Gå till innehåll
söndag 01 juni 2025
rool

Dubbla motorer?

Rekommendera Poster

Tittar på några båtar i 26-30 fots-klassen.

Några av dom har 2 motorer, 5.7l V8. Innebär det nödvändigtvis att dom drar DUBBELT så mycket bensin? Kan man köra endast på EN motor om man vill snåla?

Mvh Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte propellrarna sitter ovanför/under varandra (finns sådana båtar?) är det obra att köra på en motor.

Två motorer drar inte dubbelt så mycket som en eftersom den ensamma får jobba hårdare.

Senast ändrad av ljunghall | 21 juli 2011 | 16:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, propellrarna sitter inte ovan varandra, 2 separata drev.

Enligt säljaren gick det bra att köra endast på en motor, men det är alltså inte sant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att det går, men med en motor drar båten åt ena hållet vilket du måste kompensera för genom att styra åt det andra. Inte speciellt effektivt.

Jag som har två motorer styr i låg fart enbart med dessa eftersom de ger ett mer direkt utslag än rodret. Jag är inte säkert på att jag ens skulle kunna köra rakt fram med bara en motor, jag har aldrig testat.

Båten väger 7,5 ton och motorerna är på 2x192 hkr.

Senast ändrad av ljunghall | 21 juli 2011 | 17:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till saken hör vissrligen att jag har inombordare med backslag. Jag vet inte hur det är med utombordare eller om man har drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går aldeles utmärkt att köra på bara en motor, men som  någon skriver, så drar båten åt ena sidan och båten blir mycket svårmanuvrerat. Sedan om du har servo styrning, så drivs den av den ena motorn, vilket innebär att du enbart kan stänga ner den ena motorn (samma motor hela tiden). och nej dom drar inte dubblet så mycket bensin, i marchfart vill säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför köra på EN motor när du har två. Köp dig en båt med en motor så slipper du ha de bekymmerna.Billigare med service av EN motor o drev och rep.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

26ft går att få med en motor.. men vill du ha större så kommer det att bli 2st .

Fördelen med 2 är att det är säkrare ( om en lägger av ) .. den andra är att det är lättare att läggatill med 2 .. som att köra bandtraktor :-) .. i stället för att ratta runt som en galning när man vill vända runt båten så kör man med fram på den ena och back på den andra ..osv :-)

Jag har kört på en motor när jag tycker 2 går för fort .. inte helt OK med manövreringen , men det funkar !

Jag har 2 V8or och tycker det är toppen , klart att det drar soppa .( ca 3l/nm ) .men jag tycker det är värt de , helt klart !!!

Kostar att ligga på top :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtarna jag tittar på är en V6 med dubbla, samt en V8 med dubbla, givetvis båda inombordare.

Har en 5.0L idag, dessa är 5.7L, vad anser ni då om bränsleförbrukningen, avsevärt mycket mer, även om man oftast ligger i 5-6 knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid körning under planingsfart drar 2 maskiner alltid betydligt mera än singel installationer, hur mycket skillnad beror nog en del på typ av motorer, båt etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördel med två är att de oftast får gå lugnare och mindre belastning på drivlina. Lär dig serva motorerna själv så blir kostnaden  endast dubbla oljemängden och extra filter. (dessutom lär man sig med om sin/sina motorer)

Nu på ett område jag saknar erfarenhet men är det inte så att dubbla motorer och då med vänster respektive höger roterande propellrar att man slipper propellerverkan?

Samt ävenslippa  vridande momentet från en propeller?

Och är det inte fördelaktigt vid tilläggning vid bryggor med två motorer?

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi säger att båten är 30 fot och du vill ha en maxfart av ca 35 knop, så måste du ha en singelmotor på ca 400 hk, ELLER en dubbel installation på ca 500 hk (2x250hk) för att få samma fart. så belastningen på motoren(erna) ligger alltid på max, eller optimerad om man så vill, däremot med 2 drev så får du nära en halvering av belastnigerna per drev. Vad gäller tilläggning så stämmer detta ganska bra, men med singel installation med gubbvispa (bogpropp) så går givetvis tilläggningen som en dans också:)

Motsatt rotterande proppar eliminerar draget, alternativt så monteras duoproppar, då roterar dreven åt samma håll.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...