smoegen 90 Postad 1 April , 2012 Äntligen!!! Nu finns den på marknaden.... Kölvattensejektorn Räddningen för alla oss som ibland slarvar med navigeringen, Ejektorn är en högeffektiv ejektorpump som med ultraljud känner av området tre decimeter framför kölen... I hastigheter opp till 8 knop löser den blixtsnabbt ut och tömmer ejektortanken på 500lit.... denna effekt är full tillräcklig för att lyfta båtar på opp till tre ton ca 74cm och därmed tryggt ta dem över det som annars skulle orsakat grundstötning!! Demonstreras idag hos Olofssons Marinteknik Smögen........ Ha´ t pent S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 April , 2012 Jo, bra grej. Man kan rent av ersätta akterankring i naturhamnar, för det går tydligen också att köra upp litet på land med en tillfällig vattenkudde under kölen. Men man måste förmodligen välja en någorlunda låg och slät strandbrink? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 1 April , 2012 Lämpligen använder man, iaf före sommaren 2015, en kombinerad ejektor- och septiktank, så att man likt fåglar som hastigt måste gira undan för husfönster släpper sin last i samband med undanmanövern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 777 Postad 1 April , 2012 Det är ju fantastiskt!! Nu kan man äntligen ta sig in i vikar man inte kommit in i tidigare genom att hoppa över ex.vis en grynna eller grundklack. En liten varnig dock, fundera på hur du ska komma ut innan du hoppar in... Lägg gärna in lämpliga vikar att hoppa in i på MarinWiki, www.marinwiki.se Så snart vi hinner ska vi lägga till en särskild nåltyp för just denna typ av vik. Lämna gärna förslag på utformning av denna nål. Även annan hjälp mottas tacksamt. Se även http://www.maringuiden.se/forum/;thread=429181 Mackey Senast ändrad av Mackey | 01 april 2012 | 14:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 April , 2012 Det fanns tydligen en nackdel med denna ejektor. För ifall man inte fyllt tanken i förväg och hade reglaget inställd i högtrycksläget i kombination med fyllning, så kunde motsvarande sug uppstå, (som snabbt fyller tanken) dvs reversibel funktion som då ledde till motsvarande plötslig djupgående på båten, vilket då i viisa fall skulle kunna leda till att vatten strömmar in i sittbrunnen om man har låga fribord. Rekomenderas därför bara till nyare båtar som normalt har högre fribord och som har skrov som håller för denna installation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 1 April , 2012 Den va bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 April , 2012 Möjligen kan installations-anvisningar etc rekvireras redan nu vid mejlförfrågan till aprilapril.nu@lurnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 April , 2012 Undrar om det är samma firma som saluför ankarklister också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 2 April , 2012 Om ca ett år kommer vi även att tillhandahålla propellervatten på dunk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 April , 2012 Nyare båtar är väl ett frågetecken. Det måste nog va båtar från 1970-talet för att va byggda av så mycket glasfiberlaminat så att skroven verkligen håller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 2 April , 2012 Jag måste tyvärr meddela att det av misstag smygit in sig ett rätt i mitt ovanstående inlägg. Jag skrev där att nyare båtar normalt har höga fribord, denna uppgift är tyvärr korrekt. Beklagare detta! Avsikten var givetvis att alla uppgifter i inlägget skulle kunna ifrågasättas. ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 April , 2012 Jo, jag noterade att du hade med den korekta uppgiften att nyare båtar har högre fribord, men jag tycker inte att man skall hänga upp sig på såna pettitesser som att skribenter på MG då och då kommer med korrekta uppgifter. Åtminstone inte i en sån här tråd. Nu är det ju så att det är Olofssons Marinteknik som installerat en ny lättare motor i min båt. Dessutom satte man den mitt i båten o stället för i aktern, där den tidigare gjutjärnsklumpen satt. Detta har fått till följd att fören har sjunkit ner en aning och aktern lyte sig ganska mycket. Jag ligger på en lånad plats och en förbipasserande hade gått in till platsens ägare som bor alldeles intill i tron att båten höll på att sjunka. Får nog ta ett snack med Smoegen om han inte kunde installera en ligthversion av pumpen, till ett kraftigt rabbaterat pris - naturligtvis, som kunde lyfta fören en aning när inte skepparen är i sittbrunnen. Det är inte bara skepparns ord som väger tungt. Det är i ännu högre grad skepparn själv. Skepparns placering ombord har ju därför ganska stor inverkan på hur båten flyter i förhållande till vattenlinjen. Senast ändrad av toaen | 02 april 2012 | 20:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 2 April , 2012 Nackdelen med detta är att aktern flyter upp igen när skepparn går i land, och det blir nytt pådrag igen när allt folk ser en båt med fören i dykläge....i tron om att en båt håller på att sjunka. Har därför följande förslag istället. Att du begär att få bli kompenserad av marinan med ett regält ankarspel i aktern istället som väger ner båten efter motorflytten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser