Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Nimbus10

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    136
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nimbus10

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har själv en elpump i min Nimbus 26 med MD21 fungerar perfekt. Mycket lätt när man ska lufta bara vrid på tändning och pumpen går. Har även en liggandes i reserv.
  2. Vad är det för nummer på Holleyn. Är ju lite lättare att söka på det då.
  3. Lämna in den för lagerbyte om det är glapp i axeln i stället för att köpa nytt. Inga problem alls att sätta in brytarlöst i den och för den delen så finns det inga gnistor alls med ett brytarlöst system.
  4. Tror du ska ta och renovera förgasaren. Den är ju utprovad till din motor för bästa prestanda. Det är ju även en marinkonverterad förgasare du har så den är nog ett snäpp dyrare än till bil. Ring och prata med denna firman. Har hört bara gott om de http://www.carbguy.com/contact.php. Här har du till bil http://www.summitracing.com/int/parts/hly-0-80457sa/overview/. Här är det till båt http://www.summitracing.com/int/search/product-line/holley-4160-marine-carburetors?PageSize=25&SortBy=Default&SortOrder=Ascending&tw=Holley%204160&sw=Holley%204160%20Marine%20Carburetors
  5. För min egen del så hade jag aldrig tömt tillbaka den gamla dieseln oavsett om man kört det genom filter. Problemet finns ju kvar i dieseln ändå om man nu inte har något superfilter som tar knäcken på allt.
  6. Mercruiser 4,3, inombordare. Mycket viktigt att du kör in kamaxel och lyftare. Starta upp och direkt så lägger du den på 2000 rpm i ca 20 min. Men du kan stänga av motor om du vill under de 20 min som krävs för att kamaxel och lyftare skall bli inkörda men ingen tomgångskörning. När du har kört in kamaxel kan du ge dig ut på sjön och köra med varierande gas så kolvringarna får slita in sig men ingen tomgångskörning eller fullgaskörning. Gjorde detta på en V8 jag renoverade men där brukade jag en sämre mineraloja pga av att kolvringarna slits fortare in än när man använder en toppkvalitetsolja. Byte av olja 3ggr innan det blev en bättre olja i motorn ca 20 mil mellan oljebytena. Tillägger att denna motorn sitter i bil. Denna motorn tar inte någon olja alls. Hoppas detta kan vara till nytta.
  7. Har gjort en ny taklucka till doghouse i teakfanerad plywood och med teaklist runt om. Frågan är ju vad skall man behandla den med olja eller lack? Kom gärna med förslag.
  8. Här får du information ang momentdragning. http://www.meckasjalv.se/html/motorinfo_.html
  9. Muttrarna ska du inte bry dig om för de passar överallt. Men ska man gå till ytligheter så ska ju helst stötstången sitta på samma lyftare med tillhörande vipparm och ventil. Annars se över stötstänger så de inte är krokiga (rulla de på ett plant underlag). Se över vipporna med förstorningsglas så det inte finns sprickor i dem. Men det finns kanske fler åsikter i det här?
  10. Om du inte känner den med nagel om du drar över den så är det inget du behöver tänka på.
  11. Tror inte du ska vara rädd för det. Toppdeckade blocket och planade topparna och det skulle inte vara några problem enligt han som gjorde jobbet. Det har fungerat bra i flera år. Gjorde jobbet hos enginekitt racing i Storfors ring och prata med han.
  12. Gör som Thomas skriver köp FelPros toppackningar. Skaffa eller låna en riktig momentnyckel och dra bultarna i 3 steg till du har rätt moment. Sen ska du nog inte behöva efterdra.Här får du lite inform om momentdragningen. http://www.meckasjalv.se/html/ch_smallblock.html
×
×
  • Skapa nytt...