Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
alexa

flykrafts tabell? flottbygge

Rekommendera Poster

hej, ny medlem här så detta hamnar säkert i helt fel tråd ...

ska bygga en flotte (9*7meter) till sommaren men funderar på det här med flytkraft ..

trodde att det var så enkelt att man överdimensionerar den så är man säker, men fick hör att den blir mer svajjig/gungig än med en mer percisionerad flytkraft?

finns det någon tabell för detta?

 

problemet är att flotten ska användas till mycket, ska köra skoter  (snöskoter för er söderifrån;) ) från och upp på flotten, men den kommer även ibland användas för enbart bastukvällar ..därför kommer vikten variera väldigt mycket ...

vad rekommenderas det för motor? kompisen gissar på 20hk, jag på 110hk (och mer stöldsäker pga vikten)

 

tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara taskig, men om du är osäker på hur man räknar lyftkraft i vatten, ska du verkligen ge dig på det här? Avseende motor, ni lär få byta propeller oavsett om motorn är på 20 eller 110 hk eftersom utombordare är gjorda för högre hastigheter än det du lär få upp flotten i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall du inte va sån Peter (elak)wink

Välkommen till MG alexa

Peter är i regel en mycket kunnig och hjälpsam man. Vet inte vad som flög i honom. Det kanske beror på att det är helg och man har klart deklarerat hemmifrån att han inte får jobba med båten. Vad vet jag.

Hur har du tänkt konstruera flotten.

man kan ju spika ihop en låda 9x7xo,5 meter och plasta den runtom. När man lastar ner den så vattnet når upp till däcket bär den 31 ton(om jag inte räknade fel.

 

Sen kan man ju ha två pontoner som man lägger ett däck på.

Hur hade du tänkt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minsta svajigheten blir det om flytkraften läggs långt ut åt sidorna. Den lyftkraft som ligger centralt blir mer som upphängningen på gungbrädan.

Ja, formeln har du fått från Toaen. 31 ton räcker för några bandvagnar så lägger du flytkropparna utåt sidorna och tar en fjärdedel av volymen bär den hela byn? och ett dussin skotrar. 

Vispen skjuter nog på oberoende av storlek. Deplacementfarten högst 3 knop gissningsvis. Ta en motor som är målad med stugfärg. Det drar ned intresset från den undre delen av världen.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7x9 meter, det är en sjuhelvetes stor flotte det. Med den storleken tror jag inte största beräkningsbekymret egentligen är flykraften, utan hållfastheten och konstruktionssättet. Ska den vara styv så att den inte böjer och skjuvar när det går lite vågor, ja då behöver det vara en mycket kraftig konstruktion, vete tusan om det ens går att bygga i trä. Vill man bygga lättare och spinkigare så får man bygga så att konstruktionen tål interna rörelser. Det är inte tillfälliga belastningar det handlar om, utan kontinuerliga rörelser under många år. Där ligger utmaningen som jag skulle klia mig i huvudet över...   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

roligt med svar, trodde det skulle vara stendött intresse på detta =)

ska försöka förklara våran tanke så får ni ge eran bedömning på den, har pratat med många som byggt mindre flottar där det fungerat bra iaf, men som sagt, denna blir betydligt större ...

flytkraften sker med styrolit(ljusblå som suger in minst vatten om jag inte minns fel), pontonerna kommer bli lika bred som en styrolitskivorna är (60cm?) och 9 meter långa .. dom kommer sen att byggas in med trä för att skyddas .. 3 pontoner totalt, 1 i mitten och dom andra i varsin ytterkant...   dom kommer att bli ca 50-60cm höga och tanken är då att dom ska flyta så pass bra att själva flotten inte kommer ligga mot vattenytan , styrolitens flytkraft är räknat till ca 8ton..

flotten (den del man går på) kommer att byggas i 4 sektioner som skruvas/bultas samman uppe på pontonerna... flotten byggs på detta sätt för att det ska vara lättare att ta upp den ur sjön innan vintern och om den ev behöver transporteras med tiden ...

ramarna till sektionerna tänkte byggas i stål först, men det borde funka lika bra att ta kraftigare träbalkar eller vad det kallas?=) är kass inom bygg men vi får hjälp med den biten som tur är =)

som ni förstår, så har vi räknat med att den är pontonerna som gör flotten stabil när vi bygger på detta sätt ..

bastun/relaxen hamnar mitt på flotten då många säkert vet hur det slutar med bastusar som är placerade i hörn =)

tanken är att det bara är pontonerna som kommer ligga i vattnet, alltså att flotten/trallen ej kommer ligga mot vattenytan .. detta för det lättare att transportera den i vattnet och den kommer vara lättare att ankra fast mitt i sjön då vattnet inte kommer ha lika mycket att trycka/greppa i om det blåser!?

 

slängde ihop en snabb ritning i paint för att visa hur det är tänkt med pontonerna och sektionerna .. ursäkta den vingliga texten men det är inte lätt att skriva med touchen ;)

 

ang val av material har vi en byggfirma som hjälp .. men synpunkter och bra-att-tänka-på-saker är välkommet!

 

är trallskruv bäst att använda? både till pontonr/flotten/bastun? med tanke på att det kommer röra sig vill man helst inte att dom slits ut med tiden ...

 

 

 



Senast ändrad av alexa | 17 mars 2012 | 15:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bastuflottar har det ju byggts förr också och ert koncept funkar säkert.  Flytmaterialet måste säkras ordentligt så att skivorna inte nöter sönder varandra.Båtegenskaperna kommer knappast att vara något att skryta med. Min rekommendation är att använda två utombordare placerade så långt från varandra som möjligt. Då går det bättre att manövrera det hela. Ms Gloskär (länken nedan) är byggd på aluminiumpontoner och drivs med två utombordare, minns tyvärr inte hur stora. Det fartyget har ju en hel del byggnader ombord, men rör sig ändå med majestätisk värdighet :-)

http://www.saunasessions.ca/mobilesaunas/index.php?n=MobileSaunas.Msgloskar


 



Senast ändrad av Faderullan | 17 mars 2012 | 15:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

peter k: härlig start på det här forumet .. så bara för att jag inte kan räkna flytkraft så ska jag inte kunna bygga en flotte? bygg är jag också helt kass på, om inte totalt värdelös, men tur är att man har nära och kära som är bättre på det ...

skriver jag för att jag drog igång det här men insåg att ekonomin inte skulle hålla, så en kompis är med på den på vilkoret och jag drar det tyngsta lasset då han har ont om tid ...

toaen: din ide har vi aldrig tänkt på, dels pga att vi vill försöka hålla däcket ovanför vattenytan för att den ska gå bättre i vattnet.. men att plasta in pontonerna borde fungera och ha samma flytkraft .. dock blir det nog ett riktigt dyrt alternativ om man inte gör plastningen själv .. men det är kanske inget stort jobb, får googla på det =)

skoterstarten/landgången kommer vara efter båda långsidorna, ovanpå varsin ponton så det borde fungera bra ...

sektionerna kommer ankras fast i varandra på det sättet att det görs hål i antingen stålbalken och träbalken (beror på vad vi bestämmer oss för), sen träs det in en stålhylsa genom båda och sen bultas det fast .. känns som den bästa och enklaste lösningen?

 

har tittat och ringt runt på olika flytanordningar, men allt blir för dyrt .. men om styroliten byggs in i trä så det inte kan röra sig borde det hålla 5-10 år iaf ...hoppas vi på =)

bastun/relaxen byggs mest troligt i en enda byggnad 4*3m, den byggs i järnram i botten så det tåls att lyfta den med traktor alt kranbil beroende på hur lång lyftarm man borde ha .. kompisen äger ett lyftkransföretag så det är inget problem!

2 motorer låter som en bra ide, men det blir jobbigt att köra då vi ej kommer ha ratt ... finns absolut inte tid att bygga in det till denna sommar, men tanken är att ha rattstyrt och då ha ratten uppe på bastun där vi kommer bygga bar och soffor ...

och ang den flotten länken visar: fyfan vad fin!!!

men nu kläckte toaen en ny ide, så nu ska det googlas om plastning =)



Senast ändrad av alexa | 17 mars 2012 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Västkust-rederiet Sauna Line har bara en enda bastuflotte, Värmeböljan.
Häpp, vad skulle den annars heta. :-)

Vet inte materialet i pontonerna, men den verkar hyfsat snabb och mycket stabil. I den ena filmsnutten korsas iaf den filmande båtens svall utan tendens till gungning.

http://www.saunaline.com/bilder/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flotten blir stabilare med två pontoner i stället för tre. Själv skulle jag välja denna typ av pontoner om det var mitt bygge. http://www.pollyflyt.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...