Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
neubert

Tips på alternativa madrassunderlägg?

Rekommendera Poster

Tänkte bara kolla om någon har någon alternativ produkt till madrassunderläggen som säljs på tex. erlandsson, sea-sea osv...

Billigaste jag hittade kostade 169kr/m och det går säkert åt 8-10m och då drar det ju iväg lite... 

Tips nån??



Senast ändrad av neubert | 30 april 2012 | 01:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte madrassunderlägg till förpikskojerna för ett par år sen   http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=53&artname=Madrassunderlägg&sok=madrassunderlägg

Kollade vad de kostade idag. De var mer än dubbelt så dyrt som trådskaparen tycket var för dyrt. 

Menar du att en balkongmatta transporterar bort fukten lika bra som de svindyra madrassunderläggen.

Skulle ha dem under nya madrasser i den ombyggda förpiken men har inte blivit klar. Möjligtvis före midsommar det här året. wink

Jag kanske skulle kasta det två oöppnade rullarna och köpa balkongmatta i stället.surprise När jag ser var madrassunderläggen kostar inser jag att jag egentligen inte har råd. sad



Senast ändrad av toaen | 30 april 2012 | 17:04

post-945-1394237036,9228_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en produkt mycket lik liggunderlag som används som isolering vid betonggjutning vintertid.
Brukar vara svart till färgen. Har ingen aning om vad det kostar eller var man kan köpa det, men det kanske kan vara värt att kolla upp.

Här är ett exempel, men den verkar vara mindre tät än den svarta jag sett.

http://www.sundolitt.se/sundolitt/produkter/specialprodukter/isolermattavintermatta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet?
Jo, att kroppen av ger fukt som hamnar i madrassen. Detta sker både hemma i sängen och i båtens kojer. I båten är ofta madrassens undersida kall och då kondenserar fukten till svettdroppar som i värsta fall ger mögel. Hemma har vi inte samma problem.

Lösning!
Se till att undersidan på madrassen inte blir så kall. Det kan göras på flera sätt:
- Isolera under tofterna med ex.vis liggunderlag.
- Isolera ovanpå tofterna, med ex.vis liggunderlag.
- Lägg in ett skikt liggunderlag i botten på dynorna. Detta skikt isolerar mot kylan och är en spärr mot att fukten tränger ner i dynan där det är så kallt att fukten kondenserar. Lättast att göra när nya dynor ska sys!

Även att transportera bort fukten genom olika former av mattor som beskrivits tidigare funkar, men är egentligen en lösning när problemet redan uppstått. Eller så är det inte borttrasporten som är det viktiga utan den värmeisolering som luftskitet i mattorna ger.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen, jag har inte provat själv, har läst tipset någonstans. Mackey, jag har hört flera som tipsar om liggunderlag. Vet inte om det funkar. Mina kojbottnar är i trä, och jag sover sällan längre perioder i båten, så jag har inte dessa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har lagt golvplattor i plast (köpt på Jula el Biltema) för runt 90:-/m2 under madrassen.

Det är en plasttrall som används i tvättstugor, balkong o dyl. Med den får du en luftspalt som eliminerar problemet. Vi har haft det i ett par säsonger nu och det har fungerat bra. Som parentes kan jag berätta att vi gör drygt 70 nätter i båten per säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör liggunderlag under dynorna, Det isolerar mot de kalla kojbottnarna, men framför allt ger det avsevärt bättre sovkomfort 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kör liggunderlag, hur blir det om man stuvar grejer under kojerna? Blir man inte galen på att behöva lyfta på både dyna och liggunderlag? Hade jag blivit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är väl samma problem vilket madrassunderlägg du väljer.

Man skulle naturligtvis kunna klippa det i bitar och limma fast på respektive lucka.

Själv skall jag klippa till mitt svindyra madrassunderlägg - ett för varje kojhalva. Det är i förpiken. En hel madrass på längden för varje kojhalva. Tidiare var varje madrass delad på två.

Nu är åtkomsten inget problem för mig. De två stuvutrymmena längst akterut är åtkomliga från sidan. Isolerade skrovsidor och durkar.

Under mittdelen på kojen finns en stor integraltank för vatten. Det aktra skotten är isolerat mot boutrymmet men inte toppen och det förliga skottet.

Längst fram under kojerna finns ett utrymme där jag bruka ha sånt jag anvävder sällan. Reservdelar och bra och ha. Så det är inte ofta jag öppnar den delen av kojbotten.

Städade båten för några dar sen och gjorde en koll i utrymmet och hittade min mammas nästan nya damsugare, som jag ärvde när hon flyttade till ett äldreboende för ett par år sen.surprise sånt jag anvävder sällan blush

De två främre utrymmena kan ju bidra till att fukten från madrassen kondenseras.

