Jump to content
Wednesday 14 April 2021
Sign in to follow this  
Guest Gunnar Jansson

Selva, vilken bra båtmotor.

Recommended Posts

Därför hadde marinan så mycket skulder.

de köpte import av sumatra av båtbolaget i karskrona och fick allt elende på köpet,men det visste de innan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var framgår det att det var ex.auktion från fd gen.agenten som båten köptes? Kan ha varit personlig KK i en annan del av landet...

Men får man inte göra reklam för egna produkter, får man smutskasta andras, eller???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med föregående, Båtar ?? Konkurs ?? Den här tråden handlade om SELVA motorer..  Viket jag för övrigt har kört två säsånger nu, Och är fortfarande mycket nöjd....

 

Share this post


Link to post
Share on other sites


Jag är nöjd med ovan..Visste inte att det sjunkit 3st sådarna båtar..

 

Så för mig var det bra med info`n!!

 

Åter till Selva...

deras nya insprut??

samma som Optimax och Tohatsu TLDI?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var ute med en kompis och fiskade häromåret. Han har en Selva 2t 15 hk. Det började illa, motorn startade inte. Kompisen tyckte det var riktigt konstigt, motorn var nästan ny och hade startat på första rycket tidigare. Men det borde väl gå att fixa, både han och jag har haft utombordare i ett antal år. Vi provade allt möjligt -- chockade fullt, chockade inte, tog bort bensinslangen och drog ett antal gånger för att torka ut den, tog bort tändstiften och torkade av dem, kollade soppan etc etc. Höll på minst 20 minuter men fick inte den att tända en enda gång. Till slut kom kompisen på att man kanske inte skulle ha dödmansgreppet i fickan...

 

Satte på dödmansgreppet och försökte starta den igen. Startade ändå inte! Nu var vi beredda att slänga f-nskapet i sjön. Tills jag fick syn på tändstiften som låg på toften...

 

Nu har jag en inombordare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Korken

Nu har jag en inombordare.

 

Startar den utan dödmansgrepp och tändstift?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om inte annat så märker man på motståndet om det sitter t-stift i eller inte,Men sedan är det ju så att vi som har SELVA motorer 4t alltså, Vet att varenda del är YAMAHA om inte annat så står det överallt t,o,m på reglage och instrumentering.. 2t SELVA är inget jag prövat,

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj oj oj va lång den här tråden var.. Jag orkade faktist inte läsa till slut men kan tillägga (om någon skulle vara intresserad) att min båtgranne bytte ut sin gamla Mercury 50hk mot en Tohatsu 30hk förra våren. Gladare gubbe har jag sällan sett :) Vi har våra båtar i Arboga och han brukar ta söndagsturer till västerås (en ganska skaplig tur, men han har en bra båt av katamatrantyp). Vanligtvis så brukade han få tanka fullt när han kom till v-ås för att ta sig hem igen (20-liters tank) men med Tohatsu´ n så kom han lika lätt upp i plan, tappade kanske 5 knop i maxfart och hade kvartstank kvar när han hade kommit åter till hemmahamnen. När jag väl köper en fabriksny motor så lutar det starkt åt Tohatsu´ n.

Share this post


Link to post
Share on other sites


Oj en 4 år gammal tråd som dök upp.

 

Grodyngel du orkade inte läsa hela tråden skrev du. Men du läste inget alls va??

Tråden handlade om SELVA båtmotorer. Du snackar om Tohatsu

 

Förresten vart tog SELVA vägen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

Enligt ett rykte jag hört så har Selva för dåligt tilltagna kylkanaler, så dom går snabbt igen med varmgång som följd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns någon annons på blocket där de säljer Selva... så tillverkning finns nog kvar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Till och med du Elanen måste ju veta att jappsen gör de bästa bilarna, går ju inte att jämföra kvaliten med europiska bilar eller jänkare.

 

Min senaste Mazda har rullat 36 000 mil, de senste 20 000 milen på en service!

 

Bara korkat att ta upp det som motargument i en båtmotordiskussion, rostar mer än europeiska bilar gör det heller inte längre.

 

Skärpning Gurra!\Wink\

 

/Kristian S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha!
Ja, det var en intressant tråd.
Men jag tänker snarare att det kanske var en säljspinn.
Det vill säga någon/några som låtsas vara vanliga båtägare som försöker pusha för en ny produkt. Kan mycket väl tänka mig att sånt förekommer här, tyvärr. Det är ju vanligt numera. Ett högst ohederligt sätt att sälja in produkter, dock. 
Tydligen svårt för Selva att komma in på marknaden, trots det billiga priset. Kvaliteten kanske inte är den bästa, eller så är båtfolk konservativa och väljer de gamla välkända märkena. Men man kan ju hoppas på lite större konkurrens i branschen. Men det är väl ungefär som med TV-apparater. De flesta av delarna är samma på alla märken det är bara ihopsättningen och skalet som skiljer. Sådan är kapitalismen;-) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hej och god morgon !!

Vill bara tillägga till diskusionen att jag tror att det handlar om tröghet hos oss entusiaster, när det gäller motorval.. Köpte en Selva dorado (60)fyrtakt för 3 år sedan.. Har kört den till Arnholt (Danmark) kört korta och långa sträckor och trollat och allt möjligt... Kvalitets mässigt är jag oerhört nöjd, Men de e ju klart står Yamaha på motordelar och instrument...

många kommer fram i vår hamn och frågar om motorn och i dag ligger det 3 Selva i vår lilla hamn med ca:30 båtar..

 

mvh:Stefan

ta en titt på :www.trilliumplants.com

 

Senast ändrad av trillium | 24 februari 2008 | 09:28

post-13014-1394235355,8311_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äger och använder en 50 hästars 4-t dorado EFI, selva motor. Har inget negativt att säga om motorn. Det skall vara marknadens tystaste 50hk/4t. Den går jämt o fint, med bra drag.

Och jo...det är en yamaha, genomgående. 4-takts modellerna 50-60 osv är yamaha. Reservdelarna beställs ifrån yamaha och alla motorreglage med timräknare osv. är yamaha.

Deras 2-t modeller är det dock inte. utan bara en serie 4-t som sagt var. Det gjordes en test i nån båttidning för ett tag sedan, och selva fick bra kritik. Skulle nog inte sätta en peng på att man får ett bra andrahandsvärde närmsta året iallafall. Men när folk har förstått att det inte är en italiensk speldosa man köper, så funkar det nog som med Tohatsu. Det är väl bara en branding grej. Har folk vant sig vid namnet så funkar det bra.

 

Och förresten. De är inte billiga. De kanske har varit det, det vet jag inte, men de ligger bara ett par eller några tusenlappar under yamaha. Nypris 2008 Dorado 4t EFI 50hk=63800:- Hittade sedan en prislista 2008 på yamaha 50hk 4t i euro 6850=62 899,44 :-

Där försvann billigare alternativet, samtidigt ser man att det är just yamahas priser på 4-taktarna också.

Mvh/Tyke

 

Senast ändrad av Tyke | 24 februari 2008 | 12:23

 

Senast ändrad av Tyke | 24 februari 2008 | 14:54

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var på båtmässan idag och hörde mig för lite om Selva.
Kenty stod i montern för Bryggan Väst i år.
Fick veta en del kul fakta.
Deras 60kh, 70 hk och 80 hk hade olika kubik. Alla var 3 cylindriga.
Annars är det ju vanligt att dom oftast har samma kubik på större motorer.
Bara att det skiljer på trimningsgrader.
En bra grej var också att växelhusen är i flera delar om man kör på nåt.
Blir billigare att köpa nya delar på det sättet.
Kul med mässan i år annars.
Var lite nya finska båtyper att titta på. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var på båtmässan idag och hörde mig för lite om Selva.
Kenty stod i montern för Bryggan Väst i år.
Fick veta en del kul fakta.
Deras 60kh, 70 hk och 80 hk hade olika kubik. Alla var 3 cylindriga.
Annars är det ju vanligt att dom oftast har samma kubik på större motorer.
Bara att det skiljer på trimningsgrader.
En bra grej var också att växelhusen är i flera delar om man kör på nåt.
Blir billigare att köpa nya delar på det sättet.
Kul med mässan i år annars.
Var lite nya finska båtyper att titta på. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla nya mindre motorer är skit, de är för tunga för att hantera mellan jollen och moderbåten. För att få lite planingsfjutt bör man ha åtminstone 6 hk, men de är helt sjukt tunga. Min 2-cyl 4 hk Evinrude väger bara 12,5 kilo. Mobiltelefoner, stereogrejer ja allt blir minder och lättare, men inte utombordare. De som konstruerat utombordare de sista 15 åren måste ha skallen full av var. Allt de gjort är ju bara skit. Inklusive Selvas sk lilla 8-hästars vrålskakiga blysänke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy