Gå till innehåll
lördag 09 augusti 2025
Snoilsky

Eberspächer 1dl

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Eberspächer 1DL med nytt glödstift. Följande iaktagelser har gjorts:

-Inget spänningsfall till säkringen på pluskabel

-Ryker otroligt mycket (ganska vit rök)

-Stänger av sig själv efter några minuter

-Avgasslangen närmast brännaren blir mycket varm (bränner mig om jag håller kvar fingret)

-Pluskabel och säkring blir varma

-Pumpen tickar på med en frekvens på ca 220 tick/minut (svårt att hinna räkna)

(värmaren har körts med motor igång. Går att starta direkt efter att den stannat.)

Kan någon ge tips om varför den beter sig som den gör? För mycket bränsle?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit rök kan vara vattenånga. Är avgasslangen fri från vatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska undersöka saken men tror du att det skulle kunna vara en orsak till att den inte fungerar som den ska. Antar att installationen är utförd så att avgasslangens utlopp genom skrovet är under värmaren.

Glömde nämna att värmaren ibland har ett morlande läte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Kan det vara så enkelt att fläktmotorns lager är dåliga och fläkten går för sakta och därmed blir värmaren för varm samtidigt som den drar så pass med ström att kabeln/säkring blir varm.

oljudet kan tyda på det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte men tycker ändå att det verkar vara något fel på förbränningen iom att det väller ut rök. Funderar i banor att den får för mycket bränsle. Då bör din teori stämma. Alternativt om glödstiftet inte blir tillräckligt varmt varför dieseln endast förångas men kabeln blir ganska varm varför det känns otroligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

220 tick/minut är alldeles för mycket i uppstartsfasen. 60-90 tick per minut vill jag minnas är mer normalt. Sedan lurar jag på om pumppulsen kommer från fläktmotorn på denna modellen, eller om det var på gamla X-serien det var så. Blåser fläkten ordentligt ?  I annat fall kan det vara fläkthjulet som lossnat, vilket får motorn att gå på högre varv än den skall och - om jag minns rätt - också ge för snabba signaler till pumpen.

Men kolla: 1. Är det spänning på glödstiftet när den försöker starta ?  2. Vad är det för spänning på glödstiftet ?  Du skriver inget spänningsfall, men en kabel som blir varm blir det just av spänningsfall (förlusteffekten = U x I). 3. Går fläkten ?

Tycker det låter som att den försöker starta men ger upp, eftersom tempgivaren på luftutblåset inte givit signal om att den startat (=blivit varm) inom en viss tid. Hade denna signalerat varm skulle den inte gå att återstarta med en gång. Men den vita röken tyder också på att den inte tänt ordentligt heller. I värsta fall är det elektronikfel som gör att pumpen går alldeles för fort.

Att avgasslangen blir tokvarm närmast värmaren är fullt normalt. Varken på min gamla DL1 eller nuvarande D4 Airtronic går det hålla på avgasslangen någonstans när värmaren går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror också att den pumpar lite mycket. Minns en gammal ardic-värmare som pumpade en bråkdel av vad eberspächern gör under uppstarten. Fläkten blåser dock på rejält. Det kan vara en ställbar pump som jag har läst att det kan finnas på eberspächer.

Jag tänkte varm kabel = mycket ström men ..= mycket motstånd låter bättre när jag läser det.

Jag ska försöka mäta spännigen över glödstiftet vid uppstart. Vad ska den ligga på under uppstart? Om spänningen verkar ok så ska jag försöka skruva på pumpen (måste hitta den först).

Värmaren är gammal och jag har kalkylerat med att få köpa en ny värmare. Du som har köpt en D4, vad fick du betala? Kunde du återanvända slangar? Var det värt investeringen? D4 låter kraftigt, vi har en Nova och jag tror att det räcker med 2000w men 2500-3000W skulle nog vara bra. Funderar även på att lämna in värmaren till en lokal reparatör. Låter det som bortkastade pengar med tanke på att värmaren är ca 25 år

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör ju ha 10V över glödstiftet i alla fall.

Justera pumpen tror jag är fel väg. Den får för täta pulser och att försöka skruva ner den är bara att mildra symptomen.

Min D1L (1700W max) var lite i klenaste laget för vår båt. Valde mellan D2 och D4, och eftersom priskillnaden inte var så stor (gav kring 12'-13' för en sats på mässrea) så blev det en D4. Det ångrar vi inte !  Oftast går den på smygfart och 1000W, och då är den så tyst att jag måste hålla handen framför utblåsen för att märka att den är igång. Drar väldigt lite ström i det läget också. Maxeffekten räcker för att värma hela uteplatsen under kapellet på akterdäcket också, även om det kanske bara är 10°C utanför duken.

Jag drog redan från början lite grövre slang än vad D1L krävde. Hade 75 mm fram till första utblåsen (varav ett inte skall gå att stänga). Bytte till 90 mm första biten efter värmaren när jag monterade akterdäcksutblåset. Så summa summarum är att jag kunde återanvända i alla fall 75% av alla slangar.

Att lämna in värmaren för reparation tror jag inte är värt. Sälj den som reservdelsvärmare på Blocket för någon tusenlapp och investera i en ny.

Senast ändrad av IngemarE | 28 juni 2011 | 12:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nere i båten i går. Glödstiftet glöder efter några sekunder men pumpen ger alldeles för mycket diesel. Nät jag tittar på någon enstaka luftbubbla i slangen så åker den fram i ett ganska högt tempo. Ryckvis kanske 1cm per sekund.

Tror du/ni att det är fel på elektroniken eller pumpen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet var avgasslangen. Den var igensotad. Plockade ut allt som har med bränsle och brännare att göra. Sålde den begagnad och köpte ny. Den gamla brännaren sitter nu i en surfares muinubuss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Credit för återrapporteringen, alltid bra att tala om vad det var för fel för eftervärlden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...