Jump to content
Tuesday 31 January 2023

chp76

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About chp76

  • Rank
    Kadett
  1. Detta har uppstått precis som jag skrev inledningsvis då jag misstänker att motorn är fel justerad. Det är för mig en ny motor. Jag misstänker att vid full gas hör justeringen så att jag bara får 75% gaspådrag. Vilket verkar stämma då sprintarna på förgasar axeln skall stå vertikalt vid fullgas, men mina når bara ca 75%. (kollade på youtube ) Så därav frågeställningen.
  2. Hej. Ursäkta amatör mig, men nu förstod jag ingenting... Kan du försöka förklara så även jag förstår? Lol
  3. Tittade under kåpan idag och focuserade på gasspjällen till mina tre förgasare. är det meningen att det skall finnas ca 25% rörelse kvar armen till förgasar spjället vid fullgas? Eller går bara min snurra på 3/4gas vid max? Bild 1: Fullgas som det ar justerat idag Bild 2: Hur mycket mer man kan vrida armen till gasspjället. Om det är meningen att spjällen skall öppna mer, hur justerar jag detta?? Evinrude VRO 70hk 1990
  4. Äntligen är problemet löst....Vilket meck för ett simpelt problem. Det var en mindre kortis på fördelaren där kondensatorn sitter. Backeliten hade blivit strömförande. Verkstaden åtgärdade detta och nu fungerar det som det skall..
  5. Hej! Har konstaterat att mitt avgasknä läcker invändigt, rosthål rakt under vattenintaget i kröken som går ut i avgasröret. Men jag undrar huruvida detta gör något då limpan är glykolkyld. Det enda kröken gör är ju att blanda avgaser och vatten från värmeväxlaren. Eller är det ett måste att byta kröken. Om jag måste byta så undrar jag vad det är för skillnad på kröken till 100 drevet och 200 drevet. Det finns ju inga nya krökar till 100 drevet att få tag på. Tror att limpan är ok eller vad säger ni andra...Lägger upp en bild. Mvh: Henke
  6. Hejsan igen. Har tydligen ett förkopplingsmotstånd någonstan enligt pentas instruktions bok så finns det kablar till ett sådan i deras kopplingsschema. Men var sitter detta? Har letat som en galning och hittar inget som liknar ett motstånd. Har letat under instrumentbrädan samt på motorn men hittar ingenting. Är det någon som vet vart de brukar sitta?? Och om nu detta är trasigt kan det vara detta som gör att tändspolen blir glödhet? Kan tillägga att jag även upptäckt att när spolen blivit överhettad och motort börjar gurgla så blir dett än värre om jag använder trimplanen dvs höjer eller sänker dessa, då blir det typ spänningsfall och då vill motorn dö eller rättare sagt gurglar i protest till mig. Mvh: Henke Senast ändrad av chp76 | 03 augusti 2011 | 22:57
  7. Om jag öppnar locket till expansionskärlet händer just ingenting. Har visserligen bara gjort detta när jag stängt av motor och kommit hem till bryggan igen. Expansionskärlet är ett b18 (amazon,140) orginal. Dvs bara en slangkoppling i botten. Tycker att glykolfägen blivit blek blå istället för mörkare blå som den var tidigare samt att vattnet ser lite grumligt ut. Dessutom så har jag fått tömma av kylar vattnet vid flertalet tillfällen då det hela tiden går över max på behållaren när motorn är varm. Har även fått glykolvatten i slagvattnet som jag pumpar ut med länspumpen. Har inga som helst antydningar till vatten i motor oljan eller i ventikåpan allt ser toppen ut där... Har haft hemma värmeväxlaren och provtryckt den helt oventenskapligt med både luft och vatten och kunde inte hitta några läckor. Misstänker visserligen att limpan och eller avgaskröken sjunger på sista versen. Men kan dessa på något underligt sätt trycka in vatten i glykol sidan men inte in i motoroljan? Eller kan det vara så att toppen är kass, men hur tusan kommer sjövattnet in där?? Det är ju två olika system. Sjövattnet går först via pumpen till oljekyl,värmeväxlare och sedan ut med avgaserna via kröken. Jag blir inte klok på min båt // Henke
  8. Hejsan. Har en sötvattenskyld aq95 som jag har lite problem med. Har upptäckt att varje gång som jag varit ute med båten i sommar så har mängden vatten i glykoldelen ökat. Jag konstaterar att det trycks ut vatten ur expansionskärlet och vatten mängden i kärlet ligger över max. Tömmer då ur vatten ur expansionskärlet så att det ligger strax öven min på kärlets markering. Efter nästa tur med båten så är detta samma sak igen. Har skruvat ur värmeväxlaren och provkört den hemma med slangar kopplade till kranen. Men jag kan inte upptäcka några som helst läckage mellan de båda sidorna. Har ingen vatten i oljan så jag tror att topplocket är tätt, stiften ser bra ut (lite ljus beiga). Är det någon som har en ide om hur vattnet kan komma in??
  9. Efter att jag var i båten i eftermiddags så konstaterade jag att det bara finns en kabel och en - kabel som sedan går vidare från tändspolen till fördelaren. Skall googla kamvinkel och kamvinkelmätere (vet inte ens hur en sån ser ut ;-) )
  10. Hej! Har en sötvattenkyd AQ95 som enligt mätaren går in på rött när jag belastar motorn på över 3500varv. Värmeväxlaren blir varm och vattnet som går ut i avgasröret håller säkert 50-60grader. Detta efter ca 10-15minuters körning på mellan 3500-4000varv. Har haft loss värmeväxlaren och konstaterade att gavlarna var lösa i båda ändar, fick dessa omlödade, samt att insidan på växlaren blev rengjord. Har bytt impeller, provkört i hink och konstaterad att den suger ur en hink ganska fort men avgasvattnet blir ändå väldigt varmt. Var tvungen att låta trädgårdsslangen ligga i på full spruta för att inte tömma spannen och då var det inte jätte mycket som rann över. En sak som jag upptäckte häromdagen var att när jag varvar upp motorn så sväller gummi damasken som sitter i ändan av värmeväxlaren, dvs det blir tryck i den. Funderar på om det kan vara så att avgaserna kan tryckas upp via vattenslangen och ner i växlaren och därmed skapa ett mottryck som gör att vattnet får större motstånd att lämna värmeväxlaren och därmed blir flödet för lågt. Eller är det bara helt enkelt så att trycket orsakas av att det trycks in mer vatten i växlaren än vad avgassytemet orkar svälja?? Har provat att hastigt ta bort slangen från värmeväxlaren som går till avgaskröken och då står avgaserna som en stråle ut genom slangens rör i avgaskröken. Är detta som det skall vara eller har jag problem här? Känner jag på själva limpan som om jag förstått det rätt är sötkyld (går ett rör ur den som går till termostaten) så är den varmare i bakkant än i framkant. Är detta ok? Den är ganska het, jag kan ta på den men vill inte hålla i den under någon längre tid. Hoppas någon kan ledsaga mig i detta problem.....Vill ju inte bara puttra fram hela sommaren..
  11. Så sant som det är sagt, men hur kan ett förlitet brytar avstånd få spolen att bli kok het??
  12. Hej igen, då har man varit nere vid båten och pillat lite. Konstaterade att tändspolen var rätt inkopplad (det var jag som är senil dement). Mätte spänningen på tändspolens och mot jord på motorn samt mot - polen på batteriet. Spänningen som jag fick på multimetern var dock förbryllande, inget jämt värde här inte det svängde mellan 13-19v enligt multimetern men det gick väldigt fort upp och ner så det är svårt att avgöra vad det faktiska värdet är. Mätte både vid låga varv ca 900 och lite högre vid ca 2500. Men på det högre varvtalet så blev det bara blaha blaha på multimetern, gick inte utläsa värdena för att de förändrades så snabbt. Mäter jag över batteriet under drift får jag ett värde mellan 13.8-13.9v oavsett varvtal. Och givetvis blev spolen väldigt varm bara under min test på ca 30minuter. Så vad kan det vara för fel?? Avstådet på brytaren vet jag ej om det är bra eller inte, har inget bladmått... Men när jag kollade med ögat så var det en springa när den var öppen i storleksordningen ett grövre hårstrå. Tror jag tar mig en öl nu och vilar upp min överhettade hjärna...
  13. Allt är jordat i blocket. Jag skall ner senare ikväll till båten och prova med att byta plats på och -. Får ta med mig mulimetern och mäta på kablarna för att kolla vad som är plus respektive minus. Men det skulle ju vara skönt om det var ett såpass enkelt fel. Jag köpte ju båten för en månad sedan och flyttade bara över kablarna från på den gamla spolen till på den nya och samma på - sidan. Men borde verkligen motorn starta om plus och minus sitter fel på tändspolen samt till kondingen???
  14. Funderar på vad du menade här: Mät under drift spänningen från plusanslutningen på spolen till en bra jord (minus). Mät INTE till spolens negativa anslutning (den från fördelaren). Min tänspole är kopplade så här: 1. kabel till på tändspolen, som sedan förgrenar sig ner på sidan av fördelaren och som går in till bulten som håller kontakten till kondensatorn samt brytar spetsen. 2. Kabel till - på tändspolen är en enkel kabel som bara går hit. För om jag fattar dig rätt här ovan så borde det vara tvärt om, dvs en kabel till - som senare gårvidare till fördelarens bult som håller kondingen och endast en kabel. Men om min tändspole är felkopplad så borde väl inte ens motorn starta eftersom det borde bli kortis. Eller e jag helt ute och snurrar???
×
×
  • Create New...