Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025
maaaackan

Ska motorn köras varm så ofta som möjligt?

Rekommendera Poster

Är istort sett dagligen i min båt och fixar och donar, dock kan det gå flera veckor imellan jag är ute och kör, skall ja köra motorn varm på tomgång någon gång i veckan när jag ändå är där?

Kanns som om montorer som får gå regelbundet håller bättre?

V8 7,4 MPI

hej på er!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i stort set i samma läge som dig och tänker likadant. Jag har haft min nuvarande båt i sjön de tre senaste årn, med undantag för upptagning med rengöring och bottenmålning när alla andra har sjösatt. wink

Jag brukar köra motorn ungefär en gång i veckan. På vintern låter jag dessutom poppellern snurra på backen för att hålla båtplatsen lite friare för ev is.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En motor mår inte bra av att stå för länge men någon vecka spelar ingen större roll. Ska man varmköra bör man köra längre tid än vad det tar för kylarvätskan att uppnå normaltemp så att även oljan hinner att bli genomvarm. Vanligt fenomen man ser på bilar som körs korta sträckor och inte hinner bli genomvarma är geggan som bildas i oljepåfyllningslocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undvik att varmköra motorn längre stunder på tomgång, den kommer aldrig att nå riktig arbetstemperatur på enbart tomgång. Motorn slits mer kall än om den snabbare når driftstemperatur. Dessutom när motorn är kall tar sig oförbränt bränsle förbi kolvarna ner i oljetråget och hjälper till att bryta ner oljan i förtid. Om du bara torrkör på tomgång bildas mycket kondens i oljetråget också då motorn aldrig hinner bli ordentligt varm. Så mitt råd blir att inte starta motorn alls när du är nere i båten utan att åka ut. Jag skulle istället dra ut lite oftare. Men även att det är någon vecka emellan starterna klarar sig maskinen finfint. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med 666D3.

Ska du starta motorn ska den köras så länge att den hinner bli genomvarm så att eventuellt vatten som finns i oljan hinner dunsta. Korta körningar är det sämsta man kan göra med en motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, men funkar det att dra upp motorn i lite högre varv i friläge under en stund eller skadar det något annat i motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det bättre att köra med växeln i, se till att vara ordentligt förtöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs mekar-anders svar.
Om du ska göra som du beskriver, lägg då hellre i växeln (...om du ligger i vattnet...) och låt motorn gå på tomgång eller strax där över med lite belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tror inte själva motorn tar skada av att inte köras på flera månader för att inte säga år, om det är rätt miljö.

Tror också att den mer skada av korta tomgångskörningar, kör hårt och länge när man väl kör, kanske minst 15 minuter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer! Underligt nog står det i VP:s instruktion för AQAD41 att man bör köra motorn en stund minst var fjortonde dag.  Antar att de menar att det ska göras när båten ligger i vattnet. Men hur klarar den då att stå stilla åtta av årets tolv månader? Nej, jag tror som du att det där är bullshit. Att motorer inte mår bra av att bli halvvarma av tomgångskörning är ju ett välkänt faktum, precis som sagts tidigare i tråden.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En motor med fräsch olja i tråget tar inte skada av att användas mer sällan. På vintern likadant, en rätt konserverad motor klarar vilan fint. Och köra lite lite med växel i vid bryggan skulle jag också skippa. Varför inte åka ut en sväng ibland så kör du både maskinen samt alla andra mekaniska element i båten, samt laddar batteriet/batterierna ordentligt. Plus att du får vara ute på sjön. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju bero på brist på tid eller som i mitt fall. Jag älskar att va på sjön, men att gå ut en sväng i de områden där jag seglat hur många gånger som helst lockar inte alls. Jag gör det möjligen om vi får gäster som vill ut på sjön. Skall jag gå nån stans skall det helst var till nåt ställe där jag inte varit förut. Efter att ha seglat i snart 50 år blir det långt bort.

De senaste vintrarna har det varit lite svår att komm ut  pga is. Att jag sen inte konserverat motorn beror på lathet.

post-945-1394236752,7379_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du känner att du vill känna det sköna mullret från din v8, då ska du ha den som bakgrundsmusik när du meckar.
Om du vill att din båt/motor ska känna friheten, och må bra, då får du nog dra ut på vidderna och låta henne sträcka ut i galopp!  wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...