Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
BoatSven

Gasolkök i båt?

Rekommendera Poster

-T16-: Kanon! Tack för den informationen, jag kan inte förstå att det inte tillverkas nya fotogenkök som är liknande Optimus No 155. Det verkar ju väldigt effektivt och relativt riskfritt med fotogenkök. Riskerna känns mer uppenbara än för gasol ock konsekvenserna av en olycka känns som om de borde bli mindre.

Bra att du svarade på hälsofrågan. Undrar om man skulle kunna åka på en bilverkstad och låna deras fyrgas-mätare för att testa olika bränslen i ett Fotogen/Multi-fule-kök och få en uppfattning om utsläppen. Skulle vara ganska intressant och jag var lite nyfiken på om någon gjort nått liknande.

Flintstone: Det har du ju rätt i, då går allt på ett enda bränsle. Som desutom inte är så lättantändligt. Sökte lite på Camping parafin och såg att det fanns lite diskussioner om det på andra forum. Var köper man det då? På båt/husvagns-butiker?

Jobhurt: Jag känner lite lika angående risken med gasol. Var inne på att ha gasol först, har till och med gjort iordning utrymme för gasol-tuberna. Dock har jag grubblat fram och tillbaka en hel del och kommit fram till jag trots allt väljer bort gasol. Blir nog fotogen av anledningarna att det känns effektivt, förhållandevis säkert, rätt så rolig teknik som jag tror att jag kommer uppskatta, portabelt(mer eller mindre) och att bränsle går att få tag på enkelt. En till sak är ju att jag kan ha utrummet för gastuberna till annat. Kan ju fortfarande ha ett drenerat utrymme där som kan hysa fotogen och motorns bränsletank. Eller någonting :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en liter Camping Parafin  på Statoil för att testköra min nyrenoverade värmare...minns inte riktigt vad det kostade men det var inte direkt billigt. En femlitersdunk var lite billigare per liter dock. Är man lite om sig och kring sig kan man säkert hitta bättre pris någon annanstans...Statoil är ju inte direkt kända för att vara billiga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag kollade lite på OK, hittade inte Camping Parafin men jag ska kolla Statoil. På OK fanns 4 liter Lysfotogen för 159:-

Jag har faktiskt bestämt mig för Multifuel-kök. Testar det och är det inte bra så får jag väll byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Får man fråga vilket multifuel kök du köpte? Av min lilla erfarenhet jag har utav dessa så får jag ändå säga att de är super! :) Har ett Primus MultiFuel ifrån 2010. Det som är bra är som sagt att man kan köra på olika bränslen, det man behöver göra är att byta munstycken - Och såklart rätt typ av bränsle :)
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle testa med röksvag diesel i fotogenköket. Har provat det i Wallasvärmare med gott resultat. Kolla att köket går att sota på ett enkelt sätt innan du testar ifall det inte skulle utfalla väl..

Går det bra med t.ex Shells City Diesel har du ett billigt alternativ. Vid prov jag gjorde med två burkar med två likadana vekar kunde jag inte se nån skillnad mellan lamp-paraffin och City Diesel. när man drog upp vekarna blev rökutvecklingen lika stor från de två proven. Efter det körde jag med sån diesel i ett par år i Wallasvärmaren. Den dog av andra orsaker Möjligen ska man passa sig för att köra i lågeffekt i Wallasen. Fullt pådrag brann det helt sotfritt. Sotade igen en gång då vi seglade men det gicka aldrig bra då båten lutade med Wallasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-T16-: Jag köpte ett Optimus Nova. Valde mellan den och Pimus OmniFuel - Valde Nova pga att det på lite olika forum ansågs bättre på att hålla en liten låga, vilket naturligtvis är bra om man vill koka ris eller liknande. Jag beställde köket i förrgår och har inte fått det ännu men hoppas att kvaliteten är bra.

Jag tänkte göra ett balans-fäste att montera Nova-köket på, med kastullhållare. Tänkte göra så stort att det får plats en till brännare om jag skulle vilja.

forgus31: Okej, jag har sett att det avråds att köra med Bil-bränsle pga att det är en massa tillsatser. Men testa kan man ju ändå :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieselbränsle i kök som man lagar mat i, är det bra ?

nääh, Det tror jag inte,,,, av 2 orsaker.

1. Du vet ej vilka skadliga tillsattser som tillsats

2. Du vet ej hur pass eldfängt det är

Orsaken skall tydligen vara att ju mer vi pumpar upp olja ur oljefälten desto mer ökar trycket på att framställa främst diesel, (då detta är det som efterfrågas mest) Detta framställs genom att blanda i mer och mer kemiska komponenter i samband med raffineringsindustrin, för att i största mån få ut så mycket som möjligt av råoljan.

