Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
maxxan

Ipad

Rekommendera Poster

Ja - och Tjippman tjåtta som tydligen också har en Ipad skriver att batteriet räcker i 2-3 timmar med den inbyggda GPS-en igång. Så tolkar jag i alla fall det han skriver.

Själv har jag ingen Ipad, Men med den kännedom jag har om el så är jag inte alls förvånad att det förhåller sig på det sättet. Dessutom är ju livslängden på elektroniska saker oerhörd kort. Sen är de ju dessutom pase redan när du köper dem. För att inte tala om batteriers livslängd.

Om jag skaffar mig en Ipad - vilket jag inte håller för helt otroligt - kommer jag att köra den direkt på båtens batteri, som jag gör med min laptop idag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Efter diverse fieldtest angående batteritiden på paddan har jag kommit fram till följande.

En drifttid på 11 timmar är ingen utopi då det gäller att surfa på nätet, se på film, maila, redigera bilder mm.

MEN när man använder paddan som navigator blir drifttiderna lite annolunda.

Jag uppskattar den till ca 6-7 timmar.... vilket i sig inte är dåligt. Vi kör normalt 3-4 timmar per dag under semestern så för vår del klarar den sig med råge. Laddas får den göra på kvällen.

Noterbart är också att det INTE var någon skillnad i förbrukning med 3G Wifi påslaget eller i flygplansläge dvs all trådlös kommunikation frånkopplad.

Navionics ska enligt VIB få S57 kort under året, vet någon om det innebär lagom till semestern eller?

//Northtorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel på skillnader och likheter.

Först Navionics i iPhone (ser likadant ut i paddan).
Detta är Rödlöga med Seglarberget till vänster i bild.

post-8232-1394236704,2592_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går faktiskt att koppla in en AIS till sin iPad UTAN att behöva komma ut på internet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norr om kobben syns en bränning som inte är med på din andra bild. I Google verkar den också finnas. Finns den i papperskortet eller är den något rörligt föremål som Google fått med och som Navionics kopierat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inte det aktuella papperskortet från Hydrographica men bränningen finns inte i mitt Garminkort heller. Hursomhelst är läsplattorna väldigt intressanta så jag kommer nog att skaffa en och förmodligen lägga in något sjökort så att frugan slipper sitta med papperskorten och ibland ändå fråga var vi är. Rutter behöver vi dock inte lägga in på den då det finns enklare sätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har  testat iPad med iNavX Sjöfartsverkets sjökort från Soltek i sommar. Vi köpte också till skyddsfodral från Soltek. Blandade upplevelser, kommer nog fortsätta köra på iPaden som plotter men med ett annat program nästa sommar. Totalt betalade vi 4580 kr för att komplettera iPaden så att den blev sjöduglig. Papperssjökorten har hela tiden varit med på sidan, dels för jämförelse och om navigationsprogrammet/iPaden skulle krascha (vilket hände ett par gånger) och för översiktens och planeringens skull. Här följer en redogörelse över produkternas fördelar och nackdelar. 

iNavX (379 kr):

Uppdaterar snabbt. 

- Programmet känns PC-baserat och onödigt krångligt att använda: allt i tabeller och funktionerna har onödiga förkortningar som man måste lära sig vad de betyder innan man kan använda dem. Det är ett frustrationsmoment för någon som köpt iPad just för användarvänligheten och för att man ska slippa läsa användarmanualen före användning..

- Sjökorten måste bytas manuellt (om man inte vill vänta tills positionen är utanför sjökortet, då byter den...)

- Krångligt och tidsödande att lägga till waypoints/rutter.

- Jag saknar att kunna se tid och distans till mål (inte bara tid till nästa waypoint), medelhastighet under hela rutten, göra nya rutter med befintliga waypoints på ett smidigt sätt..

- Vi upplevde en bugg i programmet första veckan, vilket gjorde att positionen inte uppdaterades. VI var då tvungna att ladda ner en uppdatering och sjökorten på nytt, vilket var svårt ute på sjön med begränsad internetuppkoppling. 

Sjökorten (700 kr):

det enda positiva är väl att man känner igen dem eftersom det är inscannade kort från sjöfartsverket.

- Blir pixlade vid inzoomning

- Vid utzoomning blir det plottrigt eftersom detaljerna på sjökortet finns kvar, vilket gör det svårt att få överblick trots iPadens stora skärm.

- Finns ingen möjlighet att välja vad man vill se/inte se såsom på riktiga plottrar

- Soltek erbjöd inte 2011 års sjökort förrän i slutet på sommaren.

- Vi har uppmätt 70-100 m felvisning i latitudiell riktning, vilket förmodligen beror på att koordinaterna är felsynkade med sjökortet. 

Skyddsfodralet (3500 kr):   Vi byggde ett eget ställ till fodralet.

- köpte först det svarta, vilket överhettade iPaden efter 20 min i solljus. Efter bråk med Soltek (stort minus trist bemötande) fick vi byta till ett vitt fodral som har fungerat utmärkt under hela sommaren.

Vattenstänk, solljus och skakig motorgång: iPaden har hållit. 

 

Nu återstår frågan: 88Sea eller navionics nästa sommar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Toppen att ni testar och sen utvärderar här på MG.
Utomordentligt bra för alla hugade intressenter.

Själv har jag använt 88SEA och med mina behov mätt är jag nöjd. Självfallet har jag inte gjort motsv utvärdering som ni men skulle tacksamt ta emot en sån ev nästa år.

Ha dä gott!

Mvh
Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej mialeng

 

Trevligt att du är nöjd med ditt vita fodral till iPad.

iNavX är mycket riktigt det mest avancerade programmet på marknaden och har många inställningar och därmed mycket möjligheter. Programmet kan hantera AIS, GRIB filer, komunicera med Facebook och databaskonto på X-Traverse (skicka och ta emot wpt, rutter eller färdspår).m.m

Fördelen är att man inte behöver nyttja alla möjligheter utan man köper programmet från appstore installerar och därefter köper lämpligt sjökort.

Sedan är det bara att starta programmet och ladda ner sjökorten fån X-Traverse sever och använda utan att nyttja alla möjligheter som programet har.

Soltekniks sjökort är inte inscannade utan vi köper rasterdata från Sjöfartsverkets databas (samma databas som S-57 vektordata tas från).

Uppdateringen sker minst en gång varje år och är klar i regel under Maj månad så också i år.

Årets versiom 2011 har i dagarna uppdaterats ytterligare med de ändringar som Sjöfartverket gjort i sin databas beroende på ändrad utprickning runt Västervik och i Öresundsregionen.

Lämpligt är att tanka ner den nya upplagan som nu finns på x-traverse.com

När det gäller sjökortsbyte kan du se fram mot skarvlösa BSB sjökort under nästa sommar.

För önskemål och ändringar i programmet så skriv direkt till tillverkaren som är mycket lyhörd för ändringar som kan förbättra programmet. Du kan också skriva till oss så kan vi vidarebefodra detta till tillverkaren. Hittar du buggar i programmet så meddela det så kommer man att med högsta prioritet ta hand om detta.

Ett tips vid användning av sjökorten är att inte zooma ohämmat utan använda de olika skalorna som finns eller möjligheten att växla över till Google för att få tillgång till Lantmäteriets flygbild.

VI har inget rapporterat fel på våra sjökort och är tacksam om du vill meddela oss på enklaste sätt var, hur och när du upptäkte felet.

Meddela också varför utesluter du fel på GPS mottagaren?

Ritpriset på Vårt vattentäta fodral är 3295:- vilket väl är det du betalat?

Bästa sommarhälsningar

Göran

Solteknik HB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu köpt en iPad och programvaran, känns absolut som en resonabel affär. 

Jag har inte mycket att jämföra med men skärmstorleken är nog väldigt avgörande ... vidare kan iPaden ju användas i andra sammanhang också.

Lite förbryllad att läsa om att en iPad blivit överhettad, kan det verkligen enbart bero på skalets färg? Min bror har en iPhone med svart skinnfodral .. och jag har sett den ligga i värsta solen, inte tycks den bry sej om det!?

Nu återstår för mej att ordna med stativ eller ställning för fastsättning .. och vatten skydd .. men börjar med plastpåse och urgröpt sittunderlag.

Kan undras om det finns app som gör min iPad till bilnavigator också? Grundfunktionen Kartor finns ju redan i den .. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittat en extern GPS till iPad som verkar lovande, GNS 5870 heter den och kommunicerar med paddan via Blåtand vilket för att man slipper blockera kontakten och kan lägga den på ett strategiskt ställe för bra signal.

Ska beställa en snarast och testa. Är det någon annan som har provat den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat Ipad och min uppfattn ing är att den inte hänger med när man kör i 15 knop eller mer, ligger efter ca 20 - 30 sekunder, vet inte om detta beror på att den inte har uppkoppling mot tillräckligt med sateliter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör i 30 knop och har inga problem med uppdateringen.

Jag har BSB sjökort och har provat både PathAway och iNavX med samma goda resultat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min Lowrance för 25´ , så det hänger nog på sateliternas positionering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter tråden även om den är gammal...
Har skaffat Pathaway för ipad men kan inte importera kartorna. Har konverterat kartorna med deras verktyg och lagt in dem via iTunes. När jag har fått in dem i "registret" över kartor i iPad:en och skall välja "importera" så frågar den om jag vill ta bort källfilen, och sen händer ingenting. Någon som har något förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...