsin kommer ha igen, och därför funderar jag lite över vilka turer vi kan ta. Vi utgår från Göteborg och brukar vanligtvis åka norr över, men jag funderar i år på att även testa att åka söder ut ner till landets sydligaste spets. Kruxet är bara att jag inte vet något om vattnen söder om Göteborg och önskar därför lite tips om bra destinationer - både naturhamnar och vanliga gästhamnar! Berätta gärna även varför ni rekomenderar stället och om det finns något speciellt man kan uppleva där! Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar! Väldigt vackra öar! Fast de ligger i stort sett i höjd med Göteborg...

Har du varit längre söder ut också? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter du lämnat tistlarna har Göteborgs skärgård tagit slut och du åker med öppet hav i väster ner förbi Onsalahalvön som har ett antal hamnar tex Lerkil. Om du rundar halvön och går upp i Kungsbackafjorden finns lite öar och hamnar, det finns en miniskärgård med ett antal öar runt Vendelsö söder om kunsbackafjorden innanför Nidingen. Bua har gästham lite längre söderut och det finns lite spridda öar ner till Varberg sedan tar skärgådren slut ordentligt och det är den nakna kusten ner till Öresund, det finns hamnar hela vägen men inte så mycket öar eller naturhamnar. Svårt att säga om du kommer att gilla resan men man kan ju testa en gång i alla fall, det är ju enklare navigation än i gyttret av öar i Bohuslän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utanför Särö finns en liten trevlig skärgård.

Säröskogen är värt ett besök.

post-571-1394237050,4129_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skånes skärgård är ju inte heller att förkasta. Tyvärr tlar dom ett annat språk och använder en annan valuta, men fint och trevligt brukar det vara där.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båt och besättning klarar sjön är det bara att gratulera till extra tid.

En upplevelse kan det bli att ta sig nedåt på lite öppna sträckor. Gärna på danska sida som kan vara trevligare om du har motvind och motström och ligger och guppar en hel dag utanför Ringhals. Fundera då allvarligt på att strunta i att ni inte förstår något av språket och gå till danska sidan. 

Läsö och Anholt får man inte missa liksom Ven. Köpenhamn och Ströget inte fel. 

En dansk som vi träffade på i Århus sa att det bara var att koncentrera sig så förstår man. Så koncentrerad blir jag nog aldrig men man fattar ändå en he del och dom pratar lika bra engelska som vi och är väldigt trevliga.

Sen är fältet fritt. Kielkanalen och ut till Nordsjön eller kanaler i Tyskland, Hollands kanaler är en upplevelse. Bara positivt. Lugnt och fint och låga priser.

Priser i Tyskland t.ex Cuxhaven c:a 9 Euro för en natt i en välutrustad hamn. Helgoland samma (2010). 

Lycka till med långsemester.



Senast ändrad av forgus31 | 06 maj 2012 | 16:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danska sidan söderut Skagen, Läsö,min favo Säby, Hals, hela Limfjorden, Anholt ja finns hur mycket som helst söder om Göteborg.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söder om Göteborg eller rättare sagt Kungsbackafjordens mynning med Malön http://thallatha.blogspot.se/2010/07/malon.html och i viss mån Nidingen finns inte mycket förrän man kommer till Hanö.

En enda lång transportsträcka med ett mycket fint undantag. Hallands Väderö.

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-1.html 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-2.html

Hallands Väderö är min absoluta favoritö. Första gången jag låg där blev kag kvar i en vecka.

Ven kan väl också va värt ett par dagars besök - cyckla.

Sen finns det ju några gästhamnar på bägge sidorna av sundet. 

Kåseberga - sista avstampet mot Bornholm eller Hanö är väl nästan en given gästhamn med sin Ale Stenar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en titt på MarinWiki (www.marinwiki.se) och se vad du kan hitta där. Fyll på med egna platser där du brukar vistas och vartefter du får tips eller hittar något intressant söder ut kan du fylla på med dessa platser också. Då har vi snart ett riktigt bra hjälpmedel för alla som ska ta sig bort från sina hemmavatten.

En tur till Bornholm kan jag rekommendera, men det är kanske bara för att det är den del av Danmark som ligger närmast Stockholm jag tänker så. Du har ju resten av Danmark inom räckhåll.

Du bör hinna med att följa den svenska kusten upp till Karlskrona skärgård om du ligger i lite om inte Danmark hägrar.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...