Kan det va ide att lägga 10 mm isolering (liggunderlag - finns plats) ovanpå vattentanken och limma liggunderlag under kojbotten över stuvutrymmet längst i fören?

Sen madrassunderöägget under madrassen.

Vad säger MG´ s kondensexperter?

Bifogad bild - förpiken före ombyggnaden.

 



Senast ändrad av toaen | 02 maj 2012 | 17:02

post-945-1394237039,4438_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är mig toaen har utsett till kondensexpert.

toaen skriver bl.a.
Kan det va ide att lägga 10 mm isolering (liggunderlag - finns plats) ovanpå vattentanken och limma liggunderlag under kojbotten över stuvutrymmet längst i fören?

Tanken kan vara bra att isolera eftersom det kondenserar på den när den innehåller kallt vatten. Om kondensen rinnerner i kölsvinet gör det ju inget att det kondenserar på tanken, egentligen är det ju bara bra för då avfuktas ju luften i båten. Om man sover nära ovanpå tanken blir ju kallt under madrassen, då kan det vara värt att klistra på ligunderlag.

Isolering på undersidan av kojbotten löser problemet med att behöva lyfta på liggunderlaget varje gång man ska ta upp eller lägga ned något i stuven.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galen och galen.... vi är väl båtgalningar allihopa här. Men jag köpte velkro (kardborreband) och limmade på liggunderlaget och dynan. Ska väl säga att det sitter så där, (det släpper från dynan.)

Och jag funderar på att hitta på en bättre lösning  kanske syr jag fast dem med segelgarn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Mackey är inne på rätt väg, det att slippa få kondeseringspunkten inne i eller precis under madrassen är genom att isolera under madrassen eller direkt under toften.

Angående de brynjeliknande näten som skall vara fukttransporterande undrar jag om de verkligen klarar det, hur går i så fall den fukttransporten till (kapiläreffekt som en vecke eller på annat sätt, knappast), de näten blir ju mer eller mindre täta i sidled. Jag tror helt enkelt att de transporterar inte fukt de isolerar på samma sätt som ett liggunderlag, det är luften mellan nättrådarna som utgör isoleringen.

Skulle vara väldigt intressant om någon kunde gämföra

1. Vanligt liggunderlag

2. Träbritts med ribb  (distans några cm från toft)

3. Dyrt nät typ Hjermans eller SEASEA-modellen

4. Konstgräs eller annat liknande luftigt material

Jag tror alt 2 vore bäst och de övriga rätt lika, Vad tror ni ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 1 a lösningen här :

http://www.addnature.com/brand.aspx?brand_id=401&gclid=CNnV7PnR4q8CFQh0mAodLAIiAw

 2 a fortsättningen på lösningen här:

http://www.xxl.se/vildmarksliv/sovsackar-underlag?gclid=CIXpsKTS4q8CFetXmAod_CL-CQ

3 och sista fortsättningen på lösningen: http://www.sidenselma.se/c-48-reselakan-och-reseprodukter.aspx

 

 

Använder alltid uppblåsbart liggunderlag, sovsäck med ett reselakan i när jag sover utanför hemmet. De går att stuva ner under sittbrunnen och väljer man de lättaste prylarna så kanske totalvikten blir runt 1-2 kg och volymen runt 2-5 liter och materialet torkar snabbt. 

Så det är bara ett tips och man sover bra gott med den combon också. Jag har en kläderna i en plastpåse som huvudkudde också men det kan man ju ibland kosta på sig att ta med en resekudde.

Skulle aldrig palla med att bylsa med en massa liggunderlag att tejpa, täcken man har hemmifrån och tjocka dunkuddar som tar stor plats. Det skulle bara vara i vägen och vara fuktiga dygnet runt. Men det är klart ni kanske har större båtar också..smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liknande sån matta du länkade till har vi på balkongen hemma, den är oglasad och det kommer ganska myccket regn på den ibland. Torkar blixtsnabbt, man ska välja en med gummibeläggning umder och inte snåla utan det ska vara ett bra gummi. Annars kan gummit spricka och man får små vita gummiflaggor som rullar runt och det är rätt störande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder du uppblåsbart liggunderlag ovanpå dynorna i båten?!? Eller lägger du det under dynorna?
Jag kör med samma kombo på kortare fisketurer i tält och man sover som du säger rätt gött. För längre turer blir det en rejäl fiskesäng med 6 inbördes justerbara ben istf liggunderlaget.

Vet inte om du missuppfattade hur man fäster liggunderlagen.. Man tejpar ju inte var o varannan natt. Själv limmade jag liggunderlag dels i stuvutrymmena under kojerna samt ovanpå kojerna varefter jag snittade upp så jag kan öppna stuvfacken. Sedan behöver man inte bekymra sig mer om dessa. Man gör kanske inte det jobbet om man enbart tillbringar några enstaka sommarnätter ombord men det är rätt gött höst och vinter. Skrov o durkar likaledes isolerade så det var inte bara kojerna det handlade om i mitt fall.
Att duntäcke och ett par kuddar tar plats är väl iofs sant, men min Maxi77 är väl inte mycket större än din Birdie 24 och jag har konstant bäddat med bäddmadrass, lakan, duntäcke/vanl täcke beroende på årstid, 3 kuddar osv, i förpiken där jag ändå aldrig tillbringar vaken tid. Upplever inte att det tar nån plats och man slipper campingkänslan med en prasslande sovsäck. Sängkläderna är heller inte fuktiga dygnet runt. Varma sommarnätter kan iofs ibland ställa till det värre än kondensen höst/vinter/vår eftersom man svettas en del sommartid och detta transporteras ju ner i dynorna, jag brukar dock köra fläkten på värmaren för att få lite cirkulation. Har planer på att lägga ribbotten för att se om problemet löses på det sättet. Att sova i sovsäck ombord finns inte i min värld, bekvämt o hemtrevligt ska de va ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Mackey

Jag tänkte inte på nån särskilld. Det finns ju så många kunniga människor i olika ämnen här på MG.

Däremot ligger det mycke sanning i det du skriver.

Även om jag kan det mesta, wink så får man inte va så halvstarrig att man inte lyssnar på andra. Även det dummaste inlägg kan ju innehålla ett korn av vishet som får en att tänka till ytterligare en gång.

Jag isolerade skottet på tanken (det är en sk integraltank) som vätter åt boende utrymmet, men inte locket och den sidan som är mot det osolerade stuvet föröver. Min tanke var att där isolerar ju madrassen. Tänkte då inte på den fukt som kommer från mig själv och som gör undersidan på madrassen och kojbotten fuktig.

Tanken som jag fått när jag läste era inlägg är att jag skall nog isolera locket på vattentanken med 10 mm liggunderlag. Locket består av en plyfaskiva i furu som plastats med nån mm epoxylaminat på undersidan. Kondenseras det mot plyfan blir ju den fuktig. Att kondensen skulle rinna ner på kölen är mindre troligt.

Däremot rinner den fukt som kondenseras i det främre stuvet ner på kölen. Kojbotten till det utrymmet består av en plyfaskiva som är målad på bägge sidor. Man kanske skulle borra ett antal hål i den. Tex 20 mm.

Likaså i den kojbotten längst akterut. Borrar man ett antal 20 mm hål även i den skulle fukten kunna ventileras ut till det isolerade boutrymmet.

Lägger man mitt svindyra madrassunderlägg under madrassen som jag tänkt från början, så borde fukten kunna lättare ventileras bort. 

Fast jag kanske bara skall börja lägga isolera locket på tanken och lägga dit mitt madrassunderlägg och se hur det fungerar. Om det klarar att transportera bort fukten, som Hasse ifrågasätter.

Ett liggunderlag kan väl knappast transportera bort nån fukt alls!?

Det bara isolerar!?

På bifogade bilden har jag ritat in hur det ser ut. De fyrkantiga vita  plupparna skall föreställa mina 20 mm hål. Det var så förfärligt svårt att rit runda hål i Paint. Betydligt svårare än att borra fyrkatiga hål i en plyfaskiva.wink



Senast ändrad av toaen | 03 maj 2012 | 13:29

post-945-1394237040,4359_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag klippt till mitt svindyra madrassundelägg.

Tror nog att Hasses farhågor att nätet inte skulle fungera var nog obefogat. Det är lika öppet i alla riktningar. Försökte ta ett kort på ur det såg ut, men bilden ur katalogen, ett antal inlägg upp var nog bättre i det fallet. 

Nu är jag inte helt klar med madrasserna och har inte lagt dom på plats definitivt, men fick under arbetets gång en känsla av att madrasserna och näten gled lite grann  på kojbotten. Vi får sen när madrasserna är helt klara och på plats. 

Skrev i inlägget ovan att jag funderade på att borra hål i den främre delen och det två aktersta delarna av kojbotten. I främre delen fanns det redan ett antal 12 mm hål, men jag borrade ett antal 16 mm hål i de två aktersta bitarna. Det var det lämpligaste borret jag hade till hands.

Skall bli intresant att se hur det hela kommer att fungera. Dessvärre är jag inte säker på att det kommer att bli nån längre sammanhängande seglats denna sommar, indecision men man kanske borde offra sig - ututi vetenskapens namn. wink



Senast ändrad av toaen | 23 maj 2012 | 14:06

post-945-1394237080,956_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...