Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jorgan

Vad tycker ni om Praktiskt Båtägande?

Rekommendera Poster

Tveksamt tog jag beslutet att förnya jag min prenumeration på PB härom månaden. Har länge tyckt att det varit en mysig tidning men att nivån på artilkarna varit i enklaste laget ibland. När jag läst tidningen de senaste gångerna har jag hunnit ångrat  beslutet ett antal gånger. Plockar några exempel úr huvudet här nedan:

Är det verkligen någon som behöver en tre sider lång artikel om hur man lägger till vid akterboj? Inte för att det inte något som man inte behöver träna på, utan för att det är just så man lär sig - genom att träna. Tycker att man rätt ofta möter den typen av platta artiklar, redogörelser av saker som kan vara svåra i praktiken med väl simpla i text .

Såg fram mot Så gör du- artiklen om att montera Rullfock i förra numret ,då vi fungerar på att skaffa detta. Magrare text får man leta efter, där stod inget som jag inte kan i ämnet, och då kan jag inte mycket.

I senaste numret såg jag fram mot att läsa om delamineringsskador, då vi har en sådan på fördäck. Äntligen! Tänkte jag, en artikel att ha nytta av. Men det hade jag inte visade det sig,då artikeln handlade om hur man gick till väga för att laga med epoxy. Det långt mer komplicerade arbetet att reparera balsaskrov klaras av på tre rader. Varför väljer man att ingående gå igenom den lagningen som är enklast utföra?   

Fler än jag som har tankar om/ synpunkter på detta? Eller är det jag som börjat bli en surgubbe.

 

Jörgen 

 

 

 



Senast ändrad av jorgan | 08 september 2011 | 16:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag sitter med exakt samma tankar. Jag tycker att båttesterna är lite si och så och att det då oftast testas gamla och ganska små båtar. När jag går igenom vår hamn så har vi inte så många sådana kvar.  nåt nummer sen var det test av en Maxi, Inget fel på Maxi 77 men kanske inte den hetaste båten på marknaden.

Jag känner som du att den inte ger mig speciellt mycket då det är lite väl enkla artiklar i tidningen.

Jag hakar på surgubbe stuket.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det kommit 10 negativa ska jag skriva en positiv.

 

 

Nää bara skoja.

Jag tycker de´ är bra skrivna.Tror och hoppas de är sådana mäniskor som tar till sig kritiken,dom vill väll sälja.Men jag hoppas deras största drift är att göra en bra tidning.

Artikeln om rullfocken tycker jag var ett år för sen(bestlde förra året).

Om folk vill ha bättre beskrivningar så får de väll jobba på det.

Eller så har jag gått på en mina för jag fick den känslan när jag började läsa/prenemurera på deras tidning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Visserligen håller jag med om att den blivit sämre, lite mindre foklig vilket var vad jag uppskattade.

Dock så fyller den sin plats, t ex med begbåtar inkl Maxi 77 som det finns många av (alla ligger väl inte i samma marina?wink)

Heta båtar omhandlas ju av ett flertal andra tidingar där det i stort sett är identiskt innehåll förutom att den ena tidningen framhåller Yamarin som det bästa som hänt oss sen Jesus gick i kortbyxor,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sa upp min för längesedan när jag tyckte det handlade mer om hantverk än om båttester och motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vart en trogen läsare sedan starten och jag kan hålla med om att det har skett en successiv kvalitetsförsämring av artiklarna. Om jag ska vara helt ärlig så tycker inte jag att den va så värst bra från början heller men det blev betydligt bättre med tiden.
Jag har i första hand läst PB för att få idéer och förslag till förbättringar samt tips och råd ang. hur jag kan gå tillväga inom de områden som jag inte behärskar. Det är inte för båttesterna som har jag läst PB, de har jag tagit del av i andra tidningar.
Men nu på senare tid är min uppfattning att det är vanliga läsare som gjort något större ingrepp på sin båt, dokumenterat det med 140st foton, skrivit en enkel beskrivande text och skickat in allt till redaktionen.
Men missförstå mig inte nu, jag tycker inte att det är fel på vanligt folk som jobbar med sina båtar och berättar hur de har gjort, tvärtom! Utan jag förväntar mig mer djup och journalistik av artiklar publicerade i en tidning. Ett forum som detta hade vart ett bättre media för gör det själv-artiklarna så som de har sett ut den senaste tiden.

När den prenumerationen går ut kommer den inte att förlängas, vilket jag tycker är synd för det har vart en bra tidning tidigare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis börjat prenumerera på PB och måste säga att jag delar kritiken till viss del. Speciellt att gör det själv-artiklarna är lite tunna och, hur ska jag utrycka mig, lättflyktiga. De illustreras av väldigt små bilder som gör det svårt att se vad de ska visa och där många egentligen inte visar något alls som är viktigt för arbetsmomenten. Texterna sveper ganska snabbt över kritiska moment och ofta avslutas artikeln väldigt abrupt.

Jag läste också på BPs hemsida att de tagit, det för mig obegripliga, beslutet att MINSKA mängden information där! Det känns som diametralt fel riktning jämfört med vart världen är på väg. De flesta tidningar och tidskrifter har minskande upplagor eftersom fler och fler läser på sina telefoner, läsplattor, laptops och datorer. Därför satsar tidningarna massor på sina hemsidor för att kunna överleva den trend som bara kommer bli starkare och starkare ju fler vi blir i IT-generationen.

Jag prenumererade tidigare på den utmärkta tidningen Gör det själv. Som prenuerant fick man tillgång till deras hemsida och där kunde man hitta ALLA artiklar som de någonsin publicerat!! Snacka om ett bra incitament att fortsätta prenumerera! Avslutar man så missar man inte bara framtida artiklar utan man går även miste om alla de som redan publicerats!

Jag har mailat PB om detta men svaret blev väl i korta ord att de var en för liten redaktion för att klara av att göra det...tja, så är det säkert...men redaktionen lär inte bli större om de inte hänger med i utvecklingen.

Dock måste jag säga att jag tycker att PB fyller en nisch i båttidningsutbudet, de riktar sig till vanliga båtägare som vill ha tips och inspiration. Marknaden svämmar över med båttidningar som visar tester på båtar i mångmiljonersklassen och som testar exklusiva tillbehör som vi vanliga båtägare bara kan drömma om. PB är handboken medan de exklusiva tidningarna är båtporr! wink Sen får var och en välja vad som intresserar mest...smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt men  i jämförelse med Vi båtägar och båtnytt som alltid tycker att störst och dyrast är bäst, går i spinn över te.x en väska med måtten 26x26 cm för 600 pix  och  har en svenska som skulle ge dem IG är PB faktiskt riktigt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PB var när den kom, ett nytänk  som inte endast handlade om nya dyrbåtar, utan även äldre och även lite om renoveringar av både båtar och motorer.  Sedan hände något, man gick för mycket på djupet och det blev för smala repotage om hur man t.ex. renoverar en fyrtumsspik, vem är intresserad?

Det duger med en årgång (12 nummer) av vilken båttidning som helst, kolla i högen ni som har fler årgångar, allt rullar om och om igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att en saktidning med så mycket sakfel har jag aldrig skådat tidigare. Mycket av det som skrivs i PB är rent nonsen och så fel det kan bli. Ja, som en del av er vet så är jag i båtbranschen och har stor insikt samt kompetens. En del artiklar är skrivna så att man undrar om personen som skrivit övehuvudtaget vet vad en båt är.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Herregud vilket självskryt, att Du aldrig ger Dig?sad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå. Får man inte ha kompetens på den här sidan. Förlåt om jag klev dig på en öm tå. Skall i fortsättningen svamla osakligt så du inte blir sårad igen cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ens lägga ut pengar på detta,när i stort sett all info/kunskap finns att få tag i på nätet på diverse forum,dessutom så får man fler infallsvinklar och diskussioner för/emot så man kan undvika felsteg.

Kan inte låta bli att tycka tidningar som dessa till stor del har tjänat ut sin roll i mångt och mycket.

Samtidigt vill man ju ha nåt att tumma med inne på muggen i pappersväg.......nej just ja där har man ju sin Iphone eller android oxå nu för tiden wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Kompetens får man ha men då bör den vara rätt solid om man själv tänker hävda sig. Annars kanske en smula ödmjukhet kan vara på sin plats

Jag väntar fortfarande på svar i denna tråd där Du faktiskt hade lite översittarfasoner trots att Du hade fel och sen blev det tyst.....

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=321080&highlight=vikmanshyttan

Så ursäkta om jag tar Dig med en rätt stor nypa salt......wink

Sorry trådskaparen för att det blev lite off topic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber även trådskaparen om ursäkt för att detta spårade ur. Men måste faktiskt bemöta detta och sista inlägget i denna tråd eftersom jag inte orkar tjafsa med bråkstakar.

Ödmjukhet??? Läs lite i dina trådar och ransaka dig själv.

Om du visste hur många här som är tacksamma för all hjälp dom fått med tekniska problem samt andra saker via mail från mig. Men det kanske är fel att hjälpa andra med sin kunskap?

Förstår att du aldrig ber om hjälp eftersom om någon kan något bättre än dig så är det bara skrytnissar.

