Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ThGr

Motoroljan är blygrå = Katastrof??

Rekommendera Poster

Kikat mer på bilden, ser ut som sot. Alltså mer sot än vad man kan se i den andra kammaren. Kan det bero på vatteninträngning och gett dålig förbränning och därmed sot?

Om så är fallet borde vattnet funnits där längre tid. Då kan man fundera på om det gett andra skador på t.ex. lager.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag hur man får tag på bilden så man kan förstora den rejält med hyffsad upplösning.

Hur kan vi ta en annan gång.

 

Nej kalledrag, jag ser inga porer då heller. Det jag ser är mest sot, troligen inte gravrost, möjligen missfärgat sot från rostfärgat kylvatten.

Mer analys kräver att man har cylinderhuvudet och kan skrapa på beläggningarna.

Men kan det vara så, kalledrag,  att du sitter nära trådskaparen?yes

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på det,han  får väl svara på det själv,jag sitter i Rimforsatrakten o ska nu ut o ta ett gäng Bertil o fiska Gös o Kräftbete ;) Verkar som vi inte pratar om samma Bilder.Örnvik 660 max 8 knop ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eureka, jag har funnit det - felet alltså!

Lämnade toppen till ett motorproffs för provtryckning och för att kolla planheten. När de tog bort packningen och efter lite skrapande visade det sig att det rostat hål i toppen, precis i kanten brevid avgasventilen till bakre cylindern, där det ju var mest rost. Se bild. Jag borde ha hittat det själv.

Jaha, då var diagnosen ställd. Frågan nu är först och främst om det går att få tag i ny topp. Jag ska starta ny tråd om det. Och, om jag nu får tag i en, borde jag inte renovera motorn på något sätt? Åtminstone ena ventilen ser lite skruttig ut så man undrar ju hur det ser ut i kamaxel- och vevhuset. Och hur få bort gammal majonnäs?

Tack för allt engagemang!

/Thomas

 

post-10015558-1394236780,7921_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på blocket så hittar du reservdelar. Både topp och packningar.

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_MB10A_avgaslimpa_och_topplock_24400512.htm?ca=13&w=3

 

Finns säker andra också

Alternativt tillverkaren i Norge.De verkar ha allt till den motortypen.

 

TIlverkaren har uppgifter om montering av topplockspackningen, kopparsida och åtragningsinfo med vilken bult du börjar med och vilket dragmoment. Glöm inte göra rent och olja gängor men spruta in ned massa olja i hålen i blocket utan endast smörjning gängor.

Dock skulle jag kolla lite mer på ventiler före man sätter ihop igen.

Gör rent och kolla.

Oljeskiten. Har för mig att man kan spola ur med diesel. Säkert någon här på forumet som vet mer hur du gör rent.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken!

Jag behöver tips om hur jag fixar ventilerna och ev ventilsätena.

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TjippmanTjotta: fick du in vatten i oljetanken? jag har nämligen just det problemet på min farymann.. blygrå olja på oljestickan och alldeles för mycket i oljetanken.. dvs att det kommit in massa vatten i oljetanken.. vet att en slang akterut på styrbords sida läcker lite vatten och har inhandlat slang för att byta den när jag nu fick det här problemet.. trott det berott på topplockspackning tills jag läste ditt inlägg

 

Mvh Daniel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...