Gå till innehåll
torsdag 09 oktober 2025
Gäst Peter

Motorstorlek ??

Rekommendera Poster

Gäst Peter

Har en örnvik 550ht -78 med en blå skylt som säger 55hk max .. hur mycket större motor vågar jag ha .. 70hk? eller kan man gå upp till 85hk tex.. blir det för tungt för båten .. ? någon som har ett bra svar.. ? Mvh PO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om jag inte rekommenderar att gå upp över 'blå skyltens' värden så kan du ju alltid jämföra vad en 55 hk vägde som 1978 års modell med vad en 70 eller 85:a väger idag (om det nu är en ny motor du tänker skaffa). Men som alltid bör man alltid fråga en kunnig handlare om råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns många liknande trådar, och det är fortfarande inte vikten på motorn som har nån större betydelse. Det är inte tyngden av motorn som gör att akterspegeln förvinner utan det är styrkan i motorn. Finns ingen akterspegel som går sönder av tyngden att ha en motor hänga bara, utan det är när du trycker gasreglaget i botten som påfrestningarna kommer. Så skippa alla vikter, gå efter motorstyrkan istället. Men jag säger som vanligt, det går att tänja mycket på blå skylten gränserna. MEN du lär köra med vett och inte bara peta botten och tro att det ska gå bra. Mycketmotor och mycket vett är det som funkar bäst. :x-mas:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs hur stor motor kan man ha tråden längre ner i forumet så får du mycket intelligenta tips av mej & seaflower. :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att det inte är vikten som är avgörande (som jag skrivit i andra trådar i detta ämne) MEN för ev självlänsar etc kan det vara bra att rovan inte är för tung. Det är ju så att man i dessa korta svar bara skriver en del av det man vet (och tycker!). Håller helt med om det där med vett!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har du rätt i, men kände att jag va tvungen att komplettera lite.. :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Märkligt att man ens diskuterar i dessa banor som det enligt mitt tycke görs allt för ofta! Det enda självklara för mig är att man följer tillverkarens rekommendationer om max antal hästkrafter. Det handlar ju faktiskt om sjösäkerhet i första rummet oavsett åriskt, motor, och motorstyrka. Varför misstro tillverkarens kunskaper om detta? Varför inte respektera max tillåtna rekomendation? Och dessutom riskera att inte kunna försäkra? Visst.....akterspegeln tål mer än angiven max-effekt. Helt rätt. Men var går gränsen någonstans för vad den tål vid normal körning? Och var går gränsen vid en plötslig manöver i en krissituation? Och vem ska sätta den gränsen....den glade amatören? Nä.....vid de tillfällen som jag har velat ha en starkare motor än vad blå skylten tillåter har jag även skaffat en ny båt som har varit anpassad för detta. Och varje gång har jag monterat dit den starkaste motorn som modellen tillåter. På det här sättet kan jag sova lugnt om nätterna. Man har ju redaransvar....och den som funderar på att montera en för stark motor känner antagligen inte till vad detta innebär rent juridiskt vid en eventuell olycka, eller helt sonika inte respekterar det. Men det är väl klart.....olyckor händer ju bara andra. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter O