Exakt hur mycket och hur mycket detta påverkar dieselns innehåll eller lätt-antänd-lighet vet jag dock ej, kanske någon annan vet mer. Men jag tror ändå man absolut bör avråda från att köra diesel i köket, i alla fall inne i båten då en mängd avgaser kommer att emitera partiklar till maten och framför allt kommer att inandas av de som är inne i båten.

Kanske vissa kvaliteer är renare bränslen än andra, Citydisel och RME är väl de renaste,,,men de är till för förbränningsmotorer. Jag anser att det vore dyrt att utsätta sin hälsa för att tjäna några 10-tal kronor på att hitta ett enhetsbränsle för båten. Värmare och motor som båda har skorsten/avgasrör kan ha samma, köket däremot,,, där skall du ha så rent bränsle som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, du har en poäng där med ev. hälsovådligheten. Nu vill man ju med City Diesel el.liknande motorbränslen just komma ner i hälsovådlighet när det gäller avgaserna från  dieselbilar i stadsmiljö så det kanske ändå är hyfsat. 

Det skulle ändå vara kul att se hur fotogenköket reagerar på City Diesel. Man kan ju också ha öppet när man lagar mat. Stekoset är heller inte ofarligt.

Finns det nån raffinaderijobbare här? Gärna på Shell då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade detta när jag sökte lite:

De s.k. fotogenkök fungerar UTMÄRKT med dieselbränsle, likaså fotogenlampor och värmare. det sägs att dieselbränslet luktar så starkt, men då har dom inte luktat på dagens MILJÖDIESEL, den luktar så gott som inget alls!

Uppvärmlingstid är densamma som för fotogen, d.v.s. häll i EN KAPSYL rödsprit i koppen och låt det brinna upp, då, strax innan det slocknar så vrider du på ratten och brännaren levererar den effektiva kransen av värme som är så vanlig och trivsam.

Jag vet att det kommer protester mot detta inlägget, men det beror på att dom inte följer bruksanvisningen, då kan det flamma upp , men om man snålar med rödspriten så får man skylla sig själv. Det finns ju oxo några kök med s.k. snabbtändare, men dom är otillförlitliga, så dom är numera bortplockade ur tillverkningen. Har du ett sånt kök så använd sprit att tända med så är problemem ur världen.

Jag fann det på MG förstås. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Diesel brinner säkert hur bra som helst i en köksbrännare, men prova inte att köra det i en Vallas-värmare som skall ha lysfotogen. Har själv provat det (av misstag) efter en halv dunk ca 2 liter diesel lite lätt rykande och så sotade värmare igen och stannade (naturligtvis en sån där dag den behövdes som mest). Monterade/bytte då en ny sotningssats (dvs byte filter och en del packningar) Har efter det bara kört den på Esso/Staoil-BLÅ bekymmersfritt utan att behöva sota ur/byta eller filter någon mer gång (i mer än 10 år)...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen bara en sak att invända mot fotogenbrännare och det är lukten som sätter sig i kläder och inredning. En del tycker dock att det luktar lite hemtrevligt. Ute i fria luften är fotogenkök utmärkta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett alternativ till kök i båt och det är Origo! Tycker att det ska införas förbud att använda gasol i båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns bara ett alternativ till kök i båt och det är Origo! Tycker att det ska införas förbud att använda gasol i båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade du i dunken?

Är du säker på att det var bara City Diesel, kallas även MK1 diesel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jerk Oldenburg seglade runt ett varv i en Monsun och letade fotogen till köket.

Läsvärt, inte minst pga ordlistan. Kom själv ihåg en semester där vi försökte få tag i rödsprit till campingköket. I England kom expediten med en flaska rödvin t.ex. I Tyskland lärde vi oss efter några missar att det hette brennspirituos osv.

http://www.vindela.se/Fotogen.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju ha Micro med,o käka Billys 2 minPizza :) Men 220v är ju inte bra det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför? På grund av explosionsrisken? I så fall får vi nog förbjuda bensinmotorer också...jag har en känsla av att det sker fler explosioner på grund av bensinångor än vad det sker gasexplosioner...någon som har statistik på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

steffo skrev:

Finns bara ett alternativ till kök i båt och det är Origo! Tycker att det ska införas förbud att använda gasol i båtar!

