Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
KillerBoo

100A generator vs 65A

Rekommendera Poster

Har lust att hitta på nåt att byta och eftersom generatorn inte är helt up to date så funderar jag på att byta den.

Jag vet att det säkert finns massor m trådar i ämnet men hittar ingen som riktigt besvara min fårga..

Hur mycket batteribank behöver jag ha för att det ska vara försvarbart att lägga dom extra pengarna på en 100A generator?

Gärna lite uträkningar av de som kan.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt hade jag en 25A-laddare till en förbrukarbank på 350Ah och en mätare som visade laddning och förbrukning. Vid 50% kvar av batteribanken när jag kopplade på landström fick jag endast 25A laddning under 15-30 min om jag minns rätt. Sen minskade laddningen successivt tills batterierna var fulladdade.

Min slutsats av det är att det inte i första hand är storleken på generator/laddare som avgör hur lång tid det tar att fylla en batteribank utan mottagligheten hos banken.

Om man sedan tittar på skillnaden mellan generator och laddare så är det väl så att när generatorn jobbar så är kanske fler strömförbrukare igång (lanternor, gps etc) än när laddaren jobbar?

 

Kanske inte riktigt svar på din fråga med beräkningar etc men kanske något värde ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även exakt vilken generator du har påverkar, de skiljer i prestanda mycket mer än du nog tror.

Be om datablad och jämför tex vid olika varvtal samt temperatur mellan olika märken. Att det skulle spela väsentlig roll hur stor batteribank du har tror jag inte men en större bank innebär att du sparar batterierna eftersom de per batteri blir mindre urladdade och håller bättre i längden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar att en batteribank inte kan nyttja en högre kapacitet på generator mer än en mycket liten stund. Sen är det banken som bestämmer hur mycket den kan ta emot.

Kanske kan man minska den initiala fasen med hög laddmottaglighet från, säg 20 minuter till 10 minuter med en starkare generator. Sen tar det många timmar innan en bank på tex 300 Ah är fulladdad och då spelar det ingen roll om man har 60 eller 100 A i kapacitet på generatorn.

Ju större bank desto större nytta har man av en större generator eftersom den kan ge mer effekt när banken kan ta emot detta.

Men du har helt rätt i att olika generatorer ger olika mycket vid lägre varvtal men även den skillnaden spelar mindre roll om man ser till tiden det tar att ladda en bank till 100%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompletterar litegranna eftersom jag ser att förutsättningarna inte var helt solklara :)

Har nu 255Ah i förbrukarbanken  (105 75 75) 75Ah i startbatt. skiljda med ett relä. Kompletterar upp med 105Ah oavsett generatorbyte eller ej. Frågan är mest, kommer jag att uppleva någon skillnad om jag byter gen? Förutsätter att jag laddar ur batterierna 30-50% innan återladdning genom motorgång görs, samt att batterierna är i bra skick. I nuläget är ett av 75orna dåligt, men det byts samtidigt som jag utökar kapaciteten. Solceller finns på inköpslistan, men kanske är det viettigare att köpa större solcell (eller en extra) än att smälla på med större generator?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade förra säsongen en 60A generator på min MD21B och har nu en 120A på min nya motor, efter att ha legat i naturhamn ett par tre dagar så tycker jag inte att det är så jättestor skillnad på dessa om jag kollar på mitt övervakningsinstrument, Nasa BM1, laddar kanske någar A mer första halvtimmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den här alternatortillverkar-sajten rekommenderas laddström-kapaciteten till en fjärdedel av amp.timme-talet ...
http://www.pkys.com/alternator_installation.htm
( I stycket choosing your alternator)

Men klickar man på intern-länken till Balmars egen installations-manual så ser man att det gäller kraftigt urladdade deep cycle-batterier.

I denna Ctek-sajten talas om istället om en gammal god regel med bara en tiondel av Ah-talet.
http://www.vastraostergotland.fro.se/dokument/smattogatt/Batterier_laddning_rev4.pdf 
(Sid 17-20 Storlek på laddare).
Exempelvis renbly AGM däremot verkar däremot tåla det mesta. Nätladdare med datoriserat laddprogram är väl inte helt jämförbart med alternatorer, även om dessa också enligt Balmer-sajten kan ha avancerade laddregulatorer.

Men korsläser du lite noggrannare i sajterna ovan så kanske du kan hitta nån bra kompromiss? ...

/ Thomas

 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle du inte byta båt?

Vad kostar en 100 A generator?

På min förra båt hade jag två batteribankar på 3x75 A/h vardera pluss ett löst startbatteri som jag i stort sett bara använde för att köra kompressorn som blåser upp gummibåten.

Nu har jag 3x75 A/h plus 1x110 A/h och ett 75 A/h startbatteri.

Batteribank - så stor som du kan få plats med. Att jag har min bank delad, men kan kopplas ihop, beror nog på att det visserligen är en klenspänningsanläggning, men definitift en starkströmsanläggning.

Detta fick jag erfara i min under mina första år som elektriker på en fiskebåt som låg i hamnen på Fisketången. Skiftnyckeln som var redskapet i kortslutningen kunde aldrig mer användas som skiftnyckel. Hade man varit konstnärligt laggd hade man kunnat betrakta den som ett konstverk.

Även att de olika bankarna sitter på var sitt ställe i båten har för min del betydelse.

Jag tror mer på större batteribank än en stor generator - åtminstone på en segelbåt med relativt lite elförbrukning under motorgång. En stor generator bromsar motorn mer än en liten när batterierna är ganska tomma - eller!

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid kul att pilla med nya grejer i båten. En ny generator med senseledning skulle isåfall vara en grej. Den kanske inte behöver vara mer än runt 60A men med avkännarledning kan du få snabbladdning och spänningsfallet i ledningarna fram till batteriet kompenseras.

Jag har kört med 14,7V laddning till batteribanken i sommar och har ändå inte behövt fylla vatten i batterierna. Har gått med motor runt 150 timmar.

Med en strömbrytare kan du sänka spänningen till normalnivå efter behag.

En ökning av laddströmmen med 40-50 % brukar det bli i högläge. Men ändå tar en urladdad 215 Ah bank inte mer än 30-40 A några minuter så en 65A generator duger gott. Mer en värmefråga för generatorn ska du köra länge med hög ström är en stor generator att föredra.

Men en 100 Amperes generator ger inte mer laddning än en 65 A om spänningsreglatorn har samma spänning. Det som kan hända är alltså att den svagare generatorn kan torska på överhettning. 



Senast ändrad av forgus31 | 24 oktober 2010 | 09:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... eftersom du anger procentsats för hur mycket du drar ur batterierna så antar jag att du har en sorts batterimätare? Tycker 30-50% låter ganska mycket om du inte har AGM eller GEL batterier som klarar djupare urladdning än vanliga batterier... du förstör batterierna snabbare än om du drar ur till 10-25% beroende på att batteriet aldrig blir helt uppladdat och sakta tappar kapacitet...

För att få en så stor batteribank helt laddat behöver du många solceller eller helst en landladdare.

Men om du verkligen drar ur så mycket i fortsättningen också - trots att du ökar kapaciteten - så kommer du att kunna dra nytta av den större generator för den inledande, snabbare, laddningen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy: Jo jag byter nog. Men bara när rätt båt till rätt pris vid rätt tillfälle dyker upp. Tills dess utgår jag från att jag har Maxin kvar till kommunen får bygga rullstolsramp till fördäck ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen batteritanmkmätare. Grov matte av vad jag använder i genomsnit och så la jag till lite. Mest bara för att få lite grundförutsättningar ifråga om generatorvalet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus: Sensorledning? Är det någon typ av temperatursensor du menar?

Dessutom, jag är relativt övertygad om att det sitter en bilgenerator monterad idag. Dels för att den ehlt enkelt ser identisk t likadan ut som en generator från en B20-motor och dels eftersom MD6A från början hade Dynastart. Är det en bilgenerator så har jag på något sätt fått för mig att laddregulatorn som sitter i dessa inte är konstruerade på samma sätt som en maringenerator? Alltså att bilvarianten inte släpper genom för mycket för att batterierna ska kunna hålla efter timtals körning på högt varv.. Spånar jag vilt nu, eller kan det ligga nåt i det? Om så är fallet, kanske man hellre ska satsa på 60-65A med en separat regulator avsedd för båtbruk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sensorkabeln är en kabel som man sätter mellan avsedd ingång på generatorn och efter ev skiljediod eller annat som kan dra ner spänningen. Då känner generatorn av att den ska ge rätt spänning även framme vid batterierna och inte bara som ut-spänning. Detta är nog inte vanligt på generatorer på bilar kan jag tro.

På Skyllermarks hemsida (som du fått länk till ovan) ges en bra beskrivning av vad sensorkabeln är. Använder man skiljerelä (som de rekommenderar) så ska man koppla sensorledningen till utgången på generatorn då detta sätt inte ger spänningsförlust annat än via kablarna mot batteribankarna.

 

Edit: Förtydligande



Senast ändrad av ChristerN | 24 oktober 2010 | 15:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, läste igenom länken vilket gav mig lite mer kött på benen. Fattade dock inte sensorledningsmojängrejsimojjset först. Om det var nåt man kunde koppla på befintlig gen eller inte.

Vad det verkar hittills så verkar det iaf som att 100A inte kommer att ge mig någon större tidsvinst vid laddning av en batteribank på runt 250-300Ah? Speciellt om jag inte drar ur batterierna helt innan laddning? Rätt uppfattat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fina med en sensorledning är dels att man slipper spänningsfallet i ledningarna och ev. skiljediod.

Dels kan man lätt fixa snabbladdning. En diod kan anslutas i sensorledningen och ge 0,5-0,7V högre spänning. Generatorn reglerar upp spänningen med motsvarande 0,5-0,7V. Runt 14,7V blir resultatet och ger alltså högre laddström då batterierna tar emot mer vid högre laddspänning.

Kopplar man en strömbrytare parallellt med dioden får man normalladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...