Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Brorhjalmar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Brorhjalmar

  • Placering
    Kadett
  1. Har en likadan motor och har samma problem, stendöd ibland för att helt plösligt gå problemfritt. Vad jag har kommit fram till är problemet att den inte får bränsle, vad det beror på vet jag inte. Nästa vecka blir det en ny 4-taktare i aktern.
  2. Jag vet mycket väl att båtarna inte är jämnförbara, vad jag ville säga var att med fel propeller kan det bli helt fel varvtal. Du, wanmar, säger ju att det måste vara fel på motor eller instrument. Jag påstår att så måste det inte vara. Senast ändrad av Brorhjalmar | 18 april 2012 | 15:42
  3. Kan nog stå rätt till. Hade tidigare en Ideal 530 som jag monterade på en Yamaha 4-takt 40 hkr. Med orginal propeller ca 4400 varv och efter propeller byte ca 5600 varv. Farten ökade med åtskilliga knop. Vilken stigning du skall ha kan inte jag svara på, men en duktig Yamaha försäljare vet med säkerhet och ger han dig fel får du säkert byta om du har med en seriös försäljare att göra.
  4. Jag har en Uttern 5500 som ju är betydligt mindre än vad Flipper 700 är. Med min V70 kan jag sjösätta via ramp men inte ta upp. Volvon orkar men det slirar. 4-hjuls drift är nog ett måste. Men det beror ju även på hur rampens lutning är.
  5. Flotten blir stabilare med två pontoner i stället för tre. Själv skulle jag välja denna typ av pontoner om det var mitt bygge. http://www.pollyflyt.se/
  6. Jag har frågat Marinkonsulterna och då säger de att garantin gäller hos dem och ingen annan stans. Bor man 55 mil från dem så är det ju besvärligt om något händer, i övrigt så fick jag ett intryck av att de är seriösa och bra att ha göra med. En granne till mig köpte en Suzuki för två år sedan och av någon anledning så flagnade färgen på motorn redan första sommaren. Den motorn kom via den svenska generalagenten. Motorn lämnades in för garantiåtgärd och förra sommaren fick han vara utan motor till i augusti innan den var åtgärdad. Så svensk generalagent är kanske inte alltid garanti för att allt fungerar som det ska.
  7. På Blocket bl.a. erbjuds det båtmotorer som inte levereras via svensk generalagent till priser som är 10 - 20% lägre än de svenska riktpriserna. De garantier som då gäller gäller endast där motorn köpts. Vad har ni för erfarenheter, vågar man köpa motor från sådan leverantör.
  8. Tack för alla svar och synpunkter. Har inte bestämt mig ännu, men det lutar åt Suzuki 90. Kontakten med säljaren och dennes agerande/förtroende får bli avgörande.
  9. Det var Suzuki säljaren som rekommenderade 90 hk framför 100/115 för att det är en nyare och förbättrad modell. 90 modellen kom 2007 och 100/115 är från 2001. Enligt säljaren är växellåda och insprutningen förbättrad, bl.a. Har idag en 90 hk 2-takt Mercury och tycker att båten går bra med den mototstorleken.
  10. Hej! Mitt första inlägg. Jag tänker byta motor på min Uttern 5500HT. Väljer mellan Suzuki 90 hk och Yamaha 100 hk. Det skiljer 20 000 kr i pris, vad skulle ni ha valt? Tacksam för synpunkter. Bror
×
×
  • Skapa nytt...