Kan du ge oss lite mer bakgrundsfakta? Bland företag som bygger båtar så delas ju inte din uppfattning.

 

// Ulf



Senast ändrad av Ulf.Ason | 15 december 2011 | 12:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ju simulera vad som hels vad som helst,blev väl 2 försök där! Här small det på 1,a ;)  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte vara för rädd för allt...

...men däremot vara lite försiktig.

En stor risk ombord är varmvattenberedare. En explosion i en varmvattenberedare kan utan vidare förstöra ett helt hus, vad händer då i en båt?. Den rädde bör genast montera ur ev. varmvattenberedare, den försiktige ska kontrollera säkerhesventilen regelbundet.

Det finns hur många filmer som helst som styrker att en exploderande varmattenberedare ger en totalkatastorf. Mythbusters är bara ett exempel.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

http://gutarforr.tingstade.com/index.php/1940/1194-19400807-rodspriten-vallade-dodsolyckan-a-smittenslund

Rödspriten vållade dödsolyckan å Smittenslund.
Luftblandad spritånga är starkt explosiv. - Kruset exploderade.

Från polisen föreligger nu utredning rörande den eldsolycka, som inträffade vid Smittenslund förra tisdagen och som medförde fru Hilma Karolina Söderströms död. Då elden observerades av grannarna, hade fru Söderström, som förut meddelats, tagit sig ut ur huset och befann sig med kläderna i lågor utanför på gården. Då elden hunnit kvävas, hade hon redan tillfogats så allvarliga skador, framför allt i magen och nedre delen av kroppen, att hennes liv icke kunde räddas. Hon avled efter några timmar på lasarettet.

Om olyckans uppkomst hade hon icke själv kunnat lämna några upplysningar, men hon fällde ett uttryck om det välsignade fotogenköket. Polisen har sedan med infordrande av utlåtande från civilingenjör G. Lyttkens försökt att rekonstruera händelsen.

Fru Söderström har varit sysselsatt med ett familjen tillhörigt spritkök - alltså icke fotogenkök - och har tydligen varit i färd med att ur ett krus fylla på rödsprit i köket, vilket tydligen då varit tänt. Spritköket var av märket Svenska Standard och var inköpt för c:a tre år sedan, men hade icke använts förrän under försommaren i år, då fotogenbristen nu förhindrat användning av ett Primuskök, som familjen eljest brukade använda. Spritköket hade fungerat tillfredsställande, uppger fru Söderströms man. Rödspriten förvarades i ett 5-literskrus, vilket vid tillfället innehöll endast en liter sprit.

Ingenjör Lyttkens finner det tydligt, att den spritånga, som fanns i kruset, kommit i närheten av någon öppen låga. Alkohol-luftblandningen torde ha innehållit 6-8 volymprocent alkohol. En dylik blandning är explosiv mellan 2,6-19 volymprocent. Att explosionen inträffat i kruset finner ingenjör Lyttkens framgå därav, att dels krusets botten återfunnits vid den plats vid spisen, där fru Söderström tydligen uppehållit sig, medan själva kruset återfunnits ett par meter därifrån dels fru Söderström klagat över smärtor i magen, där krusets botten bör ha träffat vid explosionen, samt dels fru Söderström varit så svårt bränd redan en kort stund efter olyckshändelsen.

En överlagsberäkning, som ingenjör Lyttkens grundat på föreliggande siffror, ger vid handen, att explosionstrycket skulle uppgått till c:a 10 kg. pr cm2, vilket motsvarar ett tryck av c:a 2 ton på krusets botten.

Faran av rödsprit ej nog uppmärk sammad. - Stadsfiskal Ullman skriver till sprängämnesInspektionen.

Med anledning av händelsen har stadsfiskal Ullman avlåtit en skrivelse till Sprängämnesinspektionen, vari han erinrar, att en liknande olycka för några år sedan inträffade härstädes, då en kvinna vid tändande av ett fotogenkök använde rödsprit till brännarens uppvärmning o. därvid hade ett krus med rödsprit stående på spisen bredvid. På detta sätt kom någon gnista ned i kruset och antände de eldfarliga spritångorna, varvid kruset exploderade och kvinnan blev så svårt bränd, att hon några dagar därefter avled.

När det gäller eldfarliga oljor av första klass, såsom bensin o. d., finnes en förordning av den 7 okt. 1921 och ett Sprängämnesinspektionens cirkulär av den 10 maj 1932. Däremot finnes icke några cirkulär till handlande och allmänheten beträffande handhavande, förvaring eller transport av andra vätskor, som i vissa avseenden äro att likställa med eldfarliga oljor av första klassen. Därvid hänsyftar stadfiskalen närmast på rödsprit, som beträffande explosionsfara torde vara farligare än eldfarliga oljor av andra klass.

