Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
tobbe69

Bensinförbrukning V8 Sea Ray 250 ?

Rekommendera Poster

många olika bud på hur mtk soppa en båt drar. säljaren till min tilltänkta båt menar att den drar aldrig under 2 l/distans, lät mer som han menade 2.5 minst. Känns oerhört mkt även om det är en V8 från -89 i den.

 

Vad är rimligt att räkna med vid en normal körning ? Båten är en Sea Ray 250 Sundancer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog lita hyfsat på säljaren i detta fall....smiley

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2liter per distans skall du räkna med, men kör du ryckigt och på oekonomiska farter så går det lätt upp i 2,5 o säkert över det.

Men va fan det kostar en slant att ta barnen till Grönan också!

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj tusan, det var såpass :-) brorsans larson 270 från -08 har tydligen samma motor säger han och den drar inte mycket över litern enligt honom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men allt beror ju på hur man kör så denna beräkning är ju igentligen helt omöjlig att svara på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kollega m familj åker te Sälen på vintern och Mallorca på sommaren. Jag får mycket soppapengar över genom att stanna hemma och leka med båten, bilen och motorcykeln smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Sea Ray 240 SD från 2004 med mercrusier 5,0L MPI drar 1,5-2,0L/nm beroden lite på hur man kör. De gånger vi vart tex 6pers i båten och kört ca 30kn drar den enkelt 2,5L/nm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 25 fots bayliner, den drog i snitt 1,9 L/nm räknat på 500 nm under en sommar med en ny V8. 

En gammal motor tappar ofta effekt och drar lite mer, orkar lite mindre. 

Om du tycker att det är på tok för mycket köp en båt med diesel knota. Vi har en Flipper 760 med en VP D4-260 i. Marschfarten har i sommar legat på mellan 22 och 29 knop, beroende på sjö, vissa dagar blev det pumpgasa, 1,08-1,18 i snitt. När jag haft full mutter 35 knop drar den lite mer, men då spelar det ju inte så stor roll.. 1200 nm hittils i år, gråter inte när jag tankar :) 

Bara ett tips.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en bror som är en mytoman wink

Eller så är han bara snål o ligger o puttrar i 6-7knop hela tiden smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din brorsa med en 08 har säkert en mpi motor de drar lite mindre än förgasar motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bränsleförbrukningen är nog rätt normal med min 2 l/nm. Jag har bytt från aq271C-89 och 280SP drev till 5,7Gi300 (mpi insprutning) och DPS drev i min fjord 24 WE. Tidigare drog båten 2 l/nm vid marchfart ~18-21 knop och nu så drar den 1,7 vid marchfart ~25-27 knop. Så visst är det skillnad med mpi insputning och duo propp jämfört med det gamla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte 160 distans på 240 liter i sommar med en Sea Ray 210 med en Mercriuser 260, jag låg på 26 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja ja, nu är båten inköpt och there is no return. eg spelar ju 1.5 el 2.5 per nm ingen roll när vi inte kör gotland runt varje vecka direkt.

 

men ska jag satsa på något speciellt i motorn nu till nästa säsong så den går lite snålare ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Se bara till att du har rätt proppar och sköter service ordetligt med riktig kvalitets olja etc så kommer allt gå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa tipset tror jag är att skaffa flödesmätare kopplad till plotte. Det gör att du hittar rätt fart för att köra snålt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...