Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
detskaga

Mindre rörlig...

Rekommendera Poster

Hejsan

Pga av att min rygg inte längre vill betjäna mig så bra som tidigare så behöver jag tänka om lite med min segling.

Har precis köpt en rullfock för att underlätta när seglen skall upp och ner.

Men övriga tips och råd vad man kan göra för att få seglingen mindre tung arbetad

tacksam för alla tips

Har en gammal hallberg p28 som jag tycker myket om,och vill ju inte missa underbar segling.

mvh reidar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har ungefär samma problem och funderingar.

Har redan rullfock (underbar uppfinning), men önskar utveckling av storsegelhantering.

Hissa, ta ner, beslå, reva m.m. m.m.

Önskar precis som Reidar tips och råd.

Seglar Monsun 31

hälsar Stygge.



Senast ändrad av st39 | 22 februari 2012 | 19:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En autopilot tycker jag underlättar, den håller kursen snyggt och prydligt medan jag i lugn och ro sätter segel (fr a storen), sakta puttrande för motor, och nystar upp alla tampar, tar in fenderatar osv. Sedan när båten är i ordning kopplas piloten bort..

Piloten jag har är en Raymarine ST1000 men jag skulle rekommendera ST2000 då den är snabbare i rodermanövrarna. Man kan få den med fjärrstyrning så man kan justera kursen när man står på fördäck.



Senast ändrad av Paliswe | 23 februari 2012 | 08:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lazy jacks hjälper till att samla upp storseglet ovanpå bommen. Sedan kan man beslå i lugn och ro. Kanske en lazy bag också, men den har nackdelen att det regnar in i den eftersom en dragkjedja sittere på ovansidan. Dessutom är kapellet relativt lufttätt så fuktiga segel tar lång tid på sig att torka vilket kan skada seglen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm autopilot

hur mycket stöm drar en sån,

ungefär och hur mkt strul är,det (inkoppling service mm)

funkar dom att koppla till pc eller det är den riktiga plottern som gäller i såna fall måste det vara samma märke.

Någon som har erfarenhet av rullbom ?

Någon som har ett bra tips var man smart och smidigt kan göra av alla tampar som är i funktion så att säja.

Reidar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Centralt placerad skotwinch för fockskotet så att man slipper stå på huvudet på läsidan när det lutar. Lazybag med vattentätt blixtlås på ovansidan och nät på undersidan. Alla linor från masten dragna till sittbrunnen, med sydda påsar att stoppa överbliven tampände i. Vridhandtag och växelspak från en utombordare monterad på rorkulten för bekväm manövrering vid motorgång. Pushpit med grind. Hade även rullfock och autopilot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kickbom med gasfjäder om du inte har.

Lyfter bommen lite, gör hissningen av storseglet mycket lättare

Bättre frigång över sittbrunn/sprayhood

Slipper dirk om du vill, stabileserar även rörelser i sidled

Underlättar även då ett rev skall tas/sättas då bomen kan hållas lugnare

Fall, kick, rev mm draget till sittbrunn

Bättre storskotblock, finns många olika lösningar som gör dig starkare

Storskotskena, med rulltravare och skotbara flyttbara skotpunkter

Bättre fotstöd etc för att sitta behagligare när det lutar

Fenderhållare på pulpit så slipper man stuva och kröka rygg

Ankarspel så slipper du ett klassiskt ryggdödarmoment

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den autopiloten jag har är kopplad till rorkulten. Den sitter i sittbrunnssargen och en arm kör rorkulten fram och tillbaka. Hänges på och hänges av väldigt lätt. Man ställer in kursen, hänger på piloten och trycker på auto. Det är allt. Sen håller piloten den kursen tills man trycker på /- 10 gr eller /- 1 gr.

Jag använder den mest när jag går ut och in ur hamnar och ska sätta eller ta ner segel, då har jag motorn igån och går sakta framåt. Då har jag gott om ström från generatorn. Ingen som helst inkoppling till andra utrustningar om man inte vill. Ingen service, har fungerat perfekt nu i 7 år.

Jag har den sälla när jag seglar så strömförbruknignen är av mindre intresse men det är väl nån ampere eller två när styrmotorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft autopilot från början av 1990-talet - först en Autohelm 2000 på en havsfidar, den av cyckelpumpsmodellen och separat styrenhet. Sen ett par 4000 , även de av cyckelpumpsmodellen, med separat styrenhet. Styrenheten placerades vid ruffnedgången, så att man slapp hänga akteröver för att manövrera den. Kopplar, till skillnad från Paliswe, nästan aldrig bort den. Varför skall man permitera den bästar rorsmannen ombord!?

Visst autopiloten drar ström. På havsfidran hade jag två 75 Ah batterier plus en solcellspanel på 25W.

Idag har man så mycket annat elekriskt skräp - dator, plotter, kylskåp, värmare, instrument mm, så batteribanken är åskilligt större och även solcellspanelerna.

Med den nytta som autopiloten gör så är det inte särskillt mycket strul. Lite jobb om man skall instalera den snyggt och prydligt och funktionellt, men det är det ju med allt annat som man plockar in i båten med.

De problem jag haft  har varit att infästningen i båten gått sönder ett par gånger. Börjar bli riktigt duktig på dyliga nödreparationer.  Sen har jag haft problem ett par gånger för att jag placerat magnetisk förmål för nära flukgatekompassen.

Har aldrig riktigt förstått vitsen med att koppla ihop autopiloten, med datorn/plottern. Jo - jag har hört förklaringen, men förstår ändå inte vitsen med att krångla till livet. Datorn/plottern har jag som stöd vid navigeringen. Autopilotenhar jag som hjälp att styra. Gränssnittet däremellan fixar jag själv.

Jag har på några båtar, för utom rullfock(ar), dragit ner fall (inte till förseglen) rev och trimlinor till sittbrunnen, till sittbrunnen. För linorna kan det va praktiskt att ha påsar, strategiskt placerade, att samla upp dem i. Man kan ju också skaffa sig bra rutiner att skjuta upp och hänga undan linorna på lämpliga ställen i stället för påsar. 

I min nuvarande båt har jag masten i sittbrunnen, för att slippa dra dit alla linor. wink (skämtsamt sagt av en kompis)

Har under ett antal år haft ett Fortress lättviktsankare i aluminium. http://www.marineonline.se/fortress-marint-lattviktsankare.aspx 3,2 kilo har jag för mig att mitt ankare är. Kättingen väger nog lika mycket. Har ankrat ganska mycket med det med min storfidra 3,1 ton, sen jag träffade en tysk med en stor motorseglare som påstod att han aldrig använde nåt annat ankare. Har fungerat utmärkt för mig,utom vid ett tillfälle. En kuling vred sig under natten och jag fick den på låringen. Då fick jag ro ut mitt 16 kg äkta Bruceankare (med kätting). Jag draggade ändå. sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren hittils.

Det där med autopiloten:

Jag har gick tidigare tänkt att det bara är en  onödig lyx som säkert är svindyr.

MEN det verkar ju faktiskt som en riktigt vettig pryl, den är ju faktiskt inte heller svinddyr.

Fråga ang autopilot, tittat runt lite på nätet och det skilljer en del i tiden tills autopiloten når sina ändlägen typ, 4 sek 8 sek osv har det någon som helst praktisk betydelse.

Mer att tänka på innan man köper,har rorkult.

Dra allt till sittbrunen är något jag har tänkt att jag skall försöka gör tips och råd önskas,att tänka på gärna bilder.

Påsar att ha alla tampar i bra tips.

En winsch till låter oxå som en bra ide, om man sätter den på rufftaket innan nergången.

Håller taket eller det behövs förstärkas?  tips på vettig lösning

Sen är ju det det där jäkla storseglet när det skall upp o ner har lasy jake, men tycker det funger bristfälligt, kanske skall se över det, det där med nät lät bra men hur lösa det på ett vettigt sätt?

Det där med ankringen är inte heller någon rolig histora, lätt vikts ankare är det stor skillad att ta upp det ? (enligt doktor för jag lyft max 5 kg för att jag inte skall få ryggskott, har ofta ryggskott)

Elektriskt ankarspel tycker jag är lite för dyrt, men kanske måste man acceptera att man inte är 20 år längre, fast det är hårt.

Såg någon typ av manuel ankar winsch ser lite ut som en winsch man använder för att ta upp mindre båtar på trailer. Erfarenheter ?

reidar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autopilot som är svag och billig kan användas när man seglar inomskärs och i lätta vindar och givetvis när seglen sätts. 

Den kan också användas istället för en rorsman även till havs under långa tröttande pass men då blir det grövre grejer. En bra regel är då att köpa den största man har råd med. De blir ändå aldrig tillräckligt kraftiga för värsta vädret. Där kommer vindrodret in.

Ryggstärkande övningar har du väl redan tänkt på annars är det en livskvalitetshöjare. Förstärkning av ryggmuskulaturen ger färre ryggskott.

Att kunna stå rak och ligga utsträckt utan att tårna slår i skottet hjälper nog också. 

Ankarspel, visst. Jolle-dävert och utombordslyft. En targabåge vinklad bakåt är en bra jollelyft och den kan hänga kvar där om man vill.

Bommen kan ibland passa för tunga lyft om den sätts tvärs båten och ett fall får vara lyftlina. T.ex en tung pryl ska ombord från kajen. Då klaras det av en man utan att ryggen belastas. Känner en seglare som tog ombord käringen (ett r) på detta sätt till deras HR29 när hon börjat få svårigheter att gå. Det tycker jag är så sött.  

Det frestar ju inte på ryggen att dra i en lina eller vrida en vinsch.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsättning

Kickbom har jag inte, men känner inte det har varit några problem, men underlättar det så varför inte.

Att se över alla block och taljor, och ev sätta det kraftigare var bra tipps som jag inte heller har tänk på.

Fendrna har jag bra lösning på.

Fixa till något som man kan spjärn mot, måste jag segla och testa ut något bra.

Gas och växelreglage är mycket bra idag (inonmbordare) smart tipps annars.

Fler praktiska tips och erfarenheter önskas.

ex göra sängen så bra som möjlig, madrasstyper (funderar på att lägga liggunderlag under madrasen)

Komma förbi förstaget(när man skall ombord) på ett bra sätt. kan man kapa mantrågsröret

utan att påverka hållfastheten ?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autopilot är något jag inte skulle vilja va utan.

En autopilot skall va så snabb och stark som möjligt. Jag har köpt samtliga mina på Hjertmans julrea.

För att ta de två sista rorkultspiloterna jag köpt så har katalogpriset varit ca 12 500 kr och julreapriset 8 500 kr. Jag har alltid velat ha de med en rund styrenhet (likt en cyckelpump) och en läs manöverenhet, som jag kunnat sätta vid ruffnedgången. De båtar jag haft autopilot på har samtliga varit kostrar och då blir ju monteringen en aning speciell. Finns dock praktiska knep att ta till.

Avståndet från rodrets gångjärn till autopilotens infästningspunkt på rorkulten är mycket kort. Max 50 cm. På en koster med svängt roder (hjärtstock) kan den tom hamna akter om rorkulten. På min L32a satte jag autopilpten på det beslag som binder ihop rodret med rorkulten. Fast det var nog en aning för långt fram. wink Men livet är ju en ständig kompromiss mellan teori och praktik.

För din del skulle nog en praktisk motering av autopiloten va alldeles akter om sargen, med ett fäste på bakkant på sargen. http://www.hallberg-rassy.com/P28/P-28svenska.shtml Antingen i en fint lackad mahognykloss och det medlevererade fästet/hylsan eller så finns det en del tillbhör som går att använda http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=951&artname=Autopilot, monteringstillbehör - Raymarine&sok=autopilot

För din del fungerar det nog med en autopilot med knappar på styrenheten, om just inte vridningen för att komma åt knapparna förorskar problem. Jag har själv haft mångåriga problem med ryggen, så jag vet hur det är, även om jag klara av betydligt tyngre lyft än dig. Fast det behöver inte va ett 25 kg lyft som läser ut ryggskottet, det kan va nån näst intill obetydlig rörelse/vridnig.

Autopiloten går att plasera på styrbords eller babords sida.

Just till mässor brukar det vara ett endsatt pris på vissa varor. Till Göteborgsmässan hade Hjertman inte någon större rabatt och endast på Raymarine ST1000 (de som kallades AutoHelm tidigare) och då endast 200 kr i rabatt. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=940&artname=Autopilot, rorkult - Raymarine&sok=autopilot

Ordinarie prisskillnad på Raymarine ST1000 och Raymarine ST2000 är bara 500 kr, så det finns ingen egentlig anledning att inte välja en ST2000 - om man inte är otroligt snål och gniden.

Det finns ju även  Simrad TP22  http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=974&artname=Autopilot - Simrad&sok=autopilot ,en med det priset skulle den galla bort för min del. Kanske även pga prestanda.

Nu finns det ju andra företag som säljer autopiloter, men jag har genom åren handlat mycket hos Hjertmans, så det blir ju ofta så att man hittar lättare i deras nätkatalog. Vet inte var i Skåne du finns, men Hjertmans finns i Rå i Småbåtshamnen.

Ett företag som jag handlat en del av under min Stockholmstid är Erlandssons brygga http://www.bryggan.nu/ De kan till och med ha bättre priser än Hjertmans. Tyvärr säljer de inte på postorder.

Jag är ofta i Stockholm och det har hänt att jag köpt saker till för mig helt okända personer som jag fått kontakt med via MG. Sist var det ett framåtseende ekolod till en av mina bästa kompisar på  Smögen. Han hade dock beställt och betalat på faktura.

Nu är det ju snart båtmässa i Stockholm och då brukar man ju ha en del mässerbjudande. Kjedjorna brukar hålla samma priser i sina affärer.

post-945-1394236952,8842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forgus31 skrev

Det frestar ju inte på ryggen att dra i en lina eller vrida en vinsch.

Säg inte det du - jag skall inte redogöra för mina vedormödor i det ämnet under mina seglatser, men när ryggen går åt skogen behövs det ibland inte mycket för att lösa ut problemet.

Det där med träning - om man tränar rätt - är ju livsviktigt. Jag har inte haft nåt katastrofläge med ryggen sen 2007 under en hemsegling från Danmark.

Till Läsö, Österby vågar jag mig aldrig mer.indecision De två gångerna jag varit där har slutat med ryggskott eller ischiasatack av det grövsta. Så ett gott råd ni som har ryggproblem - akta er för Läsö wink 

Jaja - allt skämt å sido, som käringen sa som sorterade äpplen. Att mina två värsta ryggrelaterade problem i båten råkade inträffa på just Läsö har ju inte direkt med Läsö att göra. Det var andra orsaker som låg bakom. Min dumhet bl.a.



Senast ändrad av toaen | 23 februari 2012 | 13:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ex göra sängen så bra som möjlig, madrasstyper (funderar på att lägga liggunderlag under madrasen)

Fast man bör nog ha något som ventilerar bort fukten under madrasserna.

Det finns ju resårmadrasser till båtar nu för tiden.

Har även sett att man stått på nån båtmässa och sålt Tempurmadrasser till båtar.

Ankarspel för att spara ryggen är inte fel.

Har själv funderat på ett bandankarspel att ha i aktern. Men jag har inte kommit så långt ännu. Svajankrar oftast från aktern om det inte är allt för dåligt väder. Men ett dyligt är ju inte helt gratis.

 



Senast ändrad av toaen | 23 februari 2012 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Autohelm autopilot på Omega 28:an, Mycket lätt att använda.

Fungerar perfekt förutom då det kränger mycket när man har mycket hård press i seglen eller om man går i kraftig medsjö och man måste göra stora roderutslag, helst före båten kursändrar sig av sjön.

Och ifall autopiloten hittar på något oväntat (tex om någon trampar på sladen eller man råkar vrida kompasstyraren åt fel håll) då är det lätt att blixtsnappt lyfta av styrarmen från rorkulten och ta över själv.

Angående lazy-jacks så fungerar de bäst med kickbom som har gasfjäder. För då kan du ställa in jacksen lagom i förväg, så lägger sig seglet snyggt direkt på plats. Mycket praktiskt när man lägger till och du slipper få seglet ivägen för sikten och på däck att snava på, särskillt när man väljer att segla hela vägen in så är det till stor hjälp. Man släpper bara ner storseglet, glömmer det för en stund och lägger till. Sen när allt är klart och pilsnern öppnad, så kan du fortsätta med att ta hand om storseglet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja för att förklara ryggproblemen lite så har jag provar vanlig sjukgymnastik,akupungtur,elstötar

När jag till slut fick klara besked på som var fel, efter 8 mån tog sån tid innan jag fick komma till speciallist som genast kunnde konstatera diskbrock på 2 ställen, nu går jag på special träning fram till juni sen blir det troligen stel operation till hösten.

Och att få ryggskott för att man lyfter tungt behöver inte alls vara fallet sist så fick jag det när jag borstade tänderna

Så mitt problem är att måste röra mig sakta och givetvis inte lyfta får mkt.

Att kunna vrida mig till autopiloten hmm vet inte men finns det inte någon typ med fjärrkontroll.

Livet ändras en del speciellt när man är van att ha full fart jämt

Men vill ju absolut inte sluta segla bara för att det är problem med ryggen utan försöker nu ampassa båten till mina resurser.

reidar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Öppnar denna tråd från 2012 för den är bra.

 

Hur tycker ni det fungerar att segla med sporadiskt diskbråck?

 

Ett gammalt diskbråck i ländryggen kan bryta ut om man lyfter fel, ofta i kombination med att man suttit hopsjunken för mycket som en påse nötter, och slarvat med att träna och sträcka ut musklerna regelbundet. Psykisk stress, och bristande koncentration, kan också vara bidragande orsak.

Sist det hände mig, satt jag med krökt rygg och nös samtidigt, och då sa det pang i ryggen.

 

I värsta fall kan man varken stå eller sitta på ett par dagar (eller längre om det är riktigt illa). Men det sämsta man kan göra är att bara bli liggande. Man måste försöka komma upp och komma igång och vara aktiv, även fast nerverna hugger i ryggen (eller smärtar ner i benet vid ischias). Musklerna  drar ihop sig vid smärta, detta är det största problemet, och innan man reser sig måste man sträcka ut musklerna på baksidan av benen och sätesmusklerna, för att diskbråcket skall avlastas. Annars kan man inte stå rak i ryggen, utan förblir kutryggig, vilket man absolut skall undvika. Ett bra sätt att sträcka musklerna medans man ligger på rygg, är ett långt band (eller snöre), håller detta i bägge ändar, stoppar i foten, och sedan drar upp ett rakt ben i taget tills musklerna blivit utsträckta.

 

Jag tänker att det kan uppstå en farlig situation ute på havet.

Hjälpmedel som autopilot har nämnts, och diverse avlastande lösningar ombord.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Terri said:

Ett bra sätt att sträcka musklerna medans man ligger på rygg, är ett långt band (eller snöre), håller detta i bägge ändar, stoppar i foten, och sedan drar upp ett rakt ben i taget tills musklerna blivit utsträckta.

Dock är det lätt att fuska med denna metod, men kan ändå vara nödvändig för att överhuvudtaget komma upp. Det bästa sättet att sträcka ut bakre lårmusklerna och sätesmusklerna är att stå upp, stödja händerna mot ett bord eller liknande för att avlasta ryggen, och sedan luta sig framåt och ner, med raka ben så det stramar i musklerna. (Vadmusklerna är en annan muskel som behöver sträckas ut.)

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...