Hej o tack för alla givande svar ... Vill bara göra klart att jag inte är någon båtbuse som tänker köpa jättemotorn för att köra snabbt på sjön -- då hade jag nog inte valt att köpa en ht och dessutom inte mer än 550lång. nä varför jag undrar är för att kunna få en vettig ekonomi i vår körning ...som det är idag med motorn vi har så har jag väldans problem att få upp båten i planing om vi har tex fyra personer den vill gärna då gräva ner sig i aktern .. har provat med olika propeller o vinklar på motor med mera o nu tänkte vi köpa en kanske lite större motor . men som sagt vad kom gärna med förslag till mig..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jättemotorn för att köra snabbt på sjön -- då hade jag nog inte valt att köpa en ht och dessutom inte mer än 550lång. nä varför jag undrar är för att kunna få en vettig ekonomi i vår körning ...som det är idag med motorn vi har så har jag väldans problem att få upp båten i planing om vi har tex fyra personer den vill gärna då gräva ner sig i aktern .. har provat med olika propeller o vinklar på motor med mera o nu tänkte vi köpa en kanske lite större motor . men som sagt vad kom gärna med förslag till mig.. Hej PO! För det första så låter det som att gränsen är väldigt lågt satt när Örnivik bara tillåter 55 hk på 5,5 m lång båt. Det normala idag på båtar i denna längd är minst 90 hk. Själv har jag en Höga Rodd 510 och på den tillåts 100 hk. Jag förstår ditt problem mycket väl och det är ju inget konstigt att du vill ha en starkare motor. Och mitt förra lite bitska inlägg var faktiskt inte riktat mot dig, för det framgår ganska väl varför du vill monter en starkare motor. Men oavsett vad man tycker och varför man vill byta upp sig så kvarstår ju faktumet att man har en juridisk aspekt i det hel....OM någonting inträffar. Sådant kan ju faktiskt ske oss alla oavsett erfarenhet och kunskap. Vad jag tror att du bör göra är att helt enkelt överge tanken att montera en större motor på din Örnvik 550 HT. Om du har kollat alla andra vägar (rätt propeller, att motorn är korrekt hissad, att du använder PowerTrim korrekt, att, du har rätt balansfördelning på din last, att du har rätt max-varvtal på motorn, och att det inte är fel på motorn) men att detta ändå inte räcker till måste du nog inse det tråkiga faktum att det inte finns något annat alternativ. Visst kan du hänga på en 90 hk. (Det är nog vad du behöver för vad jag antar är ditt önskemål av hur båten ska uppföra sig.) Men tänk då på att mellanskillnaden i motorstyrka (55 hk och t.ex. 90 hk) är väldigt mycket. Nästan 100 % grovt räknat. OM du då, förhoppningsvis mot förmodan, hamnar i en olycka så kan man ju undra vad konsekventerna blir i en t.ex. rättegång? Du får man nog svårt att klara sig ur denna situation med och då får du kanske (antagligen) dras med det i många år framöver inte minst ekonomiskt med dryga böter som följd. Det hade ju varit annorlunda om det hade räckt med 10 kanske 20 hästar mer för att uppnå önskad effekt, (men juridiskt är det ingen skillnad alls) problemet är just att du måste ha så otroligt starkare motor än vad nu båten tillåter. Det är ju ingen liten ökning precis! Varför hålla sig fast vid just den båten? Rent ekonomiskt behöver det inte vara så dyrt att hitta ett ekipage där båt och motor stämmer väl överrens. Ta t.ex. en Fjordlig 17 HT och med en 90 hk. En sådan får du från 65-85.000 kr beroende på skick och ålder. (Framför alltberoende på motorns skick och ålder.) Jag vet ju inte hur mycket du är beredd att lägga på en ny motor om du skulle hänga på den på nuvarande båt. Men säg att du är beredd att köpa en fabriksny 75 eller 90 hk......då får du en bra begagnad båt/motor för samma peng plus att du också kan sova med gott smvete. Hoppas att du får fler svar av andra....men av det mer ansvarfulla och seriösa slaget. Ha en god fortsättning och ett bra 2005! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter O

Till roddarn ...:-Tack Tackar för det ,, nä faktiskt så min tanke på en 70 hk ungefär känns överdramatiserat att hänga på en 90 hk på denna båt.. :) så tanken är en ökning med ca 20 (vi har en yamaha ae55 nu ) jo jag tycker oxå att det är lågt räknat på en sådan båt men som sagt blåskyltenljugeraldrigväl :) Men tackar mycket för tipsen o råden . nu gäller det bara o hitta en motor oxå .. vilke tinte verkar vara så lätt även för oss här nere i Blekinge .. Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt förslag byt båt. Hade liknande problem då vi började ta med vänner och bekanta ut tillsammans med en del packning (kylväskor, dricka mm) Vi hade ofta pyssel ibland att få båten att plana samt att den blev tungkörd. Visst hade en större motor här varit bättre men hade inte löst problemet med att den blev tungkörd) (segt vid manövrering med tung last) Vår båt då 520 med 60 hk (4-takt). Funkade jättebra med 2 vuxna och 2 barn, men där gick gränsen. Mitt råd är att kika på en lite större båt än din 550 med motor som är anpassad efter båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddarn Varför skulle det behövas hänga på 35 hästar till för att få båten att gå bra? 15-20 hästar gör väldigt stor skillnad. Så det räcker nog bra. Att överskrida blå skylten kanske inte är rätt juridiskt och allt vad det heter, men gränsen som sätts där är väldigt lågt satt för att tillverkar och så vidare ska klara sig. Med andra ord så kan du göra allt för att försöka köra sönder båten om du har en motor som är tillåten men du ska inte kunna lyckas. Eftersom gränserna är så lägt satta på blå skylten i många fall kan det bli svårt att få båtarna att gå bra. Jag säger som förr: det är oftast inga som helst problem att hänga på en motor som överskrider gränsen, men du kan inte köra som om det vore en motor som va tillåten som satt på alterspegeln. Jag har väldigt svårt att tro du Rodarn är så frukltasvärt perefkt och följer allting. Och om det nu är så så lär jag tyvärr berätta att det är inte många som kör enligt blå skylten. Så till dej Peter,är du nöjd med båten i övrigt så tycker jag inte du ska köpa en ny båt bara för den sakens skull utan testa att hänga på en 70 hästare, tror inte att det är några som helst problem, men kör med vett och var rädd om dej och alla andra i dinnärhet :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jimmy_Lars! Nej, jag är nog inte ett dugg perfekt. Men jag har alltid följt rekomendationerna och aldrig haft en motor starkare än vad blå skylten tillåter. Har inte haft något annat behov eftersom jag har gjort mina båtval därefter. Och även jag gillar lite fart ibland. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Örnvik 550 ht enligt bilden här. Antar att det är samma modell som Peter har. Tveksamt att man konstruerat den för större motor än blå skylten anger. mvh Roland

post-4060-1394234321,0862_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Roland! Jag är benägen att hålla med dig.....båten verkar var mer åt det halvplanande hållet än en Ferarri. Blåskylten om max 55 hk stämmer med all säkerhet. Vad jag menade var att de flesta HT-båtar runt 5 5 m idag brukar vara tillåtas minst 75-90 hk. I synnerhet de med en mer modernt skrov. Men visst finns det undantag både bland de nyare och de äldre. Till PO: Man ser på bilden att skrovet inte är ett högfartsskrov. Den är helt enkelt gjord för att puttra fram i lagom lugnt tempo. Kontentan är nog att du förmodligen inte får någon större vinst genom att byta motor. Vissa skrov ger större vinst än andra vid ett motorbyte, och detta skrov tillhör nog de som ger mindre effekt. Tror att du bara får en ytterst marginell effekt med säg 20 hk mer. Det här vet man ju inte helt säkert för än man provar så visst kan jag ha fel, men jag tror faktiskt inte det i det här fallet. Risken är att du lägger pengar på något som i relation till vad du får inte är försvarbart. Men det måste ju du avgöra och inte jag. Nä....jag håller nog fast till det som jag har sagt tidigare: Det finns massor av bra och billiga båtar på marknaden. Inte minst begagnat. Jag skulle utan att blinka leta efter rätt kombination båt/motor. Hur skulle du vilja beskriva din önskebåt? Hur vill du att den ska uppföra sig med toppfart och annat som t.ex. användningssätt? Jag är bara nyfiken.... Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej hej alla :) Har nog dragit igång en väldans diskussion om detta o mitt val . Lite svar då på roddarn frågor : Dröm båt : Storebor Royal 34 *ironi* nä men vad jag kanske söker är att få båten att gå bättre helt enkelt som det är nu så känns den väldigt trött o seg (kan bero på att motorn är från -78) men vid senaste service var enligt montör väldigt bra skick i komp o annat inget strul med vare sig tänding eller så det enda varit skit i förgasare men det är ordnat med nya filter o rengöring (ska sägas att kille som sköter motor är yamaha expert med sådär 20år erfarenhet ) men vad jag själv känner är att jag vill ha en båt som är säker o stabil därför bla så valde vi en klinkad båt för just gång i sjö båten är väldigt trevlig att köra o uppför sig väldigt stabilt och som det är så vi inte mer än två i familjen än vilket gör att ett byte till större båt inte känns så motiverat .. Visst båten är byggd för att gå lite lugnare men ändå i dom farter så tycker jag att den går tungt med tex fyra personer min tanke var då att man kanske kan få lite kraft i motor som gör att den inte går så tungt.... Vi är inga fartdårar (bara iblandmedsolbleke) och drar heller inga vattenskidor men känner bara att vill ha lite mer kraft kanske räcker med att köpa en fyrtakt av nyare modell med kanske 60hk...? Jag är öppen för förslag..tycker det är trevligt med alla synpunkter vi har haft båten i 3 år oförsta året total renoverade vi den invändigt med nytt trä nya dynor nytt kapell ny eldragning o målning (puuh tur man jobbar på karlskrona varvet) fortsätt gärna skriva er synpunkter men bli inte arga på varann Med förhoppning om en trevlig båtsommar Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hördu hejsan Peter! Det ÄR en känslig fråga detta med maxfart, motorval av märke mm. Många tar det väldigt personligt trots att det inte är det. Håller med at det är trist att många tar åt sig på fel sätt. Vad gäller din problem så är det ett problem som överstigen mina kunskaper. Ganska regält dessutom! Tror att du kan göra det hela mycket bekvämare för dig själv om du kollar med sådan som t.ex. Propellertrim. De har dessutom en blankett man kan fylla i, men som kräver lite faktakunskap om bl.a. båten och motorn från din sida. Fyll idenna blankett och för en muntlig diskution paralellt med papperet. Då tror jag att de kan hjälpa dig att bedöma vad som bör göras. Angående 4-takt kontra 2-takt är jag av den bestämda uppfattningen att 4-takt har sina fördelar liksom att 2-takt har sina. Men personligen skulle jag personligen inte kunna tänka mig en 4-takt, för det som är fördelen med dem är enligt mitt synsätt inte av den art som är så viktigt för min del, och heller inte så mycket bättre att ett sådant köp känns motiverat. Själv har jag en 2-takare, men en insprutningsmodell. det är alltså skillnad på 2-takt och 2-takt....vilket många tycks vilja