thomas-marine 0 Postad 26 September , 2011 Efterlyser en sida där man kan finna tillförlitlig information på olika segelbåtars ruffhöjd. Inte ens sailguide har den uppgiften på alla båtar och det är synd, för oftast är det viktigt att kunna stå rak i en båt man har tänkt att vistas mycket i. Dessutom hittar man ofta olika uppgifter om ruffhöjden på en båt och det innebär att man är tvungen att själv åka och titta för att vara helt säker. I vårt fall är vi ute efter minst 1,87 i ståhöjd och då bland båtar i prisklass under 400,000. Murenan verkar vara en båt som uppfyller kraven, men har för övrigt ingen erfarenhet alls av denna båt. Någon som kan komma med lite tips och förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 26 September , 2011 Håller med om att en del fakta är svåra att finna. På http://www.sailguide.com/batfakta/index.php finns en hel del men tyvärr saknas ruffhöjdsuppgift ofta. Kan vara de som har lågt i taket som tillverkaren snålat med den uppgiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas-marine 0 Postad 26 September , 2011 Kanske vore en ide för Maringuiden att ta upp? En sida där alla medlemmar bidrar med korrekta uppgifter om ruffhöjd utifrån den båt de själva äger? Med tanke på den stora mängd båtägare som besöker denna sida, borde vi snabbt ha en fullvärdig faktabank att tillgå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 47 Postad 26 September , 2011 Varför skapa en faktabank till när Sailguide finns? Bättre att skicka in kompletterande uppgifter där. Kolla om er båt har ruffhöjd inskriven i sailguide om inte, mät och skicka in komplettering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 340 Postad 26 September , 2011 Det finns ju en faktabank på den här sajten också, men förutom att den behöver uppdateras med gällande LYS-tal (de som finns nu är flera år gamla) så borde man ju enkelt kunna lägga till textraden Ruffhöjd och sedan skicka ett meddelande till registrerade båtägare med en uppmaning om att rapportera in just ruffhöjden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hen1957 1 Postad 26 September , 2011 Hej. Har en murena sedan 4 år, och jag kan bara bekräfta att ruffhöjden är helt OK. Jag är 184 och har minst en dec till taket. Tror nästan att det är den 30-fotare som har bäst höjd, av alla som jag har varit i. Lite därför som jag köpte den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser