Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
BoatSven

Gasolkök i båt?

Rekommendera Poster

Det låter som väldigt farliga grejer här. Vad sägs som att inte laga mat eller tända något alls överhuvudtaget när väl på båten.. Säkrast så.



Senast ändrad av batamatoren | 19 december 2011 | 12:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast sprit självantänder ju inte vid rumstemperatur, det krävs ju långt högre temperatur för att det ska ta eld. Förövrigt är det väl så att inga vätskor brinner utan det är alltid ångorna (vätskan i gasform) som brinner. Gasol är ju i gasform vid rumstemperatur (och lägre) vid atmosfäriskt tryck och det självantänder inte heller. Det krävs alltid en gnista eller något rejält varmt för att det ska antändas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att modellen inte ser så säker ut och jag skulle inte använda den inne i båten.

Själv förordar jag gasol och jag skall förklara varför, men vill tilläga att alla bränslen är farliga om man inte gör rätt.

Har haft fotogenkök, vilket jag gjorde fel med och skickade upp en brinnande stråle fotogen upp i taket på en segelbåt. Det tog eld i taket, men jag lyckades släcka det snabbt eftersom jag hade en blöt trasa tillhands.

Har haft ett spritkök, den modellen med runda behållare och jag lyckades slå på nytt bränsle för tidigt. Varvid den slog eld ordentligt. Snabbt aggerande skickade denna behållare ut genom ruffluckan ut i havet. Lite brända armar blev läxan denna gången.

Efter detta har jag haft fasta installationer med gasol och varit väldigt nogrann med installationen och bytt allt gammalt ofta. Aldrig haft något problem med detta bränslet, men jag är fortfarande lite rädd att tända inne i båten.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klipper ut en del av mitt citat ovan.

Brännbarhetsområdet för gasol är 2-10 % gasol blandat med luft, kan jämföras med bensin som ligger mellan 2-8 % medan acetylen har ett brännbarhetsområde på hela 2-82 %. Det krävs väldigt stor mängd gasol för att komma upp till en explosiv blandning.

Ex. en husvagn som innehåller 25 m3 luft krävs det att en 2 kg flaska töms på väldigt kort tid för att komma upp till 4 % blandning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men som jag skrev ovan:

Jag resonerar så här: eftersom gasolen är tyngre än luft så kommer den söka sig till lägsta punkten där det kommer vara nära 100% gasol medan det i rufftaket inte kommer finnas någon gas alls utan 100% luft. Någonstans mellan dessa punkter kommer den optimala luft/gasolblandingen för antändning finnas. Givetvis är detta bara i teorin eftersom luftmassan i princip aldrig står helt stilla men rörelserna kommer öka det område som är i farozonen.

Säg att man har ett kölsvin på 20 m3 och det läcker ut en 1 kg gasol så kommer det på något djup av kölsvinet finnas 2-10% luft/gasolblanding. Om det då skulle råka komma en tändpunkt just i denna zon så sker antändning vilket i sin tur orsakar en omblanding av gaserna. Den optimala blandingen (stökiometrin kallas det väl) breds ut och explosionen fortsätter därför tills all gas förbränts. Detta sker givetvis under väldigt kort tid.

I ditt exempel med husvagnen tror jag att man avser att hela husvagnens volym har 2-10% blanding vilket endast kan ske med hjälp av fläktar. Min personliga favoritserie Mythbusters har gjort en hel del tester med olika explosiva gaser och vätskor i slutna rum och då använder de alltid fläktar för att blanda gaserna.

Jag vet inte om jag resonerar helt fel här men för mig är det logiskt...cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår hur dumenar ;) Men jag tror dom menar,när det står Påväldigt kort tid att annars sjunker Gasolen o då blir det inte rätt blandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat Forgus:

När det gäller hälsosynpunkt kan jag inte säja att det skulle vara sämre med diesel än bensin, men renast brinner gas.
Mitt förslag skulle vara att köra köket primärt på gas, men ha med bränsleflaska, så att du kan köra på diesel om du vill eller får slut på gas.
Gas är även något smidigare då man skippar förvärmningsskedet.

Verkar vara en riktig överlevnadsspis. Men vågar man köra på bensin? Det måste väl vara det farligaste och passar inte i båt men man kan ju sitta vid sjökanten och elda upp utombordarbensinen. 

Håller med dig men har ett tillägg:  Jag kan rekommendera alternativa diselsorter som tex Eco-Par som gjort av naturgas (kan det kallas disel då). Det är några kronor dyrare än disel men i princip luktfritt. Vi kör båten på det (blir inget bakterieslem) och brandkåren  Uppsala vägrar att köra sina fordon på något annat.

 



Senast ändrad av ciaraud | 17 december 2011 | 09:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har dragit länge uppåt i mina mungipor :-) Du förstod ju mitt skämt/pik till skillnad från toaen. Men jag kan numera titulera mig uppblåst internet-troll vilket inte är fy skam :-) OnTopic: Jag har fått mitt Nova-kök nu och har testat det med camping paraffin. Funkar bra, dock ska man kanske testa med lite olika tryck i flaskan för att få det att gå så bra som möjligt. Det känns ju ganska säkert även om det är lite meck med att använda det. Camping paraffinet har ingen brandfarligt-symbol och ändå blir det en fin blå låga. Det går nog att bränna upp båten med det men det känns inte som att det kommer hända utan att man är beredd. Brandsläckare bör nog finnas nära och då klarar man nog ett litet missöde. Jag ska prova med detta kök i båten och funkar det inte bra så får jag byta. Köket kommer att monteras mer eller mindre fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd.

Vissa hävdar saker som mer eller mindre pekar på att gasol är ofarligt och krävs extrema situationer för att bli farligt. Vissa hävdar att man inte ska ha gasol utan kök av typ brännbara vätskor och även här att de är mer eller mindre ofarliga.

Ändå brinner en del båtar varje år. Beror troligen på annat.

Vad fritidsbåtar saknar är årlig kontrollbesikning där man går igenom så båtens olika delar är säkra. Idag tillåts att man själv kan få pilla med sådant man inte borde eller på sådant sätt att det blir livsfarligt. Att ens få ha båtar där man sover i utan lagkrav på brandvarnare och gasvarnare är ofattbart. Från andra områden vill man ta krafttag för att öka säkerheten men inget för att se till att båtar är sjövärdiga och säkra.

Ett problem som sedan går vidare då man kan sälja en båt med livsfarliga installationer.

Ytterligare fördel med en årlig besiktning hade varit att få bort en del båtar från sjön som inte uppfyller krav på säkerhet och precis som bilar hade blivit skrotade men idag fortsätter som livsfarliga vrak.

Detta är en tråd i seglarsnack men gäller nog minst om inte ännu mer för motorbåtar.

Vissa har mycket god ordning på sina båtar, vissa tror de har det men kan missat något viktigt och vissa skiter i det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja...jag tänker mer på att det finns lika många synpunkter som människor och konstigt nog inte så mycke mer emot gasol än att det är otäckt om det skulle börja läcka . Så sköter man sin utrustning (läs gasolkök) så är det bara positivt ! Gasolkök är , rent, snabbt, lättanvänt, säkert , billigt , osv :-) och nu talar jag av egen erfarehet efterom jag äger en portabel gasolplatta med engångstuber sen mångaår tillbaka ! Bara för att du skall få en referans själv så tycker jag du ska offra dessa två hundralappar gasflaska, och testa dig fram på funktion och tillförlitlighet. Min egen erfarenhet av spritkök är dom jag har fått med på köpet i mina amerikanska båtars kök. Är inte direkt super nöjd kan jag säga ! Krångliga !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och där håller jag med,har 2 lågigt Gasolkök, och Biltemas/Julas portabla både platta o även Grill,kanonnöjd med dem,särskilt grillen som jag kan ställa på Akterdäck eller var jag vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

crabfish: Håller med om att avsaknaden av besiktning nog är en stor bidragande orsak till bristfällig säkerhet i båtar, de flesta kök-typerna är nog ganska säkra om det är underhållna och hanteras på rätt sätt.

Jocke-SeaRay: Håller med dig om det. Många åsikter och gasol verkar ju ha bara några få nackdelar. Jag vet ju väldigt lite om alla kök och blir ju lite förvirrad över alla svar. Detta gjorde att jag, som du föreslog, tänkte testa mig fram till vilket jag gillar bäst. Börjar med MultiFuel eftersom jag nästan gick igång lite på själva tekniken. Men om det blir för bökigt, söligt, luktar för mycket eller känns för farligt så provar jag något annat, kanske gasol. Jag har använt gasol några gånger förut och var ju inne på att det var det jag skulle ha i båten. Dock fanns det ju alternativ så då blir man ju nyfiken också :-) Säkerheten kändes viktig så då skapade jag tråden. Sen var det ju roligt att du förespråkar just den portabla gasolplattan. Det är många som förespråkar fast installation men min grundfråga gällde ju egentligen de portabla köken. Det finns bevisligen levande bevis på att även portabla gasol-kök går utmärkt att använda om man vet vad man gör :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tror att man kan välja det bränsle man föredrar i båtköket, säkerhesskillnaderna mellan olika bränslen är nog i det närmaste försumbara, det är nog viktigare att använda flytväst när man lagar mat ;-)

Som exempel, År 2003 inträffade 160 båtbränder och vi hade 880000 fritidsbåtar, jag vet inte hur många som har kök av dessa eller hur många bränder som orsakades vid tankning och av andra orsaker.

Det finns säkert mer nedbruten och aktuell statistik.

 



Senast ändrad av Beeblebronx | 18 december 2011 | 22:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev lite fel där. Givetvis menade jag inte att spriten självantänds vid eller över flampunkten. Det man menar med flampunkt är att det går att tända med låga eller gnista. Man får själv antända ångorna. Inte samma sak som självantändning fast det låter snarlikt.

Medge att det ofta är över 21 grader på sommarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kan ju kolla denna länk avseende rekommendationer från Brandskyddföreningen:

/Hasse  (kopiera - klistra in)

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=brand i båtar&source=web&cd=33&ved=0CDkQFjACOB4&url=http://www.brandskyddsforeningen.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=bd21e198-6782-4d34-9a63-36758be7fbf9&MediaArchive_ForceDownload=true&ei=SlbuToC7GOX54QTPz-mICQ&usg=AFQjCNGtzIkAH8O-gmQvQwpUSvT277_ECg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en till bra länk som handlar om installationer ombord, för bensinmotorer, gasol-anläggningar mm och skötsel av dessa

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=brand i båtar&source=web&cd=18&ved=0CGEQFjAHOAo&url=http://www.bohusassuransen.se/brand_ombord.pdf&ei=jFnuTt33E-Hk4QTyt5WkCQ&usg=AFQjCNE6MWB-y3wD-MhkE23W7Oai-nZRDg

Avseende besiktning av båtar så har ofta båtklubbarna kontakt med någon som har utbildats så de kan göra en säkerhetsbesiktning av din båt. Kostar några hundralappar och du får tipps om säkerhetsåtgärder och ett protokoll med saker att åtgärda om det behövs, vilket kan vara bra och kännas tryggt och även bra när du skall sälja båten. Kontakter med besiktningsmän finns även via SBU hemsida

/Hasse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det funkar om du kopierar länken och klistrar in den i adressfältet och klickar.....

Jag lyckades inte göra den klickbar direkt, troligen pga av att det är en PDF-fil som måste öppnas med ett program i din dator direkt,  (tror jag.... jag ..är..inte direkt fena på detta med länkar...!)

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frivillig båtbesiktning ger nog bara marginell effekt. Antag att dagens bilar, bussar och lasbilar hade frivillig besiktning så hade nog väldigt många rullat med livsfarliga bromsar eller sönderrostade vitala delar.

Vore ett bra sätt att bli av med alla vrak som inte borde vara ute på sjön. Även bra då båtar ska säljas. Vem skulle köpa en bil om den inte gick igenom besiktningen?

Jag tror att många med segelbåt vet om vad som inte får vara fel och även de som har motorbåt, för att båten skall anses som sjövärdig.

Troligen även väldigt många båtar som saknar brandsläckare eller har en fungerande sådan.

Saknar jordning till tanksystem på bensinsystem.

Läckande bränslesystem.

Stag mm till master som inte klarar hårt väder.

Genomrutten akterspegel på motorbåt som riskerar at brytas sönder om det blir hårt väder.

Livsfarlig gasolinstallation som förutom riskera brand kan ge koloxid och koldioxidförgiftning

osv.

Nu tycker du säkert att de får skylla sig själva men det kan vara ditt barn som är ute med kompissarna i sådan båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur copy/paste fungerar men det fungerar ändå inte. Maringuidens plattform läggar av någon outgrundlig anledning in mellanslag lite här och där i länkar som läggs in som text i inläggen.

Jag testar att lägga in den som klickbar:

http://www.brandskyddsforeningen.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=bd21e198-6782-4d34-9a63-36758be7fbf9&MediaArchive_ForceDownload=true&ei=SlbuToC7GOX54QTPz-mICQ&usg=AFQjCNGtzIkAH8O-gmQvQwpUSvT277_ECg

EDIT: Nu fungerar det som det ska.



Senast ändrad av Flintstone | 18 december 2011 | 23:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du har säkert en poäng där ! ...Att om det vore lagkrav att alla båtar besiktigades obligatoriskt varje år, och om inte, ,,,,så de blev belagda med nyttjandeförbud ...så skulle säkerheten höjas....

Men det finns en skillnad mellan bilar och båtar. I trafiken möter du 1000-tals bilar varje dag ofta i sådan hastighet att en kollision skulle vara direkt dödlig, bara metern i från varan. Även gående i trafiken kan utsättas dagligen för dödsrisk vid övergångsställen mm, där fungerande styrning och bromsar på bilar och bussar är skillnad på liv eller död.  

Inte riktigt samma på sjön,  där är och borde vara mera av eget ansvar, att ha säker båt.  Men du och jag har även ansvar för andras säkerhet även om man tycker man kan strunta i sin egen säkerhet. Säkerheten i en båthamn blir aldrig säkrare än vad som den mest okunnige eller nonchalante lägger ribban,  för säkerheten i sin båt. Riskerna med osäker båt eller riskabelt handlande kan på så sätt drabba även oss som försöker hålla upp säkerheten.

Men även om vi skulle ha en helt idiotsäker båt som inte kan generera risker självt, så beror ju även mycket på hur de som är i båten väljer att göra med tex, bränslepåfyllning, jorda anslutningar vid tankning, ventilera motorrum, rökning, grillning mm, dvs allt som går att göra inne i en båt, men som kanske inte är så lämpligt eller kan göras bättre på annat sätt.

Jag förespråkar inte obligatorisk besiktning men rekommenderar  frivillig sådan...!

/Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara rapportera att jag testat mitt Nova-kök lite mer. Körde på Camping Paraffin och pumpade 15 gånger på pumpen. Värmde med rödsprit(provade att tända utan sprit men det gick inte i -15 grader i alla fall, kanske går om det är varmare). Köket väste igång direkt och brann med en fin liten blå låga. Då pumpade jag några gånger till och lågan växte. Efter totalt ca 35 pumpningar började köket gå lite ojämnt. Tydligen går det inte helt bra med för högt tryck men kan fortfarande gå fint på för lågt tryck(bara det att lågan blir mindre). Beror säkert lite på vilket bränsle man använder.

Roligt kök tycker jag, känns inte så farligt att hålla på med(kanske just för att det är lite meckande för att få igång det, det är lixom inte bara att tända och lita på att allt fungerar). Men visst, i en trång båt kan det ju kanske ibland bli jobbigt med alla moment när man är trött och hungrig.

Men om jag skulle välja ett annat typ av kök så skulle Nova:t ändå få följa med som extra/reserv-kök :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt Båtägande har en artikel om gasolkök i det senaste

numret (januari 2012) där det varnas särskilt för portabla kök

med inbygd gasolflaska I båt hör de inte hemma. Fast det

är väl lite så att man med tiden lär sig ett system och blir bra på

just det sättet (säkerhetsmässigt) att få fart på grytorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste det också...men jag tycker att det är fel att så kategoriskt avfärda den lösningen. Man måste tänka på att folk använder sina båtar på väldigt olika sätt. Det är inte alla som seglar över haven och ska laga mat i hög sjö under rådande storm. För någon som har en liten kampingbåt typ HT eller liknande och vill åka ut över helgen så är väl ett portabelt kök utmärkt! Om denne ser till att köket förvaras säkert på väg till natthamn och använder det på fördäcket eller klippan så är det ju inget problem som jag ser det.