Slut på diskutionen, och du. Jag tänker fortsätta hjälpa andra via mail trots att du ser mig som skrytnisse eftersom jag har ett helt liv 47 år bland båtar och är utbildad i ämnet.

 

Over and out

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud! Nu är vi nere på sandlådenivå!

Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara kompetent och att vara ödmjuk. Är man väldigt kompetent och duktig på allt så brukar det visa sig utan att man själv behöver berätta det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis sagt upp prenumerationen. Vi har även PBO (Practical Boat Owner) och väldigt många av artiklarna i den svenska är översatt från den engelska. Då väljer vi att bara ha den engelska för den tidningen är lite mustigare och har ofta roliga kåserier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel fel.Jag vill ha pappers tidning.

Internett torsk men gillar läsa tidningar & böcker .

Fattar inte det där med tex läsplatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att det alltid ska bli massa tjafs i alla trådar.. Ödmjukhet gör alla mer trovärdiga. Så är det bara. Men man ska även vara så pass kaxig så att man kan påtala fel och stå på sig.

Jag jobbar som konsult och expert inom mitt område så jag sitter ofta på möten där jag förväntas att kunna svara för mig. Men som sagt ödmjukhet är a och o ingen vill ha med nån dryg typ att göra.

 

Ha en bra fredag

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spara in alla era pengar och gå över till Goodoldboat istället.

Den beskriver precis det som vi med gamla båter råkar ut för, balsalaminat, teakdäck, gamla motorer och backslag, omlackning av inredning, ny stående rig mm.

Med låg dollar blir tidningen riktigt prisvärd, och träning på engelskan samtidigt!

Finns hemsida, börja där: www.goodoldboat.com

Själv är jag prenumerant alltsedan första numret 1998, tror jag det var.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis kommer papperstidningar aldrig kunna ersättas helt med digitala medier. Personligen älskar jag att ha en tidning att bläddra i, ta med mig som vägledning när jag ska meka (försök göra det med en läsplatta om man ska plasta eller göra något annat kletigt) och bara samla lite på.

Dock ser jag inte på något sätt något motsatsförhållande. Exemplet med Gör det själv tycker jag är det optimala: en trevlig papperstidning att se fram emot OCH en gedigen hemsida där alla GDS-artiklar finns samlade för betalande prenumeranter. Då kan man hitta gamla artiklar vilka många är tidlösa och tål att läsas många år framöver. Ett artikelarkiv är också mycket enklare att söka i än att bläddra igenom hundra papperstidningar från tidigare årgångar.

För mig är läsplatta ett mycket bra komplement (även om jag inte har någon). Många befinner sig långt ifrån sina datorer, tex på resor, och då kan jag verkligen se fördelen med att kunna sitta bekvämt på ett tåg/flyg eller annat färdmedel och ändå kunna läsa sin favorittidning!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I o m att Micke Westin & Co försvann så har tyvärr tidningen dalat i sakta mak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft PB sedan det första numret och tycker också  att den har blivit sämre på sista tiden.

Som Flintstone så har jag tyckt att det är inte intressant med tester av båtar i miljonklassen. Även reseskildringar från familjer som seglar jorden runt har jag tröttnat på. PB's  tester av små båtar ser jag mera som en en intressant information om de båtar man ofta möter när man är ute på sjön.

Även PB's tester av verktyg och andra sjörelaterade tester uppskattar jag

 

/Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått räkningen för att förnya min prenumeration och fick då 2 alternativ. 600-700kr för ett år och 13-1400 för 2 år (kommer inte ihåg exakta summa) och jag tycker det är lite väl saftigt... Artiklarna tar jag med lust och nöje då de är varierande men ack ibland intressanta och rogivande men det jag saknar är ett mellan alternativ där man kanske får pröjsa ca 300 för ett halvår och slipper punga ut med ganska mycket pengar på en gång.. Nä, jag har valt att inte fortsätta utan jag tjyvläser av svärfar istället!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prenumenerade tidigare på pb har alla nummer utom nr1 och sista 12-15 månaderna,

Tycker dom har tappat tråden praktiskt båtägande.

Rekommenderar Good oldboats Magazine,

Trevlig tidning på engelska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag intresserad av den tidningen.

Men kan någon plz klistra in en adress som funkar?

Jag kommer bara till : Servern på www.goodoldboat.com svarar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fungerade igår...men nu verkar den ligga nere...

För mig, som är numer är motorbåtsägare, så verkar Good Old Boats lite väl inriktad på segelbåtar och segling. Givetvis är många ämnen modellöverskrivande men har man motorbåt så tar det emot lite att betala för en prenumeration på en tidning som är strikt inriktad på segel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...