Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Berra2

skotning

Rekommendera Poster

var på skenan skotar ni Conqubin 38-ägare focken på kryssen?

alltså, var på skenan skall man fixera skotpunkten för bäst kombination av höjd och fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget båt-specifikt svar, det här gäller rent allmänt:

Var skotpunkten ska vara beror på hur mycket det blåser, seglets form och hur mycket vågor det är

För att få en utgångspunkt så kan du tänka dig en linje från förlikets mitt till skothornet. Skotet ska sedan bilda den linjens förlängning ner till däck/skotpunkten. Då har man ett bra grundläge.

Sen kan man börja justera:
Flyttar du bak skotpunkten planar du seglet nedre del och twistar toppen. Mindre buk=mindre power.
Flyttar du fram skotpunkten blir seglet rundare i nederdelen och stänger mer i toppen.=Mer power.

Förutsatt att man har flera par tell-tales på olika höjd är ett bra sätt att veta var de ska vara för dagen/racet att ställa in dem ungefärligt och börja kryssa.
Sen lovar man sakta upp, då ska alla tell-tales börja spela samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så ofta då jag ställer frågor är jag inte tillräckligt tydlig - skenan jag skrev om är den till den självslående focken. så avståndet från förliket är ju givet.

jag har under sommaren som gått sett många som satt olika former av spärrar på sina självslående fock-skenor för att få bra skotvinkel. ett stopp som hindrar blocket att gå ända ut till änden på skenan. 

Undrar nu var på skenan jag ska sätta ett sådant stopp för att uppnå bäst kombination av fart och höjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte ha ett stopp som är fast, utan man reglerar med en lina och ett block var på skenan som skotvagnen stannar. På en kryss vill man dra in skenan mot mitten, men öppnar vinden upp vill man låta vagnen gå mot ändläget. Blocket placeras centriskt så att avståndet till centrumlinjen är lika för båda bogarna.

Sedan har man naturligvis ändstopp i änden på skotskenan för att inte vagnen skall flyga av...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så kan man ju också göra. 

min ide var att ha ett fast stopp och var sitt löst skot sittandes i relingen, som jag hakar på vid öppnare vindar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du monterar en bygel en knapp meter upp på masten, monterar ett block i bygeln och sedan ett skot via mastfoten till sittbrunnen och avlastare där.Sedan kan du placera skotpunkten där du vill längs skenan. Funkar riktigt bra.

Det kan bli problem att få fast ett block till i mastfoten. Seldén hade ett mastfotsunderlägg där man kunde jacka in fler block men det var Seldendyrt. Vi fick bockat en 5mm rfr plåt med hål (8mm) på sidorna så att man kunde koppla i fler block. Om du vill ha mer info om detta så skicka ett mail till mig så kan jag skicka bilder på mastfotsunderlägget åtminstone ( båten på land, mast i skjul)

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst Blur-trådarna. Ingen av dem handlar om självslående, i alla fall inte specifikt, och speciellt inte specifikt om Conqubin 38-skotning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poängen är alltså hur långt från centrumlinjen ska man skota för bäst fart. Kul att höra andras erfarenheter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du nog försöka beskriva vad du menar.

Du har en fockskotskena som går mellan främre undervanten ungefär. Den självskotande fockens vagn kan nå ut till dessa ytterlägen vid öppna bogar. Om du vill skota in focken mer vid bidevindsegling kan du sätta ett stopp på skenan som ger en mindre vinkel. Då måste du upp på däck och flytta stoppet om du vill ändra skotvinkeln. En bättre lösning med ett skot för fockvagnen har föreslagits nedan, den kan skötas steglöst från sittbrunnen.

Placeringen på fockskenan är alltid flytande och beror av vindvinkel , -styrka mm. Som du skriver verkar det som om du har uppfattningen att det finns ett läge som ger bästa resultat. Jag tror inte det är så du menar. Därmed uppkommer frågan: Vad menar du egentligen?

Semantik är inte alltid enkel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka att förtydliga:

Jag skrev ju att det gällde kryss, då är väl vindvinkeln väl hyggligt given, alltså den vindvinkel som ger bästa kombination av höjd och fart på kryssen.

Sen är det kanske så att den vinkeln ändras med varierande vind. jag tänkte att det fanns ett läge som fungerar på kryss i de flesta vindar. Jag är inte så erfaren seglare och har som skrivet sett sådana surrade stopp på en del båtar sommaren som var. 

Och undrade, och undrar alltså fortfarande, hur långt detta läge är från båtens centrumlinje på en Conqubin 38.

Denna min undran startade då jag såg en diskussion om detta på just Blur.se där de diskuterade antalet centimetrar från båtens centrumlinje på diverse olika båtar.

Och dessutom var det så att jag var litet missnöjd med min båts höjdtagningsförmåga i somras, jag vill alltså forska ut hur jag ska få båten att kryssa bättre.

Kanske finns då inte ETT sådant läge, det kanske som varierar för mycket vid olika vindstyrkor, men inom vilket spann varierar det då? jag är väldigt nyfiken på det svaret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej som de tar upp i blurs tråd också så är det nog lika specifikt hur seglet är sytt som vilken båt. Så jag tror det är till att prova sig fram tyvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar segla efter tumregeln att fart går före höjd. Hellre ett par grader lägre än att pressa höjd mot vinden, då tappar båten i regel fart. Med farten kan man sedan ta lite mer höjd, ökad vind ger också möjlighet till högre höjdtagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del av svaret du efterlyser skulle kunna finnas i ett polardiagram. Mig veterligt finns det inget sådant men jag skulle gärna vilja ha ett. Då skulle man kunna få veta vad man inte uppnår s a s.

Höjdtagningen är inte bara ett segelproblem. Den innefattar flera variabler som förstagsspänning, viktfördelning m fl. Min uppfattning är också att Conqubinen är väldigt känslig för segelinställningarna. När man träffar rätt går den som tåget. Lite fel och den är, och känns, trög.

För att återgå till fockskenan så upplevde jag det som ett rejält steg framåt med fockvagnskotet som jag nämnt tidigare. Utan det var det svårt/omöjligt att få en bra skotning av focken vid snäva vindvinklar. Sedan är det ju tricket att finna den optimala kombinationen höjd/fart för att ha högsta fart mot målet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du märker så är vinkeln inte särskilt given.

Diskussionen på utgår från båtar där segeldesignen är hårt driven och likriktad och dessutom förutsätter att seglen har precis den form som de är tänkta att ha.
Det som tex nämns i de trådarna är siffror för olika segellofts trimguider för olika klasser. Det är bra inställningar att utgå från, sen får man testa vad som är  optimalt i resp. förhållanden.

Som du kanske börjar förstå av de ganska varierande svaren så är det så många faktorer som spelar in att det inte går att säga något generellt om skotvinkel.

Men:
För smalare skotvinkel gäller.
Seglen måste vara planare
Man måste segla fortare
Det blir ett smalare spår att styra i
 

Jag tror inte att du kommer få några absoluta svar här. Inte några som fungerar särskilt bra i alla fall.
Det du däremot får hjälp med är att du förhoppningsvis får mer förståelse för hur det fungerar vilket ger dig bättre förutsättningar att prova dig fram till vad som gäller på just din båt med dina segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova med 6 till 8 graders vinkel från båtens centrumlinje räknat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...