Jag tycker att det generellt är lite för mycket fokus på att allt ska vara säkrat för oceanseglingar när det diskuteras båtar. Jag personligen, och säkerligen väldigt många med mig, använder inte båten på det sättet utan har den för korta utflykter. Då behöver inte båten uppfylla kraven för att kunna korsa Atlanten.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, då ska jag kanske införskaffa den tidiningen, det är intressant att läsa :-) Jag har personligen helt valt bort portabla gasol-kök när det gäller min båt, men jag förstår att vissa tycker att det är en perfekt lösning, det är ju otroligt smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på ett liknande kök från biltema. Det kom med på köpet av båten så det var inte ett aktivt val och vad gäller säkerhet har jag inget att tillföra men jag kan dela med mig av erfarenheterna från ett av biltemas gasolkök:

- gasoltuberna för 50 kr räcker väldigt länge. vet inte om det är så lätt att köpa fler när man väl är ute med båten så lika bra att bunkra upp. men räcker länge gör dom. Om man jämför med tex triangiakök där det kan vara knepigt att koka ris eller potaits för att t-spriten tar slut mitt i matlagningen och man måste vänta på att brännaren svalnar för att fylla på nytt. Gasoltub bytte vi nog efter 1-2 veckor.

- Med båten följde även andra saker från biltema. de andra sakerna var i flera fall i dålig kvalitet. därför känns det iof inte jättekul att även gasolköket kommer därifrån...

-köket som jag har är inte den låga typ på bilden utan det är rätt högt, tuben är under och sedan är det ungefär 10 cm? kök ovanpå. Inte superstabilt. inget man använder samtidigt som man seglar direkt.

-vi lagade bara mat i sittbrunnen aldrig inne i ruffen. kom inte ens på tanken. det skulle kännas konstigt. men kan inte motivera det, kanske är det ingen skillnad i risk. Eller så är det det.

- Vid dåligt väder så att man inte vill lämna ruffen så körde vi på mat man inte behöver laga (läs ölkorv och ett gott vin. ost, mm) Alternativt kan man ju passa på att lägga sig ngnstans där det finns restaurang.

- Att bara ha 1 platta funkar fint. först kokar man ris och sedan lagar man till resten. ris svalnar inte i första taget. vi körde också en del pasta-rätter där vi kokade paprika och annat ihop med själva pastan. gott! (iaf om man är väldigt hungrig) så med lite planering är det egentligen inga problem att bara ha 1 platta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IW23,

Fint att få ta del av dina erfarenheter med portabelt gasolkök! För mig lutar det mer och mer åt att skaffa ett sådan istället för att bygga upp en helt ny gasolanläggning, framförallt eftersom jag inte har någon möjlighet att ordna ett ventilerat utrymme för gasolflaskan.

När det gäller begränsningen med bara en låga så går det ju att skaffa två portabla kök! wink

Mvh
Fred

Edit: Kom på att det finns en kokbok som heter Mat på en låga som verkar riktigt bra! Det är en tjej som kajakat (tror jag det var) mycket och inte hade så stora möjligheter att laga tjusiga middagar. Hon skapade en massa recept som hon kunde förbereda hemma, ta med sig i packningen (utan kylskåp naturligtvis) och sedan enkelt tillaga på en låga! Som jag minns det blandade hon mycket ingredienser färdiga i påsar som sedan bara behövde värmas med lite vatten eller dyl. Bara ett tips för oss som inte har stora fina båtar med välutrustade pentryr! yes



Senast ändrad av Flintstone | 21 januari 2012 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sällan jag använder båda lågorna på spisen. Konsten är att använda kastrull med lock på. Kokar man t.ex potatis räcker det med ett uppkok på några minuter och sedan med locket på ge potatisen lågan under några sekunder några gånger. Dessemellan finns tid till att steka fläsket.

Pasta går utmärkt att koka med lock på och det tar inte längre tid. Alla har väl fått lära sig att stormkoka pastan utan lock men det går 10 ggr så mycket gas. Med lock på får man bara tänka på att röra om några gånger så pastan inte fastnar ihop. Då går det bra att bara använda lågan några sekunder då och då. Ställ kastrullen dessemellan på isolerande underlag och gärna med ett par grytlappar på locket så behåller koket värmen bättre. 

Den som har plats för en tryckkokare spar mycket bränsle. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste numret Paktiskt båtägande stod en hel del intresant om gasolanläggningar i båt och nya krav på bla utrustning som inte alltid finns att köpa i marinbutiken. Kraven är givetvis högre på nya båtar som säljs pga CE-märkning mm och ny standard. Men om man har gammal båt så behöver man inte uppfylla dessa, men om man ändå byter ut tex regulator vore det bättre om man får tag på den nya bättre typen som bättre indikerar läckage än gamla typen, men de nya med bättre manometer kan vara svåra att få tag i.

För övrigt dömms de portabla gasolköken ut i artikeln, vilket jag tidigare hävdat längre upp i denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...