Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
666D3

Vi räddade nödställda idag

Rekommendera Poster

I jakten på någorlunda vindstilla hamnade vi på svaj i Djurgårdsbrunnsviken idag.  Lunch plockades fram och med fem runt bordet blev det fullsatt. Vinden låg på rätt hårt här också men vi hade lä i skydd av hardtopen. Några canadensare med tjejer i hade det lite motigt i vinden. Plötsligt välter den ena canadensaren med två tjejer i. Jag fattar ett snabbt beslut, startar motorn och beordar ankare upp med lunchen stående på bordet. Tjejerna tog vi upp på stegen bak och sedan fick de sitta ovanpå motorluckan. Canadensaren bogserades full med vatten tillbaka till uthyrningen. Tjejerna ingick i en möhippa och en av dem hade brudens iPhone i fickan och den var riktigt död. Gissningsvis var tjejerna rätt chockade för det ena sa att hennes skidjacka var vattentät så hennes mobil hade säkert klarat sig. Jag föll nästan i skratt när en av tjejerna lyfter upp sin handväska som hängde moloken och med vatten sipprande genom sömmarna.

Våran lunch hamnade tyvärr delvis på golvet men vi gjorde iaf en god gärning och många fotade oss när vi skulle lämna av vid Djurgårdsbron.

26 drifttimmar har det blivit  i år och fler blir det i morgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat!! Det ser kanske ut som en enkel grej att simma iland 30 meter men det är kallt i vattnet såhär års. Och skönt att någon bryr sig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra gjort. Tur att det finns båtar ute.

Tydligen farliga vatten att färdas i.

Det har nog hänt en hel del incideter där sen Vasas tid.

Jag var med om en intresanst historia inte så långt därifrån.

Var ute första turen 2001 med min nyinköpta L32;a. Hade varit på hos Kryssarklubben på Nacka Strand och registrerat båten, köpte en fullkomligt värdelös grill att hänga på puchpit samt köpt Kryssarklubbens precis nyutkomna och lika värdelösa Stora Hamnboken norra delen www.sxk.se/content/st-hamnboken-norra

När jag passerat Fjäderholmarna på väg mot Skurusundet, låg det en liten motorbåt. Mannen i båten vinkade med ena armen och jag besvarade hälsningen, och fortsatte min färd. Tittade mig om efter en liten stund och mannen vinkade fortfarande infernaliskt med armen högt över huvudet. Vände och gick tillbaka. Det visade sig att han fått slut på bensinen. Anledningen till att han vinkade med en arm, var att han bara hade en arm.

Kollade i Stora hamnboken och enligt den fanns det en tapp på Fjäderholmarna. Bogserade honom dit.



Senast ändrad av toaen | 22 maj 2011 | 10:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde dom armar på macken? (ursäkta lågt skämt så här på söndagsförmiddagen). Det är härligt att läsa att det finns vardagshjältar även på sjön som uppträder föredömligt. Vi skall hjälpa varandra på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat, och möhippan blev ett minne rikare.

Det har blivit några bogseringar genom åren, mest i bra väder, det är då de rackliga båtarna kommer ut, och ett par gånger i mörker. Och så har man ju blivit bogserad själv nån gång också förstås.

En händelse jag minns särskilt var kanotkaoset med några kanadensare manövrerade av tioåringar. Jag ser på håll hur det är en bröte av kanoter, paddlar i luften och ungar i vattnet. Jag kör fram och ser då att en av kanoterna har kapsejsat, tre flickor är panikslagna i vattnet, och försöker ta sig upp i de andras kanoter, där fortfarande torra flickor försöker rädda sina egna farkoster från att välta när de nödställda hänger sig på relingen. De är så uppbragta att de inte märker att jag är där förrän jag glider upp alldeles intill. Jag säger åt dem att simma till min akterstege och klättra upp. Det tar inte många sekunder innan de är ombord.

Sedan plockar jag rätt på kanoten som är vattenfylld, och med hjälp av barnen i de andra kanoterna, som får hjälpa till att hålla den i våg, så öser jag den med en hink. Tanken är bara att slippa bogsera en vattenfylld kanot, men när den är flott igen så bestämmer vi istället att de torra barnen fördelar om sig så att de tar över den östa kanoten. De var tre-fyra i varje så det funkade utmärkt. Sedan skjutsade jag hem de blöta ungarna till bryggan, där lägerledare eller nåt sånt stod och iaktog det hela.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var det min dotter med familj som ville se stan och idag var det frugans dotter med familj som också ville se stan. Vi passerade alltså samma ställe idag men nu sken solen och det blåste inte alls lika mycket. Hoppas jag slipper åkta dit med båt mer denna säsong.

Exakt 100 distanser (18,52 mil) blev det igår och idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra gjort! smileyyes

Njut av den goa känslan att ha gjort en god gärning. Den brukar hålla i sig ett bra tag efteråt! angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att du hade varit i närheten förra sommaren när min motor tvärdog och började ryka 200 meter från land på vänern med stark frånlandsvind. 3 båtar passerade uatan att bry sej om mitt våldamma vinkande och vrålande. Efter 2 timmar hade jag lyckats att paddla iland. Det gick inte att vila ett enda paddeltag för då drev jag utåt. Dessutom fick jag byta sida hela tiden för att hålla fören mot land. Fick lite avsmak för båt då faktiskt. Hade ju mobilen med, men ingen att ringa. 112 verkade litet överdrivet trots allt, men jag började faktiskt fundera på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har hört detta. Men min båt ligger normalt i en liten sjö där knappast sjöräddningen är verksam? En enda gång har jag haft båten i Vänern, och det var då den la ner. Tycker att det borde vara lag på att hjälpa till, vilket dom 3 som passerade inte gjorde. Visst borde jag vara med och stödja sjöräddningen ändå, men jag är en fattig människa med båt från -58 och motor från -72. Dom 600:- som jag tror att det kostar behövs till annat tyvärr. Tack för rådet i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvasthilda: Lagen som du efterlyser om att hjälpa nödställda, den finns. Kommer inte ihåg vilken paragraf dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjölagen 6 kap 6§.
Anträffar befälhavaren någon i sjönöd, är han skyldig att lämna all hjälp som är möjlig för att rädda den nödställde, såvitt det kan ske utan allvarlig fara för det egna fartyget eller de ombordvarande.

Man är alltså lagligen skyldig att bistå med den hjälp man kan. Kan man inte direkt bärga en nödställd så får man inte lämna någon i sticket utan avvakta nära för eventuell senare insats.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Men många tror att man är i sjönöd när motorn lagt av etc. Sjönöd är man enbart i när det är fara för liv. Och det är först då andra är skyldiga att assistera om det kan ske utan fara för det egna fartyget eller de ombordvarande enligt sjölagen. Tycker man inte att detta är tillräckligt bör man teckna medlemskap i SSRS så får man hjälp långt före det gått så långt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS hjälper alla, oavsett medlemsskap eller inte. Men man bör vara medlem så att SSRS får in pengar för verksamheten så att dem kan hjälpa alla på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS hjälper alla i sjönöd. De står för ca 70% av all sjöräddning i Sverige utan en enda krona från staten, vilket är imponerande då sjöpolisen, lotsbåtar, kbv, försvarsmakten mfl står för resterande insatser. Dock så hjälper SSRS bara sina medlemmar om det inte är klassat som sjöräddning. Jag tycker att alla som vistas till sjöss borde vara medlemmar, då detta hjälper SSRS att hålla båtar i operativ status, och besättningarna utbildade den dag då man verkligen behöver hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev, SSRS hjälper alla oavsett medlemskap eller inte, sjönöd eller inte. Då en trasig motor eller dyl i fint väder snabbt kan bli nöd vid väderomslag t.ex. Kallas för förebyggande sjöräddning.



Senast ändrad av ErikG | 04 juni 2011 | 00:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att SSRS hjälper alla oavsett medlemskap, men det kostar. Du kan räkna med några tusenlappar för ett uppdrag på en timma, men oftast erbjuds du att teckna ett medlemskap på ort och ställe och därigenom få ned kostnaden. Förhoppningsvis kvarstår personen som medlem även framöver och på det sättet tjänar SSRS på affären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad baserar du det uttalandet på. Det händelseförlopp som jag beskrev här ovan, var hämtat från ett verkligt fall. Menar du att SSRS har olika förhållningssätt på olika platser i landet. Läs på hemsidan http://www.sjoraddning.se/medlem/medlemsformaner/  där står bl.a. som medlem får du:

Kostnadsfri hjälp vid till exempel motorstopp eller roderhaveri.
  • För att förebygga olyckor försöker vi ställa upp för dig som medlem, innan läget bli akut. Det betyder att vi rycker ut om du fått något slags driftstopp – även om det är kav lugnt och ingen direkt fara för liv. Det är vårt tack till alla medlemmar, för att de gör det möjligt att fortsätta med det viktigaste av allt. Att rädda liv.

     Jag tolkar detta som att ickemedlem får betala om läget inte är akut och det inte föreligger fara för liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig känns det naturligt att stanna till och fråga om hjälp behövs om jag ser någon ligga och driva. Som liten stannade vi till vid en kabinbåt som det rykte ifrån. Den båten var snabbt övertänd och besättningen kom över i våran båt. Den brinnande båten bogserades ut på fritt vatten så elden inte skulle spridas varefter den sjönk.

Farsan räddade även en famlij ur sjön där gasol hade exploderat ombord. Farsan som själv hade gasol ombord övergick efter denna händelse till fotogen och var nog bland de första med Wallas i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även icke medlemmar får gratis hjälp, då SSRS icke får konkurera med kommersiella aktörer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Källa på det?

Det är lördag idag, ring SSRS i Långedrag på tisdag och kolla hur det ligger till om ni undrar.
Jag är 99% säker på att de fakturerar icke-medlemmar för alla uppdrag som inte klassas som SAR (Search and rescue).
Men jag kan ha fel.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Källan är min handbok för sjöräddare. Och ja, du har fel.



Senast ändrad av ErikG | 04 juni 2011 | 16:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om gratis rädding ingår i medlemskapet när man är med i sjöräddningen så är det väl bättre att hjälpa någn i nöd än att bara förlita sig på andra. Det blir både billigare och effektivare många gånger.

Själv blev jag rätt förvånad när jag såt fyra starka grabbar ringa brandkåren i stället för att gå ombord och ösa en båt som låg full med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga och svar

Hej
Jag undrar om och hur mycket ni debiterar för räddningsuppdrag av icke akut karaktär, typ bränslebrist i lugnt väder? Detta gäller för icke medlem. Vi har en diskussion om detta nu, där av frågan.
Mvh
Medlem Peter

 

Hej. Det är inget som vi gör. I sådana fall hänvisar vi till vänertjänst eller andra komersiella företag. Med vänlig hälsning Björn. Um, RS Hammarö.

 

Så då var den saken utredd, tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte finns något privat alternativ. Det lät som att frågan stäldes till SSRS någonstans i Vänern, om det gäller Vättern, har de samma resonemang då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbigt ;-)
Kan du citera texten? Vore kul att se hur de formulerar sig.

Jag har för övrigt mailat huvudkontoret och frågat. Vill inte störa med ett samtal i deras högsäsong.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu insett att olika stationer jobbar olika, tydligen. Vi tar dock aldrig betalt och hjälper alla oavsett väder. Allt för att förebygga sjönöd. Ber om ursäkt till alla att jag hade delvis fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...