blunda för eller inte känner till ännu. den motor jag har är en Tohatsu 90 TLDI. Den (precis som Evenrude E-Tec) är en 2-taktare men med 4-taktarens egenskaper. Det finns massor med fördelar med dessa insprutnings 2-taktare. Om man sätter sig ner och verkligen tar reda på vad en sådan motor innebär kommer fram till att de nog inte alls är så dumma! förvånansvärt nog verkar det vara lite mode att man ska ha 4-takt idag, trots att det faktiskt finns ganska stora nackdelar med den (som på alla sorters motorer) och inte enbart fördelar. Men nackdelarna vill många inte se och en dil så pass att de blir förbannade när man ensa påtalar dem! Ett öppet sinne är nog bäst. Alla har sin smak och tyckande och jag håller med om att det kan vara en bristvara här ibland. Ne.....gå in i det hela så öppet som möjligt så man ger sig själv en chans och ta beslut sedan. Du är nog av den sorten som man vill ha här på guiden så jag önskar dig all lycka! skulle vara kul att höra hur det har gått när du är klar! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Visserligen är en nyare starkare motor säkert vad Er båt behöver för att den skall orka plana med rimligt varvtal på motorn, särskilt när ni är 4 pers el så i båten. Men tänk på att det kan bli svårt att få igen pengarna senare om du säljer båten om du köper en ny motor. Men en 60 hk motor skulle jag personligen inte ha nån tvekan att hänga på. 70 hk kanske men där skulle jag nog stanna. Mercury 60 EFI, Yamaha F60 EFI, Suzuki DF70/Johnson 70 4-takt (dock väger den en del), Evinrude E-tech 75, Tohatsu 70 TLDI kanske kan vara nåt att kolla in. Tänk dock på att försäkringsbolagen inte gillar att man övermotoriserar båten... kan alltså bli svårt att försäkra om du hänger på för stor motor. Gissar att en Yamaha F60 EFI el Mercury 60 EFI kan bli en lagom kompromiss av effekt och vikt samt att du får fördelen av den allra senaste tekniken och att de är ganska tystgående och är bränsleekonomiska. Om du anser vikten på motorn spela mindre roll skulle jag nog välja Suzuki DF70/Johnson 70 4-takt (samma motorer) för att få den lilla extra kraften du verkar behöva. Att din båt vill gräva ner sig i aktern när ni är lite fler i båten och du drar på kan ev avhjälpas med trimplan. T ex Smarttabs borde göra susen och kostar inte så mycket. http://www.drevia.se/smarttabs.html http://www.nauticusinc.com/index_1024.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Instämmer med roddaren till 99% ... men ang 4tkt så har jag givetvis en lätt avvikande åsikt :) Men att hänga på monstermotorer på båtar som inte är klassade för det verkar ju helt befängt. Du kan säkert sälja din båt för en bra peng och köpa en annan som motsvarar dina fartkrav .. och inte överskrider motorstyrkan! Visst kan man väl leka med för stora motorer på ej godkända båtar... men då ska det vara utan familj och vänner ... och med flytvästen på och nära land och långt från andra farkoster! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som svar till Seafl0wer : Om du har läst mina funderingar och varför jag vill byta motor så kanske du förstår att jag inte är ute efter någon monstermotor !!!! Tror inte jag hade köpt den båt jag har om det var det läget.. frågan är och har varit hela tiden om man kan gå upp kanske 10-20 hk för o få bättre gång.... så det med att leka med stora motorer vet jag inte vart det kommer ifrån .. har för mycket vett för att göra det.. (leker jag så gör jag det i min rallybil på avspärrade sträckor typ så sådär 20 tävling per år så ffå rmitt där)!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Hm......för att vara riktigt konkret är svaret p din fråga ja! Visst kan du hänga på 10-20 hk till. Men under eget fullt ansvar och med risken att inte kunna försäkra och med risken att hamna i juridiska trångomål vid en olycka. Som skeppare med redaransvar är ansvaret är som sagt ditt. Men ur ett icke-juridiskt perspektiv....om man ser det enbart rätt upp och ner....så är svaret: JA, det borde gå under förutsättning att akterspegeln är frisk och att motorn inte väger för mycket och att du stannar vid max 20 hk över. Men personligen avråder jag dig bestämt, så det är ju helt upp till dig. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seaflower Vad har hänt med dej, kalla 75 hästare för monstermotorer, nu blir jag besviken ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...