Jump to content
Friday 27 November 2020
Silverkallan

Var förvara motorn till gummijollen?

Recommended Posts

Ni som har en liten gummijolle till motorbåten, var förvarar ni utombordaren när gummijollen ej anvämds, och under gång? Har en 2,4 m Quicksilver med en 3,5 hk Mercury, och hade tänkt ha gummijollen hopvikt eller på badbryggan. Men motorn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du får troligen lite kloka svar om du talar om vad du har för båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onekligen... Det gäller en Aquador 28 HT, och fn är det alternativ jag tänkt på att lägga den i motorrummet på babords sida med någon form av fäste (?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan Du inte använda band som man fäster batteriboxar med? Tar ju ingen plats-- eller nåt liknande? Visserligen litet borrande, täta med Sika alt gummipackning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får den plats brevid motorn så varför inte. Har haft liknande problem en gång i tiden fäste snurran med spännband i utrymmet brevid motorn så att den garanterat inte kunde åka runt i grov sjö. Då blev man ialllafall av med den då den annars bara var i vägen. Plastade och skruvade dit lite fästen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kompisen har sin motor där på sin Aquador 28 DC, vill minnas att han har en 8 hk som får plats på babordssidan under motorluckan. Jollen rullar han ihop och förvarar på fördäcket framför soldynan.

 

post-10016814-1394236745,1967_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte att gummibåten kommer att bli så flitigt använd om den ligger ihoprullad nere i något stuvfack och motorn på ett annat ställe. Det blir helt enkelt mer tilltalande att ta en öl i solen än att krypa runt i stuvfack och böka med pumpar och grejer. Tror jag. Kolla i den här tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=305198&highlight=snap davits och överväg om du inte ska köpa eller ännu hellre låta tillverka ett par fästen för att ha gummibåten på badbryggan, uppblåst. Med ett par customtillverkade (eller inhandlade av Snap-Davits för, typ, en månadslön) fästen så kan du ha motorn sittande på jollen, det är suveränt smidigt. När man vill använda badbryggan till annat så tar det 30 sekunder att fälla ner gummibåten.

/Marcus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla vill ha de så enkelt som möjligt. Någon typ av fäste som gör att man kan svänga upp jollen med motorn på är idealiskt... men då måste det vara en äldre tvåtaktare? Fyrtaktare, vad jag förstår, ska man inte lägga på sidan. En del tillverkare säger att det går, på en sida, men uppfälld och dunsande i sjögång?  nä...

Det kan ändå vara en vits med fästen då jollen kommer att vara mycket stabilare nedfälld när man går i och ska sätta på motorn. Vare sig du förvarar motorn i ett fäste på badbryggan eller bär upp den i båten ( tvåtaktare som sagt, de är ofta något lättare också... )  så är det en stor fördel med stablitet.... enda gången jag nästan tappat en motor i sjön är när den skulle i jollen.

Annars är mitt bästa tips en batteridriven pump för att inte bara blåsa upp jollen - utan framförallt få ut luften är den ska stuvas. Det är annars ett bök och tar tid. Pump och så drar man ihop jollen med spännband så blir det lite enklare att stuva. Berätta gärna vad du kommer fram till...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske är klokt att kolla vad som gäller för motorn i fråga. Om man inte tiltar upp gummibåten ända till lodrätt läge så blir den inte heller riktigt liggande, moderskeppet har förmodligen också en ganska lugn gång längst akterut. Det finns en sista utväg för de rika också, http://www.weaverindustries.com/index.cfm/product/5_2/motor-bracket-for-transoms-of-dinghies.html som håller motorn lodrätt när jollen tiltas upp.

Jag har en 9,9hk Mercury 2-taktare, den verkar inte må illa av att fraktas liggande (hur gör man annars om man har motorn i bakluckan på bilen eller i motorrummet på en Aquador?). Jag brukar koppla loss bränsleslangen och låta motorn gå en stund för att tömma flottörhuset på bensin innan jag fäller upp jollen, har man inbyggd tank brukar det ju finnas en bensinkran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Silverkallan: Hur blev lösningen i motorrummet för utombordaren? Finns det möjlighet att ta del av en bild på lösningen? Jag står i begrepp att förvara en Suzuki 2,5 hk utombordare i motorrummet på vår Bavaria Sport 28 säsongen 2018. Alla tips är välkomna! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en elmotor som jag "bäddar" ner i sängen under färd, där ligger den bra. Värre är det med jollen som jag får tömma på luft under omgruppering. Flippern  lite för liten  på fördäck för att lägga jollen på. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en liten (2,7m) gummibåt med snap davits, mycket smidigt, men en gammal 2hk/2-takt motor som knappt väger något. Motorn slänger jag ner i facket där septitanken är, så lite bensin doft där gör inget, väl ventilerat och "ute". Tyvärr måste jag tömma den inbyggda tanken varje gång för tanken läcker om man lägger motorn ner.

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan, jimsson säger:

Har en liten (2,7m) gummibåt med snap davits, mycket smidigt, men en gammal 2hk/2-takt motor som knappt väger något. Motorn slänger jag ner i facket där septitanken är, så lite bensin doft där gör inget, väl ventilerat och "ute". Tyvärr måste jag tömma den inbyggda tanken varje gång för tanken läcker om man lägger motorn ner.

Tänkte använda mig utav tidigare ägares davitslösning och limma på fästen på nyinköpta gummijollen. Motorn tänkte jag skruva fast i en förstärkning av ankarboxen (se bild) Dels med hjälp av 

motorfästet i boxkanten och dels via spännband mot båtkroppen för att fixera motorn. Motorskaftet tänkte jag lägga framåt. 

 

https://www.dropbox.com/s/49bmazqeed3kc31/IMG_9775.JPG?dl=0 

img_9775.jpg

 

Jag vet dock ej om utombordaren läcker bensin från inbyggda tanken då den är nyinköpt. Vad tror ni om idéen? 

Edited by Mick70

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skrev tidigare att min inbyggda tank läcker, inte direkt tanken utan mitt problem är att avluftningen i locket läcker lite på grund av söndrig avluftningsskruv. En nyare motor bör inte ha detta problem.

Bra tips tidigare, att köra motor lite efter att man stängt bensinkranen.

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, 

 

Vi har löst det på följande sätt, ett fristående stativ för motorn på badbryggan och båten hävs upp mot motorn vig gång. stativet brukar vi kasta i land eller lägga i gummi båten vid angöring för att frigöra yta på badbryggan.

 

 

IMG_5154.PNG

IMG_5155.PNG

IMG_5156.PNG

Edited by Kimpaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy