Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
varaderon

Erfarenheter yamaha 115 2-takt.

Rekommendera Poster

Tjena.

Håller på och kollar runt efter en annan båt och i den prisklassen jag kollar så dyker denna yamaha upp med jämna mellanrum. Jag kör nu en yamaha 40hp 2-takt och den har gått som en klocka dom fem åren jag har ägt den. Är v-fyrorna av samma kvalite?

Ris och ros mottages tacksamt.

Tack på förhand/Bengan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får delge vilken årsmodell du tittar på så kan nog fler svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hoppas jag. Vi köpte en HT-båt med en 130 Yamaha V4. Enligt alla jag talat med är den rätt så skottsäker. Men gammalt är använt, så osvuret är ju alltid bäst... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant, men vet du om något speciellt man ska kolla upp med dessa motorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt trevlig motor. Hade en 115 -91 på min flipper 620C skickade upp båten i 38 knop med full semesterpackning, 2 vuxna och 2 barn i ett kick. Dock ganska törstig. kolla så att inte termostaterna kärvar det var ett tips jag fick när jag kollade med vår marina. Sen är det som vanligt lyssna, känn, dra. kläm. Allmänskicket på motorn även under kåpan skvallrar ofta om hur ett ekipage är skött.

Lycka tilll Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp om det är en gammal 2-taktare eller en modern direktinsprutad.

Med de bensinpriser vi har nu är det dyrt att låta 40% av soppan gå direkt ut i sjön oförbränd.

Tänker du lite på miljön är det ännu värre.

 

Är det en modern 2-taktare har du betydligt mer rimlig bränsleförbrukning.

Oavsett vilken typ av 2-taktare så ska man välja en miljövänlig olja eftersom den hamnar i sjön.

 

Kommer bli hatad av alla med gammal sur äcklig stinkande 2-taktare nu men det bjuder jag på.yes

Finns bara ett ställe en gammal 2-taktare hör hemma på och det är återvinningen.



Senast ändrad av crabfish | 22 mars 2012 | 12:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2-takt Yamaha med förgasare med autolube systemet och jag har ingen rökutveckling alls nästan, dvs samma nivå som när jag haft 4-takts motor tidigare. Det är skillnad på 2-taktare där du häller i oljan direkt i bensinen i tanken än de där man får exakt insprutning av oljan via yamahas autolube system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns denna motor med insprutning?? I så fall vilket år kom den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så tillverkar inte Yamaha några direktinsprutade 2-taktare, man satsade helt och hållet på 4-taktsmotorer istället. Direktinsprutade 2-taktare gör Evinrude, Mercery och Tohatsu tex.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var min tanke också, men i ett tidigare inlägg så skrev någon att man skulle kolla om det var förgasare eller insprutning. Men som min rubrik säger så gäller detta tvåtaktarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha sålde HDPI motorer under ett antal år, dvs 2-takt med insprutning. Jag har för mig att det var slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. De försvann 2007 om jag inte minns helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, man lär sig något nytt varje dag... ;-)

Då är det dessa modeller man ska leta efter.

Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken prestanda hade dessa? Varför dog de sen ut tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha HDPI modellerna försvann 2007 från EU marknader pga strängare avgasregler.

Det var stora motorer, men jag minns inte vad den lägsta effekten var. I Amerika finns de från 150 hk årsmodell 2012.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall vara noga så är det High Pressure Direct Injection HPDI, vilket för övrigt Jonas Hesselman var först i världen med på 30-talet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag varför jag fick så få träffar vid nätsökningar.

Men den verkar ha funnits från 150 hk uppåt, inga 115.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 23 mars 2012 | 12:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sista förgasarmatade tvåtaktarna från slutet av nittiotalet och framåt är fantastiskt tillförlitliga motorer så länge de får rätt underhåll, Yamahas V4or är inget undantag. Tidigare V4or och även V6orna har en liten svag punkt och det är att växelstången rostar av, fr o m mitten på nittiotalet är den i rostfritt. På V4orna kan man byta stången utan att dela rigg o motor genom att ta bort förgasarna och bladventilerna men på V6orna måste det delas. Det finns även eftermarknadsstänger som är delade men de är dyrare..

Tyvärr är de ju rätt glada i maten. Om man rätt av jämför en 115 2T V4 med en 4T F115 som sitter på en planande båt o är rätt proppad så på fullskaft går det åt ungefär 50 resp 40 liter soppa och drar man av runt 1 000 rpm så landar det på 35 resp 25 liter..

V4orna har bara funnits som förgasarmatade. Däremot har det som redan påpekats funnits Yamaha V6or med vanlig EFI, kallade OX66 o bara marginellt snålare än en förgasardito o dessa är helt avvecklade numer samt direktinsprutade kallade HPDI och dessa är oxå på väg bort även om man fortfarande gör de små 2,6 liters V6orna för USA-marknaden. De flesta förgasarmatade 2-taktarna finns dock kvar och säljs främst i U-länder. Även denna 115 2T tillverkas ännu men säljs inte i Europa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket matnyttigt som kommit fram här. tack för hjälpen

/Bengan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...