Genom bristen på fotogen torde det vara att vänta, att rödsprit och andra dylika brännmedel komma till allt större användning. Då allmänheten icke torde hava klart för sig de synnerligen stora risker ur brandsynpunkt, som äro förenade med användande av rödsprit, föreslår stadsfiskalen, att Sprängämnesinspektionen måtte utfärda cirkulär härutinnan. Enär rödsprit endast försäljes av vissa av kontrollstyrelsen godkända handlande, torde sådana cirkulär lätt kunna utdelas av återförsäljarne vid försäljning av rödsprit

 

Ta inte det här för allvarligt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.fascoutuppsala.se/Programtips/Ovrigt/Brandvatskor.pdf

Förespråkare för spriteldade kök, vet ni att de är mycket brandfarliga,

Tilhör klass 1

Fotogen 2B och diesel klass 3

Att söla med sprit är en större risk än att hantera Gasol, tycker de som har gasol i båtarna och de är troligtvis fler än spriteldarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolig diskussion!

Jag tänkte på att jag startade tråden med att fråga om lösa gasolkök i båtar. Alltså portabla kök. Hur rankar man de portabla köken när det gäller risk för allvarlig olycka?

Förslag med minst risk först: 1. MultiFuel på diesel 2. Fotogenkök 3. Sprit-kök 4. Gasol-kök

Kom gärna med synpunkter på den rangordningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej att söka med sprit innebär inte någon större större risk.

Sprit sprit dunstar och om man inte har ngn öppen låga är det helt riskfrisk, den kan nämligen inte självantända.

Om man däremot sölar med gasol som  är tyngre än luft så lägger den sig i  båtens lägsta punt, i kölsvinen, och tar sig inte där i från.  om du inte pumpar eller öser ut den.  Det innebär att den är och förblir en risk ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger något i det faktiskt. Sen, som jag var inne på tidigare i tråden, så ser man ju ganska på en gång om man spiller sprit(oftast, inte alltid). Gasolens lukt-tillsats luktar ju visserligen men man kommer lixom aldrig säga: F*n! Nu spillde jag gasol där!

Och ja, sprit kan ju som alla vätskor, läcka ut ur någon flaska eller dylikt när man inte vet om det. Så man kanske kan tänka sig att säkerheten sitter en hel del i handhavandet. Men det är ju roligt att fundera vilket man kan slarva mest med innan det smäller :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då sprit har en flampunkt som ligger precis kring rumstemperatur är den lite förädisk. Över 21 grader tänds gaserna så har man varmare blir den farlig. Med en utspilld slatt som runnit iväg och inte kan detkan svabbas upp kan det bli eldfängt i en varm båt. 

Bäst att sluta med att ha rödspriten i Höganäskruset för säkerhets skull.

Har sett speciella flaskor med extra kraftigt gods som är tänkt för rödsprit och liknande vätskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta svar fick jag från Primus när jag frågade om fars gamla campingkök:

Det gamla köket ni hade var säkert av model No 1., som hade en bränslebehållare med pump i botten,
Och brännare och kärlstöd rakt ovanför.
Dessa tillverkades från slutet av 1800-talet fram till 60 talet.

Idag har vi lite andra lösningar.
Vi har flera kök om som går att köra på flera typer av bränslen, men det kök som fungerar på flest typer är OmniFuel.
Det fungerar på samma principer i grunden som tidigare men har blivit mer modern och portabel,
Brännaren är idag en del för sig och kopplas med slang till en bränsleflaska med pump eller en gasbehållare.

Köket går absolut att köra på Diesel, men det sotar en del under förvärmningen.
Men använder man samma metod som på det gamla No.1 köket, att förvärma ordentligt med sprit, så blir det hyfsat sotfritt.

När det gäller hälsosynpunkt kan jag inte säja att det skulle vara sämre med diesel än bensin, men renast brinner gas.
Mitt förslag skulle vara att köra köket primärt på gas, men ha med bränsleflaska, så att du kan köra på diesel om du vill eller får slut på gas.
Gas är även något smidigare då man skippar förvärmningsskedet.

Verkar vara en riktig överlevnadsspis. Men vågar man köra på bensin? Det måste väl vara det farligaste och passar inte i båt men man kan ju sitta vid sjökanten och elda upp utombordarbensinen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...