Jump to content
Tuesday 31 January 2023
Sign in to follow this  
ThGr

Motoroljan är blygrå = Katastrof??

Recommended Posts

Säkerligen IPhone på hans inlägg.. Öh, FEL på hans inlägg menar jag ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gnäll spikar!! 

...vad jag försökte skriva (på min iPadda, och till sjöss) var att vi haft samma problem fast på en gammal tysk Farymann-diesel. Felet då var att motorns luftintag sög in mängder av kylvatten från en slangläcka i kylvattensystemet (läckan satt rakt ovanför insuget). Svårt att lokalisera det felet, då läckan bara skedde när kylvattenpumpen jobbade. Den grå Majonäsen, som du beskriver, bildades också snabbt då det var relativt stora kylvattenmängder som motorn girigt sög i sej.
Reparationen bestod i att dra åt en slangklämma!! (men skitjobbigt att få ut all gegga ur motorn...).

Lycka till!!        /Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Javisstja, det är ju Paddan som inte är anpassad för internet, inte Fönen, sorry ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bysse:

Nu har jag gjort trycktestet av limpan med fullt vattentryck utan att jag kunde se eller höra något läckage någonstans. Provade ochså att dra runt motorn några varv under fullt vattentryck. Jag hade föväntat mig att det genom hålet där vattenpumpen suttit skulle gå att se att det kom vatten, eller att det kom vatten via avgasventilen som jag var inne på tidigare. Nu kom det som sagt inget och av det drar jag slutsatsen att jag inte behöver riva limpan mm och att det inte finns något läckage mellan kylsystemet och motorn (om det nu inte är så att det är något hål mellan vatten- och motorsidan i topplocket som jag inte hittat).

Carl_Axel:

Betyder detta att jag kan utesluta sönderrostad motor som du skrev om?

Är det i så fall trots allt packboxarna till vattenpumpen eller topplockspackningen som är problemet eller finns det fortfarande andra möjligheter? Och, om enda kvarvarande möjligheterna till problem är vattenpumpen eller topplockspackningen antar jag att det bara är att beställa nya packboxar, men hur är det med topplocket, är det bara att beställa ny packning där också?

Många frågor blir det, men jag har ju fått många bra svar också!

/Thomas

PS. Största problemet med trycktestet var att hitta gummikorkar som passade de fyra kylkanalerna i motorblocket (från toppen) och ledningen in till toppen där termostaten ska sitta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du hade alltså inte bort limpan från motorn när du testade?

Om läckan ska vara något problem så måste det läcka från kylmanteln in i avgasdelen och sedan den vägen via en öppen ventil och ner i cylindern. Jag tror att det kan vara väldigt svårt att se ett sådant läckage om limpan sitter på plats men jag kan ju ha fel (har hänt förut sägs det).

På den limpan jag testade och som jag konstaterade var sönderrostad så såg allt bra ut tills vattentrycket kom på, då började det läcka längs en minimal spricka och det syntes bra när man tittade in genom avgasporten. Och ja jag hade limpan liggandes på arbetsbänken.

/Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näe, limpan satt kvar... Och jag kan ju inte detta så jag gör som du säger då och börjar riva i kväll. När jag fåll loss den, hur tätar man den bäst?

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, min vän. Det är inte av ointresse jag inte hört av mig. Har varit borta ett tag. Tyvärr kan jag inte tillföra något mer - jag är inte speciellt motorkunnig. När min motor hade rostat sönder hade jag reparatör som fixade - minns inte hur skadan såg ut.

Lider med Dig - vet precis hur det känns (för två år sedan fick jag in vatten via turbokylaren i min nuvarande båt - kostade 100.000 spänn att åtgärda)

Carl_Axel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men tack i alla fall. Som du förstår letar jag alla halmstrån. Nu ska jag riva limpa och allt däromkring. Planen är att när det är gjort och jag ser hur där ser ut, då, om det finns något hopp kvar, tar jag upp åbäket och drar den till någon verkstad eller repkunnig för vidare diagnos/åtgärd.

Alternativt kan jag snart tänka mig en dynamitsprängning på öppet vatten...angry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har tur och jobbar med laserskärning så pluggar och lock var snabbt fixat, men nu hjälper ju inte det dig tyvärr. Men har du tillgång till lite aluminiumplåt så är ju det att föredra om man ska jobba med handverktyg men det funkar säkert med melaminbelagd spånplatta också. Sen är det bara att snida till något enkelt och dra fast det över hålen och koppla på vattnet. Håll sedan koll genom avgaskanalerna och håll tummarna att det håller sig torrt, eller i ditt fall vore det kanske bättre om det läcker för då har du troligen hittat felet.

/Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag tagit av limpan och provryckt på vattensidan med just vatten. Det gick att använda gummikorkarna jag hade till att täta de öppningar som fanns. Efter ca 1 min tryck kunde jag varken höra eller se något läckage till avgassidan...

Om det nu inte är vattenpumpens packboxar som läcker, vilket jag alltså inte tror, se ovan, men någon kanske kan tala om hur läckande packboxar ser ut, är min slutsats att det måste vara hål mellan vatten och motorsida i själva motorblocket. Eller? Det borde väl också gå att provtrycka i så fall.

Andra förslag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skumma är att du får vatten i en av cylindrarna.

Hade liman varit kass borde väll vatten gått in i båda, eller?

Jag själv hade fortsatt och tryckprovat övriga delar för att se så det inte finns någon läcka någonstans.

Om du tätar och trycksätter motrorblocket kolla med den cylindern som fått in vatten så den kolven är nere så du ser eventuell spricka eller por in från kylkanal in till cylindern.

::Harry::

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag ingen som helst koll på dessa sidventilare så en fråga är -Hur kyls toppen?

Jag tycker toppackningen ser lite skum ut vid den felande cylindern så vad jag skulle göra i detta läge är att kolla planhet på topp och block och hålla ett extra öga på ytorna runt den felande cylindern. För att kolla planheten kan du använda en stållinjal.

Om allt ser plant och fint ut så skulle jag göra rent allt och montera en ny packning och be en tyst bön att det börjar funka.

/Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen kyls med ingående och utgående ledning uppifrån via termostat. Fyra kanaler fortsätter ner i blocket. Jag ska fixa några bilder som visar...

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej har varit datorbefriad några dagar, därav har jag inte kunnat lägga mig i dina problem.

Kollade på din bild av vattenpumpen, du känner rillor/förslitning med nageln säger du och jag ser 3 olika rillor, den axeln är förbrukad, beträffande tätningarna så kan man inte alltid se om dom är dåliga eller inte.

Som du förstår så är jag helt insnöad på vattenpumpen, men den är i särklass det mest vanliga stället för vatten i oljan, och att avfärda det med att bara lossa den och säga att den ser bra ut köper jag inte.

En annan fråga som dyker upp i mitt huvud; Har du kört motorn med trädgårdsslangen tillkopplad?

 

Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, pumpaxeln ser inte helt bra ut, men det ser någorlunda tätt ut med amatörögon. Ska se om jag kan ta med pumpen till en gammalbåtmotorkunning för att få en proffsigare okulärbesiktning och bedömning.

Jag rev ju toppen och vattenpumpen innan jag började prova med att trycksätta med trädgårdsslangen.

Dilemmat nu är att jag vill inte börja investera i ny pumpaxel eller ny topplockspackning innan jag har diagnosen klar. Var är felet??? Är motorblocket igenrostat inombords vill jag ju inte köpa en massa nya grejer.

/Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, tar med topp och pump till någon som vet betydligt bättre än jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är topplockspackningen, vilken väg tar då vattnet ner till oljan? Inte kan stora mängder vatten passera kolvringarna ned till vevhuset.

Dock kan det finnas fler fel. Att en trasig topplockspackningen medför att du fått kompressionstryck i kylsystemet och tillsammans med dåligt tätande packningar i vattenpumpen trycker in vatten förbi tätningarna in till delar av motorn där oljan finns.

Håller med om att du ska hitta felet före du köper massa nya delar.

Kolla även att topp och blockets övre del är plana. Block brukar sällan slå sig men toppen kan vara skev. Kan bli så av överhettning. Precis som tidigare förslag så kollar du upp med stålskala. Se till att ha bra belysning när du jobbar med sådant här.

 

Till det positiva i eländet. Du lär dig massor om din motor.

Om du hittar felet och skaffar nya packningar mm. Se till att du har instruktioner om hur du ska dra toppen och med vilket moment. Glöm inte rengöra topplocksbultar och att gängorna i blocket är fina och rena. Annars kan du riskera för dålig kraft med topp mot block vilket många fått erfara då de rivit toppen på motorer.

::Harry::

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du menade mitt inlägg så sa jag att det ser ut som 2 fel ;) Cylindern har ju varit full med vatten med,eller hur.O den kommer nog inte från Oljan,isåfall anser jag att båda cyl hade haft vatten i sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såhär ser topplocket ut uppifrån när man tagit bort ingående kylvattenledningar och termostat. Från toppen går det ner fyra kylkanaler i blocket och det är alltså ingen olja i toppen. Notera gravrosten inne i toppen.

/Thomas

post-10015558-1394236780,6736_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser ju ut som du har porer både i Block o topp,därifrån kommer nog vattnet i cyl,O resten i oljan från den kassa pumpaxeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur ser du på den bilden att det är porer?

Jag får endast upp en mindre bild som det är omöjligt att analysera något sådant på.

 

Till mer tipps

Plugga och trycksätt toppen.

Allra best om du kan sätta tryckluft i toppen och sänka ned i vattenbalja och se om det kommer bubblor någonstans.

Det gamal sättet som volvo täthetsprovade cylinderhuvud på, Numera täthetsprovar man med instrument.

När du täthetsprovat toppen så vet du om den är hel eller trasig. Kolla även att den är plan. Ett alternativ till att se att hela toppen är plan är att limma ett slippapper typ 300x300 ark mot en slät skiva och dra toppen över med täthetsplanet. Då ser man om hela ytan blivit påverkad. Samtidigt rengör du det planet inför kommande montage, grovlek på slipark ca 400 papper.

Äveen att kolla om hel toppen är skev ser du om du lägger toppen mot en plan yta.

 

 

::Harry::

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den där toppen såg ju inte helt frisk ut i kylkanalerna, jag skulle göra ett trycktest av den med när du ändå får den kollad.

Om vattnet läcker in i cylindern via toppackningen eller en läckande topp så trycks det ner i oljetråget via kolvringarna och det går fort har jag själv fått erfara.

Sen ställer jag mig lite tveksam till om det verkligen kan läcka dom mängder vatten vi talar om här (2.5 liter/5 min) genom ett par dåliga packboxar. Jag tycker man ganska så lätt borde kunna se på packboxarna att dom är slitna/trasiga i det fallet.

/Kalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag skall redovisa min åsikt, kan du glömma vattenpumpen helt. Här rör det ju sig om i sammanhanget enorma mängder vatten. Inte en chans att detta kan komma in förbi två packboxar, där dessutom dräneringshålet inte är igensatt.
Dina mkt bra bilder visar ju på en vattenmängd (bild 1)som man skulle förvänta sig att hitta, om man lyfter på toppen av en motor som förvarats utomhus några år, med ett stift borttaget!!
Den biden visar väl också toppackningen kvar, och ovansidan ser ju ganska OK ut, men hur är undersidan? Där skulle man ju kunna tänka sig att vattnet sprutat mellan den vänstraste kylkanalen och dess närmaste ventil?
För övrigt, om motorn varit igång med den vattenmängden i cylindern som bilden visar, så borde väl inte vevstaken ha klarat sig i den cylindern.
Mitt förslag: Ta en vass och slät spackelspade och lyft packningen försiktigt så att du kan kolla undersidan m.a.p läckage. Sedan, ta ett skjutmåt och mät noggrant avståndet cylinderns övre kant relativt kolvtoppen i sitt nedre vändläge, på båda cylindrarna. Skillnad?
Sammantaget, mitt råd: Lägg inga pengar på den motorn innan du hittat felet, för tyvärr är min gissning att din inledande fråga i rubriken nog kan besvaras med Ja.
Jag skulle lägga den mesta mödan på att hitta en annan motor. Begagnade bensinare i den här storleken borde inte kosta hemskt mycket (sedan gäller det ju förståss att kunna montera den också förståss).
Om du nu inte hittar en bra begagnad Mb10.
Hoppas du lyckas, och att du fortsätter att ta bilder på dina nya upptäckter. Det är spännande och mkt lärorikt för många här.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coppertail Viken bild menar du? Jag avser den i detta inlägg!



Senast ändrad av kalledrag | 22 juli 2011 | 13:05

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte lätt att analysea, Får bara upp en liten bild då man klickar på den.

Tycker bilden bara visar gravrost, vilket den fått av sjövatten.

Ser inga direkta porer eller hål men kan givetvis finnas därför tycker jag han ska tryckprova toppen för att kunna utesluta sådant.

 

Men kalledrag, hur kom du fram till din slutsats?

Har du fått upp bilden bättre så man ser mera ?

Berätta så kan jag också se bilden bättre.

 

::Harry::

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...