Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BoatSven

Gasolkök i båt?

Rekommendera Poster

Jag funderar över matlagnings-möjligheter i min båt som i dagsläget inte har något i den vägen.

Jag vill kunna vara ute med båten ca 1 vecka åt gången och laga mat inne i ruffen. Funderar på en fast installation men kollar också om det finns några alternativ.

Hur är det när det gäller lösa gasolkök i båtar? Är det så att man måste ha en fast installation som är korrekt utförd med tanke på drenerat gas-utrymme, slangdragning etc. för att över huvudtaget använda gasol i en båt?

Jag tänkte om lösa gasolkök med egen gasolbehållare är ett alternativ eller om det är mycket farligt? Typ sådant http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW-17618/

Vi pratar nu om användning inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du plats för ett tvålågs kök och vill ha en enkel installation så köp ett Origo spritkök eller liknande. Två lågor gör det så oerhört mycket lättare att laga till en hel måltid.

http://www.blocket.se/vastmanland/Dometic_ORIGO_3000_Kampanj_37415809.htm?ca=10&w=3

Har du bara plats för en låga så kan inte jag se någon anledning till att du inte kan ha denna gasollösninga annat än att det kanske är dyrt med ny gasol när det är så små behållare (någon annan kanske vet bättre).

Ett kök i en båt måste också sitta bra, antingen i en låda där det inte kommer någonstans eller fastspänt. Det ska inte heller finnas något som kan börja brinna i absoluta närheten och kastrullerna ska hindras från att ramla av i svall från andra båtar tex.  På ett origokök kan man spänna fast kastrullerna med speciella hållare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gasolkök är väl inte farligare inne i båten än utanför så vilken modell och installation som väljs beror nog inte på var det placeras.

Ursprungsfrågan är dock intressant även för mig då jag vill ha ett så enkelt gasolsystem som möjligt. Det finns ingen möjlighet i vår båt att göra en helt korrekt installation med gasbehållare i tätt utrymme med ventilation utanför skrovet, fasta kopparledningar etc. Eftersom gasolen är tyngre än luft så måste ju detta utrymmet vara placerat väldigt högt i båten och vi är inte så sugna på att ha en låda på fördäck. Vi vill också kunna stuva undan köket när det inte används och då fungarar inte fasta ledningar.

Därför funderar vi på om det inte finns någon möjlighet att ha någon typ av snabbkopplingar som är säkra. Det som skulle behövas är en snabbkoppling vid gasolflaskan och en vid köket.

Detta är inte menat som trådkapning utan jag uppfattar att TS har ungefär samma problematik som jag.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har kvar mitt Origokök från min förrförra båt, använt endast en sommar. Dom är enkla och funkar bra. Om du bor på västkusten så kanske vi kan göra affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag använder Biltemas gasolplatta med engångspuberna, och gjort det i flera av mina båtar. Tycker om friheten att kunna laga mat eller bara koka vatten till kaffe på valfritt stäle i båten eller iland . Har även en Webergrill så vi lagar gärna mat iland . Matos inne i båten är ingen höjdare däför uppskattar vi enkelheten att kunna välja . Engångstuberna håller förvånande länge .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då är det i alla fall flera stycken som använder den typen av lösa gasolkök. Det känns som ett ganska bra alternativ faktiskt. Gasen på Biltema kostar knappt 9 öre/gram, det blir samma pris som att byta en P2:a för 180 kr(jag har ingen aning om vad det kostar att byta en P2).

ciaraud: Ja jag har funderat på såntdär spritkök, verkar ju enkelt och säkert. Jag har dock aldrig sett ett i drift. Är dom jämförbara med gasol rent effekt och miljö-mässigt? Blir det rökigt eller luktar?

Flintstone: Det jag tänkte på var att gasol som läcker i en fast installation, vid flaskans/tubens anslutning eller vid regulatorn, rinner ner i botten på gas-lådan och sedan ut utanför båten. Läcker det i köket på något vis så syns det på läckindikatorn i gas-lådan.
Om man däremot har ett löst gasolkök med egen gas-tub/flaska så kommer all gas läcka ut inne i båten om det läcker någonstans, man kanske inte är inne i båten just då så man kan känna lukten eller höra ev. gas-varnare.

Därför tyckte jag det kändes farligt med något annat än en fast installation, men riskerna är kanske inte så stora att det läcker...men tänk om :-/

Sahlback: Tack för erbjudandet, men jag bor i norrland :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilken lösning du väljer bör du  komplettera med en elektrisk gasolvarnare. Kostar några hundralappar men är en billig försäkring som du sätter lågt i ruffen, för läcker det vid spisen så hamnar det  vid durken och då för varnaren ett oherrans väsen som du inte kan missuppfatta.



Senast ändrad av stickanh | 07 december 2011 | 01:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela säkerhetstänkandet runt gasol i båt bygger på att inte förvara gasoltuber så att gasen kan läcka ned i kölsvinet utan istället dräneras ut i friska luften. Jag skulle aldrig välja att förvara gasolkök med behållare inne i båten. Däremot tycker jag att gasolkök är suveränt i båt, men med fast installation. Har även elektrisk fjärravstängning på tuben.
// Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat från Fogas

Gasol kräver...
syre till förbränningen. När du förbränner 1 kg gasol går det åt 12 m3 luft, så sörj för god ventilation. Detta gäller inte bara gasol utan all förbränning av motsvarande energimängd t ex ved, fotogen, bensin m.m.

Restprodukter vid förbränning av gasol är endast vattenånga och koldioxid (CO2), detsamma som i din utandningsluft. Men om det är ofullständig förbränning bildas kolmonoxid (CO) som är giftig. Läs mer om kolmonoxid här.

Brännbarhetsområdet för gasol är 2-10 % gasol blandat med luft, kan jämföras med bensin som ligger mellan 2-8 % medan acetylen har ett brännbarhetsområde på hela 2-82 %. Det krävs väldigt stor mängd gasol för att komma upp till en explosiv blandning.

Ex. en husvagn som innehåller 25 m3 luft krävs det att en 2 kg flaska töms på väldigt kort tid för att komma upp till 4 % blandning. I Sverige har vi delat upp gasoltrycket i 3 steg (enligt tabell).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man är ju dessvärre så gammal att man lärt sig att gasolkök är riskabla. Har sen början av 1990-talet kört med Origokök. Innan dess hade jag ett riktigt spritkök. Dvs ett kök som värms med rödsprit men går på fotogen. (den typen kallades för spritkök förr)

Origokökets bränsle är ju rödsprit eller nån förfinad variant.

Inte lika snabbt och effektivt som ett gasolkök, men - enligt mitt synsätt - säkrare.

Ur min förra båt plockade jag bort ett gasolkök. En tidigare ägare har försökt övertala mig att kasta ut Origoköket och sätta tillbaka gasolköket. Han har tom ringt till min fru och försökt få henne att övertala mig. Skulle va nån form av högtryckskök utan reducerventil som skulle va enormt effektivt.

Att det saknades en reduceringsventil, var det som gjorde att jag tog bort köket och köpte ett Origokök som jag förstod mig på. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS: Jag tycker bäst om gasol - det är mer effektivt och luktfritt. Har själv en bra spis med två plattor och ugn nu.

Rödsprit luktar lite (men jag gillar lukten) men ffa smakar det apa om man råkar få det på händerna och sedan tar i mat. Men ett modernare Origokök har brännare som rymmer 500ml så man behöver inte fylla på så ofta och dessutom är de lätta att fylla.

Tycker man att en platta duger för matlagning så är gasolköket från biltema säkert en bra investerig.

Annars är ett Origo-kök inte dåligt. Får jag såsmåningom en lite båt kan det bli ett sådant igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att det fanns någon typ av bestämmelser när det gällde gasol i båtar, eller är det bara när det är en fast installation?

Detta: http://www.primus.eu//Archive/Images/Resized images/400x400/2089_400x400.jpg är ju ingen fast installation och behöver(alltså krav) då inte några säkerhets-annordningar?

Jag har mycket stor respekt för brännbara gaser och väljer nog mellan fast installation och någon typ av spritkök. Det två verkar vara tillräckligt säkra för min del. Dock känns det som att man bör undvika gasol-tuber inne i båten, även om det är små tuber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har föresten en fråga angående gasoltuber. Finns det någonstans där man kan se vilka typer på utländska gasolflaskor det finns, med mått?

Jag kan ju tänka mig att ha en gasolbox för en P2-tub men om jag någon gång hamnar utomlands och vill sätta i en utländsk tub runt 2 kg så skulle det ju vara tråkigt om boxen var för liten, smal eller låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp du Biltema eller Julas engångs,om det räcker för dig. Läs mitt citat från Fogas ovan,sista stycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kalledrag: Du menar att det då är ofarligt om en 227g-flaska läcker ut inne i en 10 m3 båtruff?

Med tanke på att en båt är betydligt tätare neråt än vad en husvagn är så tror jag att det finns en stor risk med detta. När det gäller en båt så tror jag inte att man kan räkna på utrymmets volym och mängden gasol för att se om det blir brännbart eller inte och bedömma risken för en brand. Blandningsförhållandet är väll  inte lika överallt i hela ruffen, troligtvis är det högre gasolprocent vid golvet och lägre vid taket.

Jag är ingen expert och menar inte att man ska se risker med allting utan tyckte mest att resonemanget lät fel.



Senast ändrad av BoatSven | 07 december 2011 | 13:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror BoatSven har en poäng där. Jag resonerar så här: eftersom gasolen är tyngre än luft så kommer den söka sig till lägsta punkten där det kommer vara nära 100% gasol medan det i rufftaket inte kommer finnas någon gas alls utan 100% luft. Någonstans mellan dessa punkter kommer den optimala luft/gasolblandingen för antändning finnas. Givetvis är detta bara i teorin eftersom luftmassan i princip aldrig står helt stilla men rörelserna kommer öka det område som är i farozonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag som båtägare har ansvar för andra människor. När det då gäller el, gasol och liknande så byter jag inte gärna ett regelverk mot egna teorier. I många fall måste man göra egna avvägningar, men när det gäller t ex gasol så finns det ganska tydliga regler att tillgå. Jag tycker inte heller man ska tolka citatet från Fogas som att gasolbehållare kan förvaras inne i båten, tror överhuvudtaget inte att Fogas tycker att det är en bra idé…

Om det är knöligt att få till en riktig gasinstallation, så tycker jag att Origo är ett utmärkt alternativ. För vår del har inte den kulinariska förmågan berott på gas eller sprit, så länge vi talar om sprit till spritköket.
 

// Ulf



Senast ändrad av Ulf.Ason | 07 december 2011 | 13:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väll upp till var och en att bedömma risken i sin egen båt. Men nog är det bättre att ta det säkra före det osäkra :-) och om det finns möjlighet ha flera oberoende säkerhets-detaljer. I fallet gasol: Fast instalation med drendering vid lekage(all gasol utanför ruffen), läckindikator för att kunna se läkage, gas-varnare som varnar om det ändock slulle komma in gasol i båten på något vis.

Spritkök vet jag inte riktigt hur man hanterar säkerhetsmässigt, men att förvara det fastsatt i ett fack utanför ruffen när det inte används kanske är tillräckligt som oberoende säkerhets-detalj.

MEN någon som visste var man kan hitta mått på utländska gasol-flaskor, de som är vanliga i europa i 2 kg-storlek(om det finns)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta är viktigt när det gäller säkerheten med hanteringen av spritkök Origo

Fyll aldrig sprit i behållaren när den sitter i köket.

Tag ut behållaren och fyll den gärna på land eller åtminstone i sittbrunnen så att man ser om man spiller, torka av den om det kommit något utanför.

Fyll aldrig en varm behållare.

Följer man detta är riskerna väldigt små.

Här finns en film om gasolexplosion

http://www.yachtingmonthly.com/specials/525275/how-do-you-capsize-a-40ft-yacht&usg=ALkJrhjPwiT4s123YAATxVx3y8PEwg6qug

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte tänka på att förvara ett spritkök på något särskilt sätt alls. Det är nog det säkraste köket man kan ha.

När det gäller gasolflaskor vet jag bara att danska 2kg är lika stora som våra 2 kg. Däremot är det skillnad på regulatorerna så man måste köpa danska sådana också. Det vore underbart med en standard åtminstonde i europa men så är inte fallet. Starta en ny tråd i detta ämne under långsegling så får du nog bättre svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa engångsgasolflaskor till gasolplattan typ Biltemas , är som en vanlig sprayflaka i sitt utförande . När den är avstängd så är den helt urkopplad från gasplattan ( ligger löst i sitt fack ) tycker orosmomentet är obefogat ! Själv sittar jag i en bensin bomb , omjag nu vill väcka oro för mig själv :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det verkar som gasolkök använder det säkraste bränslet.

i alla fall om man får tro detta:

 

http://www.bataccenten.se/menyer/tips_fuel.php

Det finns en mängd olika båtkök och de drivs på olika sätt, t ex gasol, fotogen och sprit. Med flaskgas (gasol) beräknas kostnaden (-03) för att koka upp 2 liter vatten till ca 30 öre, för fotogen ca 15 öre och med sprit ligger kostnaden runt kronan jämnt. Gasol är rent, lättanvänt och är statistiskt sett det mest säkra (bortsett från felaktiga installationer). CE-godkända apparater är helt säkra och skall ha tändsäkring.

Förbindelse mellan apparat och flaska skall vara utförd efter Sjöfartsverkets regler och flaskor (även tomma) skall placeras i ett separat, dränerat utrymme (behållare/ankarbox). Gasolanvändning innebär höjd luftfuktighet i stängda utrymmen. Fotogen har hög flampunkt över 40°C men kan ha höga flammor vid förvärmning, det luktar lite och kan sota kokkärlet. Sprit (rödsprit) är ett organiskt lösningsmedel som sotar, luktar och kan vara hälsovådligt. Det är lättantändligt så det skall användas med försiktighet. Specialbränsle som minimerar sotningen finns, t ex Origonol

Fotogen verkar billigast.

En engångspatron direkt på köket borde vara en enkel och rätt säker installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande att se den statistiken!

Man ska ha respekt för gasol som är mycket farlgt om det går på tok. Senast i våras sprängdes en hel båt på varvet hos en god vän till oss. Hela taket på båten blåste av och mannen överlevde bara för att han stod mitt i tryckcentrum. Kontroller av installationen måste göras med jämna mellanrum och gasolvarnare bör man absolut ha. Även om en installation görs enligt alla CE-regler (som vår) så kan det bli skador/förslitning med tiden och kopparledningarna/slangar ska bytas ibland.

Fotogenkök har jag själv sett brinna. Krångligt med förvärmning om man har inte riktigt kontroll på tändningen alla gånger. Men det blir bästa rostbrödet på dom.

Ett brinnande spritkök har jag aldrig sett eller hört talas om men det finns säkert om man slabbat med sprit utanför köket.

Båtaaccent är ju en affär och gasolsystemet är det dyraste att köpa. Kanske har deras positiva inställning till gasol med det att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer färre olyckor med gasol än med sprit och fotogen.  Men om... det händer med gasol.... så kan konsekvenserna bli avsevärda.

Jag väljer gasol,  eftersom den med rätt hantering är säker och lätt att sköta , men ha alltid respekt för att gas kan läcka ut, och då är det farligt.

Gasvarnare är en billig livförsäkring och kostar bara några hundralappar.

Men gas skall inte få läcka så stort fokus måste finnas på att den inte gör det. Gasolanläggningar bör kontrolleras regelbundet avseende läckage, Såpvatten och en pensel är en bra metod. Gamla slangar skall bytas, - idioti - att prova ett år till om man är det minsta tveksam om gasutrustningen känns bristfällig.

Jag skulle inte välja att ha en engångstub eller engångskök i en båt. Det är viktigt att det sitter en avstängningsventil av god kvalite direkt på flaskan och att anslutningar till denna har god tillförlitlighet.

Har du en fast installation där kranen öppnas och sedan står öppen för tex värmare, spis mm då skall du absolut ha tuben med läckagevakt placerad i ett avskillt och bottenventilerat urymme eller helt utanför båten. Om tuben är inne i båten skall utrymmet vara så tätt att gas inte kan rinna in i båten (där du har kök, batterier, motor mm)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Korkat ! ....engångstuberna kan man ha i en nätkasse utanför båten, om man är orolig! Varför skulle dessa tuber läcka mer än typ sprayflaskor ... Tycker att försiktigetsnojjan är rätt ..men , man kanske inte bör överdriva !?!? Finns säkert mer som kan oroa ...om man bara vill !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag vet inte om det riktigt är samma sak, men jag hade en sån där gasoldriven blåslampa som man byter ut engångsflaskor i. Brukar ha den till att värma loss grejer när jag mekar med bilen etc. Hur som helst bytte jag engångs-tub i den. (Man stoppar i flaskan och gängar i locket på undersidan och då trycker den emot och punkterar flaskan mot ventilen på andra sidan och tätar, TRODDE JAG)

Blev  lätt överraskad kan man säga, när jag upptäckte läckaget efter jag tänt brännaren och att det sedan tog eld under handtaget och lågan bara ökade......!...(tacksam att jag inte var inne i en båt då detta hände) .  Brännaren gick att stänga av men inte läckaget och inte då heller den kraftiga branden mellan flaskan och brännarens ventil....som bara ökade.... så jag slängde reflexmässigt iväg hela brännaren ut på gården... förloppet gick på bara några sekunder.....! Därefter låg den havererade brännaren och brann tills gasen tog slut.....förvånasvärt mycket gas som ryms i en sån liten flaska (10 x 8 cm) och obehagligt att den inte gick att stänga av..... och slarvigt av mig att jag inte gjorde en ordentlig läckage test.

Så har man en sådan tvivelaktig konstruktion i en båt, där tung gas samlas nertill utan att ventileras bort, så kan ett ytterst litet läckage på några timmar utan vidare ge en explosiv gasblandning

Så är det en lika kass konstruktion som den, så skulle jag aldrig ha den inne i båten, men med säkra ventiler så är det en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja, nu börjar diskussionen nå nya höjder – ”korkat”, ”idioti” och ”nojor”! :-)
Vissa delar av båtlivet berör även båtgrannar. Brandsäkerhet är en sådan sak. Jag kan inte förstå varför man just när det gäller gasol ska frångå regelverk och använda utrustning som inte är avsett för båtliv. Finns det fler regelverk som vi ska ersätta med egna teorier? Jag förknippar sjömanskap med högt säkerhetstänkande och hänsyn till andra.

/u 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar..är man orolig så kan man lösa de , ok ? man skjuter myggor med hagelbössa när man tycker engångstuberna är en STOR fara för bålivet . Tuberna ligger inte ens i gasskåp ute , utan står på hyllor i affärerna ! - Som vanligt ..de går att tycka massor .........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...