Jump to content
Thursday 09 April 2020

Bysse

Medlemmar
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Bysse

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har faktiskt ägt en äldre variant av den där bigfronts-stereon till min dåvarande XC70. Allt funkade faktiskt riktig bra med stereon men supporten från Bluepower var under all kritik. Jag trodde inte att dom skulle finnas kvar idag efter allt skit som det skrevs om dom på nätet. Läs lite om dom på swedespeed och bilda dig din egen uppfattning.
  2. Som det står i titeln så har jag tänkt mig att koppla ihop motorn med plottern för att få upp motordata, men vad behöver jag? Jag har Yamahas Command-Link Plus i båten så jag har köpt mig Raymarines kabel med artikelnummer E70242, så så långt är jag med. Men nu ser jag att det verkar som att jag även behöver Raymarines ECI-100 (E70227) för att få det hela att funka? Någon som vet? /Kalle
  3. Hände mig med första året jag hade min båt med VP 3.0. Det där är en riktigt usel plugg måste jag säga, ingen armering alls utan bara rent gummi. Jag fixade min med hjälp av en slangstump, en lagom stor plugg och två slangklämmor. Det här hände sommaren 2007 och min plugg håller än. Så min konstruktion överstiger Pentas med hästlängder
  4. Det är inte så att det sitter en motståndskabel i stället för ett motstånd. Jag körde Oplar på 80-talet och där satt det en kabel med speciellt motstånd, såg nästan ut som en vanlig kabel men isoleringen var lite räflad. Lästa man i ett kopplingsschema så såg man vilket motstånd kabeln skulle ha. /Kalle
  5. Den där toppen såg ju inte helt frisk ut i kylkanalerna, jag skulle göra ett trycktest av den med när du ändå får den kollad. Om vattnet läcker in i cylindern via toppackningen eller en läckande topp så trycks det ner i oljetråget via kolvringarna och det går fort har jag själv fått erfara. Sen ställer jag mig lite tveksam till om det verkligen kan läcka dom mängder vatten vi talar om här (2.5 liter/5 min) genom ett par dåliga packboxar. Jag tycker man ganska så lätt borde kunna se på packboxarna att dom är slitna/trasiga i det fallet. /Kalle
  6. Nu har jag ingen som helst koll på dessa sidventilare så en fråga är -Hur kyls toppen? Jag tycker toppackningen ser lite skum ut vid den felande cylindern så vad jag skulle göra i detta läge är att kolla planhet på topp och block och hålla ett extra öga på ytorna runt den felande cylindern. För att kolla planheten kan du använda en stållinjal. Om allt ser plant och fint ut så skulle jag göra rent allt och montera en ny packning och be en tyst bön att det börjar funka. /Kalle
  7. Jag har tur och jobbar med laserskärning så pluggar och lock var snabbt fixat, men nu hjälper ju inte det dig tyvärr. Men har du tillgång till lite aluminiumplåt så är ju det att föredra om man ska jobba med handverktyg men det funkar säkert med melaminbelagd spånplatta också. Sen är det bara att snida till något enkelt och dra fast det över hålen och koppla på vattnet. Håll sedan koll genom avgaskanalerna och håll tummarna att det håller sig torrt, eller i ditt fall vore det kanske bättre om det läcker för då har du troligen hittat felet. /Kalle
  8. Du hade alltså inte bort limpan från motorn när du testade? Om läckan ska vara något problem så måste det läcka från kylmanteln in i avgasdelen och sedan den vägen via en öppen ventil och ner i cylindern. Jag tror att det kan vara väldigt svårt att se ett sådant läckage om limpan sitter på plats men jag kan ju ha fel (har hänt förut sägs det). På den limpan jag testade och som jag konstaterade var sönderrostad så såg allt bra ut tills vattentrycket kom på, då började det läcka längs en minimal spricka och det syntes bra när man tittade in genom avgasporten. Och ja jag hade limpan liggandes på arbetsbänken. /Kalle
  9. Gör ett enkelt trycktest av limpan så kommer du snabbt se om den är tät. Jag trycktestade en limpa till en B18/B20 genom att plugga alla utgångar och sedan kopplade jag på vattenslangen på en av ingångarna. Se bara till så att du kan lufta limpan så du får vatten överallt i limpan. Limpan jag testade n såg hel ut vid en snabb kontroll men med vattentrycket på så började det sippra både här och där. /Kalle
  10. Jag har själv en Glastron MX 175 med samma motor fast i Volvo Pentas utförande. Jag kör med en 14.25x21 alupropp (originalaren) och får upp min båt i 37 knop vid 4800 rpm. Jag tycker att Linkannr1's nästan 42 knop låter otroligt bra med en sådan motor, dom jag vet om har alla legat runt 36-38 knop så det är bara att gratulera till ett fint exemplar (eller det är kanske alla vi andra som har dåliga exemplar). Dock så är 45mph lite drygt 39 knop och inte 41.66 men jag kanske missförstod något där. /Kalle
  11. Har ni provat att köra bredvid varandra på full gas? /Kalle
  12. Angående farten så kan en skillnad vara att den ena båten visar knop och den andra visar mph. Visserligen gör ju inte det en skillnad på 10 i den farten men med felvisningar hit o dit så kan det vara en förklaring. /Kalle
  13. Jobbarkompisen blev av med växelhuset på sin 40-hästars Honda i den svängen. Visserligen är det ju bättre än förra gången han blev drabbad i Sundbyholm, då tog dom hela motorn. Vad man ska göra åt dessa individer vete tusan. Slår man ihjäl dom så kommer det ju bara ett nytt gäng som fortsätter där dom förra blev avbrutna.
  14. Jag har gjort ett nytt försök att få över verkstadshanboken till dig. /Kalle
  15. Fick du aldrig verkstadshandboken jag mailade dig? Där står det du undrar. /Kalle
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy